Cinci măsuri fiscale care ar putea schimba România

România se confruntă în prezent cu cele mai mari dezechilibre macroeconomice din Uniunea Europeană, atât pe plan intern, cât și extern. Deficitul bugetar și deficitul de cont curent au atins cote alarmante raportate la PIB, iar vulnerabilitățile economice acumulate în ultimii ani cer măsuri ferme și rapide pentru restabilirea stabilității financiare. În acest context, cercetătorii de la Romanian Economic Monitor (RoEM), proiect al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai, recomandă cinci măsuri fiscale esențiale care ar putea echilibra finanțele publice și preveni o agravare a crizei.

Cum s-a ajuns în această situație
Perioada 2009-2015 a fost caracterizată de o consolidare fiscală importantă, în care România a reușit să reducă deficitele bugetare și de cont curent sub pragul de 1%. Aceasta a fost considerată o etapă de stabilitate macroeconomică care ar fi putut permite chiar aderarea la zona euro în jurul anului 2019. Însă, începând cu 2015, politica fiscal-bugetară a suferit schimbări majore: au fost operate reduceri semnificative de taxe, în special la TVA, iar salariile din sectorul public au crescut accelerat. Aceste măsuri au fost asumate fără o evaluare riguroasă a sustenabilității lor, iar în timp au generat un cerc vicios de expansiune bugetară, întărită de optimismul conjunctural.

Crizele recente, inclusiv pandemia, au amplificat dezechilibrele acumulate. România a ajuns să fie statul cu cele mai mari dezechilibre macroeconomice din UE, fapt reflectat în costuri de finanțare mai ridicate și o primă de risc crescută pentru stat, ceea ce pune o presiune suplimentară asupra unui buget deja vulnerabil.

Recomandările echipei Romanian Economic Monitor
Cercetătorii RoEM consideră că România nu mai poate amâna luarea unor măsuri clare, credibile și aplicate rapid, care să abordeze consolidarea fiscală sistemic și transparent. Cele cinci măsuri fundamentale propuse sunt:

1.Raționalizarea cheltuielilor statului
Reducerea aparatului de stat este necesară, inclusiv prin eliminarea sporurilor nejustificate și amânarea investițiilor cu randament financiar scăzut, cum ar fi unele construcții de prestigiu. Totuși, această măsură singură nu este suficientă pentru stabilizarea bugetului.

2.Creșterea veniturilor bugetare prin reformarea impozitării
RoEM recomandă o reformă profundă a sistemului fiscal, inclusiv uniformizarea regimurilor de impozitare a companiilor, cu reguli clare privind cheltuielile deductibile și combaterea practicilor fiscale agresive. Accentul trebuie pus pe predictibilitatea fiscală și echitatea sistemului, nu doar pe majorarea cotelor de impozitare. De asemenea, impozitarea consumului trebuie să devină prioritară, dată fiind creșterea rapidă a consumului, în special al bunurilor și serviciilor importate, care au alimentat deficitul extern.

3.Creșterea colectării printr-o conformare fiscală îmbunătățită
România are cea mai slabă rată de colectare a TVA din UE, din cauza digitalizării lente a ANAF și a controalelor ineficiente. Digitalizarea continuă și eficientizarea controalelor sunt esențiale pentru reducerea evaziunii fiscale și creșterea veniturilor.

4.Valorificarea eficientă a fondurilor europene
Folosirea optimă a fondurilor europene poate contribui semnificativ la investiții și la dezvoltarea economică, în condițiile în care România trebuie să maximizeze aceste resurse pentru a reduce presiunea pe buget.

5.Reducerea dimensiunii aparatului de stat
Aparatul administrativ trebuie dimensionat eficient și transparent pentru a evita costuri inutile și pentru a spori eficiența serviciilor publice.

Contextul internațional și politic
Comisia Europeană a oferit României un termen excepțional de șapte ani pentru a reduce deficitul sub pragul de 3% din PIB, decizie motivată și de poziția strategică a țării în contextul geopolitic regional. Cu toate acestea, cifrele din primele luni ale anului 2025 arată că este necesară o intervenție rapidă pentru a evita o repetare a traseului deficitar din ultimii ani.

Echipa RoEM subliniază că promisiunile vagi și măsurile punctuale nu mai sunt suficiente. România trebuie să implementeze politici fiscale sustenabile, cu susținere politică și responsabilitate tehnocratică, pentru a reduce riscurile economice și pentru a asigura o traiectorie de creștere echilibrată pe termen mediu și lung.

Recomanda 2
Cosmin Pam Matei 5253 Articole
Author

13 Comentarii

  1. Rusii au provocat criza sau mocofanii PSD PNL in campanie se razzboia7 cu suveranisti, legionari, fazcistii, extremisti dar un cuvant n-au pomenit de criza in care singuri au intrat cu cheltuielile
    Slaba colectare a fost de la bun inceput de nevointa intarziareq in interconectarea digitala a institutiilor statului o protectie oferita de stat a clientelei politice. In timp ce firmele care nu au relatii politice sa fenteze taxele vor fi inchise. Smecherii facuti scapati.

    Statul nu-si poate rationaliza cheltuielile sunt in mare aceiasi decidenti in 2025 ca in 2024. Xu esec dupa esec la PNRR si pierderi dupa pierderi de miliarde. Pe cat sunt de hoti pe atat sunt de pr0sti Comisia Europeana stie prea bine cine ar3 de-a face ce hram politic poarta

  2. Bey frate, nu cumva te pună dreacu să zicei ceva de capitalism, pace, Grupul de la Clujcă je și execută algoritmii. …reați ai Editat de algo.

  3. „Folosirea optimă a fondurilor europene poate contribui semnificativ la investiții și la dezvoltarea economică…„ CE vreți să ziceți voi copii Moșului de la Cluj? DE CE NU SPUNEȚI INVESTIȚII ÎN CE ANUME? Oameni buni, dacă nu construiești fabrici și uzine (ale statului) unde să producem ca să exportăm și să nu mai importăm atâta, tot vax. Unde mai pui că toate aceste obiective industriale (reindustrializarea tovarăși) trebuie corelate organic într-n mixt organic/sinergetic. Dar despre asta nimic, nimic. Pe urmă cum dracu să faci asta când cei de afară tocmai asta nu vor, să le faci tu concurență cumva. Ăsta-i capitalismul tovarăși, cum ne-a zis unul Popescu Ionuț că rimează cu prostuț. Să înțelegem că propunerile de mai sus sunt ale „Grupului de la Cluj?„

  4. La noi se muta banii dintr-o parte in alta(aceiasi bani), nu se creaza PLUS VALOARE,asta e problema.

  5. Se afirma fara discernamant ca fiscalitatea nu este digitalizata. Astia care afirma n-au avut vreodata un kiosk, profesori doctori ingineri agronomi ca habar n-au ceva, dar sunt platiti la greu sa-i invete pe alti tot ce ei nu cunosc. Don profi: toate declaratiile fiscale sunt digitalizare, de la introducerea lor in sistem ! Nicio tara din lumea asta n-are digitalizat sistemul de evaziune fiscala, adica ce nu se declara ! De exemplu vanzarea de ziare pe strada pe cash si plata tipografiei tot pe cash. S-au facut averi enorme de evaziune fiscale, la toate ziarele tiparite in vremea aceea, dar nici BNR si nici finantele nu reduc bazinul de moneda cash. Pe vremea impuscatului nu se putea face asta pentru ca orice era prezumat ca infractiune si oricine (aproape oricine) trebuia sa-si dovedeasca nevinovatia !

  6. Nimic de cumul de salarii la stat, sunt care cumulează 3 – 6 salarii lunar,
    -pensionati la 50 de ani si cumulează pensie cu salar la stat,
    -eliminarea pensiilor speciale nejustificate,
    -tăiati din cele 17 salarii anuale ale magistratilor
    -tăiati cele 15 salarii ale angajatilor ASF.
    -tăiati din salariile uriașe ale celor din companiile de stat.
    -eliminati evaziunea de 30 miliarde de euro anual,
    -creați locuri de muncă in privat, să fie productie, venituri.
    -de ce companiile străine scot anual din țară profitul de peste 20 miliarde euro ?

  7. Stop inarmare si stop ajutor ucraina,mai ales ca nu stim cat ne costa slava.astea cu digitalizarea anaf,impozitare corecta,concedierea pilelor si amantelor,etc sunt praf in ochii prostilor si naivilor.

  8. frumoasa, parca ar fi a mea dupa introarcerea din vacanta de vara in clasa a III a…lipsesc serpentinele si reapastiile care au impresionat-o pe tovarasa invatatoare…mai incercati…dar nu ”atentati” la directorii din primarii cu 7.000 euro net…ca intr-un articol din Cotidianul de azi…

  9. Poți băga oricît in ciur, rezultatul va fi același,. Ai de astupat găuri in ciur bre. Cum ar fi importurile a orice , cum ar fi inarmarea prostească. Cum ar fi nerușinații, de la revoluționari, la magistrați plus BOR,. Deci gîndirea normală și gospodărească așa ar trebui să funcioneze.. Astupă găuri bre .. multe,. bugetului,. nu la femei..

  10. Ce Odessa,ce Harkov, ce Kiev! Mugur ne spune că e groasa la Bucale! Nici nu știți ce pierdeți!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.