Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția că măsura pregătită de Guvern pentru companiile de transport și distribuție, prin care se va acorda o subvenție de 0,5 lei/litru, este insuficientă în raport cu mărimea și nevoile industriei de transport rutieri.
Guvernul a anunțat că bugetul schemei de ajutor se ridică la 300 milioane lei (60,6 milioane euro). La o rambursare de 0,5 lei/litru, este acoperit un consum de doar 600 milioane litri de motorină, în condițiile în care, în România, consumul de motorină este de 8-9 ori mai mare.
Un camion parcurge în medie, la nivel național, 9.000 de km, iar la un consum lunar de 30l/100 km, costul lunar cu motorina s-ar ridica la 4.590 euro per camion. Măsura de rambursare propusă de Guvern ar returna firmelor aproximativ 270 euro/camion, respectiv doar 5,9% din costul lunar al motorinei per camion.
Astfel, bugetul propus de Guvern ar subvenționa motorina doar pentru sub 5% din parcul total de vehicule comerciale, în condițiile în care în România există 40.500 de firme de transport rutier de mărfuri și persoane, respectiv 165.000 de vehicule destinate transportului rutier de mărfuri și 46.000 de vehicule destinate transportului rutier de pasageri. Totodată, sunt înmatriculate aproximativ 870.000 de vehicule de transport marfă – vanuri.
În plus, procesul de rambursare urmează procedura de la rambursarea accizei – proces care a mers greoi.
La prima returnare a supraaccizei din perioada 2014-2017, deși sumele alocate inițial s-au ridicat la aproximativ 2 miliarde lei, real au fost achitate cereri în valoare de numai 67,7 milioane lei (3,4% din bugetul inițial), din cauza capacității limitate de procesare și a disponibilității fondurilor în mod real.
UNTRR semnalează că operatorii de transport rutier comercial se află la limita supraviețuirii din cauza creșterii inflației și a prețului la carburanți, pe fondul conflictului din Ucraina.
Unele firme de transport rutier sunt aproape de a-și opri activitatea, iar dacă transportul rutier nu funcționează corespunzător, lanțurile de aprovizionare deja perturbate de conjunctura actuală, vor fi afectate și mai mult până la blocaj. Cei mai mari perdanți vor fi clienții transportatorilor, cetățenii obișnuiți și întreprinderile care vor avea de suferit dacă costurile transportului rutier comercial vor scăpa de sub control.
Eheheeeee, ce mai turuie si astia?! Vine din spate duhoarea politica usr-pnl-psd+ , care au firme de transport si care la fiecare 4-6 luni mai cresc preturile la bilete cu 20-30-50 lei fara nicio justificare. De fapt, in Romania, clanurile infractionale isi dau mana pentru profitul corespunzator. Storc precum popii din buzunarul sufletului viu sau mort.
Germania cere folosirea MASIVA a carbunelui,numai Romania lui Iohannis este pe contrasens!!.
„Subvenția de 0,5%”.
Mai taie din ele!
Capitalism cu ajutoare de la stat.
Mișto!
Să nu se mai dea ajutoare sociale!
Dracnia la pușcărie!
Mumupesede!
Vrem o țară că afară!
Este consecinta dorintei lui Vernel de a fi presul stapanilor de afara. Mai nou chiar crede ca va fi rasplatit cu scaunul de sef al NATO. Ghinion, si-au dat si aia seama ce-i poate capu’.