Ce se alege de Istoria Românilor?

Ce se alege de Istoria Românilor? Care este Statutul disciplinei Istorie în învățământul preuniversitar? Sunt întrebări la care, deocamdată, încă nu există un răspuns. Cu toate acestea, istoricii nu se lasă și luptă pentru creșterea numărului de ore de istorie la clase. În acest sens, prof. univ. dr. Ioan Bolovan, membru corespondent al Academiei Române în cadrul Secției de științe istorice și arheologie și secretar general al Comitetului Național al Istoricilor Români, s-a întâlnit cu Bogdan Cristescu, secretar de stat pentru învățământul preuniversitar.

Întrevederea a vizat reiterarea solicitărilor Comitetului Național al Istoricilor Români privitoare la statutul disciplinei istorie în învățământul gimnazial și liceal, cu deosebire la numărul de ore de studiu pe săptămână. Profesorul Ioan Bolovan a fost însoțit de prof. univ. dr. Bogdan Murgescu, prorector al Universității din București și președinte de onoare al Societății de Științe Istorice.

Reprezentanții Ministerului Educației spun că vor căuta soluții la problemele înaintate de Comitetul Național al Istoricilor Români, organism ce funcționează în cadrul Secției de științe istorice și arheologie a Academiei Române.

Cu acest prilej, a fost înaintată Ministrului Educației, prof. univ. dr. Sorin Câmpeanu, scrisoarea adresată de academician Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, pe care o redăm integral.

„Domnului Prof. univ. dr. Sorin Câmpeanu,

Ministrul Educației

Stimate Domnule Ministru,

Ca urmare a discuțiilor ce au avut loc și a documentului adoptat recent de aproape toți cei 640 de participanți la Alba Iulia, la cea de a treia ediție a Congresului Național al Istoricilor Români, ne vedem puși în fața situației de a Vă înainta, cu respectul cuvenit, prezentul document. Acesta derivă din responsabilitatea ce ne revine nouă, slujitorilor muzei Clio din România, de a atrage atenția asupra nevoii urgente de a aloca, de la nivelul ministerului pe care îl conduceți, un nou statut pentru disciplina Istorie, pentru a preveni alterarea identității naționale, supusă în prezent amenințărilor din partea grupărilor neomarxiste și globaliste. Lucrarea recentă a celebrului istoric, politolog și economist Francis Fukuyama despre identitate evidențiază aceeași îngrijorare exprimată de specialiștii americani. Cunoașterea în mod corect, critic, de către tineri mai ales, a istoriei naționale, cu toate împlinirile și neajunsurile prezente la toate națiunile, trebuie să-i preocupe nu numai pe cei care activează în breasla noastră, ci și pe decidenții politici ai României.

În ultimii ani, disciplina Istorie s-a redus drastic comparativ cu anii 1990, iar noile inițiative legislative care propun includerea Istoriei alături de alte discipline umaniste cu vădite finalități identitare într-o singură probă la examenul de bacalaureat ar arunca în derizoriu și ar da o ultimă lovitură, mortală, statutului Istoriei în învățământul preuniversitar. S-ar ajunge astfel, fără îndoială, la pierderea conștiinței identitare a generațiilor viitoare. Absența în ultimii ani a unui inspector de specialitate la nivelul ministerului arată foarte clar lipsa de preocupare (a celor care au condus destinul învățământului românesc) pentru prețuirea trecutului și plasarea disciplinei Istorie la locul ce i s-ar cuveni.

Noi, reprezentanții Comitetului Național al Istoricilor Români, solicităm prin prezenta identificarea de toți cei care sunt implicați în redactarea noii legi a învățământului și a noilor planuri-cadru pentru învățământul preuniversitar, a unor modalități adecvate de revenire a disciplinei Istorie la un statut comparabil cu ceea ce se petrece în alte state din Uniunea Europeană (în Ungaria, bunăoară, disciplina Istorie este prevăzută în învățământul liceal cu 3 ore, deopotrivă la nivelul profilurilor uman și real). De aceea, insistăm ca în învățământul gimnazial numărul de ore de Istorie din trunchiul comun, obligatoriu, să fie de cel puțin 2 pe săptămână, iar în învățământul liceal tot de 3 ore, indiferent de profil. De asemenea, considerăm că introducerea în noua lege a obligativității ca probă de bacalaureat pentru disciplina Istorie ar corespunde presiunii care există din partea societății civile din România și ar salva generațiile viitoare de alterarea radicală a identității lor naționale.

Vă rog să primiți, Domnule Ministru, asigurarea întregii mele considerații.

Acad. Ioan-Aurel Pop

Președintele Comitetului Național al Istoricilor Români“

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 11
Author

29 de Comentarii

  1. Ce ?
    S-a trezit din visul cel de moarte Intelectualitatea românească?

    Oare nu este clar pentru oricine ca dacă la vârful Ierarhiei politice românești au ajuns personaje dubioase , politruci și prosti , corupți și habarnisti , lingatori de clanțe și căratori de genți, cu toții anti-romani , este un Aranjament din laboratoarele marilor cancelarii spre paguba economica și politica a României?

  2. Pai ne mai trebuie „istorie”ca stiinta s-o studiem ?Ia uitati-va prin manualele de literatura cam ce „opere” se studiaza . Si incepeti cu manualul de „citire”din clasa a3-a . Si poate cititi si „formidabila opera” , o „poezie” intitulata „Monstrul din Loch Ness „! Iar la „poezeaua asta va rog si chiar insist sa-i faceti o analiza literara….

  3. Ma uit la Ion Aurel Pop,ma uit la perete,ma uit iar la Ion Aurel Pop,ma uit iar la perete..o asemanare extraordinara !
    Deci acest preot mai curand decat istoric,se freaca in sortulet la loja de Campeanu,dar are tupeul sa-i adreseze o scrisoare publica,sa zbarnie si firul telegrafului de emotiun e,sanchi,noua ne pasa !
    De la Campeanu,un „imbunatațitor funciar” oarecare ,adica un semianalfabet universitar,nici o asteptare,tipul aplica indicatiile lojei ‘intocmai si la timp ‘la modul „serviciu credincios”
    Istoria adevarata a Romanilor nu e la moda,cine calca stramb, pa si pu la invitatii pe la congrese si conferinte internationale in domeniu, adio tartina cu icre negre si cafelute gratis,adio turul orasului respectiv
    Ne vindem ieftin dar ne costa scump

  4. Un popor care nu-și cunoaște istoria, nu exista! Am ajuns ca istoria sa fie mai importantă decât matematica! In condițiile in care in Romania nu se mai produc nici șuruburi măcar istorie să știe tineretul bovin pregătit pentru sparanghel!

  5. Vreau să-l întreb pe tovarășul cacademician informator plătit, istoria cărui stat s-o învețe copiii?…
    Că dacă Dle Andrei Marga ne-a arată adevărat istorie,voi foști securiști și activiști din academie l-ați pus la zid!!!…
    De aceea intreb, care istorie bă ciocoflenderilor ?…
    Cea a lui Gyuri Soroș, a lui Iohannis, a ăluia de la kiev?..

  6. Accentul e pe Biologie de ani buni, doar suntem o tara de medici, dupa cum ne tratam singuri ca medicul de familie e in concediu sau are program liber numai cand ai tu treaba! Nu se poate afla care a fost idiotul care a scos Istoria si a bagat atata Biologie ??? Sa se faca afise cu sluga idioata si sa se impanzeasca toti stalpi pentru a putea lumea sa-l scuipe pe unde apuca !

  7. Slab apel, domnule Aiurel! Se vede că nu știți ce este curriculumul și cum se face. Că-l trimiteți pe Bolovan este ca și cum trimiți bolovanul. Alt neștiutor. Altfel se apără istoria și altfel se dezleagă ce vreți: ore de istorie. Dar este scrisă istoria României corect, adevărat, să tragă cititorii. Dacă luăm ce spuneți voi doi – IAPop și Bolovan nu are rost efortul. Elevii vor fugi de istorie.

  8. @zdreanta cu ou-n clanta

    Asta?

    Cântecul monstrului din Loch Ness
    de Edwin Morgan

    Sssnnnwhuffffll?
    Hnwhuffl hhnnwfl hnfl hfl?
    Gdroblboblhobngbl gbl gl g g g g glbgl.
    Drublhaflablhaflubhafgabhaflhafl fl fl –
    gm grawwwww gef geawf awfgm graw gm.
    Hoooplodok – doplodook – plovodokot – doplodokosh?
    Splgrgw fok fok splgrafhatchgabrlgabrl fok splfok!
    Zora kra gka fok!
    Grof grawff gahf?
    Gombl-mbl bl –
    blm plm,
    blm plm,
    blm plm,
    blp.

  9. Discuții deșarte privind istoria adevarata . Este foarte simplu , mai ales acum când ,,cortina de fier” se afla dupa frontierele României. Soluția sta in mana Academiei Romane, dar numai ca la cârma acesteia se afla un politruc Ioan Aurel Pop care nu are nimic de a face cu istoria adevarata a patriei noastre . ,,Istoria măsluită de comunisti începând cu 1948 a fost vârata in capul copiilor de 74 de ani si rezultatele dorite de rusi se văd .Deci soluția este tipărirea in tiraj de masa a ,,Enciclopediei Românești” tiparită intre anii 1938-43 , in 4 volume:vol 1. Statul ; vol.2 Tara Românească ; vol.3 Economia Naționala , Cadre si producție;vol.4 Economia Naționala. Circulație , distribuție si consum. Nu am văzut ca AUR , așa- zisul partid național sa ceara așa ceva. Nu se vrea fiindcă romanii ar afla adevarul despre realizarile minore si fara substanța ale socialismului fata de Regalitate. In schimb avem ,,institutul “ minciunii numita ,,Revolutie” finanțat din stomacul celor 16 milioane de romani prizonieri ai celor 3 milioane de ,,invartiti” in urma,,revoluției “.

  10. Corect. 5 ore pe saptamana istorie, dar ce scoatem matematica,fizica,chimia,biologia.
    Performanta nu se face cu istoria ca nu o sa fim o natiune de istorici sau arheologi. Istoria are locul ei, in cultura generala si atat. Cursurile universitare le stau la indemana celor dornici.

  11. Istoria romanilor? Nu o stiti? V-o spun americanii, ca ei au decis-o. Istoria, ca si matematica, biologia, fizica si alelalte, vor fi inlocuite cu STIINTELE HOMOSEXUALITATII.

  12. tetea „Cine controlează trecutul controlează viitorul. Cine controlează prezentul controlează trecutul.”–George Orwell (O’Brien în 1984)
    Si inca una de la programatorul predictiv
    „Una dintre cele mai oribile trăsături ale războiului este că toată propaganda de război, toate țipetele, minciunile și ura, provin invariabil de la oameni care nu luptă”.
    — George Orwell, Homage to Catalonia, 1938
    Faptul ca aproape toate comentariile, recenziile si referintele despre 1984 au ignorat rolul crucial al controlului trecutului indica faptul ca ,,profetia” lui Orwell a fost deja implinita partial. Profetii autoimplinite. Iti recomand epopeea Fundatia a maestrului 33 Isaac Asimov care abordeaza o tematica similara privind controlul narativei viitorului prin cheia intelegerii trecutului, cu ajutorul matematicii.

  13. Soldatii de teracota chiar ereau folositi ca soldati pe zidurile cetatilor , alaturi de soldati adevarati. Inamicul credea ca zidurile sunt bine pazite.
    Istoria romanilor , dupa 89 Romania a incaput pe mana evreilor sorosisti globalisti. 3 presedinti evrei, sefi la servicii tot evrei globalisti. Aurel Pop ce istorue sa scrie cand in scoli s-a bagat istoria evreilor.

  14. @ astrobalamuc -da . asta-i „Cintecul ……” !Puteti face o analiza literara ?

  15. @ tetea – tu nu ai nevoie de istorie. Esti un fel de „Vasile Porojan”putin mai cult(??????). Nu ar fi bine sa iei bomfaierul si sa te duci dupa recolta ? Ca au lasat rusii in cei 3.000 de km patrati(eliberati de ukraineni) destula tehnica de lupta . Tancuri mai ales . De alea ce le-ati „dus”la fier vechi. Haladitule .Si sa nu uit-vezi ca „haznaua „ukraineana nu s-a golit.

  16. Astrobalamuc si kopeikarul stiu eu ce vorbesc. Am in casa unul care a terminat Istorie-Arheologie si nu-si gaseste locul in ziua de azi. Lucreaza intr-un domeniu tehnic acum.
    Istoria e buna pentru cultura generala si atat.
    Esti pasionat de istorie, continui studiile la universitate.

  17. „Ma uit la Ion Aurel Pop,ma uit la perete …”

    Peretii nu scriu note informative olografe, asta este diferenta esentiala. Altfel, cu istoria nu s-au impacat istoricii, de ce sa amestecam copiii in barfa (se spune ca) asta. N-ai nevoie de istorie sa aranjezi marfa pe rafturi si in vitrine.

  18. @zdreanta cu ou-n clanta Peste puterile mele. Am aflat despre autor ca este gay si in poemele sale de iubire, obiectul dragostei nu are gen .. si ca este unul dintre cei mai importanti poeti scotieni din sec. XX. Ma rog, fiecare cu gusturile lui, dar nu inteleg ce cauta in programa scolara romaneasca, decat daca orientarea lui sexuala, corecta politic azi, primeaza.

  19. tetea Da, eu am la baza educatiei o schema de istorie-stiinte sociale, dar nu o vad ca pe un handicap, desi nu ,,traiesc” de pe urma know-how-ului acumulat. Din contra. Evenimentele istorice si glitch-urile remanente sunt cele care te poarta in locuri neexplorate, where no man has gone before!

  20. I-auziti ce intrebare…mai bine ati bate pe la usile care trebuie(?), intreband si iar intreband, unde sunt sutele de mii(daca nu milioanele) de artefacte cu mare incarcatura istorica privind aceasta natie…expuse odata la Muzeului National de Istorie a Romaniei ca numa’ muzeu nu e de vr’o 40 de ani ?!?
    Daca la Bucuresti nu se poate asigura spatiu adecvat expunerii…atunci artefactele cate or mai fi sa fie scoase din hrube si imprastiate prin tara de unde au fost adunate in acest ‘muzeu’ pe timpul comunistilor…
    Asta e…rRomanica-bramburica !

  21. La mijloc este sociocentrismul: exagerarea importantei activitati prof. de istorie ca sa primeasca mai multi bani pt salarii. Cum numarul copiilor este in scadere, mai putine clase inseamna mai putini prof. de istorie, deci mai putini studenti la facultatile de istorie. De fapt, este vorba de realizarea ambitiilor egoiste ale adultilor(mai multe ore de istorie, religie in fiecare an de scoala etc, de parca toti elevii vor urma cariere de istorici , in teologie…) pe seama copiilor. Jurgen Habermas :”Justificarile nu sunt totdeauna acelasi lucru cu adevarul”.

  22. Istoria adevarata este ca primii aici am fost noi si…………americanii ! V-ati prins?!

  23. Alții cum reușesc?din câte știu în UE sunt 3-4(chiar 5)ore săptămânal;cred că ai noștri fac de toate și nimic;a trebuit sa-i explic unuia care cu studii „superioare” ce-i aia „peninsulă”;între timp,a făcut și un masterat…

  24. Istoria Românilor prin cateva citate …
    „Stăpână și doamnă ne e țara asta pe care o avem în păstrare” (Mircea cel Batran)
    „Pentru a trăi o viaţă care ţi-a fost dată, eşti dator să o meriţi atât ca om, cât şi ca neam în fiecare clipă.”
    (Mihai Viteazul)
    „Iara nu suntu vremile supt carma omului, ci bietul om supt vremi.” (Miron Costin)
    „Omul doreşte să ştie tot ce se poate şti; deci să cercetăm, să căutăm, să aflăm, să ştim.” (Dimitrie Cantemir)
    „Unirea e singura stare politică ce putea să asigure viitorul nostru şi să ne permită a da ţării organizarea ce o aştepta de atât de mult timp. (Al. I. Cuza)
    „Un popor care nu-și cunoaște istoria e ca un copil care nu-și cunoaște părinții.” (Nicolae Iorga)

  25. alde campeanu n-aude , n-avede, esta ocupat, a trecut la meseria de baza – de sapat santuri, asta stie asta face , pentru ca ar fi auzit ca vin ploi multe, multe si marunte si inunda chiar si proiectul prezidential -Romania educata care este deja „la apa”- ud leoarca!!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.