În timp ce Miron Mitrea este condamnat la doi ani de închisoare pentru că i-a spoit casa mamei sale, iar Gruia Stoica la patru ani, fiindcă a procedat întocmai cum procedează toate companiile internaționale când e vorba despre licitații, adevăratul gropar al CFR – care a inițiat distrugerea „glasului roților de tren” -, nici măcar nu este întrebat de vorbă, scrie site-ul ziuanews.ro.
Degeaba au constatat inspectorii financiari ai Curții de Conturi cum stă treaba, în 2007, 2010 și 2012, statul fiind furat ca-n codru, că nimeni nu i-a luat în seamă până în prezent. Pe Traian Băsescu l-a urmat la conducerea Transporturilor ministrul Manivelă, Miron Mitrea, definitivând opera acestuia. Astfel, patrimoniul CFR a fost devalizat cu circa 80%, majoritatea activelor ajungând la fier vechi, iar bunurile imobiliare fiind vândute la prețuri flagrant subevaluate. După care a urmat potopul, adică falimentul generalizat.
Acte normative pentru delapidare
Aflat în fotoliul de ministru al Transporturilor până la data de 11 februarie 1998, dar și în perioada 17 aprilie 1998 – 22 decembrie 1999, Traian Băsescu a promovat în cabinetul României celebrele OUG nr. 12/7.07.1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, precum și Hotărârea nr. 585/1998 privind înființarea Societății de Administrare Active Feroviare SAAF – SA, prin reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române.
Astfel, prin respectiva ordonanță CFR a fost divizată în cinci societăți comerciale pe acțiuni, distincte, după cum urmează:
1. Compania Națională de Căi Ferate – „CFR”, care gestionează infractructura și patrimoniul auxiliar feroviar;
2. Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă – „CFR-Marfă”, pentru efectuarea transportului feroviar public de mărfuri;
3. Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători – „CFR-Călători”, pentru efectuarea transportului feroviar public de călători;
4. Societatea de Administrare Active Feroviare – „SAAF”, pentru administrarea excedentului de active rezultat prin divizarea SN CFR;
5. Societatea de Servicii de Management Feroviar – „SMF”, pentru asigurarea serviciilor financiar-contabile, gestionarea creditelor externe și asigurarea serviciilor juridice.
Iar ulterior, din SAAF s-a divizat Societatea Feroviară de Turism „SFT-CFR” SA, care a pierdut sau a vândut pe nimic o mulțime de valori imobiliare, printre care și Hotelul Astoria din București, de lângă Gara de Nord.
Liber la jaf din avuția națională
Potrivit hotărârii promovate de același Traian Băsescu se înființează SAAF SA, cu un capital social de 1.213.287.758.151 lei (aproximativ 136,7 milioane USD la vremea respectivă), pentru administrarea excedentului de active prin închiriere, leasing, vânzare și alte modalități de înstrăinare a patrimoniului. Mai exact: „Vânzarea excedentului de active, valorificarea la intern și la export a deșeurilor refolosibile rezultate din dezmembrări, demolări, casări de bunuri aflate în patrimoniu și alte activități proprii, cu acordul Ministerului Transporturilor”.
Cu alte cuvinte s-a dat liber la jaful de proporții din avuția națională, fără nicio jenă. Și, ca să nu bată la ochi, la art. 3 alin. 5) al Hotărârii nr. 585/1998 s-a prevăzut în bătaie de joc ca: „Sumele obținute din valorificarea activelor, după acoperirea cheltuielilor prevăzute în bugetul propriu de venituri și cheltuieli, vor fi utilizate pentru efectuarea de investiții necesare modernizării societăților comerciale rezultate din reorganizarea SN CFR”. De prisos să mai menționăm că SAAF n-a dat niciun ban celorlalte societăți, cheltuind adsolut totul, rămânând și în pagubă după ce numai în primii zece ani înstrăinase în mod dubios peste 80% din patrimoniu.
Citiți continuarea pe ziuanews.ro
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.