
Institutul Cultural Român din New York organizează micro-turneul în SUA şi Canada al “Cvartetului Emil Bîzgă”, ce o are ca invitată pe actriţa Daniela Tocari, originară din Republica Moldova, într-un concert de jazz şi poezie intitulat “Acacia Flower” (“Floarea de salcâm”).
Înregistrat la casa de discuri Tony Bennett în ianuarie 2011, albumul “Acacia Flower” este cel mai recent şi de succes proiect al “Emil Bîzgă Quartet”, având ca piesă de rezistenţă o prelucrare a baladei lui Ciprian Porumbescu. Capodoperă în repertoriul clasic internaţional, “Balada” este o piesa scrisă la origine pentru vioară. În premieră, balada este transpusă de Emil Bîzgă într-o piesă de jazz, interpretată la flugelhorn. “Danube’s Fairy” (Zâna Dunării), o altă piesă a lui C. Porumbescu, scrisă ca o lucrare de pian solo, este aranjată aici în jazz waltz. „Danny Boy” este o baladă tradiţională irlandeză care se adresează celor dezrădăcinaţi sau celor trimişi pe câmpurile de luptă. În prelucrarea lui, Bîzgă îmbină sinceritatea lirică bucovineană cu patosul irlandez şi bluess-ul american. „Acacia Flower”, piesa care a dat titlul albumului, este la origine o romanţă românească din perioada interbelică, transformată acum într-un hit pe ritm de rumba.
Un micro-turneu canadian şi american
Daniela Tocari
Un prim concert va avea loc la cunoscutul club “DROM” din East Village, New York, în data de 27 iunie, la ora 19.15.
Un al doilea concert, organizat în colaborare cu “Communauté Moldave du Québec”, care este cea mai importantă asociaţie culturală a emigranţilor din Republica Moldova. Această asociaţie culturală extrem de dinamică la evenimentele căreia participă frecvent ambasadoarea Republicii Moldova în Canada, consulii generali la Montreal ai României şi Republicii Moldova reuneşte la evenimentele culturale sute de spectatori români şi de dincolo de Prut, deveniţi cetăţeni canadieni. Primul concert extraordinar “Acacia Flower” (“Floarea de salcâm”) este programat la Montréal, în Canada, în data de 29 iunie, la ora 17.00, într-o sală de prestigiu, cunoscută drept “Sala Federaţiei Naţionale Ucrainene” (“Hall of the Ukrainian National Federation”), astfel că audienţa va fi format şi din canadienii care sunt, la origine, ucraineni. Această opţiune confirmă programul Institutului Cultural Român din New York de a adresa evenimentele culturale ce promovează imaginea culturii şi creaţiei româneşti publicului multicultural din ţări a căror populaţie este formată majoritar din emigranţi, precum SUA şi Canada.
Cei care doresc să beneficieze de un “preview” al concertului ce va avea loc şi la New York sunt aşteptaţi la sediul ICR New York în data de 26 iunie, ora 19.00, pentru o repetiţie generală deschisă publicului, sub forma unui workshop interactiv.
Programul concertelor cvartetului Emil Bîzgă va include piesele din albumul „Acacia Flower” / „Floarea de salcâm”: “Acacia Flower”, “The Ballad”, “Danube’s Fairy”, “Embraceable You”, “Danny Boy”, “Goodfather”, “Zingaro”, “Someone to Watch Over Me”, iar Daniela Tocari va recita poezii de dragoste din lirica lui Nichita Stănescu, Mihai Eminescu, Carl Sandberg, Lucien Quincy, Bob Kaufman, Ted Jones şi Keneth Rexroth.
Artişti cu o valoare internaţională
Corcoran Holt
Considerat unul dintre cei mai buni trompetişti români, Emil Bîzgă s-a născut pe 23 iunie 1971, la Iaşi, într-o familie de muzicieni.
A urmat studii muzicale de trompetă clasică cu profesorul Iancu Văduva la Conservatorul din Bucureşti, unde şi-a descoperit şi pasiunea pentru jazz. Ulterior a aprofundat studiul trompetei clasice la Conservatorul din Malmo, Suedia, cu profesorul Hakan Hardenberger şi a obţinut un master în trompetă de jazz la Conservatorul din Hanovra (Germania), cu prof. Helbert Hellhund, precum şi “Artist Diploma” de la “Rutgers University” din New Jersey (SUA), unde a studiat cu prof. Williams Fielder. Din 2000 a ales să trăiască şi să lucreze la New York.
Emil Bîzgă a colaborat îndeaproape cu artişti de renume, precum Hakan Hardenberger şi Wynton Marsalis, care i-au influenţat stilul şi tehnica muzicală şi i-au incitat curiozitatea de a îmbina diverse categorii muzicale – muzica clasică, jazz-ul şi folclorul balcanic. Astfel, a ajuns la o sinteză proprie, stilul său muzical caracterizându-se tocmai printr-un mix de sunete contrastante, inedite pentru jazz-ul modern, reuşind să aducă un element de noutate în arena muzicală internaţională.
Cariera lui Emil Bîzgă cuprinde numeroase concerte solo sau alături de prestigioase orchestre de muzică clasică sau trupe de jazz, precum Orchestra “Niedersachen Jazz”, “Bucharest Radio Big Band” sau Opera din Hanovra, participări la numeroase festivaluri de gen din ţară sau din străinătate, precum Festivalul de Jazz “RichardOschanitzky” (Iaşi), Festivalul de Jazz din Patras (Grecia), “ZeitTon Festival” (Viena), Festivalul “Miles Davis” (Cracovia) sau Festivalul de Jazz de la Montreux (Elveţia).
Emmet Cohen
În Europa şi SUA, renumitul trompetist a urcat pe aceeaşi scenă cu nume mari ale muzicii internaţionale, precum Ray Charles, Jimmy Cobb, Rick Dellarata, Michael T.A. Thompson, Chris Sullivan sau Jon Davis, iar în St. Petersburg şi Paris a avut ocazia să încânte publicul prin colaborarea cu Vladimir Cosma, unul dintre cei mai cunoscuţi compozitori de muzică de film.
A fost distins la manifestări muzicale internaţionale de prestigiu: “Jazz Podium” 2003 (Hanovra), “Musikstipendium” 1997-1998, “Malmo-Oxie Rotary Club International” (Suedia), “Jeunesses Musicales” 2000 (Bucureşti).
Bogata experienţă muzicală şi capacitatea de a se dedica muzicii i-au conferit lui Emil Bîzgă o amprentă muzicală unică, recunoscută la nivel internaţional.
„Emil Bîzgă este unul dintre cei mai originali şi dinamici trompetişti care au apărut pe scena jazz-ului în ultimele decenii. Îmbinarea dintre muzica populară românească cu jazz-ul este irezistibilă. Cred că Emil este pe cale să se transforme într-un star al muzicii jazz, care în mod categoric va influenţa generaţiile viitoare de trompetişti”, scrie Jack Kleinsinger în “Highlights in Jazz”, NY.
Mark Whitfield Jr
Actriţa Daniela Tocari, invitata cvartetului, a studiat mai întâi pianul şi baletul ca elevă la Şcoala de Arte „Alexei Stircea” din Chişinău, apoi arta actorului, succesiv, la Colegiul Naţional de Arte „Octav Băncilă” din Iaşi, cu prof. Doina Deleanu, şi la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi, cu prof. Octavian Jighirgiu. Are un masterat în arta actorului de la Universitatea Naţională de Teatru şi Film “I. L. Caragiale” din Bucureşti, coordonată fiind de prof. Gelu Colceag. Experienţa sa profesională include rolurile: Elena din “Pinalti” la Teatrul “Apropo”, Bucureşti; Îngeraş din „Pălăria florentină”, în regia lui Silviu Purcărete, Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri”, Iaşi; Servanta din „Domnul Swedenborg vrea să viseze”, regia şi scenariul dramatic Mihai Măniuţiu la Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri”, Iaşi; Troiana din “Troienele”, regia Andrei Şerban la Opera Naţională Iaşi. De asemenea, a fost realizator la „Radio Hit” Iaşi. A obţinut locul II – Standard şi Latino la Concursul Internaţional „Dancemasters”, Bucureşti, 2009.
Cu o tehnică uimitoare şi un gust armonios inovator, Emmet Cohen generează o legătură muzicală profundă cu publicul său. A colaborat cu muzicieni de top din lumea jazz-ului, cum ar fi Christian McBride, Joshua Redman, Patti Austin, Maceo Parker, Carmen Bradford, Billy Hart etc.
Câştigă „Downbeat Awards” ca un remarcabil solist de jazz, iar mai târziu a fost ales pentru a cânta la pian, în 2008, în „Gibson / Baldwin Grammy Jazz Combo”.
În luna septembrie a anului 2011, Emmet a obţinut premiul al treilea la Concursul de Pian „Thelonious Monk International”. Susţinut de Carl Allen şi Rodney Whitaker, a concertat la „Centrul Kennedy”, în faţa a 2000 de persoane.
Mark Whitfield Jr., percuţionistul din Brooklyn, care la vârsta de 2 ani a apărut într-un concert alături de tatăl său, legendarul chitarist Mark Whitfield, şi de legendarul clarinetist Alvin Batiste, la Teatrul „Varsity” de la Universitatea de Stat din Louisiana.
Acacia Flower cu Emil Bîzgă
A obţinut o bursă integrală la „Berklee College of Music”, unde a studiat cu Hal Crook, Joe Lovano, Terri Lyne Carrington şi Ralph Peterson sau Kenny Garret.
În prezent, Corcoran Holt este basist în cvintetul saxofonistului Kenny Garrett, nominalizat la Premiile „Grammy” pentru anul 2013 cu albumul „Pushing the World Away”, scos la „Mac Avenue Records”.
La vârsta de 10 ani, a început studiul contrabasului clasic cu renumita orchestra de tineret „DCYOP”, apoi, în 2006, sub tutela lui Buster Williams, Michael Phillip Mossman şi Antonio Hart, obţine diploma de masterat în jazz la „Queens College”, New York.
Corcoran Holt se simte binecuvântat şi mulţumeşte numeroaselor legende ale jazz-ului cu care a colaborat, precum Wycliffe Gordon, Kenny Garrett, Antonio Hart, Roy Hargrove, Randy Brecker, John Hicks, Eric Reed, Jimmy Cobb, Al Foster, Vanessa Rubin.
Evenimentul se înscrie în seria proiectelor ICR New York ce vizează promovarea şcolii româneşti de jazz şi muzică clasică şi a unui trompetist român de talie internaţională, stabilit la New York, promovarea evenimentelor de tip interdisciplinar şi a colaborării dintre muzicienii români şi americani prin proiecte comune. Nu în ultimul rând, colaborarea cu tineri artişti de valoare din Republica Moldova.
Fii primul care comentează
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.