Fără precedent ca un partid sau o coaliție să mizeze atâția bani

”Performanța politică” a Coaliției de guvernare are avut un preț. Pentru câștigarea europarlamentarelor, de exemplu, și nu oricum, ci cu un scor aproape de  50%, Coaliția PSD-PNL a cheltuit pe publicitate TV și online, în doar o lună, 9 milioane de euro. Este fără precedent ca un partid sau o coaliție să mizeze atâția bani, a remarcat  snoop.ro.

Un candidat la europarlamentare are dreptul la cheltuieli de campanie de 2.5 milioane de lei, respectiv a 500.000 de euro. Banii sunt returnați  de la buget, la finalul campaniei, dacă trece pragul electoral de 3%.

Televiziunile ar fi cerut  însă banii înainte sau foarte aproape de apariția spotului, potrivit unor surse din piață, ceea ce înseamnă că partidele au avut nevoie de bani și au  făcut rost de ei care cum a putut.

Coaliția PSD-PNL a cheltuit într-o lună cât cheltuiește într-un an, pe reclame, o mare companie din primele 20 din România, arată sursa citată.

Spoturile PSD au putut fi urmărite în campania electorală pentru europarlamentare pe posturi precum Antena 3, RTV, Digi24, Realitatea sau B1.

Propaganda electorală la televiziuni reprezintă facturi către PSD de 13.3 milioane de lei, adică peste 100.000 de euro o emisiune de 45 de minute.

Digi24 a anunțat înaintea campaniei că prezența într-o emisiune de promovare electorală va fi de 70.000 de euro pentru 30 de minute, fără taxe.

Un cost, așadar, de 80.000 de euro pentru prezența lui Mihai Tudose la emisiunea de la Digi24, dacă prețul anunțat de postul de televiziune nu a fost modificat ulterior.

Astfel, doar trei emisiuni cu reprezentanți PSD, două cu Mihai Tudose (Prima News și Digi24), plus o emisiune la RTV cu Gabriela Firea și Victor Negrescu au un cost estimat, potrivit raportărilor făcute de partide la CNA și tariful per minut, între 300.000 și 400.000 de euro.

Televiziunile trebuie să aplice un preț fix pentru toate partidele, potrivit legii, dar prețul poate varia de la un post la altul, audiența emisiunii nefiind un criteriu. O diferență față de metoda  când plata se făcea „la puncte de rating”,  adică în funcție de numărul de telespectatori pe spot.  

Partidele au plătit deci în funcție de numărul de spoturi, indiferent câți telespectatori s-au uitat.

Un clip filmat în curtea PSD, de exemplu, reușise să adune în doar cinci zile 200.000 de vizualizări, însă unele clipuri au depășit  milionul.

„Pensionarii României merită respect și recunoștință”, a fost spotul promovat intens de PSD.

Promovarea s-a făcut prin intermediul unor agenții de publicitate, astfel că partidul nu raportează către AEP unde au ajuns banii, ci doar că i-a folosit printr-un intermediar.

Partidul condus de Marcel Ciolacu nu face excepție. A încheiat contractele pentru promovare  prin metodă standard în zona clasică de publicitate.

Vertigo Events SRL este principala firmă intermediară prin care s-a cumpărat publicitatea online. Suma totală din campanie este de 14.2 milioane de lei. 

A doua firmă implicată în difuzarea materialelor PSD în spațiul online este Stative Media, iar firma a făcut plăți în numele PSD de 1.924.661 de lei. 

Au fost cumpărate și contracte mai mici.

Prin  intermediul  Piramida Bucegi SRL, 106.596 de lei, prin  Xtra Music Media SRL, 25.000 de lei,  prin Media Smart SRL, 25.000 de lei, prin  Independent SRL, 7.500 de lei

O altă factură, plătită prin intermediul That’s the film SRL, de  26.055 de lei, se regăsește în dreptul promovării pe televiziuni.

Suma totală de publicitate, TV și online, plătită de PSD și raportată până pe 6 iunie 2024 la AEP a fost de aproape 30 de milioane de lei, echivalentul a 6 milioane de euro.

Sursa snoop.ro.

Recomanda
Author

6 Comentarii

  1. Tot degeaba, eu unul am montat de mult timp stergatoare de parbriz la televizor, pe ecran … le dau drumul din telecomanda de indata ce pe ecran apare unul din „salvatorii natiei”, „politicienii romani” …

  2. Ha, ha! Să mori di râs ș’ alta nu! Ș’ cân’ ți gân’ești că tocmai iei comasațâ, pohticioșii mâncăi di parizăl occidental, îi fac pi susțânătorii Șoșoculi inculț’ ș’ idioț’…

  3. Editat
    Nu comparați publicitatea comercială cu publicitatea politică.
    Cea comercială e lună de lună cea politică e 1-3 luni odată la 4 anii.
    Privită așa încă e subțiteanu.
    Hai să comparăm suma cheltuielilor din Ro cu suma cheltuielilor din USA doar la prezidențiale.
    “ Presidential candidates raised and spent $4.1 billion in the 24 months of the 2019-2020 election cycle” conform FCC
    Ce țară ieftină e România nu-i așa ?

  4. Totuși, pare a fi doar o escrocherie pentru a fura din bugetul statului român! Nici într-o sită de ani, viu fiind, nu ai cum sa aduni atâția bani, poate că au câștigat la jocuri de noroc, dar se auzeau informații, sau, au devalizat 2 bănci, și în acest caz se auzeau știri! Așa că, în afara de escrocherii pentru golit bugetul statului român, prin fals și înșelătorii, pentru că nu se cer acte reale, nu exista decât fabricațiunii fara control legal real dar nu există instituție reală care sa controleze juridic, nu exista lege pentru control, totul e superficial. Politica din Romania este doar înșelătorie și escrocherii financiare plus minciunii pe banda rulanta.

  5. Statul,adica noi,ar trebui sa ajute partidele numai pentru campaniile electorale; in rest,,sa se descurce din cotizatii,sponsorizari. Legea (proasta)prevedea un ajutor de ceva procente din VENITURILE statului. Smecherii din parlament au modificat legea si au adoptat acelasi procent, dar din PIB,adica de vreo 3-5 ori mai mult. PIB–ul este mai mult o socoteala,un calcul,nu axista un cont le trezorerie cu numele „PIB”!

  6. Dementilor
    Nu comparați publicitatea comercială cu publicitatea politică.
    Cea comercială e lună de lună cea politică e 1-3 luni odată la 4 anii.
    Privită așa încă e subțiteanu.
    Hai să comparăm suma cheltuielilor din Ro cu suma cheltuielilor din USA doar la prezidențiale.
    “ Presidential candidates raised and spent $4.1 billion in the 24 months of the 2019-2020 election cycle” conform FCC
    Ce țară ieftină e România nu-i așa ?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.