Câte femei sunt implicate azi în afaceri

Peste 500.000 de femei sunt implicate în prezent în afaceri, în calitate de acționari în companii active pe piata românească, arată o analiză KeysFin. “Este clar că interesul femeilor pentru business este pe un trend crescător. Numarul femeilor implicate în calitate de acționari la companii active a crescut cu 5,6 % fata de aceeași perioadă a anului trecut. Cu toate acestea, mediul de afaceri românesc este în continuare dominat de bărbați, doar 37,4 % din companiile din România având acționariat feminin”, declară experții KeysFin.

Conform datelor publicate de Registrul Comerţului, la finalul lui 2018 dintr-un total de 1.359.362 de asociaţi sau acţionari în firmele din România, doar 508 312 erau femei, adică puţin peste o treime din total. Comparativ cu 2014, numărul femeilor a crescut însă cu peste 21%. Totodată, 167 555 de femei erau înregistrate ca persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau familiale. Numărul acționarilor de sex feminin a crescut în perioada 2014 -2018 în special în capitală (de la 100 000 în 2014 la 115 000 în 2018), Ilfov (de la 14 000 la 22 000) și Cluj (de la 20 000 la 27 000). Cu toate acestea, ponderea acționariatului feminin în aceste 3 județe în 2018 nu depășește 40%.

Pe primul loc în topul județelor unde femeile acționar dețin proporția cea mai mare se află Tulcea (femeile dețin 41,4% versus 58,6% bărbați). Podiumul este completat de Galați (41,2% versus 58,8%) și Hunedoara (41% versus 59%), în timp ce județele codașe, în care femeile acționar au cele mai mici ponderi sunt Sibiu (36% versus 64%), Bistrița-Năsăud (35,9% vs 64,1%) și Harghita (32,4% versus 67,6%). Potrivit studiului KeysFin afacerile derulate de companiile cu acționariat feminin din România s-au ridicat, în 2017, la nivelul de 125,5 miliarde lei. După cifra de afaceri, în top 5 județe unde femeile acționar sunt implicate în companii se regăsesc București (34,6 mld lei), Ilfov (8 mld.lei), Cluj (5,5 mld lei), Brașov (5,1 mld. lei) și Timiș (4,9 mld lei).

Analiștii KeysFin au realizat un profil al femeilor acționar din România în 2018: 42 de ani, inteligente, educate, interesate de business din sfera activităților de retail, consultanță și înfrumusețare. Potrivit KeysFin majoritatea firmelor în care sunt implicate femei în calitate de acționar majoritar (>50%) au, în medie, cinci salariați și o cifră de afaceri de până în 550 000 lei.

În perioada 2010-2018 comerţul cu amănuntul – vedeta economiei românesti – a fost și domeniul cel mai atractiv pentru femei, 28 138 femei fiind acționari în companii active din domeniu. Topul activităților de interes este completat de Coafura și alte activități de înfrumusețare – unde activează 19 930 de femei și Activitățile de consultanță pentru afaceri și management– care au atras 11 589 acționari femei. Potrivit studiului KeysFin domeniile serviciilor, al sănătății și asistenței sociale și învățământul se bucură de o prezență mai mare a femeilor comparativ cu barbații. Domeniile de activitate în care numărul femeilor este semnificativ mai mic decat numărul bărbaților implicați sunt: construcții, agricultură și transport și depozitare.

“Cele mai active în afaceri sunt femeile cu vârsta cuprinsă între 30 – 50 de ani, peste 60% dintre femeile acționar având varsta cuprinsă în acest interval. 10% dintre acestea au peste 60 de ani, iar numai 0.2% sunt tinere curajoase ce pornesc o afacere încă de la 18-20 de ani”, susțin experții KeysFin.
Datele statistice pentru România arată că în perioada 2010-2018, pe lângă cele peste 350 000 de românce implicate în business ca acționari, top 3 alte naționalități femei acționari era reprezentat de chinezoaice (871), femei din Republica Moldova (398) și italience (164 persoane). În companii active cu femei administrator situația se prezintă asemănător: românce (peste 57 000 persoane), chinezoaice (37), italiance (34), femei din Republica Moldova (34).
“Estimăm o creștere a a implicării femeilor în antreprenoriat odată cu accesul mai rapid la informații și finantare atât prin fonduri europene, cât și prin acceleratoare sau hub-uri de profil. În România vom vedea o creștere a afacerilor și joburilor focusate pe coaching, training, dar și industrii creative“, se mai precizează în analiza KeysFin.

La nivel global femeile dețin 24% roluri de vârf în 2018, o scădere de la 25% în 2017. Cu toate acestea, în 2018, 75% din companii au avut cel puțin o femeie în managementul superior, față de 66% în 2017. În Uniunea Europeană, 73% dintre companii au raportat că au cel puțin o femeie în managementul superior, iar 27% din rolurile principale ale întreprinderilor sunt deținute de femei. Pe de altă parte, conform datelor Eurostat, la nivelul Uniunii Europene femeile sunt mai educate decat bărbații: în 17 din 35 de state europene femeile au un grad de educație superior bărbaților, iar 75,1% din femeile din Uniunea Europeană au absolvit cel putin o formă de învățământ secundar, compartiv cu 73,7% dintre bărbați. România se află foarte aproape de media Uniunii Europene, iar din punct de vedere al învățamântului superior, româncele depășesc cu 2 puncte procentuale barbații români.

România înregistrează și cea mai mică diferență de salarizare la nivel de top management dintre femei și barbaţi din rândul statelor Uniunii Europene. Astfel, o femeie din România care ocupă o poziţie de management caştigă, în medie, cu 5% mai puţin decat un barbat cu o funcție managerială similară.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4592 Articole
Author

1 Comentariu

  1. au mai ramas putine- pe restul le-a bagat lulutza la bulau!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.