Concurența investighează din nou o piață pe care a mai amendat-o

Consiliul Concurenței analizează activitatea de racordare a clienților casnici la reţelele de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale, în contextul modificării cadrului legislativ aplicabil și al procesului de liberalizare al celor două piețe pentru consumatorii casnici.

Astfel, conform noilor reglementări, introduse în 2020, operatorul de distribuție de energie electrică sau de gaze naturale are obligația de a racorda la rețea toți solicitanții clienți finali casnici, în termen de 90 de zile de la data obținerii autorizației de construire, cu recuperarea costurilor racordării într-o perioadă de 5 ani.

În acest context, ANRE a modificat procedura privind planurile de investiții ale operatorilor de distribuție, pentru a asigura capacitatea de a satisface solicitări rezonabile de racordare pe termen lung, fără afectarea investițiilor care vizează siguranța în funcționare a sistemelor de distribuție.

Prin adoptarea acestor modificări legislative se urmărește impulsionarea procesului de racordare a consumatorilor casnici la rețelele de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale. În aceste condiții, creșterea constantă a numărului locurilor de consum va determina expansiunea piețelor de furnizare a energiei electrice și a gazelor naturale către consumatorii casnici, putând conduce atât la creșterea portofoliului furnizorilor existenți, cât și la apariția de noi furnizori pe piață.

În același timp, însă, eventualele sincope în procesul de racordare a clienților casnici pot afecta procesul de liberalizare, prin limitarea creșterii dimensiunii pieței, putând conduce în final la restrângerea concurenței pe piața de furnizare a energiei electrice sau a gazelor naturale către clienții casnici. „Obiectivul nostru este ca procedura de racordare la rețelele de energie electrică și gaze naturale să se deruleze eficient, transparent, nediscriminatoriu și cu respectarea regulilor de concurență, ceea ce pentru clienții casnici înseamnă un proces de racordare la rețele cât mai facil și la prețuri acceptabile” a declarat Bogdan Chirițoiu președintele Consiliului Concurenței.

Sectorul energetic național este unul cu impact puternic și vizibil atât asupra clientului final casnic, care consumă energie electrică sau gaze naturale pentru satisfacerea necesităților zilnice, cât și asupra întregii economii a României. De altfel, sectorul energetic național și, în particular, domeniile energiei electrice și gazelor naturale au reprezentat preocupări constante ale Consiliului Concurenței în ultimii ani, autoritatea de concurență folosind în această zonă întreaga paletă de instrumente de care dispune.

În ultimii ani, autoritatea de concurență a aplicat mai multe sancțiuni companiilor care își desfășoară activitatea pe piața serviciilor conexe distribuției de gaze sau de energie pentru încălcarea normelor de concurență.

Astfel, compania Distrigaz Sud Rețele SRL (DGSR) a fost amendată cu 17.650.326 lei (aproximativ 3,7 milioane euro), pentru abuz de poziție dominantă manifestat prin practicarea unor tarife excesive, nejustificate economic, pentru avizarea tehnică a proiectelor de execuție, recepția și punerea în funcțiune a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale (IUGN).

Distribuitorul de gaze naturale Premier Energy SRL, în calitate de succesor legal al companiei Gaz Sud SA a fost sancționat cu 6,3 milioane lei (aproximativ 1,3 milioane euro) pentru că a abuzat de abuz de poziția sa dominantă prin impunerea unor tarife discriminatorii pentru servicii de avizare tehnică a proiectelor, de recepţie a lucrărilor şi de punere în funcţiune a IUGN, diferenţiate în funcţie de realizatorul lucrărilor de proiectare şi de execuţie a instalaţiilor.

Distribuitorul de gaze naturale Wirom Gas SA și nouă executanţi de lucrări în domeniu au fost amendați cu 920.069 lei pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale prin care au stabilit un preț fix pentru realizarea IUGN.

În urma implementării angajamentelor asumate de E-Distribuție Muntenia SA (EDM) în contextul investigației privind un posibil abuz de poziție dominantă, durata medie de obținere a avizelor tehnice de racordare (ATR) emise de companie a scăzut cu 20%, în condițiile în care numărul cererilor de racordare a crescut cu 30%. De asemenea, intervenția Consiliului Concurenței a condus la creșterea transparenței procesului de racordare și a gradului general de informare a utilizatorilor în legătură cu procesul de racordare, în ultimul an, numărul de clienți care utilizează serviciul online de racordare crescând cu peste 90%.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

1 Comentariu

  1. CONSILUL CONCURENTEI DOARME IN FRONT SI HABAR N-ARE CUM ARATA UN CONTRACT PENTRU ENERGIE SI GAZE INTRE UN FURNIZOR SI CLIENTII CASNICI CAPTIVI PRACTIC ,LASATI LA DISCRETIA UNOR FIRME CARE PUN CA LITERA DE LEGE IN CONTRACT CUVANTUL ORCICE !!: OCE I SE IMPUTA CONSUMATORULUI CASNIC ,ORCE CHELTUIALA I SE TRECE IN CONT FARA ACORDUL CLIENTULUI ,ORCINE REFUZA CONTRACTUL FACUT PE 19 PAGINI !!,ESTE INVITAT SA PLECE !.CAT PRIVESTE CALITATEA GAZELOR NATURALE SE TARIFEAZA LA PUTEREA CALORIFICA MAXIMA IMAGINATA DE FURNIZOR ,CE CONTEAZA COMPOZITIA GAZULUI ??,IMPORTANT ESTE CAT POTI SA INSELI CLIENTUL ,CE CONTEAZA CE SE INJECTEAZA IN SISTEM SI UNDE ,CROMATOGRAMA GAZELOR DIN SISTEM ESTE UN SECRET !!,DE CE NU SE PUBLICA COMPOZITIA CONFORM CROMATOGRAMEI ?, DE CE NU SE IA MEDIA PONDERATA A PUTERILOR CALORIFICE FUNCTIE DE CROMATOGRAMELE PERIODICE PUBLICATE ?.CAND UN CONTOR ESTE SIGILAT DE FURNIZOR ,SI ESTE INTACT CUM POT SA PRETINDA PLATI SUPLIMENTARE DACA LA O VERIFICARE CONTORUL ESTE DEFECT !!,FARA NICI UN SEMN DE VIOLARE ,LOVIRE ??.CE FEL PROTEJATI VOI SUTELE DE MII DE CONSUMATORI ??,SAU IMPREUNA CU ANRE NE-ATI PRIPONIT LA CATE O HIENA SAU UN SACAL !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.