Coșmar sau oportunitate?

profesor, sibiu

ChatGPT, un program bazat pe inteligenţa artificială (AI) şi capabil să redacteze texte cu răspunsuri la întrebări simple, s-a răspândit foarte repede în universul educaţional, determinându-i pe profesori să îşi pună întrebări despre oportunitatea interzicerii sau utilizării acestuia, informează duminică AFP, preluată de Agerpres.

De la jumătatea lunii decembrie, la doar câteva săptămâni după lansarea noului software de un start-up californian, OpenAI, opt universităţi australiene au anunţat că îşi vor modifica examenele şi că vor considera folosirea inteligenţei artificiale de către studenţi drept o tentativă de fraudă.

În 2023, examenele lor vor fi „supravegheate” şi vor include „o folosire sporită a hârtiei şi a stiloului”, a anunţat coordonatoarea grupului de opt universităţi australiene, Vicki Thomson, citată pe un blog al cotidianului The Australian.

Recent, după ce mai multe companii mass-media au relatat despre utilizarea tot mai frecventă a acestui program AI de către elevi din lumea întreagă, încurajaţi mai ales prin intermediul unor videoclipuri publicate pe TikTok, şcolile publice din New York au restrâns accesul la ChatGPT pe reţelele şi terminalele lor informatice.

„Acest program nu permite dezvoltarea unor competenţe de gândire critică şi de rezolvare a problemelor, care sunt calităţi esenţiale pentru reuşita şcolară şi pentru reuşita de-a lungul întregii vieţi”, a declarat Jenna Lyle, purtătoare de cuvânt a Departamentului pentru Educaţie din metropola americană.

ChatGPT este un robot conversaţional care a fost „antrenat” graţie unor cantităţi fenomenale de date publicate pe internet şi care poate „să prezică” urmarea probabilă a unui text. Dar, în absenţa capacităţii de raţionament, el produce un amestec uimitor de răspunsuri corecte şi de erori factuale sau de logică, mai mult sau mai puţin greu de detectat.

Astfel, acestui software i se întâmplă să citeze rechinul-balenă (un peşte) în rândul mamiferelor marine, să se înşele în privinţa mărimii ţărilor din America Centrală, „să uite” anumite evenimente istorice precum Bătălia de la Amiens din 1870 sau să inventeze din nimic referinţe bibliografice.

În universul educaţional, anumite voce se pronunţă totuşi pentru integrarea acestei inovaţii în metodele de predare.

„ChatGPT este o inovaţie importantă, dar nu mai importantă decât calculatoarele sau programele de editare a textelor”, care au sfârşit prin a-şi găsi un loc în şcoală, a declarat Antonio Casilli, profesor la Institutul Politehnic din Paris şi autorul cărţii „En attendant les robots” („Aşteptându-i pe roboţi”), publicată de editura Seuil.

Potrivit opiniei sale, „ChatGPT vă poate ajuta să creaţi o primă ciornă atunci vă aflaţi în faţa unei foi goale de hârtie, dar, după aceea, trebuie totuşi să mai scrieţi, să oferiţi textului un stil propriu”.

Interdicţie „contraproductivă”

Antonio Casilli consideră totodată că programul ChatGPT busculează parţial filosofia predării, bazată pe profesorul care le pune întrebări elevilor.

De această dată, elevul trebuie să întrebe el însuşi programul AI, „iar asta este o oportunitate pentru noi să vedem cum îndeplinesc elevii sarcinile de lucru ce le sunt încredinţate, să îi facem să lucreze la verificarea informaţiilor (fact-checking) şi să verifice dacă referinţele bibliografice generate sunt corecte”, a adăugat profesorul italian.

Olivier Ertzscheid, cercetător în ştiinţele informaţiei la Universitatea Nantes din vestul Franţei, consideră că interzicerea noului program AI este în orice caz „contraproductivă”, deoarece o astfel de măsură ar consolida dorinţa elevilor de a îl utiliza.

La fel ca după apariţia enciclopediei online Wikipedia sau a motoarelor de căutare pe internet, miza pentru elevi ar fi, potrivit părerii sale, aceea de „a experimenta limitele” noului instrument informatic.

În acelaşi timp, la nivel global începe să se organizeze şi un fel de ripostă pentru detectarea textelor generate printr-un software AI. Serviciul online GPTZero pregăteşte, de exemplu, o funcţie dedicată profesioniştilor din domeniul educaţiei, iar OpenAI lucrează deja la „un filigran statistic” aplicat odată cu generarea textului. Trişorii sunt astfel avertizaţi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

7 Comentarii

  1. Inteligenta creaza, nu compune. Blestemul este parerea bisericii !

  2. Acu n-am de unde să știu dacă e adevărat dar am văzut un lucru interesant pe Tube, și anume că în ’17 în Japonia, patru roboți militari au ucis 29 de cercetători.Dupa ce au deschis focul, cercetătorii rămasi au reusit să dea reset sistemului însă, pe când ei demontau efectiv roboții paralizați, unul a luat legătura via satelit și si-a refăcut softul lipsă dupa care a deschis focul asupra celor rămași până când unul dintre cercetatori a reușit să sară cumva pe el si să desfacă literalmente câteva legături fapt care l-a oprit.Cu două săptămâni înainte Musk declara că AI este cel mai mare pericol pentru umanitate.Dupa mine, nu AI este pericolul în sine ci tentația pe care o reprezintă pentru atâția tembeli rătăciți prin marea, inutila și periculoasa politică.

  3. Greselile de constructie nu sunt „initiative ale inteligentei” de orice fel. Youtube este cel mai eficient mijloc de manipulare, de asta s-a facut !
    PS omenirea fuge de realitate retragandu-se in imaginar ? Biserica e mai putin periculoasa, ca n-are putere de exemplu, aprinzi o lumanare, pupi o icoana, nu dai foc la localitate.

  4. Ca si cum elevul ar avea pe cineva sa-i sopteasca rezolvarea, fara sa-l mai si verifice pe elev ce stie sau ce a inteles. Sa-l mai si puna pe elev sa gandeasca cat sa vina cu o rezolvare a lui, ocazie buna de a descoperi daca raspunsul soptit este si corect are logica nu este arta abastraca. Calul ‘alerga’ in cosmos calarit de astronaut (fara casca de protectie) ca masinaria de invatat nu prea tine cont si de context in care se desfasoara actiunea.

    Pana la urma tot un fel de plagiat, numai bun de mcCiuca, Bode si Romania Educata de plagiatori, tembeli si analfabeti functional.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.