Ce trebuie să știe românii despre SGR?

RetuRO aduce în vedere tuturor românilor detalii importante despre procesul de returnare a ambalajelor parte din Sistemul de Garanție-Returnare referitoare la importanța siglei Ambalaj cu garanție, forma ambalajelor în momentul returnării sau la ambalajele care vor fi acceptate la punctele de returnare.

Ce ambalaje fac parte din SGR?

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) se lansează oficial în România pe 30 noiembrie 2023 și reprezintă un circuit pe care ambalajele din sticlă, plastic sau metal cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, urmează să îl parcurgă.

Printr-o analogie foarte simplă, Sistemul de Garanție – Returnare este similar cu utilizarea cărucioarelor de cumpărături în supermarketuri – clientul împrumută căruciorul în baza unei garanții de 50 de bani și, ulterior, după finalizarea cumpărăturilor, pentru a recupera garanția, trebuie să returneze căruciorul.

Nu le mai strângeți în balcon!

Explicat pe larg, Sistemul de Garanție-Returnare reprezintă un program prin care românii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase etc) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific – Ambalaj cu garanție. Mai multe detalii pot fi consultate și în videoclipul informativ, disponibil pe canalul de YouTube RetuRO.

Astfel, în momentul în care românii vor cumpăra produse în astfel de ambalaje, vor plăti o garanție în valoare de 50 bani iar după golirea ambalajului, clientul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România, iar în schimbul ambalajului gol, clientul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Aceste produse, parte din SGR, vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor, într-o perioadă de câteva luni după lansarea Sistemului de pe 30 noiembrie, în funcție de stocurile de produse în ambalaje non-SGR existente în piață. Așadar, RetuRO recomandă tututor românilor să nu își facă provizii de ambalaje înainte de lansarea SGR. Acestea nu vor fi acceptate în punctele de returnare, nefiind marcare cu logo-ul ce atestă că sunt purtătoare de garanție. Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, utilizată și până acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, în punctele de colectare tradiționale.

Unde și cum returnăm ambalajele?

Pentru a fi returnate, RetuRO recomandă ca ambalajele să fie intacte, nedegradate și nedeformate, adică să nu fie sparte, turtite sau presate, pentru ca ele să poată fi scanate după formă și dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numărare și sortare. De asemenea, recipientele trebuie sa fie golite, nu curate în sensul de a fi spălate. Orice cantitate de lichid care rămâne în aceste recipiente le afectează greutatea și există posibilitatea ca ele să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate și cântărite. Desigur, există o marjă de greutate, dar este recomandat ca ambalajele de băuturi să fie golite complet, pentru a fi siguri de recuperarea garanției. Eticheta trebuie să fie vizibilă și intactă pentru că aceasta va avea imprimate simbolul SGR și codul de bare specific. În lipsa acestor elemente de identificare, ambalajele nu beneficiază de garanție și nu pot fi preluate prin Sistemul Garanție-Returnare.

Ambalajele pot fi returnate la orice punct de colectare pus la dispoziție de comercianți, unde clienții vor primi înapoi garanția, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

În magazinele unde se preiau recipientele manual, clientul va primi garanția înapoi în numerar. În supermarketuri, unde se folosesc, de cele mai multe ori, echipamente automate pentru colectarea recipientelor, clientul va returna ambalajul la aparat (RVM) și va primi un voucher, care poate fi utilizat în magazin, la efectuarea cumpărăturilor sau se poate schimba la casă (sau la un punct special amenajat) pentru obținerea de numerar, în cazul în care consumatorul nu dorește să utilizeze voucherul de garanție doar în acel magazin.

Produsele în ambalaje non-SGR care se află deja în stocul producătorilor sau al comercianților mai pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2024. Începând cu data de 1 iulie 2024, nu se vor mai putea introduce pe piață produse care intră sub incidența SGR, fără să fie inscripționate cu logoul și codul de bare specific. Așadar, în perioada de început a SGR în România, vom avea un volum mai mic de ambalaje SGR pe piață acesta depinzând de epuizarea stocurilor existente.

Hora Reciclării. Trei pași pentru o țară mai curată.

RetuRO a lansat campania “Hora Reciclării”, cu scopul de a încuraja toți românii să învețe trei pași simpli către o Românie mai curată și mai verde:

  1. Căutăm în magazine etichete cu simbolul „Ambalaj cu garanție” și plătim garanția de 50 de bani.
  2. Returnăm ambalajele în stare intactă la un punct de returnare.
  3. Recuperăm garanția de 50 de bani pentru fiecare ambalaj

Campania națională își propune să anunțe intrarea în vigoare a Sistemului Garanție-Returnare, să invite românii să adopte noile măsuri de reciclare și să educe publicul cu privire la rolul și importanța lor în asigurarea unui mediu mai curat și mai verde.

Campania va fi urmată de lansarea efectivă a Sistemului Garanție-Returnare în 30 noiembrie 2023, care se va concentra pe formarea obiceiului de returnare și colectare a ambalajelor în rândul consumatorilor.

  

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1

4 Comentarii

  1. #nu acceptati. manipulare neo-pitesti, spalare pe creieri si reeducare. FRAUDA!

  2. Nu ma interezeaza ! EU arunc sticlele d plastic la Gunoi ! Sa le colecteze intr-un sac . Femeia de serviciu !

  3. Deci pentru că este un deranj în plus pentru cumpărător produsele se scumpesc cu 50 de bani. Frumoasă ȘARLATANIE! La automat, doza sau sticla suc, și așa acupită după anul 2020 ba costa cu 0,5 lei mai mult. Ăștia de umblă cu sticluța de apă după ei, dacă sunt familie responsabilă a rănițucă pe spate cu sticle goale? Berea la doză 5+1 care o cumpăram care s-a scumpit în pandemie de la 25,5 lei la 29,7 lei va costa 32,7 lei. 6 sticle apă cu 3 lei mai scump. Pe pungi scrie eco taxa, acum Ambalaj cu garanție, vor ce mai găsi gen Mega hoția TVA (Taxă pe Valoare Adăugată)? E stupid ca pentru o sticlă de medicamente de sirop 200 ml sirop tuse copii să dai 50 bani în plus ca pentru o sticlă Cola de 2,5 litri. Nu-i destul că oe sticlâ e minciuna Din plastic 100% reciclat. Sau la haine de plastic, groznic de inflamabile, scumpe fiindcă au etichetă de firmă scrie mare cu mândrie că sunt din plastic reciclat adică gunoaie. Propunere legislativă pentru vajnicii europarlamentari români: “În UE să fie interzis ca hainele pentru copii până la 14 ani și orice uniformă de școală sau halat de lucru să fie confecționat din materiale sintetice.”

  4. Huooo, hotilor SGR! Daca vreti sa faceti cu adevarat reciclare, atunci platiti 50 de bani pe orice ambalaj, nu numai pe cele inscriptionate SGR! Asa ar disparea din mediul ambiant ambalajele vechi, pentru ca o sa fie unii oameni care o sa se ocupe cu strangerea lor de pe campuri si din rauri. La cum veti face voi, ambalajele existente o sa ramana tot acolo unde au fost aruncate in mediu. Iar ceea ce faceti voi e o hotie, pentru ca acum pretul produselor contine deja pretul ambalajelor, si pretul produselor nu va scadea de cand vom incepe sa platim separat pretul ambalajelor, adica le vom plati de doua ori si vom lua inapoi banii doar o data la returnare, adica, cu alte cuvinte, suntem furati!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.