
Președintele Academiei Române, istoricul Ioan-Aurel Pop, a deplâns, miercuri, absența lecturii în școala românească.
Elevul care nu are nimic în propriul cap și care se bazează exclusiv pe acele cunoștințe acumulate în bazele de date artificiale ajunge un instrument, un element docil la îndemâna formatorilor de opinie. Acești elevi și tineri nu mai pot gândi cu propria lor minte decât, eventual, în chestiuni înguste legate de o anumită specializare. Chestiunile sociale și politice le rămân străine, fapt care îi face ușor manipulabili’, a subliniat academicianul.
‘Astăzi, lectura a devenit, din păcate, rara avis în școala românească. Elevii nu mai văd în carte un instrument de cunoaștere, nici un prilej de evadare din cotidian, că evadează prin alte mijloace, și nici măcar o metodă de divertisment.
Orice tip de măsurători am face, ne indică depărtarea de carte a elevilor și studenților, adică declinul lecturii. Sunt adolescenți care ajung în anul întâi de studenție și recunosc, mi s-a întâmplat personal, că n-au citit niciodată un roman până la capăt, că nu iubesc poezia, că nu știu ce este aceea dramaturgie.
Firește, explicații sunt multe. Internetul ne-a copleși viața, iar telefoanele mobile au luat locul cărților. Noua tehnologie nu favorizează deloc imaginea vizuală statică, așa cum e fila de carte, și nici zăbava asupra ideilor, (…) ci doar imaginile în mișcare, clipurile, filmulețele, care trec repede, dar te amețesc și îți dau impresia că știi tot, că reții tot. De fapt, aceasta este o iluzie.
Opoziția reală nu este între cartea tipărită pe hârtie și cartea digitală și nici între biblioteca clasică și biblioteca virtuală, ci între lectura temeinică și lectura superficială sau lipsa lecturii’, a afirmat Pop, la o sesiune aniversară dedicată împlinirii a 130 de ani de la înființarea Fundației Universitare ‘Carol I’.
El a pledat pentru lectură și pentru bibliotecă
‘Zic și eu parafrazându-l pe Heliade Rădulescu, primul președinte al Academiei: ‘Citiți băieți, numai citiți’. Fără lectură ajungem surzi și orbi. Ne cufundăm în ignoranță și ne expunem acestor manipulări de toate felurile, ne pierdem esența umană. Ca să rămânem oameni, trebuie să citim cât mai mult și să mergem în biblioteci care sunt depozitarele învățăturii’, a îndemnat Ioan-Aurel Pop.
Absența din programa Facultăților de istorie a disciplinelor care pot conduce la pătrunderea tainelor înscrisurilor vechi (…) – epigrafie, paleografie, diplomatică, numismatică, sigilografie.
‘Din păcate, pierdem această zestre, astăzi, după părerea mea, nu în sensul că ea nu mai există – ne străduim s-o păstrăm, ci în sensul că refuzăm s-o mai cunoaștem. Firește, mesajele trimise prin scrierile vechi nu se dezvăluie de la sine. Ele se pot descifra și interpreta după îndelungată pregătire de specialitate, realizată, de regulă, în Facultățile de istorie. Disciplinele care pot conduce la pătrunderea tainelor înscrisurilor vechi se numesc, cum știți, epigrafie, paleografie, diplomatică, numismatică, sigilografie. Pentru teritoriul României și pentru Evul Mediu românesc e fundamentală pregătirea în paleografie latină, slavă, româno-chilirică, turco-osmană, germană, maghiară. Dacă nu se mai face pregătirea în aceste domenii, izvoarele privind trecutul românesc rămân îngropate în uitare’, a subliniat istoricul.
În prezent, se cunosc doar 10% din cele un milion de înscrisuri în limba latină necunoscute sau doar semnalate, cunoscute vag, nedescifrate și nevalorificate referitoare la istoria Transilvaniei.
‘Vă dau un exemplu: sursele oficiale ale Transilvaniei, cele care au ieșit din cancelarii, sunt elaborate în limba latină din secolul al XI-lea până la 1842, când Latina a încetat să mai fie limba oficială a Țării Transilvane, cedând locul limbii maghiare, spre marea nemulțumire a sașilor și românilor. Se apreciază, astăzi, că în țară și în afara țării există peste un milion de înscrisuri în limba latină necunoscute sau doar semnalate, cunoscute vag, nedescifrate și nevalorificate. Cunoaștem astăzi din zestrea latină care ne privește cam 10%, dar Facultățile de istorie, prin lipsa de atenție a statului, nu mai acordă timp pregătirii în aceste specialități, înguste aparent, dar care ne-ar putea ajuta să înțelegem trecutul nostru. Dacă 10% din el îl știm, vă puteți da seama în ce măsură el exprimă esența’, a adăugat președintele Academiei.
Ziua mondială a cărții și a drepturilor de autor este marcată, anual, la data de 23 aprilie, începând cu 1996. Este o inițiativă UNESCO, cu scopul de a promova cărțile și plăcerea lecturii, potrivit https://en.unesco.org/commemorations/worldbookday. În întreaga lume au loc manifestări socio-culturale referitoare la lectură și cărți – o legătură între trecut și viitor, o punte între generații și între culturi.
Am citit eu texte ale acestui domn și l-am înjurat la fiecare minciună naționalistă pe care a debitat-o; normal că nu vă mai citește nici dracu’, mincinoșilor; oamenii ca voi – cei care sunt în poziții care pot influența cultura educațională a poporului – sunt cel puțin la fel de vinovați (ba chiar mai mult) pentru starea jalnică a apetitului pentru lectură lirică sau epică; cărțile (noi) publicate în România/în limba română sunt atât de lipsite de valoare încât mă bucur că îmi oferă ocazia să-mi folosesc cunoștințele de engleză și franceză atunci când vreau să-mi îmbogățesc cultura (sunt mai tentat să învăț rusa ca să am acces la volumul imens de cultură al acelei lumi decât să-mi pierd vremea prin librăriile din Ro).
PS: în România nu există școală „românească” (latină orientală) – pentru că ar presupune ramuri separate în care să înveți despre cultura și limbile moldovenească, armănească, vlăhească (putem adăuga chiar cultura grecească din perioada romană), limbi și culturi nerecunoscute (ba chiar persecutate) de rumâni – doar școală română (valahă, muntenească).
Slugoi perfid , cauza este la cei de te imbuiba pentru a fi la randul tau instrument .
@ Care modifică pe comentariu că pun ”â” la ”până” ?
@ Munca stăruitoare și iscusită vă va înobila, bă elitelor, pînă la Traian Băsescu ?
DACĂ ar avea Lecturi Suficiente ELEVII ar înțelege IMEDIAT că NU se putea ca DACII LIBERI să fi învățat LIMBA LATINĂ.
NICI NU prea AVEAU Nevoie. Că ERAU Rude. PreCUM CamToată EUROPA de Sud
Și Dacii cu Romanii DIN (V)Italia.
Și, DACĂ ar avea Lecturi Suficiente AR îNȚELEGE mai ușor cu este cu „DacoPAȚII” și DE CE MultțiMinoritari SPUMEGĂ contra DacoPatilor.
DAAAAR LIPSA de Lecturi Suficiente SE poate CONTRAcara de către Academicieni care ARTREBUI să apară ZILNIC la TVs si să EXPLICE sau să CONDUCĂ Discuții „Pe FELIE”.
Să NU îi LASE Singuri la OfSaid pe Daniel Roxin, Vinereanu, Gică Manole, etc.
FAULTAȚI mereu în Careul ACADENIC de către Situri PERVERS Ticăloase ca„CadMere”, „ZAIAFET” și CelMaiTICĂLOS pentru că SE drapează în CESTII Reale ȘI Aparent Românești ”NeFiltrat”.
Pe You Tube, Portal care INGHITE și PERMITE Totul, Toarăși, Banul la TIMPUL Scurs să iasă …
Ce vina are copilul? Responsabilitatea e a ta!!!!! Toata!!!! Esti de vina ca Romania este needucata. Si ca ii e si foame.
Nea Aurica abureste dar stie ceva. Elevul care nu are nimic in cap ajunge cu sprijinul baietilor in academie.
@va inteleg
problemele sunt multe, nu le-a rezolvat istoria, nu le rezolva nici ‘suveranismul’, care nici nu e vreo noutate si vine cu problemele lui: populism, obedienta fata de cine e la butoane, conformism, politizare, teorii ale conspiratiei, mituri, propaganda, etichetari si stereotipuri, status-quo(mandate fora numar), agende false.
”Elevul care nu are nimic în propriul cap ajunge un instrument„ reclama academicianul Pop.
Dar membrii Academiei Romane, in frunte cu presedintele ei care declara ca lovitura de stat data de CCR de anulare a alegerilor din 2024 a fost legala, corecta , au ceva in cap sau sunt niste decrepiti interesati doar de pozitia/scaunul lor?
Pai d-le Pop astia „citesc” pe „genunche”, ce le mai trebuie sa citeasca o carte ?In „Romania educata”sunt elevi de clasa a 6-a , a 7-a carecitesc cuvintul silabisind….Si de cind huniversitatile private , avem genii gen :maCiuca , Ciocolacu , Alinutza saltelutza , etc…..
@ Vă imaginați și câte ”filozofiste” s-ar putea afirma dacă domnul Liiceanu și-ar vinde cărțile și pe la supermarket-uri ?
@ În fiecare supermarket ar putea fi și un raft de cărți ca să-l poată ajuta și gospodinele pe domnul Liiceanu, omenește, cu filozofia ?
Exemple Iohanis, Ciolacu,Ciuca si multi altii
Domnul da exemplu de 1.000.000 de documente transilvane care ar exista in limba latina(cam tot mileniul II) netraduse si neinterpretate…dar de catre cine?!?
Intrebarea ar fi…Ce face(si cu ce se ocupa) cohorta de K-k-demicieni bastinasi fara numar?
Dar de ce numa’ documentele transilvane sa fie traduse si interpretate de ce nu si documentele moldo-valahe din limbile turco-osmane si greaca(veche) care ocupa vagoane prin arhive?!?
Apelati domnilor K-k-demicieni la AI ca le aveti gata traduse si interpretate…
Dl Aurel ramane un academician de Koloshvar si nu de Bucuresti.
muhahahaha
a luat-o lumea razna… nu se mai ajunge pe sine…
si daca elevul acela e cu sufeltul plin de viata oare cit stii tu cit sa mai faca in fata lui???? sa-ti spun eu? nu, ca nu e treaba mea.
treaba mea e sa-l fac pe copil sa-si descoere sufeltul, sa-si aduca aminte de tot si sa stie. dar nu de la tine ci de la el!
lejeritatea cu care vorbesti despre asa ceva este cutremuratoare…
Vai de mine domnule academician. Luați cartea de Limba română de clasa V-a. Nu La scăldat sau La cireșe de Ion Creangă sau povestiri despre Eroii neamului românesc . Veți găsi din Legendele Olimpului Povestea minotaurului. Nevasta regelui Minos s-a îndrăgostit de un taur (Q+) și Dedal a confecționat o vacă din lemn pe care a îmbrăcat-o în piei de vacă. Nevasta s-a poziționat în vaca de lemn și a iubit-o taurul!!! Și așa s-a născut Minotaurul!!! Asta pentru fetițe și băieți de 12 anișori.
@ S-au făcut și ăștia ”gașcă” și au ieșit să spună că le mai trebuiesc și instrumente , s-a văitat domnul Liiceanu că e prea sărac și magazinul de cărți este lângă magazinul de instrumente muzicale ?
Rector in două mandate, șef CNATCU, Preș al Academiei, șef de comisii și comitete de istorie și te mai plângi că nu se mai studiază științele auxiliare ale istoriei? Ce confirmare mai buna că ai ocupat și ocupi toate aceste funcții cu „capul gol”?!
La fel cum a facut directorul Oberlender: a stat 25 de ani in buricul capitalei,al tarii su nu a reparat un muzeu.
Ce se mai stie de el? Dar despre muzeu?!
Dar preș. AR care are scheleti în dulap și „azi” afirma ceva despre savantul Paulescu și după 10 zile, la intervenția a doi evrei din SUA, se întoarce cu 180° și retracteaza cele spuse, tot un instrument ajunge!
Ar fi interesant de stiut de cat timp stie domnul Ioan Aurel Pop faptul ca doar 10% din inscrisurile referitoare la Transilvania sunt cunoscute si eventual daca de cand a aflat acest lucru a facut ceva concret pentru cresterea acestui procent.
9…10…9….10….probă de microfon…
Știe cacademicianul despre ce vorba…
Lucrurile(legislatie,preturi, taxe si impozite etc.) se schimba de la o zi la alta, problema tinerilor si a celor care nu mai sunt tineri este ca in conditiile acestea nu isi pot planifica viitorul. Istoria nu mai ajuta, reintoarcerea la trecut este o evadare in lumea fanteziei( de ex. suveranismul… cu tot cu limbajul sau de lemn). Te agati de istorie, de trecut, de religie, sau de traditie(fiindca nu ai altceva), ramai acolo, iar lumea evolueaza, merge inainte in timp ce ramanem tot mai in urma, Preluand o idee de la dl Marga(„ne flatam cu istoria”), la ce ne (mai) foloseste sa ne flatam cu trecutul, cu credinta sau cu traditia?In afara conteaza la ce esti bun acum!
si va intreb:La ce va foloseste sa aveti parinti, chiar bunici? Nu-i mai simplu sa vi se dea un nume dupa ziua strada in care se afla maternitatea? Chiar sa fiti crescut ”stiintific” si ”modern” intr-o institutie de tip familial si sa invatati experanto in loc de romana sa fiti apatrid fara griji, fara trecut, doar cu un viitor in care alimentatia moderna sa fie din faina europeana si tinuta sa fie lejera sau deloc…sa va ajute cineva sa va descoperiti genul si sa va ajute sa-l capatati…ce va mai trebuie sa fi auzit ca unul a zis Alea iacta est si in mod tragic sa nu se fi putut intalni cu Burebista in 44 iHr. pt ca au fost ”trimiti” la cer? Sau cum increderea in mituri l-a ajutat pe Schliemenn sa descopere Troia si orientalistul dr. Daniel Constantin sa demostreze ca erau traci…etc.
Ha, ha! Càn’ stai șâ-l asculț’ pi dom’ Aiurel ți-apucă râsu’. Deși-i di plâns. Dânsu vorghiește ca-ș’ cum instituția pi car’ cu onor ș’ indemnizații barosani o păstorește n-ar avia nij-o responsabilitate în domeniu…
Poate ne explică domnul academician cam cum arată elevul care nu are nimic în cap că eu nu mi-l pot închipui. Că nu au elevii de azi ce avea el la vârsta lor, este altceva dar, ce să facem, nu putem spera să avem o țară numai de doctori și academicieni deși, ce-i drept, nu suntem departe. Chiar nu văd unde-i broblema.
micile lui ifose…nu datorita lecturilor obligatorii sunt ce sunt ci datorita pasiunii/curiozitatii…nu mi-a indicat nimeni sa cumpar din ”banutii” de covrigi si tranvai Istoria in date a Romaniei ci inima mi-a cerut si am cumparat-o si alte si alte carti unele citite pe ascuns…asa cum am invatat sa pretuiesc semenii si sa le vorbesc cu dvs. indiferent de varsta…si detest aroganta celor ce raspund cu servus semenilor si mai ales copiiilor in loc sa-i binecuvanteze cu ”sa cresti mare” sau ”sa traiesti”…sclavii legiunilor romane si iobagii de pe mosiile grofilor nu stiu decat ”servus”=sluga…
Pai n-om avea o tara numai de doctori si de academicieni, dar nici cu 60% de imbe cili ca acum. Astia devin instrumente pe care le manipulezi cum vrei cu tik-tokul si ii faci sa voteze un scharlatan ca presedinte.
Daca nu un scharlatan, un betziv sau un hotz de case sasaesc.
Stii din propria experienta?