Festivalul Internaţional de Film Bucureşti 2014

Proiecţii speciale

Cea de-a 10-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Bucureşti, cel mai vechi festival competitiv din Capitală destinat exclusiv filmului de lungmetraj, va avea loc în perioada 26 martie – 2 aprilie 2014, la Cinema Studio, NCRR – Studioul “Horia Bernea”, Sala “Elvira Popescu” şi Institutul Cervantes.

Pe lângă secţiunile tradiţionale – “Competiţie”, “Panorama” şi “Filmele Copiilor” -, BIFF va inaugura secţiuni noi, la fel ca alte festivaluri europene, acestea fiind “Focus” (Chile în 2014) şi “Giornate Degli Autori” (“Venice Days”). De asemenea, BIFF va puncta cu proiecţii speciale câteva momente istorice importante: 100 de ani de la începerea Primului Război Mondial şi 125 de ani de la naşterea lui Charlie Chaplin.

Mai mult, va fi inaugurată şi secţiunea de film documentar intitulată “Film în Film”, în cadrul căreia va fi prezentat filmul-surpriză al festivalului.

În premieră în acest an, Festivalul Internaţional de Film Bucureşti propune o scurtă selecţie de filme lansate în cadrul prestigiosului Festival de Film de la Veneţia. Sylvain Auzou, selecţionerul “Venice Days”, va aduce la Bucureşti, sub denumirea „Venice Days Presents”, trei filme care au făcut istorie: „Viaţă frumoasă / Belle Vie”, extraordinarul debut în lungmetraj al lui Jean Denizot, primit cu ovaţii la Salonic şi Angers; “Bethleem”, primul film al tânărului Yuval Adler, laureat cu 7 premii (din 13 nominalizări) la “Premiile Academiei de Film” din Israel, şi “C.R.A.Z.Y.”, filmul cu care Jean-Marc Vallée a câştigat aprecierea criticii internaţionale, cu aproape 10 ani înainte de dublu-oscarizatul “Dallas Buyers Club”.

La fel ca în fiecare an, “Festivalul Internaţional de Film Bucureşti” va acorda un “Premiu de Excelenţă”. Laureatul din acest an este Dan Nuţu, în cinstea căruia festivalul va proiecta “Rătăcire”, în regia lui Alexandru Tatos, pe un scenariu de Alexandru Tatos şi Ion Băieşu, film de la a cărui premieră s-au împlinit anul trecut 35 de ani.

20 Days on Earth, în premieră mondială

Pe 14 decembrie 2013 ne-a părăsit Peter O’Toole… În cadrul ediţiei cu numărul 10, echipa “Bucureşti IFF” a decis să difuzeze, In Memoriam, epicul “Lawrence of Arabia” (1962, regia David Lean), câştigător a şapte premii Oscar (nu şi rol principal masculin!). Filmul va fi proiectat în versiune integrală, restaurată digital.

Pe 2 februarie 2014 ne-am despărţit de Philip Seymour Hoffman… Clasicul modern “Magnolia” (1999, regia Paul Thomas Anderson), câştigător al “Ursului de Aur” la Berlin (şi al nici unui premiu Oscar!), va fi proiectat, In Memoriam, într-o copie restaurată digital.

Tot într-o copie restaurată digital va fi prezentat, într-o proiecţie specială la Club Control, “Stop Making Sense”, seminalul film-concert “Talking Heads” regizat de Jonathan Demme şi de la a cărui premieră se împlinesc în acest an 30 de ani. La acest eveniment intrarea va fi liberă.

“Legături de sânge / Blood Ties”, cel mai recent film al actorului devenit regizor Guillaume Canet, va închide ediţia aniversară a “Bucureşti IFF” pe 2 aprilie, la doar 10 zile după premiera americană, într-o proiecţie extraordinară, prin amabilitatea distribuitorului Independenţa Film. Un puternic parfum şaptezecist pluteşte deasupra acestei producţii franţuzeşti filmate la New York – şi nu-i de mirare: co-scenarist/co-producător este James Gray, mare amator de cinema clasic yankeu (vezi “Little Odessa”, “The Yards” sau “We Own the Night”), care l-a ajutat pe Canet să-şi vadă visul american cu ochii.

La Grande Bellezza, filmul lui Sorrentino, deschide Festivalul

Povestea celor doi fraţi „pătaţi”, unul gangster, celălalt poliţist, a fost filmată iniţial în Franţa, acum şase ani, cu Francois Cluzet şi Guillaume Canet în rolurile principale. Acum, celor doi protagonişti, care sunt jucaţi de Clive Owen şi Billy Crudup, li se alătură o distribuţie eclectică: Marion Cotillard, Mila Kunis, Zoe Saldana, Matthias Schoenaerts, Griffin Dunne, Lili Taylor şi James Caan. Premiera oficială a avut loc la Cannes în 2013.

Tot în cadrul secţiunii necompetitive “Panorama”, pe lângă deja anunţatele “La grande bellezza”, care deschide festivalul, “Borgman”, “The Stone Roses: Made of Stone”, “Blind Detective” şi “Alan Partridge: Alpha Papa”, vor fi proiectate alte cinci premiere absolute:

“Un câmp în Anglia / A Field in England” (Marea Britanie, 2013). Anul trecut, “Excursioniştii / Sightseers” câştiga premiul de scenariu la Bucureşti IFF. Anul acesta, Ben Wheatley, copilul teribil al cinema-ului britanic revine, dar în afara competiţiei, cu o şarjă psihedelică absurd-halucinantă care sfidează orice clasificări. Premiul Special al juriului la Karlovy Vary 2013. Atenţie, viitor film cult!

Filmul polonez “Ida” (2013) are acţiunea plasată în Polonia anilor ’60. Tânăra călugăriţă Anna află un teribil secret de familie ce datează din vremea ocupaţiei naziste… Regizorul Pawel Pawlikowski (“My Summer of Love”) se întoarce acasă triumfător graţie acestui splendid film alb-negru, laureat cu Marele Premiu la festivalurile de la Gijon, Londra şi Varşovia şi cu premiul FIPRESCI la Toronto.

Ida

Producţia franceză “Jeune et jolie” (2013), regizată de François Ozon, provoacă din nou, deopotrivă sexual şi intelectual, cu povestea unei june de familie bună care decide să se prostitueze. “Jeune & jolie”, lansat la Cannes în 2013 şi nominalizat la “César” – categoria „Tânără speranţă” – pentru performanţa complet lipsită de inhibiţii a debutantei Marine Vacth, se poziţionează cumva între Bunuel şi Von Trier.

În “Michael Kohlhaas”, peliculă franceză din 2013, superstarul danez Mads Mikkelsen se simte la fel de confortabil şi când găteşte oameni, şi când ameninţă spioni, şi când suferă pe nedrept. În acest epic franţuzesc de epocă, regizat de Arnaud des Pallières, inspirat de fapte reale şi lansat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, Mikkelsen joacă un fel de Iancu Jianu Zapciu, cu hotărârea şi flerul pe care i le cunoaştem, de acum, prea bine.

Producţia americană “Frances Ha” (2013) o are ca interpretă principală pe Greta Gerwig, descoperită de Noah Baumbach (şi de publicul Bucureşti IFF) cu rolul secundar din “Greenberg”. Ea primeşte acum un film numai al ei – din partea aceluiaşi Baumbach, care, între timp, i-a devenit iubit. “Frances Ha” îşi scoate voioasă pălăria în faţa Noului Val Francez, în alb-negru, la pachet cu un clin d’oeil către Leos Carax, filtrat printr-un Manhattan mai puţin disperat.

Filme în competiţie

Jeune et jolie

“52 Tuesdays” (“52 de marţi”), regizat de Sophie Hyde, este deopotrivă perioada în care a fost filmat şi perioada în care se întâmplă (cronologic) acest debut australian vibrant în care o puştoaică la vârsta primelor explorări sexuale trebuie să accepte faptul că mama ei se pregăteşte să devină bărbat. Pelicula a fost distinsă cu “Premiul pentru regie” la Sundance 2014; “Ursul de Cristal” – secţiunea “Generation 14plus”, la Berlinala din 2014.

“Murdărie” (“Filth”), semnat de Jon S. Baird, este prima ecranizare după romanul “Trainspotting” al scriitorului scoţian Irvine Welsh şi dărâmă efervescent şi aplicat cam tot ce mai era de dărâmat în materie de tabuuri şi ordine – morală, corporală, poliţienească. Foarte probabil, rolul carierei pentru James McAvoy, premiat în 2013 la “British Independent Film Awards”.

“In Bloom” (regia Nana Ekvtimishvili, Simon Gross) este un coming-of-age pe genericul căruia te-ai fi putut aştepta să scrie „directed by Cristian Mungiu”. De altfel, acest debut georgian filmat de Oleg Mutu a fost comparat de critici (pe bună dreptate) cu producţiile de vază ale Noului Val Românesc. Patru premii la Sarajevo 2013, inclusiv pentru “Cel mai bun film”.

Peter O’Toole în Lawrence of Arabia

“The Selfish Giant” (“Uriaşul cel egoist”), în regia lui Clio Barnard, este mai puţin o adaptare după Oscar Wilde şi mai mult o fabulă socială lirică şi brutală care păşeşte hotărât pe cărarea bătătorită pe vremuri de Ken Loach sau Alan Clarke şi urmată, mai recent, de Lynn Ramsay sau Andrea Arnold. Filmul a obţinut Premiul “Label Europa Cinemas” în secţiunea “Quinzaine des réalisateurs”, la Festivalul de la Cannes, în 2013.

“Short Term 12” (regia Destin Cretton) este povestea pe cât de tristă, pe atât de luminoasă, inspirată din tinereţea regizorului, a unui grup de voluntari dintr-un azil pentru copii cu probleme psihice din California. Producţia, care a fost recompensată cu “Premiul Juriului Ecumenic” şi “Premiul Juriului Tânăr” la Festivalul de la Locarno 2013, i-a adus lui Brie Larson Premiul pentru “Cea mai bună actriţă”.

Magnolia

“The Strange Little Cat” (“O pisică ciudată”), pelicula regizorului Ramon Zürcher, este un exerciţiu de stil, în urmărirea unei familii berlineze pe parcursul unei singure zile. Un film de diplomă, păstorit de veteranul Bela Tarr, lansat la Berlin în 2013 şi premiat în acelaşi an, la Festivalul “CPH:PIX”, de la Copenhaga, cu trofeul pentru “Debut”.

“Stories We Tell” (“Poveştile noastre”), regizat de Sarah Polley, este un experiment fascinant la graniţa dintre ficţiune şi documentar în care actriţa devenită regizor investighează secretele părinţilor, transformând cinema-ul în realitate şi invers. Pregătiţi-vă batistele! Filmului i s-a decernat Premiul Criticilor din Los Angeles, Toronto şi New York la secţiunea Non-fiction, în 2013.

“Upstream Color” (regia Shane Carruth), un manifest filmic inclasabil, pare a fi pelicula pe care admiratorii cineastului o aşteaptă de 10 ani, adică de la debutul cu “Primer”. Recidiva acestui regizor, scenarist, operator, monteur, actor, compozitor îl confirmă drept rezultatul unui mariaj utopic între David Cronenberg şi Terrence Malick. Premiul Special al Juriului la Festivalul de la Sundance, în 2013.

“Violet” (regia Bas Devos) poate fi considerat un eseu ultra-saturat coloristic/emoţional, pe cât de minimalist, pe atât de stilizat. Acest debut belgian, în care un puşti îşi vede cel mai bun prieten înjunghiat mortal, aminteşte, structural şi tematic, de “Paranoid Park”. Filmului i-a fost acordat “Marele Premiu” al Juriului Internaţional la secţiunea “Generation 14plus”, a Berlinalei, în 2014.

Focus: Chile

C.R.A.Z.Y.

Anul trecut, la 11 septembrie, s-au împlinit 40 de ani de la lovitura militară a generalului Pinochet, soldată cu executarea preşedintelui Salvador Allende şi instaurarea dictaturii militare. Este doar unul dintre motivele pentru care, în cadrul celei de-a 10-a ediţii a “Festivalului Internaţional de Film Bucureşti”, publicul Capitalei va avea ocazia să vadă câteva dintre cele mai recente producţii chiliene, filme multi-premiate în cadrul circuitului festivalier internaţional, realizate de regizori şi producători care au adus cinema-ul chilian în rândul celor mai relevante cinematografii ale lumii. “Focus Chile”, organizat de “Bucureşti IFF”, este compus din următoarele titluri.

“Gloria” (2013, regia Sebastian Lelio), pentru care protagonista Paulina Garcia a fost onorată cu Premiul de interpretare feminină la Berlin, va fi proiectat în prezenţa regizorului. La proiecţia peliculei “Carne de perro” (2012), debutul deopotrivă ambiţios şi şocant în lungmetraj al regizorului-scenarist Fernando Guzzoni, premiat la Goteborg şi selecţionat la San Sebastian, Rotterdam şi Belgrad, va fi, de asemenea, prezent regizorul. “La Pasión de Michelangelo” (2013), cel de-al doilea film al lui Esteban Larraín, este o dramă cutremurătoare cu puternice accente religioase, inspirată de fapte reale petrecute în cadrul regimului Pinochet. “Las niñas Quispe!” (2013), debutul în regie al lui Sebastian Sepúlveda, premiat la Veneţia în cadrul secţiunii paralele “Settimana internazionale della critica” – proiecţie în prezenţa producătorului Juan de Dios Larraín. “Matar a un hombre” (2014, regia Alejandro Fernández Almendras), sosit direct de la “Sundance Film Festival”, unde a câştigat “Marele Premiu al Juriului”. Documentarul clasic “Salvador Allende” (2004) este regizat de Patricio Guzmán). “La danza de la realidad”, primul film regizat de veteranul Alejandro Jodorowsky după o pauză de 23 de ani, a fost lansat la Cannes, în 2013, în secţiunea “Quinzaine des réalisateurs”.

Juriile şi invitaţii de marcă

La Belle Vie

Directorul de imagine italian Luca Bigazzi, cel care a filmat toate peliculele lui Paolo Sorrentino de la “Le conseguenze dell’amore” (2004), va fi prezent la proiecţia extraordinară cu “La Grande Bellezza”, proaspăt câştigător al Oscarului pentru „Cel mai bun film străin”, în cadrul Galei de deschidere a celei de-a 10-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Bucureşti. Pe 27 martie, Bigazzi va susţine un Masterclass de imagine la UNATC.

Printre ceilalţi invitaţi de marcă ai festivalului îi amintim pe regizorul Sebastian Lelio, care va prezenta filmul său, “Gloria”, premiat la Berlin 2013, şi Brontis Jodorowski, fiul cel mare al celebrului Alejandro Jodorowski, care va prezenta proiecţia specială cu “La danza de la realidad”, primul film regizat de tatăl său după o pauză de 23 de ani, proiectat în premieră în România şi în care joacă rolul principal.

Juriul celei de-a 10-a ediţii a “Bucureşti IFF” este format din Elena Christodoulidou, preşedinte al SEE (“Sud-Est Cinema Network”), Stephen Locke, membru FIPRESCI şi fost selecţioner al Festivalului de la Berlin, Antonis Papadopoulos, Director Artistic al Festivalului de Scurtmetraj de la Drama şi regizorii Miroslav Momcilovic (Serbia), Iulia Rugină, dublu premiată la ediţia de anul trecut, şi Constantin Popescu, dublu premiat la ediţia din 2010 a festivalului.

Pentru al patrulea an consecutiv, festivalul va avea şi un juriu al criticii, compus de această dată din Ileana Bîrsan, Cristi Luca şi Cristi Mărculescu.

La această ediţie aniversară va exista, în premieră, şi un juriu de tineri cinefili, format din Teona Galgoţiu, Matei Gaginsky şi Marc Solomon.

Cei 11 juraţi vor premia cele mai bune producţii din competiţie. În ultima secundă, în urma unor negocieri intense, celor nouă filme deja anunţate li s-a alăturat un al zecelea. Este vorba de pelicula “O zi din viaţa lui Nick Cave / 20.000 Days on Earth”, regizat de Iain Forsyth şi Jane Pollard şi co-scris de Cave), probabil „docu-fiction-ul” eveniment al anului (şi nu numai pentru fani), dublu premiat la “Sundance” 2014 (pentru regie şi montaj) şi prezentat la Bucureşti în premieră absolută, într-o proiecţie unică, a doua din Europa după cea din februarie, de la Berlin, şi simultan cu premiera de la New York.

Cea de-a zecea ediţie a BIFF, organizat de “Fundaţia Charta”, se desfăşoară cu sprijinul “Centrului Naţional al Cinematografiei” (CNC) şi sub Înaltul Patronaj al Alteţei Sale Regale Principele Radu al României.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.