Bucureștii primăriței, văzuți de adversarii ei

Cornel Pieptea a abandonat Primăria Capitalei, dar stă cu ochii pe ea

Cum se vede administrația locală condusă de Gabriela Firea de un om care a lucrat în interior? Răspunde fostul viceprimar Cornel Pieptea, cel care a refuzat să ocupe scaunul lui Sorin Oprescu, după arestarea acestuia.

Cotidianul: Cum apreciați evoluția Capitalei din perspectiva promisiunilor făcute de Gabriela Firea?

Cornel Pieptea: Eu constat că angajamentele din campania electorală au fost simple promisiuni, fie că vorbim despre transportul public, infrastructura rutieră, încălzirea centralizată, consolidarea imobilelor. Cu excepția spectacolelor, acolo unde doamna Firea excelează, toate celelalte așteptări ale bucureștenilor au fost înșelate. În momentul de față, primăria este caracterizată de o acută lipsă de transparență. Cel mai important este că a apărut o nouă primărie paralelă, prin înființarea celor 22 de companii care sunt puternic alimentate cu bani publici, atât prin majorarea capitalului social, cât și prin împrumuturi. Deja suma totală de apropie de 200 milioane uro, bani care sunt alocați pentru calculatoare, mașini, sedii.

Ce ne facem cu traficul din București, care sufocă orașul?

Traficul este cea mai importantă problemă a bucureștenilor în momentul de față. Doamna Firea știe că există un Plan de Mobilitate Urbană, în care se explică foarte clar ce trebuie să facă, acele măsuri nu sunt duse la îndeplinire. A promis că va achiziționa mijloace de transport public: tramvaie, troleibuze, autobuze. Se pare că nu este în stare să facă o licitație publică. Prima oară nu a reușit să depună documentația, ca să facă înscrierea pe SEAP așa cum trebuie. Ulterior, am văzut că a fost contestată licitația. Nu reușește să depășească aceste etape. Am văzut că la ultima ședință de Consiliu General a propus achiziționarea a 42 de autobuze electrice. Am rămas surprins că, deși există fonduri europene pentru București, prin care se alocă 136 milioane euro, în proiectul de hotărâre nu se specifică pe ce bani vor cumpăra aceste autobuze și nici când. Știm cu toții ce s-a întâmplat în vară, cu benzile unice pe care le-a promis când a fost sugrumat traficul. În acest mandat de un an și jumătate, singura realizare a fost montarea gardului pe marginea unei linii de tramvai, dar nici ăla nu a fost montat cum trebuie. Demonstrează un amatorism greu de imaginat că poate exista la nivelul Primăriei Municipiului București.

Este vreo diferență între mandatul lui Firea și al lui Oprescu?

Până în acest moment, mandatul doamnei Firea nu poate fi caracterizat în niciun fel, întrucât nu a făcut nimic. Pentru a putea face o comparație între cele două mandate, trebuie să pui în fiecare parte punctele cu ce s-a realizat pe fiecare etapă. Or, în acest mandat nu s-au încheiat lucrările începute în mandatul trecut. Piața Sudului a fost redată traficului, dar lucrarea nu a fost finalizată. Nodul de la Virtuții, care ar trebui să ducă din Splaiul Independenței către Autostrada A1, mai durează cel puțin o jumătate de an. După un an și jumătate, încă nu a început procedura pentru o parcare subterană, ceea ce este inadmisibil. Din momentul în care începe procedura, până se atribuie, până se realizează lucrarea, orizontul de timp este de circa 2 ani.

Cât timp îi trebuie unui primar nou să se acomodeze cu nevoile orașului?

Unui primar care nu cunoaște orașul îi este necesar mult timp, ca să se adapteze la funcția de conducător al unei administrații publice atât de vaste, cum este cea a municipiului București. Totodată, strategia pe care a plecat actualul primar general, cea a înființării de societăți comerciale, practic o primărie paralelă, în opinia mea, poate aduce rezultate abia în al doilea mandat, chiar dacă se vor dovedi ineficiente. Pe fiecare companie va trebui făcută o analiză serioasă, un audit, pentru a vedea care sunt costurile la care lucrează aceste companii. În opinia mea, este foarte greu ca o companie de stat să ofere prețuri mai mici decât o companie privată. Plecând de la concurență și la felul în care își gestionează fondurile, privatul reușește să aibă costuri mai mici decât compania de stat.

Credeți că se justifică bugetele alocate pentru publicitate?

Nu. Înființarea Companiei de publicitate și banii alocați fiecărei companii pentru publicitate nu se pot justifica decât prin dorința unor anumite persoane de a se face cât mai mult vizibile. Aceste companii vor funcționa în relația cu statul. De ce să-și facă publicitate pe piața liberă?! Ele vor primi contracte de la stat. Este un sistem promovat ca pe vremea comuniștilor.

A venit iarna, mașinile de topit zăpada se lasă așteptate. Ce facem?

Doamna primar general a anunțat deja că sunt achiziționate, dar nimeni nu le-a văzut. Este posibil să existe una. Am văzut și în bugetele primăriilor de sector prinse astfel de utilaje, dar nu au apărut până în acest moment. Ele sunt o necesitate. Ca să nu avem fracturi, luxații sau accidente, depinde de primarii de sector care gestionează relația cu operatorii de salubritate, care asigură și deszăpezirea. Fonduri există, toate primăriile au bani alocați, trebuie doar grijă și interes față de bucureșteni.

Evoluția termoficării cum se vede?

Doamna Firea a fost susținătoarea ideii de a duce RADET în insolvență, ceea ce până acum nu a adus nimic bun. În paralel, a făcut o companie nouă despre care nu știm clar ce va face. Constatăm că fuziunea cu ELCEN, văzută ca o soluție salvatoare pentru sistemul de termoficare din București, deși avem un guvern PSD care este alături de doamna Firea, rămâne tot la stadiul de propunere. Constatăm că nu avem fonduri europene atrase, deși pentru circuitul producție, transport și furnizarea energiei termice există doar pentru București – Ilfov 176 milioane euro nerambursabile. Până acum, nici documentația nu a fost făcută. Am văzut comunicatul cu care se laudă că s-au reabilitat în această vară 8 km de conducte de primar și 43 de km de secundar. Asta înseamnă 1% din rețea, este nesemnificativ. Dovadă sunt informațiile furnizate de RADET. În urmă cu doi ani, pierderea era de 1.100 de tone pe oră și acum sare de 1.300. Într-un an, pierderile de apă care se scurg din rețea sunt de peste 22 milioane euro. Aici soluțiile sunt simple și doamna primar le-a anunțat public, dar nu a făcut nimic. Trebuie făcută remodelarea circuitului, înlocuirea conductelor, sunt pași cunoscuți. Prin reconfigurarea primăriei, toate proiectele rămân pe hârtie. Sunt nerealizări importante.

Despre jalea din spitale ce se poate spune?

Vedem că este o alocare substanțială de fonduri în spitale, dar calitatea serviciilor oferite nu crește. În ultimul an, au existat multe scandaluri legate de faptul că medicii acuză administrația că nu le furnizează cele necesare pentru prestația actului medical, ceea ce este foarte grav. Soluția este de a transparentiza activitatea, astfel încât să poată fi monitorizată de cei interesați. Dacă gestiunea banilor ar fi publică, cât a mers la fiecare spital, pe ce s-au cheltuit banii, factorii implicați ar ajuta primăria să direcționeze banii în locurile unde este nevoie.

La ce vă așteptați la sfârșitul mandatului Gabrielei Firea?

Ca bucureștean, îmi doresc să pot să cobor din bloc și să merg la serviciu cu mijloace de transport civilizate, să beneficiez de încălzire în apartamentul în care locuiesc, să pot ieși pe stradă fără să mai inspir un aer plin de particule poluante. Îmi doresc lucruri normale, pe care noi, bucureștenii, nu le avem. În acest moment, transportul public nu este o alternativă și toată lumea are tendința de a folosi mașinile personale.

Pasajul Ciurel, cea mai importantă lucrare a Primăriei Generale pentru ameliorarea traficului în Sectorul 6, în lipsa voinței politice de a reabilita Prelungirea Ghencea, se dovedește o provocare mult prea mare pentru doamna Firea. Pasajul Ciurel constituie prima fază a celui mai scump proiect de infrastructură din istoria Capitalei. „Penetrația Splaiul Independenţei – Autostrada Bucureşti-Piteşti“ are un cost estimat de 2 miliarde lei, dublu față de costul realizării Pasajului Basarab.

După mai multe vizite de informare pe șantier, după modificări de proiect prin care s-a ajuns de la 3 la 2 benzi pe fiecare sens de circulație, după schimbări repetate ale planurilor urbanistice, iată că și ultimul termen înaintat de Primăria Capitalei în urmă cu mai puțin de o lună se dovedește depășit.

Doamna primar general anunța la jumătatea lunii noiembrie că „lucrările la Penetraţia Splaiul Independenței – Ciurel – Autostrada București-Pitești sunt în grafic. Anul acesta se va finaliza Nodul Rutier Virtuții“.

Realitatea din teren o contrazice flagrant, spre disperarea bucureștenilor:

1. Cablurile de susținere a hobanelor nu sunt montate, o altă etapă ulterioară consumatoare de timp fiind testele de tensionare;

2. Tronsoanele și turnurile de sprijin pentru tablierul metalic nu sunt finalizate;

3. Lucrările la hidroizolație, stratul rutier sau elementele de siguranță rutieră nu sunt nici măcar demarate;

4. Lucrările la breteaua Bulevardul Uverturii – Pasaj Ciurel sunt în stadiu incipient;

5. Lucrările de relocare și punere sub protecție a rețelelor edilitare sunt departe de finalizare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 6
Gabriela Dinescu 208 Articole
Author

13 Comentarii

  1. Amplasarea în București a sarbatorii 1 Ianuarie, cu numeroase formații etc, lângă candelele aprinse și coroanele mortuare ale regelui Mihai 1, constituie o gafă imensă!!!

    • Da’ de unde!
      Dl fost viceprimar uita sa spuna ca la capitolul PARANGHELII, Gabita e de neintrecut, FIX ce apreciaza bucurestenii semianalfabeti, destui de multi se pare!
      Trafic sufocant, spitale de ev mediu cu manageri prieteni, RADETul cu pierderi si mai mari, N’spe companii ale Primariei cu Angajati cu salarii uriase care vor taia frumza la cainiii Primariei… nimic din toate astea nu-i deranjeaza pe votantii Gabitei, maine poimaine nu m-ar mira sa o voteze ca Presedinte, NOROCUL nostru va fi sa iasa la vot TOTI cei care au iesit in 2014 ca sa NU castige Ponta prezidentialele!
      Numai asa vom scapa de aceasta pacoste, care NU da 2 bani pe Sanatate si Educatie, ca orice PSDist!
      Uitati-va la discursurile ei, NU are in vocabular cuvintele SANATATE si EDUCATIE, FIX ca la Dragnea!
      Acesti oameni URASC Educatia de FRICA celor care ajungand sa fie Educati NU ii vor mai vota!
      NU cred ca o persoana educata ar vota-o pe aceasta individa populista de Voluntari…

  2. Dar dacă ar fi ajuns primar general dl. Cornel străzile din București se lărgeau, șoferii și pietonii se metamorfozau, nimeni nu mai parca aiurea, toate itersecțiile erau cu subtraversări, apăreau peste noapte șosele de centură, nimeni nu mai bloca licitațiile câștigate de altcineva, iar lipsurile din Caietele de sarcini deveneau cerințe ferme. După război mulți Piepteoși se arată.

  3. „ioana radu, gabriela dinescu,julieta tarnovan,maria visan, au ajuns si ele sa stearga comentarii, sa faca cenzura,……..” a pus Ioana! Si a grait un adevar!

  4. Este bărbătesc să ți se ofere postul de primar general ca să poți dovedi de ce ești în stare și să refuzi. După care când altul se înhamă să tragă căruța, după ce-i pui bețe în roate să-i reproșezi viteza precară a căruței. De unde atâtea profiluri de MAI în spațiul public?

  5. In viitor pesede va disparea pentru ca tinerii urasc aceasta formatiune.

  6. mofturosilor, este suficient daca se prezinta zilnic la a3, platinata proaspat si cu cruciulita la gat!

  7. Mulți moftangii pe metrul pătrat. Fiecare are ceva de reproșat. Nu toate merg bine, dar când nu ești tu în stare să faci ceva, corect este să taci. Când acestui individ i s-a propus interimatul a refuzat de frica asumării răspunderii și a inițiativei. Acum, desigur, vii și critici ceea ce tu nu ai avut BĂRBĂȚIA să faci. Apoi, jalea mare care i-a cuprins pe unii după deparazitarea bugetului primăriei prin dispariția căpușelor, scoate în evidență foșgăiala din rândul funcționarilor din Primărie și tăierea surselor de venituri ilicite. Mă așteptam ca acest individ, vorba unui clasic în viață, să ne spună și mărețele lui realizări din timpul când a luat o leafă babană la primărie. Sau i s-a tăiat sursa de șpăgi și a preferat să plece, devenind critic.

  8. e rau , bre , nu mai poate Elcenu sa inchida Radetu si sa-i sperie pre bucuresteni .

  9. Gaby Firea ai promis ceva cu „inelul” dela Domnesti si Prelungirea Ghencea ?! Mergi pesonal sa vezi ce nenorocire e in zona si cum ne „depasim” unii pe altii cu autoturisme, TIR-uri, etc. prin noroaiele Domnestiului si drumul vechi de centura de pe langa noile cartiere bucurestene de vile. Cine sunt banditii si excrocii care boicoteaza in continuare acest proiect ?!. Se sufoca Bucurestiul, Gaby, daca nu se dubleaza pe ambele sensuri centura Nord-SUD a Bucurestiului ce leaga Autostrada Ploiesti-Bucuresti cu Autostrada Bucuresti-Pitesti si Autostrada Bucuresti-Agigea. E jale si rusine mare mai Gaby, ce naiba…?!

  10. Si inca ceva ?! Nu te uita in gura la toti papagalii si flecustetii de doi lei ?! Vad ca ai anvergura si viziune in ceea ce ti-ai propus sa faci pentru bucuresteni insa asculta la mine, ca nu m-a „imbatranit Drumul Carciumii” ca trebuie urgent sa rezolvi/rezolvati „Inelului” de la Domnesti si Prelungirea Ghencea pe unde se afluieste zilnic un sfert din circulatia Bucurestiului.

  11. Si inca ceva ?! Nu te uita in gura la toti papagalii si flecustetii de doi lei ?! Vad ca ai anvergura si viziune in ceea ce ti-ai propus sa faci pentru bucuresteni insa asculta la mine, ca nu m-a „imbatranit Drumul Carciumii” ca trebuie urgent sa rezolvi/rezolvati „Inelul” de la Domnesti si Prelungirea Ghencea pe unde se afluieste zilnic un sfert din circulatia Bucurestiului.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.