În atenţia persoanelor care intenţionează să meargă cu trenul: cumpăraţi-vă bilete din timp, pentru că riscaţi să rataţi deplasările planificate, fiindcă în această perioadă trenurile sunt extrem de aglomerate. Însă, aparenţele înşală, în sensul că dacă trenurile sunt aglomerate asta nu înseamnă că se poate vorbi despre prosperitate în cazul Căilor Ferate Române. O prosperitate care să se reflecte în investiţiile făcute în modernizarea infrastructurii rutiere şi a parcului feroviar.
Conform CFR, „elevii din învăţământul obligatoriu, profesional – inclusiv postliceal, liceal acreditat/autorizat, beneficiază de 50% REDUCERE la transportul feroviar intern, la toate categoriile de trenuri (Regio și InterRegio), clasa a 2-a, pe tot parcursul anului calendaristic. Elevii orfani, elevii cu cerințe educaționale speciale, precum şi cei pentru care s-a stabilit o măsură de protecţie specială, în condiţiile legii, sau tutelă beneficiază de gratuitate la transportul intern feroviar, pe tot parcursul anului calendaristic”.
„Studenţii români/străini înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență – licență, master, doctorat, în institutiile de învățământ superior acreditate din România, beneficiază de GRATUITATE la transportul feroviar intern la toate categoriile de trenuri (Regio și InterRegio), clasa a 2-a, pe tot parcursul anului calendaristic”.
„Pensionarii beneficiază de 50% REDUCERE la călătoria pe calea ferată conform legii nr. 147/2000. Legea nr. 147/2000 privind reducerile acordate pensionarilor pentru transportul intern, cu modificările şi completările ulterioare, prevede pentru pensionarii din sistemul public de pensii, precum şi pensionarii din celelalte sisteme proprii de asigurări sociale, anual, un număr de 6 călătorii simple cu reducere de 50% din tariful stabilit pentru călătoriile pe calea ferată cu trenuri regio sau interregio clasa a 2-a”.
„Legea nr. 341/2004, a recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, prevede anual pentru beneficiarii acestei legi 12 călătorii gratuite pe calea ferată, la clasa 1, dus-întors, cu toate categoriile de trenuri de călători. În limita celor 12 călătorii gratuite pot călători şi membrii familiei titularului. De aceste gratuităţi beneficiază şi însoţitorul pensionarului de invaliditate de gradul I sau al marelui mutilat”.
„Legea nr. 44/1994, privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, prevede anual câte 12 călătorii gratuite, dus-întors, sau 24 călătorii simple, la clasa 1 pe calea ferată, la tren de orice rang, pentru marii mutilaţi, pentru invalizii de război, precum şi pentru veteranii de război decoraţi cu ordine şi medalii. Veteranii de război nedecoraţi, precum şi văduvele de război au dreptul, în cursul unui an calendaristic, la 6 călătorii interne gratuite, dus-întors, sau la 12 călătorii simple pe calea ferată, la tren de orice rang. Generalii şi ofiţerii călătoresc la clasa 1, iar ceilalţi veterani de război nedecoraţi şi văduvele de război, la clasa a 2-a. În cadrul numărului de călătorii stabilit pentru titulari, aceştia le pot folosi şi pentru însoţitori”.
„Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri prevede pentru beneficiarii decretului lege 12 călătorii simple gratuite, anual, pe calea ferată română, cu clasa 1. Aceste persoane au dreptul să călătorească cu mai mulţi însoţitori, membri de familie, în cadrul numărului de călătorii stabilite pentru titular. Fiecare însoţitor va circula în baza unui cupon-talon aferent titularului, numai însoţindu-l pe titular”.
„Legea 189/2000, privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive etnice de către regimurile instaurate în România cu începere din 6 septembrie 1940 şi până la 6 martie 1945, prevede pentru beneficiarii legii, anual, 6 călătorii dus-întors pe calea ferată română, clasa 1, la toate categoriile de trenuri de călători. Aceste persoane au dreptul să călătorească cu un însoţitor în cadrul numărului de călătorii stabilite pentru titular. Însoţitorul va circula în baza unui cupon-talon aferent titularului, numai însoţindu-l pe titular”.
„Legea nr. 448/2006, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare, prevede pentru persoanele cu handicap GRATUITATE la transportul cu tren Regio sau Interregio, clasa a 2-a. Persoana cu handicap poate călători singură sau împreună cu un singur însoţitor ori cu asistentul personal, după caz. Însoțitorul care călătorește cu persoana cu handicap poate fi orice persoană. Asistenţii personali pot călători singuri, fără titular, în baza biletelor de călătorie gratuită acordate în baza Legii nr. 448/2006”.
În concluzie, într-o garnitură de tren aglomerată poţi găsi, cu puţin noroc, doi-trei călători care au plătit biletul întreg. Şi-atunci de unde bani pentru investiţii în infrastructura feroviară şi în parcul feroviar, şi de unde atâta mirare că trenurile se mişcă mai greu decât în urmă cu 20-30 de ani şi înregistrează întîrzieri cu zecile de minute, indiferent de anotimp?
Ministerul Transporturilor nu a facut nici un demers pentru alocarea de bani europeni in infrastructura CFR si vagoane. In schimb, a fost creata o „Autoritate” capusa – ASFR care pana acum a tocat milioane de euro pentru salarii iar ce aveau de facut au pasat la o firma care de asemenea nu face nimic. Buba cea mai mare este sistemul de pile si relatii care aduce in sistem neprofesionisti care sunt promovati sefi pe criterii de rudenie sau interese si normal ca nu sunt decat niste idioti aroganti care in afara de prostie si tupeu cu ‘caru nu detin si dotari intelectuale. Cum sa se ridice acest sisem sugrumat de prostie? Poate prin faliment, pentru ca asta este interesul politicienilor care detin firma private de transport. Ce conteaza ca tu nu ai transport social daca ei isi umplu buzunarele?