Două faţete ale dansului contemporan, cu participare românească

Valentina De Piante, la ImPulsTanz

ImPulsTanz 2016, Festivalul Internaţional de Dans de la Viena, are loc în perioada 14 iulie – 14 august 2016.

În fiecare vară, mii de dansatori, coregrafi şi artişti vin să lucreze împreună, timp de o lună, la Viena, pentru a celebra dansul contemporan.

Anul acesta, alături de Maguy Marin, se vor afla la Viena Anne Teresa de Keersmaeker, Wim Vandekeybus, Léa Moro, Jérôme Bel, Simon Mayer sau Israël Galvan, dar şi propuneri de artă-dans cu Tino Sehgal sau Ian Kaler.

Se întâlnesc toate tipurile de dans: contemporan, flamenco sau hip hop, dans african, trecând prin yoga şi practicile somatice. Sunt propuse şi ateliere cu persoane cu handicap.

ImPulsTanz a fost înfiinţat în anul 1984, de austriacul Karl Regensburger şi de coregraful-dansator brazilian Ismael Ivo, devenind de-a lungul timpului unul dintre cele mai importante festivaluri de dans şi performance contemporan din lume. Festivalul include performance-uri, ateliere de dans, programe de cercetare şi evenimente sociale la care participă tineri dansatori şi coregrafi de pe plan mondial.

Ediţia din acest an, a 33-a, reuneşte 65 de producţii internaţionale, dintre care 14 premiere internaţionale şi 41 de spectacole prezentate în premieră în Austria.

De peste 30 de ani, artişti şi companii ca Baletul Operei Naţionale din Paris, Jérôme Bel, Compagnie Marie Chouinard, Damaged Goods, La La La Human Steps, Cie Mathilde Monnier, Rosas, Ultima Vez şi alţii au oferit o imagine a activităţii lor.

Pentru a răspunde exigenţelor fiecărei creaţii, ImPulsTanz cooperează cu renumite instituţii vieneze care găzduiesc performance-urile: Staatsoper Wien, Burgtheater, Volkstheater sau MuseumsQuartier.

Institutul Cultural Român, prin Direcţia Relaţii Internaţionale, sprijină prezentarea performance-ului M.E.L.T. – Motion, Emotion and Lateral Thinking şi rezidenţa la Viena de care beneficiază echipa spectacolului în perioada 1-15 august.

Publicul poate vota până în data de 13 august pentru cel mai bun performace din competiţia FM4 Fan Award 2016. Câştigătorii vor fi anunţaţi în cadrul ceremoniei de premiere ce va avea loc duminică, 14 august, la ora 20.00, la Kasino am Schwarzenbergplatz.

Performance-ul M.E.L.T. – Motion, Emotion and Lateral Thinking semnat de Valentina De Piante Niculae poate fi vizionat duminică, 7 august, la 19.30, şi marţi, 9 august, la ora 21.00, la teatrul Schauspielhaus din Viena.

ImPulsTanz se doreşte o platformă de schimburi de idei între profesionştii dansului şi ai performance-ului. În fiecare an sunt propuse audiţii, întâlniri cu artiştii, prezentări de cărţi, proiecţii video ale unor ateliere şi conferinţe.

M.E.L.T. – Motion, Emotion and Lateral Thinking face parte din seria de evenimente [8:tension] – Young Choreographers’ Series şi este inclus, alături de alte 12 producţii, în competiţia Casinos Austria Prix Jardin d’Europe jurizată de Wolfang Kralicek (Viena), Jennifer Lacey (Paris) şi Ana Vujanović (Belgrad).

Concept & body research: Valentina De Piante Niculae

Performeri: Vlad Benescu, Corina Tătărau, Eliza Trefaş

Suport dramaturgic: Krõõt Juurak

Sound research: Eduard Gabia

Producător: Andreea Căpitănescu

Producţie: Asociaţia 4Culture, WASP – Working Art Space and Production, Life Long Burning

Cu sprijinul: Programul Cultura (2007-2013) al Uniunii Europene

Spectacolul creează un open space experimental între o serie de cuvinte cheie şi corpul-minte gata să se asculte şi să se declanşeze. M.E.L.T. vorbeşte despre o topire a proceselor obişnuite de gândire şi o redescoperire a inteligenţei corpului. Textele folosite în spectacol îi aparţin lui Benoît Lachambre şi fac parte din interviuri acordate de acesta.

Analizând structurile corpului, observ cum construcţia posturii este un proces lung de structurare a experienţelor emoţionale şi cognitive în pattern-uri de acţiuni reflexe. Urmăresc în acelaşi timp deconstrucţia tuturor acestor structuri. Pornind de la interconexiunea dintre corp, minte şi emoţie, privită din perspectiva neuroştiinţei şi psihologiei transpersonale, folosim instrumentul observării, al direcţionării atenţiei către corp şi sistemele lui, către obiceiurile mentale recurente, către stările şi emoţiile dominante. Toate aceste direcţii se amestecă şi se hibridizează dând naştere unor intersecţii, suprapuneri şi contradicţii ale schemelor de gândire, de mişcare şi de emoţie”, explică autoarea proiectului.

Valentina De Piante Niculae este asistent univ. dr. în Teatru şi Artele Spectacolului, coordonator de proiecte, coregraf, cercetător şi performer. Are expertiza ATM în Feldenkrais, metodă de reorganizare a schemelor neuromotrice. Predă laboratoare de scriere coregrafică şi educaţie somatică, fiind invitată în diverse universităţi şi platforme de cercetare pedagogică. În 2009, la invitaţia Asociaţiei 4Culture, a participat la evenimentul TTT – Teaching The TeachersBucureşti şi în 2013 la TTT – Budapesta, în cadrul proiectului european Jardin d’Europe. În 2015 a condus la WASP prelegeri teoretice îmbogăţite de o practică corporală intense, împreună cu cercetătorul neurolog dr. Radu Dop şi psihologul lector univ. dr. Ovidiu Brăzdau. A ghidat, în calitate de expert român, proiectul Tandem Dance (2015), dedicat nevăzătorilor şi performerilor.

Asociaţia 4 Culture este, alături de alte 11 organizaţii europene, co-organizator al proiectului European Life Long Burning, proiect ce include Prix Jardin d’Europe – premiu european dedicat coregrafilor emergenţi în valoare de 10.000 de euro. În parteneriat cu WASP Studios, 4Culture organizează la Bucureşti activităţile din cadrul Life Long Burning, sprijină cercetarea, producţia şi difuzarea internaţională a tinerilor creatori români activi în domeniul dansului contemporan, performance-ului, dar şi în proiecte interdisciplinare şi new media.

Un spectacol care a încântat cu câteva zile în urmă publicul a fost Verklärte Nacht (Noaptea transfigurată). Samantha van Wissen şi Bostjan Antoncic au dansat un pas de deux pe muzica lui Schönberg. Este un duet inspirat de versiunea precedentă cu şase cupluri de dansatori pe care Anne Theresa de Keersmaeker o crease în 1995. În această formulă, piesa câştigă în concentrare, luminând ca o lama de laser drama lui Richard Dhemel.

Trama poemului lui Dehmel este simplă: într-o pădure întunecată, o femeie îşi anunţă iubitul că este însărcinată cu altcineva. Schönberg a ales această temă profund umană pentru a compune o muzică originală, în care sunt prezente însă influenţe wagneriene. Compoziţia a fost prost primită în 1902. Anne Theresa de Keersmaeker a ales ultima versiune a compoziţiei, interpretată de Orchestra din New York dirijată de Pierre Boulez.

La începutul baletului, tatăl copilului este prezent pe scenă, imobil, timp de mai multe minute, creând o puternică tensiune dramatică. Apoi, el lasă locul celor doi îndrăgostiţi. Anunţarea veştii are o tonalitate dramatică ce evoluează rapid. Trupurile se apropie până la acceptarea de către iubit a situaţiei neprevăzute. El va fi “transfigurat” de această decizie. Pas de deux-urile sunt perfecte, tandre şi uneori acrobatice. Precizia coregrafiei urmează linia lui Anne Theresa de Keersmaeker. O mare bogăţie de mişcări şi posturi, o mare frumuseţe a ţinutei. Varietatea figurilor încântă spectatorul. Cei doi dansatori sunt într-o armonie perfectă, răspunzând celei mai mici inflexiuni a muzicii dramatice, de o imprsionantă bogăţie armonică. Sentimentele sunt exprimate într-o optică romantică.

Samantha van Wissen, precum şi partenerul ei sunt de o frumuseţe iradiantă la sfârşitul baletului, dansat cu un extrem rafinament.

Saga Anne Theresa de Keersmaeker continuă spre fericirea iubitorilor dansului.

30 de minute de fericire provocată de dans, împărtăşită de public care i-a aplaudat îndelung pe artişti.

Dialog între artele vizuale şi dansul contemporan la danceWEB

În aceeaşi perioadă, Irina Gheorghe şi Ioana Laura Gheorghiu participă între13 iulie şi 17 august, la Viena, la cea de-a 21-a ediţie a programului danceWEB în cadrul căruia vor lua parte la ateliere de dans şi proiecte de cercetare şi vor susţine performance-uri.

Ediţia 2016 a danceWEB propune un program hibrid, conceput în colaborare cu dansatorul, coregraful şi artistul vizual Tino Sehgal (Germania/Maria Britanie), mentorul danceWEB 2016.

Programul danceWEB oferă anual unui număr de peste 65 de tineri dansatori profesionişti din peste 40 de state oportunitatea participării la ateliere şi conferinţe, precum şi la producţii de spectacole de dans contemporan, într-un mediu internaţional. De la debutul său în 1996, peste 1050 de tineri dansatori şi coregrafi din 87 de state au participat la acest program. Acoperind un interval de cinci săptămâni, danceWEB se suprapune cu evenimentul ImPulsTanz – Vienna International Dance Festival.

Irina Gheorghe a studiat pictură şi fotografie în cadrul Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti şi în prezent este doctorandă în cardul GradCAM/Dublin Institute of Technology. Lucrează cu medii diverse, de la performance şi intervenţie în spaţiul public la video, instalaţie şi carte de artist. Este interesată de strategii ca deviaţia, ambiguitatea şi disimularea pentru a explora graniţele între artă, ştiinţele exacte şi supranatural. Împreună cu Alina Popa a fondat Biroul de Cercetări Melodramatice, un duo artistic care operează după modelul unei instituţii pentru a investiga felul în care pasiunile conturează societatea contemporană, ca şi relaţia cu lumea non-umană. Este, de asemenea, cofondatoare a publicaţiei independente Bezna care explorează teme ca întunericul, frica şi necunoscutul. Lucrările ei au fost prezentate la Times Museum Guangzhou, WING Hong Kong, Rosas Studios Brussels, HOME Manchester, CAC Vilnius, National Museum of Contemporary Art Bucharest, bak Utrecht, mumok Vienna, National Dance Center Bucharest, DEPO Istanbul, Ujazdowsky Castle Warsaw, messagesalon Zurich, Center for Visual Introspection Bucharest etc.

Ioana Gheorghiu a studiat la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti şi Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA). A lucrat individual şi colaborativ în registrul artelor vizuale (instalaţie, performance, video, intervenţii in situ), iar ulterior a continuat preponderent cu mediul performativ. În 2012 a lucrat sub îndrumarea lui Matthew Goulish, Lin Hixson şi Mark Jeffery în cadrul Abandoned Practices Institute şi recent abordează performance-ul în contextul “cubului negru”, afiliindu-se unor cadre de lucru ca Black HyperBox (cadru de cercetare teoretică şi performance iniţiat de Alina Popa şi Florin Flueraş la Centrul Naţional al Dansului Bucureşti). Pe lângă activitatea artistică, a coordonat pentru doi ani programul de rezidenţe artistice Bucharest Air. A participat la expoziţii şi a prezentat performance-uri individuale şi de grup la Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, Rosas Studios Brussels, Atelier 35, Spaţiul Platforma – Muzeul Naţional de Artă Contemporană Bucureşti, Laboratorul de Imunologie (NAG #7), CIAC (Pont-Aven), Alfred ve dvoře Theatre (Praga), The Cultural Center of Chorbadjisko (Bulgaria).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.