„Don Giovanni” deschide Bucharest Opera Festival

Opera Națională București în parteneriat cu Primăria Sectorului 5 a Municipiului București prin Centrul Cultural şi de Tineret „Ştefan Iordache” prezintă joi, 23 iunie, ora 18:30, spectacolul cu opera „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart, în regia lui Andrei Șerban. Costumele sunt creația Corinei Grămoşteanu, iar decorul și luminile îi aparțin lui Andrei Șerban. Orchestra, Corul și Ansamblul de Balet ale Operei Naționale București evoluează sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare.

Următoarea reprezentație a titlului va avea loc vineri, 24 iunie, ora 18:30, și va deschide prima ediție a Bucharest Opera Festival.

Regizorul Andrei Șerban despre spectacolul „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart: ,,Vorbind despre influențe, o inspirație considerabilă pentru noul spectacol (în care doar decorul a rămas același – dar folosit diferit – și o parte din costume) a reprezentat-o o carte apărută recent – Portretul original al lui Don Giovanni de Mozart.

Autorul Magnus Schneider a descoperit documente care descriu în detaliu prima înscenare a operei la Praga în 1787, la pupitru fiind Mozart însuși, și colaborarea lui cu Luigi Bassi, care la 21 de ani era un tânăr bariton plin de farmec și noblețe, pe care compozitorul îl adora și care l-a inspirat când a compus rolul titular.

Mozart a numit Don Giovanni dramma giocoso. La fel ca viața însăși, este un amalgam de tragedie și comedie. Lumina și întunericul erau simultan prezente în tot ce făcea Mozart.

Da Ponte, un libretist de mare talent, a scris această „dramă jucăușă”, care e și nu e comică, deoarece pe de o parte atinge aspecte ascunse adânc în ființa umană și în același timp e aparent superficială, presărată de glume. La fel ca muzica lui Mozart, e mereu în schimbare, când veselă, când lirică, sau profund serioasă. Dar, cum observă și Peter Brook, spre deosebire de Molière, Tirso de Molina, Goldoni sau alți autori care, sub presiunea catolicismului, au scris despre Don Juan după modelul moralităților, piese despre un om rău care ajunge în iad, Da Ponte și Mozart au avut cu totul altă intenție. Amândoi l-au simpatizat pe Giovanni, recunoscându-se oarecum în personaj, căci au iubit ca și el viața, femeile, libertatea.

Legenda lui Don Juan a inspirat mari autori din toate timpurile, de la Tirso de Molina, Molière, E.T.A. Hoffmann, George Gordon Byron, Alexandr Puşkin, George Bernard Shaw şi Albert Camus, fiind punctul de pornire al unor piese de teatru, eseuri și poezii. Între toate, opera lui Mozart rămâne inegalabilă, proaspătă la fiecare montare, de parcă neobositul Don Juan însuşi ar fi inoculat-o cu energia sa.

Oare ce se întâmplă în Don Giovanni? Femeile îl vânează sau el le seduce? Fiecare adoptă una din cele trei posibilități: senzualitatea, alianța pe viață, mântuirea, și fiecare rol pune în evidență aspectele jumătate serioase, jumătate comice ale acestor opțiuni.” – Andrei Șerban

Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

1 Comentariu

  1. Io m-aș fi așteptat ca Tov’ Jale’nsky să dășchidă Bucharest Opera Festival, nu Don Jiovani!
    Ce fack ăștia, diskriminațîie?
    Totu’ tre’e să înceapa cu homo~, pardon!, holo gramma lu’ măscăriciu’ criminal. La Bukale Festi Val încă n-a auzitără dă asta? O să-l pun pă Bideu să mai trimeață înc’-o dată uOrdinu’ dă Zî pă Unitate….[Rumburak]

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.