Invitaţie în Cetatea Eternă
De la clasic la contemporan, de la dansul spaniol la tangoul argentinian, o panoramă a universului dansului pentru toate gusturile.
Cea de a 24-a ediţie a festivalului roman, sub direcţia artistică a Marinei Michetti, prezintă patru balete în premieră absolută şi două în premieră naţională. Din 10 iulie, la Teatrul în aer liber al ”Academiei Naţionale de Dans”, care este în acest an sediul spectacolelor, Festivalul a debutat cu o seară sub titlul ”D’Amore e d’Ombra”, ce prevedea diverse coregrafii: ”Di Nuda Persona”, noutate a anului 2014, de Enrico Morelli, ”La metà dell’Ombra” de Michele Merola şi noutatea absolută, ”Promessa alla Luna”.
Elisa Badenes în Diana şi Acteon
În acest an a fost creat proiectul ”De mâine”, dedicat diplomaţilor celor mai importante Academii internaţionale, de la Şcoala de Dans a ”Academiei Teatro alla Scala” la Academia de dans ”Vaganova” şi la ”Şcoala de Teatru” a Operei din Roma, care, începând din 15 iulie, aduc pe scenă cele mai semnificative coregrafii din repertoriul clasic.
Compania Aida Gomez, cu Carmen
O importanţă deosebită a fost acordată dansurilor populare, în 16 şi în 17 iulie, cu Compania de Dans ”Aida Gómez”, aflată pentru prima dată la Roma, cu spectacolul ”Carmen”. După marele succes din 2012, în 18 iulie, se reîntoarce ”Junior Balletto di Toscana” cu ”Giselle”, în coregrafia lui Eugenio Scigliano. Un coregraf interesant al scenei italiene este Eugenio Scigliano, care a semnat spectacolul cu ”Giselle” pentru ”Junior Balletto di Toscana”, o adevărată bijuterie, distinsă în acest an cu Premiul ”Danza&Danza” pentru Cea mai bună producţie italiană.
Alicia Amatria în Miniatures de la Stuttgarter Ballett
Sâmbătă, 19 iulie, o nouă etapă în Festivalul “La Versiliana” de la Marina di Pietrasanta, lângă Luca, în Toscana. Această nouă versiune a baletului ”Giselle” face parte din repertoriul preferat al coregrafului. Acesta a menţinut muzica lui Adam, dar a mutat acţiunea în Anglia victoriană. ”A fost destul de dificil gândindu-mă la capodopera lui Mats Ek cu «Giselle». Mi-am dorit o mişcare fluidă, naturală, dar şi o tehnică de mare virtuozitate care să provină din interiorul interpreţilor tineri pe care i-am descoperit. Laura Massetti este Giselle, Mirko De Campi profesorul”, mărturisea coregraful.
Elena Bottaro şi Jacopo-Tissi de la Accademia Teatro alla Scala
Cei mai importanţi artişti ai tangoului argentian îşi dau întâlnire la Festival în 19 iulie, pentru a povesti istoria tangoului: „Tangos”. Multe stiluri, o singură artă. În premieră absolută vor fi explorate diferite genuri care au caracterizat acest dans de-a lungul timpului. Își dau întâlnire în Festival ”Aterballetto”, care, în 24 iulie, propune un triptic: „WAM”, pe muzica lui Mozart, semnat de Mauro Bigonzetti, la pian, cunoscutul Francesco Novelli, ”Vertigo”, de acelaşi autor, care explorează posibilităţile corpului uman, şi ”Spring”, o noutate a acestei ediţii a tânărului Philippe Kratz.
Compania Di nuda persona, cu Stefania Figliossi şi Francesco Mariottini
Pemieră absolută, o ”Istorie a Dansului Femeilor”, de la ”Imperfect Dancers Company”, pentru că data de 29 este dedicată lumii feminine. Vor fi prezentate trei titluri: “Cara Kitty”, dedicat Annei Frank, “Oltre il destino” (Dincolo de destin), închinat Fridei Kahlo, ambele semnate Walter Matteini. Tripticul se va încheia cu “La Centesima Notte” de Davide di Pretoro, ce reflectă istoria poetei japoneze Ono no Komachi, care cu arta sa a influenţat cultura societăţii nipone.
În Spectacolul de Gală vor evolua stelele de la ”Stuttgart Ballet”, în coregrafia regretatului John Cranko, cât şi cele semnate de tinerii coregrafi de la ”Noverre Society” din Stuttgart.
Bienala de la Veneţia, o înlănţuire de dans, teatru şi muzică
În paşi de Tango, pasiune şi eleganţă
Manifestările de balet de la Veneţia au fost pentru prima dată conduse de Virgilio Sieni, considerat ”filosoful” dansatorilor italieni, cele de teatru de Alex Rigola, iar concertele, sub bagheta lui Ivan Fedele. Sunt foarte puţine instituţii de artele spectacolului care ştiu să îmbine toate aceste experienţe artistice legate de scena contemporană. Pentru „Bienala de la Veneţia” din acest an sunt prevăzute 3.200.000 de euro, dintre care doar 1.270.000 din contribuţii publice. Mai mult, „Biennale college” include laboratoare şi workshopuri avându-l ca preşedinte pe Paolo Baratta, axate în special pe programele tinerilor.
Cu titlul ”A locui în lume”, Sieni a organizat şapte parcursuri diverse despre limbajul dansului şi 26 de performance-uri deschise publicului. Sugestive sunt numele: „Invenţii”, „Agora”, „Viaţa Nouă”, „Femeia atletă”, „Prima Danza”, la care au participat tineri coregrafi şi tineri dansatori.
Giselle în coregrafia lui Eugenio Scigliano
Workshopul „Prima Danza”, despre mişcările coregrafice, a inclus trei proiecţii, pentru „Invenţii” au lucrat alături de Michele di Stefano Alessandro Sciarroni şi israelianul Arkadi Waides. În domeniul dansului feminin, nume importante, precum Iris Erez, africana Nora Chipaumire, Eleonor Bauer, Simona Bertozzi, Cristina Rizzo, au dialogat despre tehnicile noi ale dansului contemporan, „Vita Nova” a fost dedicat tinerilor dansatori între 10 şi 15 ani.
Romeo şi Julieta, graţie şi sensibilitate. Stuttgart Ballet
Spaniolul Alex Rigola a unit spiritul de la „New College” cu un festival variat ce se va desfăşura între 1 şi 11 august. Sunt prevăzute cinci workshopuri, fiecare în jurul unui personaj shakespearian, conduse de Angelica Liddell, distinsă cu „Leul de Argint”, Gabriela Carrizo, Krystian Lupa, artistul argentinian Claudio Tolcachir şi Jan Lauwers. Din aceste cinci laboratoare se vor naşte cinci spectacole. Celebrul regizor Romeo Castellucci, ce a fost răsplătit cu „Leul de Aur”, va aduce noua sa operă intitulată „Il Significato di„. Publicul va putea urmări şi workshopul lui Declan Donnellan, ce va prezenta în 4 august „Ubu Roi”, Thomas Ostermeier va aduce un Ibsen, ”Duşmanul poporului”, în 10 august. Alte laboratoare, cu Anne Viebrock, Fausto Paravidino, Wajdi Mouawad, Fabrizio Arcuri, vor aduce cinci monologuri despre putere şi violenţă, de Tim Crouch de la Teatrul „Artefatti”. În deschiderea Festivalului, un recital al lui Ute Lemper cu ”Marea mea umbră” de David Espinosa, un spectacol cu 300 de actori.
Pockemon Crew cu spectacolul Silence, on tourne
Pentru Festivalul ce se va desfăşura între 4 şi 13 octombrie, sub titlul ”O altă voce, un alt spaţiu”, directorul Ivan Fedele a dorit să prezinte operele noilor compozitori printre care Daniele Ghisi, Kristian Ireland, Ryo Dainob, Franco Venturini, alături de nume celebre precum Michele dall’Ongaro sau Alessandro Solbiati. În program, figurează şi lucrări de cameră, de Vittorio Montalti şi Raffaele Grimaldi, în regia lui Giancarlo Cauteruccio, cu participarea corurilor şi orchestrelor de la Teatrul „La Fenice”, din Toscana şi din Bologna, dar şi cu colaborarea Conservatorului din Veneţia şi a „Radio France” pentru ciclul de noi compoziţii, „Alla breve„.
La ”Teatro La Fenice”, Marea Gală Internaţională a Tinerilor Dansatori
Secvenţă din Vertigo al Companiei Aterballetto
Nu de mult, la Veneţia s-a încheiat ”Bienala Dansului”, având ca temă ”Lumea Nouă”, la care au participat 30 de artişti cu 42 de spectacole dintre care 28 în premieră mondială. Un dialog între corp şi loc, între corp şi comunitate. În acest sens, Veneţia a fost imaginată ca o nouă geografie poetică şi antropologică a ”Lumii Noi”.
Junior Balletto di Toscana în Giselle
Cinci coregrafi au stabilit un dialog cu pictura şi arta. Saburo Teshigawara cu Giorgione, Laurent Chétouane cu Jacopo Tintoretto, Jonathan Burrows şi Matteo Fargion cu Giovanni Bellini, Jérôme Bel şi Michele Di Stefano cu Giambattista Tiepolo, creând cinci performance-uri inedite, plecând de la un detaliu al operei marilor artişti. S-au remarcat, de asemenea, Keiin Yoshimura cu dansurile tradiţionale japoneze, Steve Paxton, căruia i s-a atribuit ”Leul de Aur” pentru întreaga carieră, şi Michele Di Stefano, destinatarul ”Leului de Argint” pentru Inovaţie.
Laura Masseti în Giselle
Opera lirică s-a întors, după o absenţă de 40 de ani, pentru a ocupa Curtea Palatului Ducal. Cu prilejul bicentenarului Giuseppe Verdi, în 19 iulie intră în scenă ”Otello”, în regia lui Francesco Micheli, sub direcţia muzicală a lui Myung-Whun Chung, care va dirija şi ”Messa da Requiem” de Verdi.
Festivalul de Dans va avea loc în diferite sedii din Langună: „La Fenice”, la Basilica di San Marco, dar şi în biserici istorice precum „La Pieta”, „San Donato a Murano”, „San Lorenzo” şi „San Girolamo” la Mestre, sau în situri monumentale precum Palatul Ducal şi alte palate istorice, ca „Grimani” și „Contarini Polignac” .
Spectacol al Baletului israelian ce va fi prezent la La Fenice
În 21 iulie, la Marea Gală Internaţională a Tinerilor Dansatori, vor avea loc şi recitaluri de muzică, precum cel al violonistului Uto Ughi şi al pianistului Bruno Canino.
Festivalul ”Spiritul Muzicii” din Veneţia intră în această săptămână cu a treia ediţie a „Galei Internaţionale a Dansului”. De la această ediţie s-a hotărât ca Gala să fie deschisă dansului clasic academic, cu titluri ca „Paquita”, „La Bayadère”, „Frumoasa din Pădurea adormită”, „Corsarul”, „Diana şi Acteon”, „Spartacus”, şi „Carnaval la Veneţia”, mai puţin abordat, în coregrafii semnate de Petipa, Agrippina Vaganova, Golejzóvskij, Grigorovič, Kharcenko, Watkin, dar şi dansului contemporan, în coregrafiile lui Forsythe, Duato, Kato. Nu lipsesc nici expresiile folclorice precum un „Gopak” ucrainean sau alte dansuri de stradă.
Aterballetto, WAM, în coregrafia lui Mauro Bigonzetti
La cea de a treia ediţie a Galei Internaţionale a Dansului, cei mai tineri dansatori de la ”Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse” din Paris, Academia de Dans ”Princesse Grace” din Monte-Carlo, Accademia ”Vaganova” din Sankt Petersburg, ”Royal Ballet School” din Londra şi ”Accademia Nazionale di Danza” din Roma vor putea fi aplaudaţi la Veneţia. Lor li se adaugă şi grupul francez „Pockemon Crew”, recunoscut printre cei mai buni dansatori de hip hop.
Toate activităţile de Dans de la Veneţia sunt susţinute de ”Fundaţia Prada”.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.