CCR le dă o veste şoferilor

Curtea Constituţională a respins, miercuri, ca neîntemeiată, sesizarea depusă de preşedintele Klaus Iohannis privind ordonanţa de urgenţă care le permite posesorilor de carnet categoria B să conducă scutere.

Legea transmisă către promulgare completează OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice în sensul extinderii valabilităţii permiselor de conducere eliberate pentru categoria B şi pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/ kg, categoria A1. De asemenea, sunt instituite anumite condiţii pentru deţinătorii permiselor de categoria B care doresc să conducă şi motociclete de tipul celor anterior menţionate.

CCR a constatat că dispoziţiile legii criticate de preşedinte respectă exigenţele constituţionale ale art.1 alin.(5) referitoare la claritatea şi previzibilitatea legii.

Referitor la critica privind depăşirea limitelor reexaminării, CCR susţine că, prin forma legii adoptată ulterior reexaminării, legiuitorul a realizat o corelare a noilor reglementări cu soluţia legislativă existentă în actuala reglementare, această formă fiind menită să asigure integrarea organică a noilor dispoziţii în ansamblul legislaţiei, precum şi punerea lor în acord cu prevederile actelor normative cu care se află în conexiune.

Astfel, Curtea a constatat că dispoziţiile legii criticate au fost adoptate cu respectarea art.77 alin.(2) din Constituţie, astfel cum acesta a fost interpretat în jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi, implicit, a art.147 alin.(4) din Constituţie referitor la efectele obligatorii ale deciziilor instanţei constituţionale.

În ceea ce priveşte critica potrivit căreia sintagma „experienţă de cel puţin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B” încalcă principiul clarităţii şi previzibilităţii legii, CCR a reţinut că maniera de reglementare a dispoziţiilor legale analizate nu le lipseşte pe acestea de claritate, precizie şi previzibilitate, înţelesul lor putând fi dedus din interpretarea sistematică a ansamblului normativ cu care acestea se află în relaţie.

Anul trecut, în iulie, şeful statului a solicitat reexaminarea acestui act normativ de către Parlament din următoarele motive: plasarea greşită a intervenţiei legislative, precum şi neclaritatea legii din perspectiva modului în care se va face dovada absolvirii celor 10 ore de pregătire practică, dacă această dovadă trebuie deţinută fizic şi prezentată în cazul unui control de fiecare conducător de vehicule, alături de permisul de conducere. De asemenea, preşedintele a invocat lipsa de claritate a intenţiei legiuitorului de a acorda dreptul posesorilor permiselor de conducere eliberate pentru categoria B de a conduce doar motociclete cu transmisie automată din categoria A1.

La sfârşitul lunii decembrie, în urma reexaminării, Parlamentul a transmis spre promulgare legea pentru completarea OUG 195/2002.

Iohannis arăta în sesizarea la CCR că legea introduce o nouă literă, cu următorul cuprins: permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile şi pentru motociclete cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/ greutate de cel mult 0,1 kW/ kg, categoria A1, cu condiţia ca deţinătorii permiselor să aibă vârsta de minimum 24 de ani împliniţi, o experienţă de cel puţin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B şi fac dovada, printr-o adeverinţă, că au absolvit un curs de pregătire practică de minimum 10 ore în acest sens în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.

Adeverinţa obţinută se înscrie în Registrul naţional al cursanţilor gestionat de către Autoritatea Rutieră Română, iar informaţia deţinerii acesteia se transmite pe cale electronică Direcţiei Generale Permise de Conducere şi Înmatriculări în vederea introducerii menţiunilor corespunzătoare în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate.

Conform preşedintelui, deşi Parlamentul trebuia să îşi limiteze intervenţia la cadrul trasat de cererea de reexaminare, acesta a reconfigurat condiţiile în care deţinătorul unui permis pentru categoria de vehicule B ar putea utiliza permisul şi pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, excedând acestor limite.

În procedura de reexaminare, Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adus o serie de amendamente, printre care înlocuirea sintagmei „deţinătorii permiselor trebuie să aibă (…) permisul pentru categoria B obţinut de minimum 3 ani” cu sintagma „deţinătorii permiselor să aibă (…) o experienţă de cel puţin 3 ani de conducere pentru categoria de vehicule B”.

Camera Deputaţilor, în calitate de Cameră decizională, a menţinut sintagma „o experienţă de cel puţin”, însă a redus cu un an durata menţionată, şi anume la cel puţin 2 ani.

Preşedintele cerea CCR să admită sesizarea şi să constate că legea este neconstituţională, în condiţiile în care intervenţiile realizate de Parlament au fost făcute cu depăşirea limitelor cererii de reexaminare şi cu nerespectarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

5 Comentarii

  1. Negustorul de copii ZoiAnus a mai dovedit inca o data, daca mai era nevoie, ca este un Clonat RETARDAT Sluga, care executa ordinele satanistilor fara sa gandeasca pentru ca nu are cu ce.

    ,,Critica” IDIOTULUI fara permis de conducere de nicun fel, a avut ca scop oprirea multor posesori de permis categoria B sa foloseasca motocicletele, care consuma mai putin combustibil sau deloc daca sunt electrice, lucru foarte deranjant pentru jigodiile care impoziteaza petrolul care aduce venituri in buzunarele satanistilor reptilieni Rockefeller si Rothschild.
    Romania, singura tara care nu trebuie sa importe petrol si gaze, are cele mai mari preturi din mUE la aceste produse.

    Asa popor IDIOT, asa conducator RETARDAT !

  2. sa ajunga sa „doneze”
    care cum poate!

    Cazi cu liftu’ sau sari cu rabla în copaci
    Ajungi la domiciliu în patru pungi și șapte saci
    Cu număru’ zilelor libere la zero redus
    Mori în pârnaie cu pula în cur dezlegând rebus
    (pt. ca AI INCALCAT regulile de circulatie)

    -Parazitii,Valoarea unei vieţi (de sclavete)

  3. Am pe puțin juma de milion de km, adică până la Lună si aproape și întors și vine neica nimeni, unul a cărui experiență la volan se rezumă la joace cu machete să dea lege. Am și motor mare(1000cmc) pe care l-am tăvălit peste tot dar, dacă vrea toașu, trebuie să fac 10 ore de”practică”.Adevărul e că scuterul e excelent pentru oraș, faci piața cu el și n-ai stres cu aglomerația.Am și unul de 50 cmc 4t dar e subțire la putere și te poți trezi în încurcături. Ideea cu 125 e excelentă.Oricum pentru exterior rămâne mașină și motorul dar pentru o navetă până-n 20km scuterul e rege.Unde mai pui că reduce mult înghesuiala din oraș.

  4. Scuterul de 125cc e un vehicul ideal in oras. Si Mobra ar fi buna, chiar mai buna decat scuterul. (ar trebui reluata productia de Mobre) Scuterul are o mecanica suficient de simpla pentru a putea fi abordata cu mijloace tehnice si cunostinte mecanice modeste. Conteaza.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.