„Fără Rabla, vindem de patru ori mai puțin“

Un oficial Dacia a cerut guvernului să decidă din timp dacă programul va continua sau nu, astfel încât companiile

„Fără Rabla, vindem de patru ori mai puțin“

Un oficial Dacia a cerut guvernului să decidă din timp dacă programul va continua sau nu, astfel încât companiile

Programul Rabla rămâne un instrument important atât pentru piața autohtonă, cât și pentru marca Dacia, a susținut Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe & Country Head România, Mihai Bordeanu. Totodată, el a subliniat necesitatea ca autoritățile să ofere predictibilitate în derularea acestuia.

„Cred că și anul viitor va exista programul Rabla. Așa ni s-a promis și așa ar fi normal. Nu pot garanta, pentru că și anul acesta credeam că lucrurile vor merge bine și, iată, suntem la început de octombrie și programul abia a debutat. Ne-a încurcat îngrozitor, atât amânarea cât și diminuarea bugetului”, a afirmat Bordeanu.

Potrivit acestuia, alocările financiare au scăzut considerabil, de la aproximativ 1,4 miliarde lei la 200 de milioane lei, iar ediția 2025 a fost deschisă exclusiv persoanelor fizice. „În loc de două sau trei canale de distribuție – persoane fizice, juridice și UAT-uri – discutăm acum doar despre persoane fizice. Programul, așa cum este, a venit foarte târziu și cu un buget mult redus”, a adăugat reprezentantul Dacia.

Impact asupra vânzărilor și clienților

Șeful diviziei Dacia România a atras atenția asupra pierderilor generate de incertitudinea privind derularea programului. „Față de cum ne-am bugetat în toamna trecută, am pierdut probabil trei pătrimi din ce stabilisem. Dacă luam în calcul 100 de mașini, acum vindem poate 25 prin Rabla. Nu e ok nici pentru companie, nici pentru rețeaua de dealeri și nici pentru clienți. Evident că, după confuzia cu «există sau nu Rabla», o parte dintre clienți au renunțat”, a explicat Bordeanu.

El a precizat că programul are un rol esențial pentru clienții Dacia, întrucât o parte importantă dintre achizițiile mărcii se realizează prin această schemă. „Cota noastră de piață prin Rabla e de două ori mai mare decât cea non-Rabla. Pentru mărci premium, situația e diferită, dar în cazul Dacia programul este necesar”, a menționat acesta.

Solicitare pentru un cadru multianual

Oficialul a cerut guvernului să decidă din timp dacă programul va continua sau nu, astfel încât companiile să își poată planifica strategiile. „Cel mai rău este să lungim situația, fără predictibilitate. Ori facem un program – ideal multianual, pe cinci ani – cu o dată clară de start, de preferat la începutul anului, ori anunțăm din timp că nu mai există. Mediul de afaceri are nevoie de claritate”, a concluzionat șeful Dacia România.

Rabla 2025: debut rapid, buget epuizat în câteva minute

Noua ediție a programului, rebotezată „Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic”, a debutat pe 30 septembrie 2025 și a fost dedicată exclusiv persoanelor fizice.

Conform Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), în doar 13 minute s-au înscris 7.298 de persoane și a fost epuizat bugetul de 80 milioane lei alocat pentru achiziția vehiculelor noi cu propulsie clasică sau hibridă. Totodată, peste 2.000 de persoane au aplicat pentru achiziționarea de vehicule plug-in hibrid, electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen.

Sesiunea este programată să rămână deschisă până pe 25 noiembrie 2025 sau până la epuizarea fondurilor, iar eventualele sume rămase ar putea fi redirecționate către susținerea achizițiilor de mașini cu motoare termice.

Rezultate istorice ale programului

În perioada 2005 – 2024, prin programele Rabla Clasic și Rabla Plus au fost casate 1.061.452 de autovehicule și au fost achiziționate 719.999 de mașini noi, potrivit datelor oficiale.

Distribuie articolul pe:

5 comentarii

  1. Dupa 89, lozinca era „stop finantarii intreprinderilor de stat care nu aduc profit”, pana le-am distrus. Acum, finantarea mascata sau nu a firmrlor private sub amenintarea falimentului sau a concedierilor a ajuns o obligatie a statului. Tragic e ca o parte a acestor firme sunt de stat, dar nu al nostru.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.