Joi, 20 noiembrie 2024, România a făcut un pas semnificativ în modernizarea transportului feroviar. După două decenii de așteptare, primul tren electric modern, modelul Alstom Coradia Stream, a plecat din Gara de Nord din București, pe ruta către Brașov. Acesta marchează debutul unei noi ere pentru transportul feroviar din țară, oferind o călătorie rapidă și confortabilă.
După multe amânări și provocări, primul tren electric de acest tip a intrat în circulație comercială la mijlocul lunii noiembrie 2024. Deși este un pas important spre modernizarea infrastructurii feroviare din România, implementarea acestui proiect nu a fost lipsită de obstacole, iar problemele legate de birocrație și certificări au întârziat debutul acestui tren performant.
Viteza și rutele trenului Coradia Stream
Trenul Alstom Coradia Stream circulă pe ruta București Nord – Ploiești Vest – stațiunile de pe Valea Prahovei – Brașov, fiind un tren Interregio, cu tarif corespunzător acestui tip de serviciu. Potrivit unui reporter HotNews.ro aflat în tren, viteza maximă atinsă între București și Câmpina a fost de 140 km/h, ceea ce demonstrează capacitatea de a oferi o călătorie rapidă și confortabilă. Cu toate acestea, unele limitări de program rămân, iar în perioada 21 noiembrie – 14 decembrie 2024, trenul va circula conform unui program restrâns: plecare din București la 05:40 și sosire în Brașov la 08:08, iar returul va avea loc de la 08:43, cu sosire la București la 11:12.
După 15 decembrie, odată cu intrarea în vigoare noului Mers al Trenurilor, se va modifica programul, iar trenurile vor circula într-un regim pendulă, cu plecări din București la ore mai accesibile: 06:31 și 13:22, iar din Brașov la 10:25 și 16:27.
Despre Trenul Coradia Stream
Coradia Stream este un tren electric modern, având șase vagoane și 350 de locuri, iar designul său este unul inovativ, cu o podea joasă, care asigură un acces facil pentru persoanele cu mobilitate redusă. De asemenea, trenul poate atinge o viteză maximă de 160 km/h, ceea ce îl face unul dintre cele mai rapide trenuri din România. În mod diferit față de trenurile tradiționale, care sunt tractate de o locomotivă, Coradia Stream este un automotor, având tracțiunea electrică distribuită de-a lungul trenului, ceea ce aduce o eficiență sporită.
Acest tip de tren este fabricat de Alstom în Polonia, iar în următorii ani, România va beneficia de un total de 36 de unități care vor circula pe diverse rute din țară, inclusiv spre orașe precum Constanța, Craiova, Timișoara, Arad și Deva. Deși primele unități ar fi trebuit să fie livrate în 2023, diverse dificultăți, cum ar fi problemele din lanțul de aprovizionare și certificările necesare pentru un model nou, au dus la întârzieri. Cu toate acestea, în 2025, se preconizează că restul trenurilor vor intra în circulație și vor îmbunătăți semnificativ transportul feroviar din România.
Provocările și criticile
Trenul Coradia Stream a fost introdus în circulație cu o întârziere de un an față de primele promisiuni. La debutul său comercial, trenul a circulat pe ruta București-Brașov, cu plecare din Gara de Nord la 9:30, însă acest program nu a fost adaptat nevoilor reale ale pasagerilor, iar unele critici s-au concentrat pe limitările orare și pe faptul că rutele alese sunt destinate în principal celor care practică sporturi de iarnă. De asemenea, debutul trenului a fost marcat de o oarecare lipsă de transparență, iar mulți călători au observat că promisiunile privind îmbunătățirea transportului feroviar nu au fost pe deplin îndeplinite.
Un alt punct de critică a fost lipsa unor curse suplimentare care să acopere întregul interval al zilei, iar această problemă ar putea fi remediată abia după intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor, la 15 decembrie 2024. În ciuda acestui fapt, este clar că trenurile Coradia Stream au un potențial semnificativ de a transforma transportul feroviar din România, dacă se va reuși integrarea lor în întregul sistem național de transport.
Un pas important, dar cu provocări
Trenul Alstom Coradia Stream reprezintă un progres important pentru transportul feroviar din România, un semnal al modernizării infrastructurii și al integrării tehnologiilor noi în domeniul călătoriilor pe calea ferată. Cu toate acestea, implementarea acestui proiect nu a fost lipsită de dificultăți. Intârzierile în livrarea trenurilor, problemele birocratice și programul limitat al curselor au fost factori care au influențat negativ experiența călătorilor.
Pe măsură ce vor fi livrate mai multe unități, iar noile rute vor fi ajustate pentru a corespunde nevoilor călătorilor, trenurile Coradia Stream ar putea deveni un element cheie în modernizarea transportului feroviar din România.
                      
                      
                      
                      
                      
                      
					
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
Achiziționarea primului tren denumit cu emfază Alstom Coradia Stream , ,,Primul tren electric modern ,, , după 35 de ani de către CFR , o altă insultă la adresa romănului amărît ! O cutie pentru sardele în care nu reziști să stai mai mult de 10 – 15 minute .