Caleidoscop teatral

Fără bilet la TNB – Piesă pentru frate şi soră

Piesă pentru frate şi soră, de Tennessee Williams, se va juca în zilele de 11, 12 şi 14 noiembrie la Sala Mică a Teatrului Naţional Bucureşti. Distribuţia spectacolului este formată din Ioana Mărcoiu şi Istvan Teglas. Regia spectacolului este semnată de Iris Spiridon.

Piesă pentru frate şi soră va fi prezentată în premieră naţională şi este considerată cel mai personal text al autorului, la care a lucrat timp de 10 ani, dedicându-l în final surorii sale.

„«Voi nu o cunoaşteţi pe Rose şi nu o veţi putea cunoaşte decât prin intermediul operei mele. De aceea o voi aşeza pentru voi în raftul de cărţi, sau pe scena teatrului», scria Tennessee Williams. Între temele piesei regăsim claustrofobia, izolarea şi bolile mentale. Doi actori, Clare şi Felice, la fel ca şi personjele pe care le joacă, nu reuşesc, oricât se străduiesc, să se elucideze pe ei înşişi şi să evadeze din starea lor mentală deteriorată.

Spectatorii se confruntă la rândul lor, în timp ce privesc Piesa celor două personaje, cu adevărurile întunecate a ceea ce înseamnă să fie oameni. O iluzie fără iluzie, o piesă fără scenariu, o frântură de adevăr fără discernământ”, spune Iris Spiridon.

Premieră internaţională Gigi Căciuleanu, la Lisabona

Institutul Cultural Român de la Lisabona, în colaborare cu Teatrul Naţional Dona Maria II, prezintă, în zilele de 15 noiembrie, la ora 21.00, şi 16 noiembrie, la ora 16.00, în sala Garrett, ultimul spectacol de teatru coregrafic semnat de Gigi Căciuleanu – Folia, Shakespeare & Co, realizat cu prilejul aniversării a 450 de ani de la naşterea lui William Shakespeare. Premiera naţională a avut loc în 23 aprilie, ziua de naştere a marelui dramaturg, la Teatrul Metropolis din Bucureşti, iar cele două spectacole de la Lisabona deschid seria de reprezentaţii pe scenele internaţionale.

Aflat în inima capitalei portugheze, Teatrul Naţional Dona Maria II promovează, printr-un banner impozant de pe faţada principală, numele spectacolului şi al celebrului coregraf român. La mai puţin de o săptămână până la cele două reprezentaţii cu Folia, Shakespeare & Co din Lisabona, spectacolul este în plină promovare şi a beneficiat deja de câteva importante anunţuri în mass-media din Portugalia.

Producţie a Fundaţiei Art Production, cu sprijinul JTI şi al Asociaţiei Global Art, spectacolul este interpretat de dans-actorii: Cristian-Daniel Osoloş, Rasmina Călbăjos, Alexandru-Mircea Calin, Lari Cosmin Giorgescu, Lucile Julaud, Ştefan Lupu, Ioana Macarie, Ioana Marchidan, Adrian Nour, Arcadie Rusu şi Diana Spiridon, membri ai Gigi Căciuleanu Romania Dance Company. Scenografia este semnată de tânăra şi talentata Corina Grămoşteanu şi muzica de compozitorul Paul Ilea, care a creat inspirate variaţii muzicale pe tema bine-cunoscutei Folia, dans popular portughez a cărui frază muzicală a fost în vogă secole de-a rândul începând din Evul Mediu.

Bannerul spectacolului Folia pe faţada teatrului Dona Maria II

Creaţia coregrafică Folia, Shakespeare & Co, inspirată din operele şi personajele dramaturgului britanic, prilejuieşte întâlnirea cu atmosfera din Cum vă place, Romeo şi Julieta, Hamlet, Neguţătorul din Veneţia, Cei doi tineri din Verona, Troilus şi Cressida, Regele Lear sau Zadarnicile chinuri ale iubirii, printre altele.

După cum afirmă criticul de teatru Gina Şerbănescu, „coregrafia este esenţializare gestuală a spiritului adevărului, aşa cum l-a gândit Shakespeare prin identitatea bufonului. Lumea întreagă devine o bufoniadă în sensul unui adevăr făcut vizibil prin masca nebuniei”.

Folia Shakespeare

La conferinţa de presă organizată înaintea premierei, Gigi Căciuleanu a declarat: „La acest Shakespeare, al Foliei, mă gândesc de foarte multă vreme, de când dansam bufonul în Lacul Lebedelor la Opera din Bucureşti. L-am recitit pe Shakespeare şi mi-am dat seama că există o constantă: spune în nişte fraze scurte adevăruri mari. În oricare frază ne reprezintă pe noi, cei care suntem pe scenă, în şubrezenia noastră corporală, în nebunia minţii, în faţa unui public care nu ne judecă, dar care ne observă. Suntem observaţi şi, atunci, reacţionăm într-alt fel decât în sala de repetiţii. Este extraordinar ce se întâmplă în spectacol, sub priviri care te transformă. Aici se petrece alchimia spectacolului“. Gigi Căciuleanu a mai adăugat: „Eu fac pe bufonul la fiecare indicaţie pe care o dau. Dacă ar fi să reiasă ceva din acest spectacol, acest lucru este inteligenţa interpreţilor“.

Director de teatru, coregraf, dansator şi profesor, Gigi Căciuleanu este una dintre cele mai originale personalităţi din universul dansului contemporan. Deţinător a numeroase premii şi decoraţii internaţionale, Gigi Căciuleanu a colaborat, de-a lungul anilor, cu artişti faimoşi din lumea dansului şi a muzicii: Astor Piazzola, Marius Constant, Pina Bausch, Maïa Plissetskaïa, Jeanine Richer, Jean-Michel Jarre, Guy Tudy, François Rabbath, Claude Lefevre, Santiago Sempere, Jean Le Poulain, Henri Ronse. În prezent deţine propria companie coregrafică (Gigi Căciuleanu Romania Dance Company), înfiinţată în anul 2007 la Bucureşti.

O călătorie cu Urmuz

În zilele de 10, 14 şi 17 noiembrie, la ora 18.30, vor avea loc la Teatrul Apropo (Club La Scena) primele reprezentaţii ale spectacolului O călătorie cu Urmuz.

Acest spectacol este inspirat din textele misteriosului scriitor de la începutul secolului 20. Colajul din operele lui Urmuz este întregit cu fragmente din operele altor autori, aparţinând avangardei româneşti, printre care Tristan Tzara, Eugen Ionescu şi Gellu Naum.

În această călătorie, publicul va întâlni personajele fabuloase inventate de Urmuz şi pe companionii acestora, veniţi din creaţiile lui Jonathan X. Uranus sau Grigore Cugler.

Lumea creată de Urmuz este redată printr-o combinaţie captivantă de teatru, dans, păpuşi şi muzică live.

Regizor şi dramaturg: Radu Popescu.

Scenografie şi Costume: Cristina Milea. Coregrafie: Andreea Belu. Muzică live: Daniel Ivaşcu.

În distribuţie: Anda Saltelechi, Axel Moustache, Ioana Manciu, Ionuţ Grama, Andreea Ghiţă, Cosmin Pană, Mădălin Mandin.

Spectacolul O călătorie cu Urmuz face parte din seria de spectacole grupate sub numele AutoRgara Tinerilor, proiect dezvoltat de Asociaţia Teatrul.ro şi finanţat de ArCuB prin proiectul BUCUREŞTI 555.

Din acest proiect mai fac parte spectacolele Testament şi Cu stăpân – fără stăpân.

Frumoasa Ana Sergheievna se va întâlni cu mult iubitul Dimitri, la Teatrul de pe Lipscani

Jocul din Ialta – dramatizarea într-un act a lui Brian Friel după Doamna cu căţelul, nuvela lui de A.P. Cehov considerată una dintre cele mai reuşite proze scurte scrise vreodată – se joacă joi, 20 noiembrie, de la ora 19.00, la Teatrul de pe Lipscani. Eroii acestei fascinante poveşti de dragoste sunt interpretaţi de actorii Adrian Păduraru şi Ana Donosa.

Noul spaţiu în care este programat Jocul din Ialta, precum şi îmbunătăţirile scenografice aduse spectacolului dau şi mai multă greutate concepţiei plastice a spectacolului şi explorării vizuale. Jocul din Ialta are toate premisele să uimească spectatorii cu scenografia realizată live de către pictorul Ion Nedelcu, cel care va înmuia în vin pensula pentru a crea – alături de actori – o poveste în care imaginarul şi realul se împletesc, dând viaţă locurilor şi sentimentelor care-i leagă pe cei doi îndrăgostiţi.

Este pentru prima dată când dramatizarea lui Brian Friel, unul dintre cei mai mari dramaturgi contemporani, se joacă pe o scenă românească. Afinitatea sa specială pentru opera scriitorilor ruşi este transpusă în una dintre „cele mai diafane şi mai dramatice piese de teatru de până acum, Jocul din Ialta”, după cum spunea Richard Pine, celebru autor şi critic de teatru.

Doamna cu căţelul/ Jocul din Ialta povesteşte aventura de o vară dintre un bancher şi o tânără, într-una dintre cele mai populare destinaţii de vacanţă la Marea Neagră – Ialta. Aventura devine un act firesc, aşteptat, venit să aline suferinţa a doi parteneri care îşi caută fericirea cu disperare. Fascinantul şi aluzivul Joc de-a Ialta din dramatizarea lui Friel este propus de către unul dintre protagonişti (Dimitri Gurov, jucat de Adrian Păduraru) ca modalitate de combatere a plictiselii – un joc al fanteziei, în care fiecare personaj inventează biografii fictive necunoscuţilor din jur. Eroii poveştii cad, însă, pradă acestui joc prin intermediul căruia ajung să-şi inventeze propriile vieţi, pierzând graniţa cu realitatea, datorită forţei şi autenticităţii trăirilor imaginate.

Spectacolul, în regia lui Cezar Ghioca, s-a lansat în luna septembrie a acestui an. Doina Papp scria despre piesă că „merită văzută cel puţin pentru jocul sensibil al tinerei aproape debutante Ana Donosa, pentru reîntâlnirea cu Adrian Păduraru într-un rol abordat cu fină ironie şi pentru ineditele soluţii de decor, pictat live de Dl Ion Nedelcu”.

Jocul din Ialta este un spectacol independent, produs de Axis Productions. Următorul spectacol la Teatrul de pe Lipscani este programat pe 18 decembrie 2014.

Comedia Divorţ în direct, la ICR, cu Teatrul Tudor Vianu din Giurgiu

Divorţ în direct

Teatrul Tudor Vianu din Giurgiu prezintă în turneu la Bucureşti, în Sala Mare a Institutului Cultural Român, marţi, 11 noiembrie, la ora 18.30, comedia Divorţ în direct de Horia Gârbea. În distribuţie: Mircea Bodolan, Gabriela Munteanu, Cosmin Teodor Pană. Regia: Cosmin Alexandru Purice. Muzica: Mircea Bodolan. Directorul teatrului: Mircea M. Ionescu.

Sandu şi Mirabela Niţă îşi deschid un post privat de televiziune, de cartier, la domiciliu. Sunt asaltaţi imediat de diferiţi inşi dornici de notorietate şi amatori de comentarii în direct. Un pretins coleg din tinereţe al lui Sandu, care îl ia de fapt drept altul, îl convinge că ratingul poate fi sporit printr-un „divorţ în direct” şi se implică nepoftit în organizarea programului TV. Comedia creşte exponenţial cu fiecare minut de transmisie, telespectatorii se implică, pasionaţi, dar totul se termină tragic.

Festivalul Măşti Europene… la Masca

Arlecchino – Don Giovanni, spectacol al trupei Pantakin da Venezia

Ediţia a X-a a Festivalului Măşti Europene… la Masca s-a desfăşurat în perioada 6-9 noiembrie la Teatrul Masca, având ca temă commedia dell’arte, un gen teatral mereu actual, cu „personaje mască”, fiecare dintre acestea întruchipând o anumită tipologie desprinsă din cotidian.

Invitaţii de anul acesta au fost din Italia, ţara unde a luat naştere commedia dell’arte. Compania Pantakin da Venezia, condusă de Michele Modesto Casarin, a fost prezentă cu două reprezentaţii ale spectacolului Arlecchino – Don Giovanni, iar sculptorul şi creatorul de măşti Stefano Perocco di Meduna a realizat două sesiuni de workshop având ca temă construcţia măştii din commedia dell’arte.

Când dragostea poartă pâslari

Michele Modesto Casarin va susţine conferinţa Modernismul/ modernitatea commediei dell’arte, la Universitatea Bucureşti, pentru studenţii la italiană, precum şi un workshop pentru tinerii actori la sediul Teatrului Masca.

Tot în cadrul festivalului, Teatrul Masca a prezentat spectacolul Când dragostea poartă pâslari, regizat de acelaşi Michele Modesto Casarin, un vechi colaborator al teatrului şi laureat al Leului de Aur pentru regia celui mai bun spectacol al Festivalului Internaţional de Teatru prezentat la Bienala de la Veneţia, ediţia 2006.

Spectacolul Matrimoniale, în turneu la München

Mihai Marinescu, Lucian Ghimişi, Ada Navrot în Matrimoniale

Matrimoniale de Lia Bugnar, un spectacol de Diana Lupescu, s-a jucat la Atelierhaus – Domagkpark din München.

Teatrul Nottara, cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe – Departamentul Politici pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni, a organizat, în perioada 3 – 9 noiembrie, un turneu cu spectacolul Matrimoniale de Lia Bugnar, cu Ada Navrot, Crenguţa Hariton, Mihai Marinescu, Lucian Ghimişi.

Cei patru actori redau cu măiestrie povestea complicată şi surprinzătoare a unor oameni care tânjesc după fericire şi dragoste. Crizele şi temerile îmbracă aparenţa comicului şi fac spectatorul să privească personajele uneori cu amuzament, alteori cu empatie.

„Personajele noastre: Eva, Zaharia, Tibi, Mira sunt nişte oameni în CRIZĂ, criză sufletească, criză de bani, criză de identitate, criză existenţială. Personajele noastre sunt puternice, acţionează şi reacţionează, sunt mai vii ca oricând. CRIZA îi determină pe aceşti oameni să ajungă la adevăr, adevăr de cele mai multe ori neplăcut, ascuns adânc în suferinţă şi uitare, adevăr care doare, când îl scoţi la lumină. Dar numai aşa ei se pot vindeca. CRIZA îi ajută să stabilească legături neaşteptate, să se cunoască pe ei şi pe ceilalţi, să se sensibilizeze, să se umanizeze, să se elibereze!

Şi, în final, apare curcubeul speranţei şi păsări albastre zboară spre înaltul cerului…”, mărturiseşte Diana Lupescu, regizorul spectacolului.

Unul dintre principalele obiective artistice, pe care Teatrul Nottara le urmăreşte cu consecvenţă, este promovarea în ţară şi în străinătate a spectacolelor pe care le produce.

În această stagiune, Matrimoniale, de Lia Bugnar, se joacă pentru a doua oară în afara graniţelor, după ce în luna octombrie a fost prezentat, cu mare succes, la invitaţia ICR Praga, la Švandovo Divadlo, un teatru renumit din capitala Cehiei, alături de spectacolul Variaţiuni enigmatice de Eric-Emmanuel Schmitt.

De asemenea, în primăvară, Matrimoniale a obţinut Premiul pentru Cel mai bun spectacol al celei de-a XI-a ediţii a Galei Vedetelor – VEDETEATRU, care a avut loc la Buzău.

Godot Café-Teatru: Sală plină la avanpremiera BOX FM!

Cătălin Babliuc în BOX FM

Avanpremiera BOX FM, piesă scrisă şi regizată de Radu Iacoban, cu actorul Cătălin Babliuc în rolul unui DJ de radio neconvenţional, s-a jucat cu sala plină aseară, la Godot Café-Teatru. Spectacolul a închis Festivalul Naţional de Teatru Independent şi va fi jucat şi în seara aceasta, la ora 20.00, la Godot Café-Teatru, tot în avanpremieră.

“Aseară am deschis ringul de box teatral cu un box office plin la Godot”, a spus Radu Iacoban, regizorul şi scenaristul piesei, despre avanpremiera BOX FM. Rugat să descrie în trei cuvinte show-ul de duminică, Radu a sintetizat: “râsete, tensiune, emoţie”. “Spectatorii au râs, s-au emoţionat şi l-au ajutat pe Cătălin (Cătălin Babliuc, actorul care îl interpretează pe personajul principal) să facă un prim spectacol foarte reuşit”.

În BOX FM, actorul de teatru şi film Cătălin Babliuc (Portretul luptătorului la tinereţe, Omul cel bun din Seciuan) joacă rolul lui David, un DJ de radio neconvenţional. De-a lungul piesei – care prezintă una din emisiunile radio ale lui David – veţi recunoaşte vocile actorilor Ana Ularu, Conrad Mericoffer, Andrei Runcanu şi Sorin Dobrin, sub forma unor intervenţii telefonice din partea ascultătorilor emisiunii.

Anul trecut, Cătălin Babliuc a luat premiul pentru “Cel mai bun actor” în cadrul Festivalului Naţional de Teatru Independent. De asemenea, a fost “Cel mai bun actor” la Maratonul Teatrului Independent 2012 şi la Festivalul Undercloud 2013.

Premiera piesei BOX FM va avea loc în data de 6 decembrie, de la ora 22.00.

Scenografia: Conrad Mericoffer şi Mihaela Ularu.

Cătălin Babliuc are 31 de ani şi a absolvit Facultatea de Teatru – secţia Actorie UNATC, Clasa Prof. Univ. Dr. Gelu Colceag, promoţia 2005.

A jucat pe majoritatea scenelor din Bucureşti: Casandra, Bulandra, Teatrul de Comedie, Teatrul Mic, Teatrul Luni, Teatrul foarte mic, Arcub, Teatrul de pe Lipscani, Metropolis etc.

Cele mai noi spectacole în care a jucat Cătălin Babliuc sunt: Peretele (Teatrul Metropolis), Două liniuţe (Godot Cafe-Teatru), ambele în regia Liei Bugnar; Omul cel bun din Seciuan (Teatrul Bulandra), în regia lui Andrei Şerban, care a avut premiera în octombrie, anul acesta. Cătălin Babliuc a jucat şi în câteva lungmetraje de cinema şi tv: Portretul luptătorului la tinereţe (2010), One in a chamber (2012), Sex Traffic (2004), Gunpowder, Treason and Plot şi A logic.

Cătălin Babliuc face parte din echipa Sector 7.

Radu Iacoban a absolvit UNATC în 2005, secţia Arta actorului. Angajat la Teatrul Mic, este o prezenţă constantă atât în teatrul de stat, cât şi în producţii underground.

În film, Radu a colaborat, printre alţii, cu Sharon Stone şi Andy Garcia în What about love?, a jucat în Zero Theorem, al lui Terry Gilliam, şi a deţinut unul dintre rolurile principale în Amintiri din epoca de aur, segmentul Vânzătorii de aer, în regia lui Cristian Mungiu.

Radu Iacoban a regizat patru spectacole de teatru. Cele mai recente sunt Carpathian Garden, care este totodată şi primul text scris de el, şi În parc, de la Godot Café-Teatru. Prima piesă regizată a fost (Cu)cuienfrunte, foarte premiată la festivaluri de teatru, urmată de Asta-i tinereţea noastră. BOX FM este cel de-al treilea text al său.

Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.