Criza Volkswagen este începutul

Problemele nu au apărut de nicăieri; sunt consecințele unei politici care a urmărit un scop ideologic, ignorând piața, inovația, războiul și China

Criza Volkswagen este începutul

Problemele nu au apărut de nicăieri; sunt consecințele unei politici care a urmărit un scop ideologic, ignorând piața, inovația, războiul și China

Volkswagen își face planuri pentru închiderea unor fabrici din Germania, ca parte a tranziției la automobilele electrice, relatează Bloomberg. Compania a început să producă în 1937 și nu a încetat fabricarea automobilelor în Germania vreme de 87 de ani. Motivele invocate de VW sunt concurența din partea Chinei, costul mare al energiei și ”un mediu economic dificil”.

Două dintre aceste cauze ale deciziei fără precedent a VW sunt autoinduse. Compania s-a bazat mult pe exporturile pe piața chineză și a neglijat îmbunătățirea condițiilor economice din Germania, unde salariile au fost ținute foarte jos comparativ cu alte economii mari din Europa. Apoi, șefii VW nu au părut conștienți că atragerea producției lor în China va face ca transferul tehnologic inerent să ajute companiile chineze să construiască automobile asemănătoare, chiar mai performante, la prețuri mult mai competitive. Asta s-a întâmplat și cu industria germană a panourilor fotovoltaice, și cu automobilele electrice.

Problemele industriei auto europene nu au apărut de nicăieri, ci sunt consecința unei politici a Germaniei și a UE care a pus pe primul loc obiectivul ideologic al tranziției energetice, ignorând competitivitatea și inovația. VW și ceilalți mari producători germani au mizat pe o creștere a vânzărilor de automobile electrice în acest an, ca urmare a unor măsuri coercitive ale Bruxellesului si Berlinului, precum interzicerea motoarelor cu ardere interna în relativ scurt timp. Se adaugă și subsidiile pentru cumpărarea mașinilor electrice. Însă, când aceasta subvenționare a încetat, consumatorii au refuzat să se supună măsurilor coercitive, iar vânzările s-au prăbușit. Automobilele electrice „made in China” sunt mult mai atractive, datorită prețului mai mic, pentru cei care vor să facă ”tranziția verde”.

Iar aceea ce se întâmplă cu la VW poate fi doar începutul unei etape de dezindustrializare a Germaniei, din motivele amintite mai sus: preț mare al energiei, concurența Chinei și o tranziție energetică pripită. În 2022 (anul invaziei ruse în Ucraina și al decuplării Germaniei de la energia ieftină din Est), un sondaj al Camerei de Comerț și Industrie a Germaniei efectuat pe 3.300 de companii arăta că 16% aveau în vedere reducerea producției în Germania sau mutarea în străinătate. În 2023, procentul a ajuns la 31%, iar în 2024 este de 33%. Iar 45% din companiile mari consumatoare de energie au în vedere reducerea semnificativă a producției sau relocarea.

Lucrurile devin grave pentru Germania din cauză că modelul economic este construit pe salarii ținute cât s-a putut de jos, pe gaz rusesc ieftin și pe excelență în inginerie mecanică, în special în producția de mașini cu motoare cu ardere internă. Fostul ministru grec de Finanțe Yanis Varoufakis avertiza, în 2022, că exporturile germane și-ar putea reveni, ținând valoarea euro cât mai jos, însă ”ceea ce nu se va mai întoarce niciodată este eficiența modelului german: o mare parte din veniturile Volkswagen vor merge în China, de unde provin tehnologiile bateriilor, iar munți de bani se vor muta de la industria chimică la sectoarele legate de Inteligență Artificială”.

”Mesajul meu pentru prietenii germani e simplu.

Renunțați la doliu. Depășiți mânia, negarea și depresia. Nu trageți de timp și începeți să proiectați un nou model economic. Spre deosebire de greci, voi mai aveți suficientă suveranitate pentru a face acest lucru fără presiunea creditorilor.

Dar mai întâi, trebuie să rezolvați o dilemă politică esențială: doriți ca Germania să-și păstreze suveranitatea politică și fiscală? Dacă da, noul tău model nu va funcționa niciodată în zona euro. Dacă nu vreți să vă întoarceți la marca germană, aveți nevoie de un model ancorat într-o federație europeană democratică, cu drepturi depline. Orice altceva va continua Marea Minciună pe care acum începeți, dureros, să o conștientizați”.

 

Distribuie articolul pe:

40 comentarii

  1. Insemna ca viitoriul VESTULUI e mai sumbru decat „anticipau” unii !
    ANGLO-SAXONII chiar pierde meciul cu … LUMEA !
    Bravo IQ-ule ca ne mai luminezi !

    Castiga TRUMP ! MAGA ! Ridica toate sanctiunile USA pe dollar , impuse cu regretat azi insucces FIAT-MONETAR ?
    IQ=?
    (esti straniu, rau -> cand pari prost prostilor pari destept istetzilor si cand pari istetz prostilor pari prost istetzilor ! I❤️love your 🤣 !)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.