Cum arată proiectul de lege privind pensiile speciale

Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale a supus miercuri spre aprobare în Guvern proiectul de Lege privind pensiile de serviciu, acesta urmând să fie supus aprobării în Parlament odată cu începerea dezbaterilor, de la 1 februarie 2023, a anunţat ministrul de resort, Marius Budăi. Proiectul a fost aprobat.

„Astăzi, Ministerul Muncii a propus Guvernului spre aprobare trei proiecte de acte normative, două Hotărâri de Guvern, una privitoare la normele de aplicare a celor două directive aprobate de România exact în 2019, când am avut preşedinţia Consiliului European, şi ţine de echilibrul între viaţa profesională şi viaţa particulară, şi a doua privitoare la zilele libere de anul viitor. Şi, bineînţeles, proiectul de lege (privind pensiile de serviciu – n. r.), adoptat în primă fază în Guvern, după care va fi supus dezbaterii şi aprobării în Parlamentul României, aşa cum este şi normal. În proiectul de act normativ se ţine cont de prevederile din cadrul Programului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, de deciziile Curţii Constituţionale care au fost elaborate pe parcursul anului privitor la sistemul de pensii, dar şi de transparenţă (…) În decembrie anul trecut, după cum bine ştiţi, a fost aprobat un Memorandum în Guvern prin care toţi miniştrii de resort au fost cuprinşi în echipa de lucru a acestui proiect.(…) Proiectul de lege, după cum ştiţi, va fi depus de acum în Parlament şi va fi supus aprobării odată cu începerea dezbaterilor, cu data de 1 februarie”, a declarat ministrul, la briefingul de la finalul şedinţei de Guvern.

El a subliniat că liniile principale vizează în primul rând ajustarea prin reducerea cheltuielilor cu pensiile şi indemnizaţiile stabilite şi plătite în baza unor legi speciale, respectiv cele şase categorii de legi, două în domeniul justiţiei şi cele care vizează personalul navigant, Curtea de Conturi, diplomaţii şi pensiile militare. Reducerea cheltuielilor se va face, potrivit ministrului, prin ajustarea procentului de calcul de la 80% la 65% în majoritatea cazurilor, excepţie făcând magistraţii, care au protecţia deciziei Curţii Constituţionale.

„Însă şi aici este o ajustare, odată de vechime necesară în magistratură, strict în magistratură, dar şi o reducere a cheltuielilor, astfel încât toate pensiile vor fi recalculate şi nu mai va exista, după aprobarea acestui proiect şi publicarea lui în Monitorul Oficial şi după scurgerea termenului de 6 luni de zile necesar recalculării prevăzut în lege, nicio pensie nu va mai depăşi venitul în calcul”, a explicat Budăi.

El a adăugat că la baza de calcul a veniturilor nu vor mai fi luate în considerare cele care nu au caracter permanent, ca de exemplu primele sau câştigurile de drepturi salariale „care se acordau în ultima lună” a anului. Totodată, la calculul pensiei nu se mai ia în considerare doar ultima lună, ci o perioadă de 12 luni, în cazul magistraţilor, din ultimii 10 ani, şi tot 12 luni pentru sistemul militar, în ultimii 5 ani.

El a mai subliniat că pentru magistraţi nu se vor mai permite perioada asimilate, perioada minimă asimilată care se va permite după publicarea proiectul de act normativ în Monitorul Oficial fiind de minimum 20 de ani, care va creşte gradual, an de an, până la până la 25 de ani. De asemenea, vechimea minimă s-a egalat cu vechimea minimă din sistemul de pensii publice, şi anume la 15 ani, iar la diplomaţi şi la personalul navigant a existat şi o creştere a vârstei de pensionare.

„În mare, astea sunt prevederile: se reduc cheltuielile, nu se mai asimilează vechime, se egalează stadiul minim de cotizare cu stadiul minim de cotizare din sistemul public, astfel încât vom avea şi o ieşire graduală următoare la pensie pentru aceste persoane care vor trebui să îndeplinească aceste condiţii. Asta înseamnă că inclusiv prin ieşirea mai târziu la pensie şi a beneficia de acest drept prevăzut de legi cu caracter special va fi o economie la bugetul de stat”, a punctat Budăi.

Ministrul a precizat că, pe parcursul acestui an, a existat o strânsă legătură cu reprezentanţi ai Comisiei Europene şi cu specialişti ai biroului de la Washington al Băncii Mondiale.

„Inclusiv acum două zile a sosit de la Banca Mondială un raport preliminar, un studiu de impact preliminar, în care se arată că, aşa cum proiectul arată, vor exista, ulterior adoptării, reduceri de cheltuieli. Cu Comisia Europeană am stabilit ca inclusiv pe perioada lunii ianuarie, atunci când nu există sesiune parlamentară, să avem discuţii finale, astfel încât, odată cu intrarea în dezbaterile de la 1 februarie ,să fie totul foarte, foarte clar”, a subliniat ministrul Muncii.

Conform unui comunicat al MMSS, modificările adoptate prin proiectul de Lege stabilesc faptul că pensiile de serviciu vor fi calculate plecând de la vechimea în specialitate şi cu reducerea procentului de calcul raportat la venitul obţinut, iar stagiul de contributivitate minim va fi similar celui aplicat în sistemul public de pensii. Astfel, nicio pensie de serviciu nu va putea să mai depăşească salariul primit în perioada activă, iar pensiile care sunt deja în plată se vor recalcula pentru a respecta noul principiu şi pentru a elimina inechităţile între beneficiarii care sunt deja în plată şi viitorii pensionari.

În acest sens, noile reglementări introduc criterii şi condiţii concrete de exercitare a dreptului la pensia de serviciu, cu scopul de a redimensiona cuantumul acestora.

Astfel, la stabilirea bazei de calcul a pensiilor de serviciu, se au în vedere venituri de natură salarială realizate pe o durată mai lungă de activitate a potenţialilor beneficiari, similar stagiului minim de cotizare realizat în sistemul public de pensii. Pentru reducerea decalajului dintre pensiile de serviciu şi cel al pensiilor de asigurări sociale de stat, s-a stabilit ca determinarea cuantumului pensiilor de serviciu să se facă pe baza unui procent ajustat faţă de cel aplicat în prezent, la baza de calcul.

De asemenea, vârsta de acces la pensia de serviciu şi vechimea în serviciu au fost majorate. Astfel, vechimea în specialitate a crescut la minimum 15 ani, iar pentru sistemul de justiţie aceasta este de minimum 25 de ani, fără perioade asimilate. Procentul de calcul se reduce de la 80% la 65% din media veniturilor brute din 12 luni consecutive de activitate, cu excepţia magistraţilor, potrivit deciziilor CCR.

Astfel, judecătorii, procurorii, judecătorii de la Curtea Constituţională, magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de la Curtea Constituţională şi personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, indiferent de vârstă, dar care au cel puţin 25 de ani vechime realizată numai în aceste funcţii, se pot pensiona la cerere şi pot beneficia de o pensie de serviciu în cuantum de 80% din baza de calcul, însă cuantumul pensiei nete nu poate fi mai mare decât 100% din media veniturilor nete aferente bazei de calcul.

De pensia de serviciu beneficiază, la împlinirea vârstei standard de pensionare, judecătorii, procurorii, judecătorii de la Curtea Constituţională, magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de la Curtea Constituţională şi personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor cu o vechime între 20 şi 25 de ani numai în aceste funcţii. În acest caz, cuantumul pensiei va fi micşorat cu 1% din baza de calcul, pentru fiecare an care lipseşte din vechimea integrală de 25 de ani. De asemenea, cuantumul pensiei nete nu va putea depăşi media veniturilor nete aferente bazei de calcul astfel reduse.

În baza de calcul pentru stabilirea pensiei de serviciu nu se includ sumele primite cu titlu de prime, premii, decontări, restituiri de drepturi salariale aferente altei perioade, diurne sau oricare alte drepturi care nu au un caracter permanent.

Pensiile de serviciu ale magistraţilor, aflate în plată, se vor recalcula potrivit noilor reglementări în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a noii legi.

Totodată, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii, beneficiarii drepturilor de pensie de serviciu sunt obligaţi să depună o cerere la angajator pentru a alege baza de calcul a pensiei, respectiv perioada de 12 luni consecutive din ultimii 10 ani de activitate înainte de data pensionării. Dacă beneficiarul nu depune cerere de opţiune pentru baza de calcul, angajatorul va stabili baza de calcul aferentă ultimelor 12 luni de activitate.

În ceea ce priveşte personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, personalul de specialitate criminalistică şi personalul care ocupă funcţii auxiliare de specialitate criminalistică, precum şi tehnicienii criminalişti din cadrul parchetelor, cei care au o vechime de cel puţin 25 de ani în specialitate, pot beneficia, la împlinirea vârstei de 60 de ani, de pensie de serviciu, în cuantum de 65% din baza de calcul reprezentată de media salariilor de bază brute lunare realizate, inclusiv sporurile cu caracter permanent, corespunzătoare ultimelor 12 luni de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare.

Legea adoptată aduce modificări şi în cazul persoanelor care au îndeplinit funcţia de auditor public extern cu o vechime de cel puţin 15 ani în cadrul Curţii de Conturi. Acestea beneficiază, la îndeplinirea vârstei standard de pensionare, de pensie de serviciu, în cuantum de 65% din baza de calcul reprezentată de media veniturilor brute lunare realizate, cu caracter permanent, corespunzătoare ultimelor 12 luni de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare.

Veniturile care constituie baza de calcul pentru pensia de serviciu nu includ sporul de risc şi suprasolicitarea neuropsihică de 50% şi nici majorarea de până la 75% din salariul de bază, câştigate în instanţă.

De pensie de serviciu beneficiază şi auditorii publici externi care, la data solicitării, sunt pensionari pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii. Şi în acest caz, cuantumul pensiei de serviciu este de 65% din baza de calcul.

Actul normativ prevede şi modificarea cadrului legal care vizează membrii Corpului diplomatic şi consular al României cu o vechime de cel puţin 15 ani în Ministerul Afacerilor Externe, precum şi personalul încadrat pe funcţii de execuţie specifice. Pensia de serviciu reprezintă 65% din media salariilor de bază brute lunare în lei şi a tuturor indemnizaţiilor şi sporurilor permanente, stabilite în favoarea beneficiarului pentru ultimele 12 luni de activitate în administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe, înainte de data pensionării. Acelaşi principiu se aplică şi în cazul ambasadorilor, doar că în această situaţie calculul indemnizaţiilor şi sporurilor stabilite în formulă procentuală se raportează la salariul de bază de ambasador.

În cazul personalului aeronautic civil navigant profesionist, s-a stabilit că piloţii, piloţii instructori avioane de la Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă, însoţitorii de bord/membrii echipajului de cabină cu licenţă/atestat de membru al echipajului de cabină, paraşutiştii şi personalul de inspecţie în zbor, beneficiază de pensie de serviciu dacă au vârsta de minimum 52 de ani şi au realizat o vechime de cel puţin 20 de ani de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist. Această categorie profesională are dreptul la o pensie de serviciu în cuantum de 65% din media veniturilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii în care se depune cererea de pensionare.

Şi funcţionarii publici parlamentari cu un stagiu de cotizare de 30 de ani, din care cel puţin 15 ani în structurile Parlamentului, pot primi pensie de serviciu în cuantum de 65% din baza de calcul reprezentată de media veniturilor brute realizate în ultimele 12 luni înainte de data pensionării. Aceasta nu va putea fi mai mare de nivelul salariului de bază brut, inclusiv sporurile, precum şi indemnizaţia de conducere şi salariul de merit din ultimele 12 luni anterioare datei pensionării.

În ceea ce priveşte stabilirea pensiilor militare de stat, baza de calcul folosită este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcţia de bază în 12 luni consecutive, la alegere, din ultimii 5 ani de activitate în calitate de militar/poliţist/funcţionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, fără a include sporuri, diurne sau alte drepturi de acest fel.

În termen de 60 zile de la data intrării în vigoare a legii adoptate de Executiv, instituţiile implicate vor actualiza normele metodologice de aplicare a legislaţiei referitoare la pensiile de serviciu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Author

19 Comentarii

  1. arata ca mecla lui Budai. Chiar, tara asta România, numai pe unul ca el a găsit sa-l ungă ministru?
    În fiecare zi ne scot din joben câte un savant.
    Bag seama, ca și papusarii ii seamănă…

    • Deci excepia o au magistratii care au protectia Curtii Constitutionale!! Ce interesant cum legile nasoale sunt pentru fraieri si protectia constituionala e doar pentru cei care ne impart noua legea! Ma astept sa sara in sus UE mu-i asa? Asta in cazul in care UE ar fi fost impartiala si nu ne-ar fi controlat tocmai cu „justitia” asta mizerabila!

  2. E o copie palida a legilor similare din Russia.
    Oamenii de incredere, esentialii, sunt rasplatiti peste tot.
    Nomenclatura e vesnica.
    Ailalti, daca nu contribuie la bunastare, se aleg cu aerul din decembrie 1989.
    Cam incarcat. Mult plumb.

  3. Cum e bă boule să ieși la pensie la 45 de ani?…și clasa muncitoare iese la 65 !…
    Pentru interlopii ăștia as face o lege cu un singur punct…
    Vei ieși la pensie numai atunci ,dar numai atunci cand condamni definitiv și irevocabil cel puțin 1000 de hoți dintre care jumătate să fie din aparatul se stat!…
    Dacă nu ,ieși la 65 de ani !

  4. multe chestii care se contrazic si de fapt nu schimba nimic prin partile esentiale! o mare vrajeala pe banii celor care muncesc cu 35 ANI Stagiul minim pentru pensie anticipata fara perioade asimilate dar cu penalitati respectiv 43 de ani stagiul complet!!! Auzi acolo „sporul de risc şi suprasolicitarea neuropsihică de 50%” probabil pentru ca sunt stresati de faptul ca nu pot dormi din cauza spagilor pe care le iau ca sa dea decizii la comanda!!!

  5. @ Rammstein – corectare – daca nu iesi la pensie la calendele grecesti. Nu mai bine la 100 de ani si atunci pe contibutivitate ?Cine rateaza termenul , adio si n-am cuvinte!

  6. Rezultă că guvernele și parlamentele care au elaborat legi și hotărâri de guvern cu care au scos „specialii” la pensie până astăzi, i-au mințit pe cei aflați în plată la ora actuală. Sau parlamentul și guvernul actuale își bat joc de ei. Sau AMÂNDOUĂ? La fiecare 3-4 ani legile privind pensionarea s-au modificat. Când va veni vremea în care omul angajat în structurile de forță ale statului, indiferent care sunt acestea, va putea să-și facă un plan de viață în Românica? Țara asta pare a fi ca o frunză seacă și uscată, rostogolindu-se în bătaia vântului fără să știe unde va ajunge și ce va fi de ea.

  7. Ce lege e asta cu „proiectul de Lege privind pensiile de serviciu”? Poate ca e Lege privind Pensiile de Serviciu Politic dar nu pensii de serviciu cum spun ei! Daca e pensie de serviciu, asta inseamna ca absolut toti cetatenii care au avut un serviciu si au prestat la serviciu(nu la servicii), obligatoriu trebuie sa beneficieze de aceasta pensie de serviciu! E o alta magarie care se vrea unica si legala din punct de vedere al pensiilor! Contribuabilii raman declarati la institutiile europene ca fiind cetateni nevoiasi pe care trebuie sa ii ajute si nu contribuabilii care au platit zeci de ani pentru propria pensie!

  8. La Moskva aveti apreciere si stabilitate.
    Nu poti trai in nesiguranta romanilor?! Voi ati creat-o. Profitorii.
    Contributivitatea va da siguranta. Contributivii va dau clantza.
    Harasho!

  9. La fel cum Romania a schimbat intr-un timp destul de scurt imnurile nationale ,ministrii, guvernele ,la fel schimba si legile toata ziua , omul nu mai poate fi sigur niciodata. Cam asa arata Romania .

  10. Pensii speciale au luat cei care au ajutat la ascunderea crimelor lui Iliescu, crimele mineriadelor,cei care au ajutat la apararea celor care au devalizat tara dupa 90.Ca deh,”nu ne vindem tara, o distrugem noi pe bucati”. Pensii babane au criminalii comunismului asemeni lui Visinescu. De ce? Pentru ca unii analfabeti cu ajutor social au tot girat prin vot pe acesti criminali care au distrus viitorul multor generatii.Asa a aparut „diaspora” care pe ei ii deranjeaza,ca nu mai cad in capcanele lor cu promisiuni.

  11. Si-n felu’ asta un bugetar de lux care a muncit la birou cu toate zilele libere si in plus o sa iasa dupe 15 ani cu cateva zeci de mii de lei si o sa-i primeasca vreo 25-30 de ani, iar unul care a muncit 45 de ani o sa iasa cu o pensie de subzistenta pe care poate o sa aiba norocul sa o primeasca vreo 7 ani daca nu crapa mai repede. Uraaa, echitate

  12. budai, nasui, kcatzu, ciuck — de unde mortzii/vii voshtri atzi aparut ??? (a-tzi — ca sa fie /intzelesu’ lor)

  13. UE nu primeste Romania nici in EURO, nici in SCHENGEN, din cauza escrocheriei nationale cu CERTIFICATELE DE REVOLUTIONAR cuplate la Bugetul public – pensii necontributive, gratuitati la tot, imobile comerciale si locuinte, terenuri, care au secat Bugetul de 33 ani non-stop, si, continua sa creasca (de la 1000 capete in 89′) lunar si anual, s-au impaduchiat cca. 2 milioane „rivolutionari”pana in 2022, patalamale date ex-militienilor, ex-securistilor, ex-ofiteri MAN, iar in ultimii 20 ani, CERTIFICATELE DE RIVOLUTIONARI date si la: membri din partide, neamuri, amante, neveste, progenituri, amici de invarteli, oricui are o pila la Secretariatul ala cu „rivolutionarii”. Parlamentul se face ca ploua, sunt interese de „rivolutionari”, in loc sa modifice Legea, sa ramana cu beneficii numai urmasii directi ai celor 1000 ucisi, restul, ONORIFICI, daca le convine.

  14. ha ha ha ha

    subiect mort ca si tantalaii care se chinuie sa dea o aparenta de moralitate unui act imoral. pe bune, pui repetentii si doctoranzii facuti prin furt si si inselaciune sa faca legi???? si apoi ne miram ca nu funtioneaza nimic? alo, prostia nu salveaza pe nimeni de nimic, din contra! frunzarind mizeria de mai sus constat ca tot discriminatorie este. unii-s mai cu mot decit altii.

    ha ha ha ha ha ha ha

  15. sa repare problema pensiilor speciale cei care au dat legea,adica PNL prin Valeriu Stoica!Cine nu pricepe ca pensiile,de orice fel ar fi,nu pot fii taiate,e greu de cap!Singura solutie este modificarea legii,privind pensiile speciale,in sensul ca ,cei care urmeaza sa se pensioneze sa nu mai beneficieze de pensii speciale,dar cele care sunt deja in plata,sa se plateasca conform legii in vigoare!Alta solutie,eu nu vad!Adica …legea 127,poate fi prorogata,dar legea pensiilor speciale,nu poate fii abrogata?!Vrajeala!Restul e…campanie electorala pe prostia vot0ntului,caruia trebuie sa-i infierbantam creierul facand promisiuni desarte pe taierea pensiilor speciale!!

  16. Pensiile speciale ( inclusiv ale revolutionarilor ) sunt MITA ELECTORALA , data de PSD ! Beneficiarii lor stiu ca numai PSD LE GARANTEAZA ACESTE PRIVILEGII NELEGALE SI DISCRIMINATORII , si voteaza si ei si familiile , neamurile , cu acest partid ! SUNT 1-2 MILIOANE PSD , si ei hotarasc cistigatorii alegerilor !!! De aceea PSD NU VA ELIMINA NICIODATA PENSIILE SPECIALE , DE BUNA VOIE ! Este vital pt. PSD .

  17. In Spania, indiferent cat ai contribuit sau cat ai avut salariul, pensia nu poate fi mai mare de 2500 euroi.
    La noi inclusiv cei care nu prea au muncit au și ei tot un fel de pensie specială.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.