Culoare, ritm şi muzicalitate sub semnul lui Enescu

Muzeul Naţional de Artă al României vă invită în perioada 31 august – 2 octombrie să vizitaţi expoziţia „Interferenţe artistice. Muzica şi plastica românească”, organizată cu ocazia celei de-a XX-a ediţii a Festivalului şi Concursului Internaţional „George Enescu”. Expoziţia este deschisă în foaierul şi Rotonda sălii Auditorium, care va găzdui o parte din concertele din […]

Culoare, ritm şi muzicalitate sub semnul lui Enescu

Muzeul Naţional de Artă al României vă invită în perioada 31 august – 2 octombrie să vizitaţi expoziţia „Interferenţe artistice. Muzica şi plastica românească”, organizată cu ocazia celei de-a XX-a ediţii a Festivalului şi Concursului Internaţional „George Enescu”. Expoziţia este deschisă în foaierul şi Rotonda sălii Auditorium, care va găzdui o parte din concertele din […]

Muzeul Naţional de Artă al României vă invită în perioada 31 august – 2 octombrie să vizitaţi expoziţia „Interferenţe artistice. Muzica şi plastica românească”, organizată cu ocazia celei de-a XX-a ediţii a Festivalului şi Concursului Internaţional „George Enescu”. Expoziţia este deschisă în foaierul şi Rotonda sălii Auditorium, care va găzdui o parte din concertele din cadrul Festivalului.

Vor fi etalate 47 de lucrări de pictură şi grafică din patrimoniul muzeului, inspirate tematic sau compoziţional de muzică, ce îşi propun să ilustreze raportul şi influenţele reciproce dintre cele două arte. Selecţia autorilor permite recompunerea unui traseu cuprinzător ce evidenţiază tendinţele majore din arta românească modernă. Alături de Arthur Verona (1868-1946), Theodor Pallady (1871-1956), Iosif Iser (1881-1958), Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), Rudolf Schweitzer-Cumpăna (1886-1975), se află şi pictorii modernişti Lascăr Vorel (1879-1918), Marcel Iancu (1895-1984), dar şi postmoderniştii Aurel Ciupe (1900-1988), Alexandru Ciucurencu (1903-1977), Octavian Angheluţă (1904-1979) sau Corneliu Baba (1906-1997).

George Tomaziu, George Enescu

Expoziţia prilejuieşte întâlnirea cu elemente şi obiecte specifice lumii muzicii – naturi statice cu instrumente şi note muzicale, personaje care animă aceste obiecte pentru a crea sunete -, dar şi cu cele mai expresive chipuri ale unor faimoşi muzicieni: portretul lui „George Enescu”, de George Tomaziu, portretul lui „Yehudi Menuhin”, de Cik Damadian, portretul „Cellei Delavrancea în concert”, de Theodor Pallady, sau portretul lui „Mihail Jora”, de Jean Al. Steriadi.

Însă, mai mult decât trimiterea explicită la muzică prin personajele şi obiectele redate în lucrările prezentate, expoziţia incită vizitatorul să descopere influenţele subtile şi relaţiile de interdependenţă dintre muzică şi arta plastică, astfel încât să perceapă „muzicalitatea” lucrărilor expuse. Noţiuni specifice retoricii musicale, precum armonie, disonanţă, sonoritate, acorduri, tempo şi ritm pot fi sugerate de artiştii plastici în compoziţiile lor prin utilizarea rafinată a raportului linie-culoare şi a materiei picturale.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.