Franta „riscă să se umple de ridicol” dacă va merge până la capăt cu vânzarea navelor de război Mistral către Moscova, scrie EUObserver. În ciuda dezastrului aerian din Ucraina, în care au murit toţi cei 298 de pasageri şi membri ai echipajului, intenţiile Franţei legate de acest subiect par, deocamdată, neschimbate.
Franţa urmează să livreze, potrivit unui contract de peste un miliard de euro semnat în anul 2011, două nave de tip „Mistral” – prima în octombrie 2014, iar a doua în 2015. Cele două nave urmau să fie construite de companiile DCNS şi STX, împreună cu United Shipbuilding Corporation, OSK, o firmă de stat din Rusia. Cele doua sunt nave „de proiecţie şi comandament” sunt ambarcaţiuni de război polivalente, care pot transporta elicoptere şi tancuri. Ulterior, DCNS şi STX urmau să construiască împreună cu OSK alte două nave, în Rusia.
Contractul a fost criticat încă de la semnarea lui de către SUA şi de vecinii Rusiei – în special Georgia şi statele baltice – care s-au temut că noile tehnologii ar putea fi folosite împotriva lor. După anexarea Crimeei, protestelor li s-au alăturat mai multe state UE, în vreme ce altele, în special Germania, care are interese economice majore în Rusia, au sprijinit decizia Franţei de a merge mai departe. Imediat după tragedia aviatică din Ucraina, cancelarul Angela Merkel a anunţat că Germania a suspendat un contract privind construirea unui centru de instruire de luptă în Rusia.
La rândul lui, Vladimir Putin a ameninţat Franta că va cere despăgubiri dacă Parisul va anula contractul. Ca răspuns, Franţa a dat asigrări că îşi va onora contractul, iar 400 de soldaţi ruşi au ajuns în 30 iunie în portul Saint-Nazaire, unde sunt fabricate aceste nave.