De ce s-a dublat factura la autostrada cea mai așteptată

Finalizarea studiului de fezabilitate, costurile de expropiere, mutarea utilităților, lungimea mai mare a traseului au dus la dublarea costurilor de construcție a autostrăzii Pitești-Sibiu, cea mai așteptată din țară. Dacă Master Planul General de Transport a indicat suma orientativă de 1,6 miliarde de euro, noua cifră avansată de Ministerul Transporturilor este de 3,34 miliarde de euro. „Suma prevăzută în Hotărârea de Guvern pentru construcția Autostrăzii Pitești-Sibiu este cea reală, care ține cont de studiul de fezabilitate din 2008 și de planul de detaliu. Master Planul General de Transport este orientativ, îți dă o sumă orientativă, ținând cont de prețurile la nivel regional și mondial și de formele de relief, dar nu îți poate spune în detaliu cât te costă. După ce se întocmește studiul de fezabilitate, se face studiul de detaliu și se observă exact cât costă, ținând cont inclusiv de costurile de expropriere, de mutarea utilităților… În plus, traseul actual al Autostrăzii Pitești-Sibiu are 123 de kilometri, față de 116 kilometri prevăzuți în Master Plan. Deci, se lungește și traseul. Master Planul îți dă aproximativ traseul, apoi studiul de fezabilitate și planul de detaliu îți indică exact traseul”, a declarat pentru Agerpres Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Anexa 1 la proiectul de modificare a indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii Autostrada Sibiu-Piteşti, postată pe site-ul Ministerului Transporturilor, prevede o valoare totală a proiectului de 15,06 miliarde de lei, echivalentul a 3,34 miliarde de lei la cursul oficial de 4,5241 lei/euro, prevăzut în acelaşi document.

Potrivit Master Planului General de Transport, adoptat prin HG 666/2016 în toamna trecută, Autostrada Sibiu-Piteşti necesita investiţii de 1,6-1,8 miliarde de euro şi urma să fie finanţată din fonduri europene în proporţie de 75%.

„Faţă de studiul de fezabilitate realizat în anul 2008 s-au efectuat o serie de revizuri, pricipalele constând în reinvestigarea terenului şi studierea mai multor variante de coridoare posibile de traseu cât mai optime având în vedere constrângerile zonei atât din punct de vedere topografic, geografic, geotehnic, hidrografic, a declarării unor noi situri protejate natural şi cultural, cât şi a dezvoltărilor socio-economice şi a creşterii considerabile a traficului, atât cel de mărfuri cât şi cel turistic şi de pasageri”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului normativ. Conform iniţiatorilor, „a fost necesară şi alinierea proiectului la cerinţele noilor norme şi normative revizuite/actualizate atât cele naţionale cât şi cele europene, exemplificând: studiile getehnice s-au realizat în mod detaliat în conformitate cu noile prevederi ale normativului NP 074/2014 faţă de NP 074/2007, calculele specifice structurilor s-au realizat în concordanţă noul normativ P100-1 /2013 faţă de P100/2006, în concordanţă cu normele de calcul Eurocod faţă de calculele anterioare pentru clasa de încărcare E, studiul de trafic s-a efectuat în corelare cu rezultatele recensământului 2015 faţă de cel

CNAIR a publicat RECENT în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice anunţurile de participare la licitaţie pentru proiectarea şi execuţia tronsoanelor 1 şi 5 ale autostrăzii prin munți. Este vorba de capetele autostrăzii, respectiv Sibiu-Boiţa (lotul 1) şi Piteşti-Curtea de Argeş (lotul 5), aflate pe teren plat. Lotul 1 aferent Sectiunii 1 se intinde între km. 0+000 – km. 13+170, iar traseul autostrăzii va începe în zona localității Șelimbăr, la intersectia cu centura Sibiu. Aliniamentul se continua la vest de Drumul national DN7, în paralel cu acesta, fiind amplasat într-o zonă colinară până la km. 6, în zona localității Veștem. În continuare, traseul autostrăzii traversează la vest de Tălmaciu, drumul județean DJ 105G Avrig – Mârșa – Tălmaciu – Sadu până în zona Boița unde este prevăzut un nod rutier ce asigură conectivitatea temporară a autostrăzii Sibiu-Pitești cu DN7”, se spune în anunţ. Valoarea estimată a contractului este de 765 de milioane de lei, fără TVA; iar termenul de execuţie este de 108 luni, care include şi perioada de garanţie de 60 de luni.

Tronsonul Piteşti-Curtea de Argeş va avea 30 de kilometri. „Secțiunea 5 se întinde între km 92+600 și km 122+950, iar traseul autostrăzii va începe în zona localității Curtea de Argeș și va contiua traseul paralel cu râul Argeș pănă la actuala centură a Municipiului Pitești. Traseul acestei secțiuni este amplasat în județul Argeș și are o lungime de 30.35 km”, se arată în anunţ. Valoarea estimată a contractului este de 1,83 miliarde de lei, fără TVA; iar termenul de execuţie este de 120 luni, care include şi perioada de garanţie de 60 de luni. Termenele de depunere a ofertelor sunt 17, respectiv 18 octombrie.

Modalitatea de selectare a ofertelor câştigătoare pentru fiecare dintre cele două tronsoane este ceva mai complexă decât de obicei. Criteriul preţului va conta doar în proporţie de 50%. Restul de 50% din punctajul total se va referi la calitatea lucrărilor, la garanţia suplimentară a lucrărilor oferită de constructor în plus faţă de cea standard şi chiar la experienţa proiectanţilor şi a inginerilor.

Directorul general al CNAIR, Ștefan Ioniţă, a declarat că speră ca până la finele acestui an cele două loturi să aibă constructorii desemnaţi. „Tronsoanele de la Boiţa la Sibiu şi de la Curtea de Argeş la Piteşti, în total aproximativ 45 de kilometri, sunt primele loturi de autostradă scoase la licitaţie în acest an“, a explicat pentru Capital şeful CNAIR. Conform acestuia, dacă nu vor exista contestaţii, „până la sfârşitul anului vom avea constructori pe cele două loturi de autostradă“. Pe lângă cele două loturi din autostrada de pe Valea Oltului, CNAIR este nevoită să reliciteze construcţia şoselei la patru benzi Suplacu de Barcău-Borş. În cazul primului tronson din fosta Autostradă Bechtel, aflat la graniţa României cu Occidentul, este nevoie de o expertizare a lucrărilor, care au fost începute în urmă cu 13 ani. Aici, lucrările au stat în paragină o perioadă de câţiva ani, iar în decembrie 2016, asocierea Corsan SA – Corviam Construccion SA & SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution SRL & Via Design SRL, care a câştigat licitaţia organizată în 2015, a anunţat că renunţă la proiect.

Pe 16 martie, CNAIR a anunţat că în urma dispoziţiilor Ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, a fost predată companiei documentaţia tehnică aferentă Studiilor de Fezabilitate pentru secţiunile 1 şi 5 din cadrul contractului privind Revizuirea/Actualizarea Studiului de Fezabilitate pentru „Autostrada Sibiu – Piteşti”. În ceea ce priveşte secţiunile din mijloc, CNAIR a prelungit până pe 15 august 2017 contractul privind Revizuirea/Actualizarea Studiului de Fezabilitate pentru „Autostrada Sibiu – Piteşti”, semnat în 2015 cu asocierea Spea – Tecnic Consulting Engineering România. Autostrada Piteşti-Sibiu este una dintre cele mai aşteptate din România. Construcţia celor 123 de kilometri ai autostrazii este estimată la 2 miliarde de euro, aceasta urmând să fie finanţată şi din fonduri europene.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4835 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.