Dacia a asamblat 26.572 de mașini în aprilie, în scădere cu 3,7%, iar Ford Otosan a produs 17.692 de unități, cu o scădere mai accentuată de 23,8%. Pe întreg anul 2025, producția cumulată a celor două fabrici este cu 11,65% mai mică comparativ cu 2024, Dacia raportând o reducere de 13% și Ford Otosan una de aproape 10%.
Care sunt cauzele acestui declin?
1. Incertitudini pe piețele auto europene
Industria auto europeană traversează o perioadă dificilă, afectată de variațiile cererii, crizele economice regionale și instabilitatea lanțurilor de aprovizionare. Reducerea comenzilor și amânarea achizițiilor de autoturisme noi au impact direct asupra producției locale.
2. Presiuni legate de reglementările privind emisiile
Comisia Europeană impune standarde tot mai stricte de emisii pentru autoturisme, ceea ce crește costurile de producție și forțează adaptarea tehnologică rapidă a uzinelor. Tranziția spre vehicule electrice sau hibride necesită investiții majore, afectând ritmul producției pe termen scurt.
3. Impactul noilor modele nu a compensat scăderea
Deși Dacia a introdus modelul Bigster la Mioveni, iar Ford a lansat Puma și Courier la Craiova, aceste noi modele nu au reușit încă să stimuleze suficient producția pentru a inversa trendul descrescător. Adaptarea la noile modele și cererea fluctuanta au influențat nivelul de asamblare.
4. Context economic global și regional
Factori macroeconomici, precum inflația, costurile materiale și energetice în creștere, dar și tensiunile geopolitice, au afectat negativ industria auto, atât prin creșterea costurilor de fabricație, cât și prin reducerea consumului.
iexista o explicatie : cresterea prea gogonata a PIB-ul in Romania .