Garnitură de tren cu salată de facilităţi

În atenţia persoanelor care intenţionează să meargă cu trenul: cumpăraţi-vă bilete din timp, pentru că riscaţi să rataţi deplasările planificate, fiindcă în această perioadă trenurile sunt extrem de aglomerate. Însă, aparenţele înşală, în sensul că dacă trenurile sunt aglomerate asta nu înseamnă că se poate vorbi despre prosperitate în cazul Căilor Ferate Române. O prosperitate care să se reflecte în investiţiile făcute în modernizarea infrastructurii rutiere şi a parcului feroviar.

Conform CFR, „elevii din învăţământul obligatoriu, profesional – inclusiv postliceal, liceal acreditat/autorizat, beneficiază de 50% REDUCERE la transportul feroviar intern, la toate categoriile de trenuri (Regio și InterRegio), clasa a 2-a, pe tot parcursul anului calendaristic. Elevii orfani, elevii cu cerințe educaționale speciale, precum şi cei pentru care s-a stabilit o măsură de protecţie specială, în condiţiile legii, sau tutelă beneficiază de gratuitate la transportul intern feroviar, pe tot parcursul anului calendaristic”.
„Studenţii români/străini înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență – licență, master, doctorat, în institutiile de învățământ superior acreditate din România, beneficiază de GRATUITATE la transportul feroviar intern la toate categoriile de trenuri (Regio și InterRegio), clasa a 2-a, pe tot parcursul anului calendaristic”.

„Pensionarii beneficiază de 50% REDUCERE la călătoria pe calea ferată conform legii nr. 147/2000. Legea nr. 147/2000 privind reducerile acordate pensionarilor pentru transportul intern, cu modificările şi completările ulterioare, prevede pentru pensionarii din sistemul public de pensii, precum şi pensionarii din celelalte sisteme proprii de asigurări sociale, anual, un număr de 6 călătorii simple cu reducere de 50% din tariful stabilit pentru călătoriile pe calea ferată cu trenuri regio sau interregio clasa a 2-a”.
„Legea nr. 341/2004, a recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, prevede anual pentru beneficiarii acestei legi 12 călătorii gratuite pe calea ferată, la clasa 1, dus-întors, cu toate categoriile de trenuri de călători. În limita celor 12 călătorii gratuite pot călători şi membrii familiei titularului. De aceste gratuităţi beneficiază şi însoţitorul pensionarului de invaliditate de gradul I sau al marelui mutilat”.

„Legea nr. 44/1994, privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, prevede anual câte 12 călătorii gratuite, dus-întors, sau 24 călătorii simple, la clasa 1 pe calea ferată, la tren de orice rang, pentru marii mutilaţi, pentru invalizii de război, precum şi pentru veteranii de război decoraţi cu ordine şi medalii. Veteranii de război nedecoraţi, precum şi văduvele de război au dreptul, în cursul unui an calendaristic, la 6 călătorii interne gratuite, dus-întors, sau la 12 călătorii simple pe calea ferată, la tren de orice rang. Generalii şi ofiţerii călătoresc la clasa 1, iar ceilalţi veterani de război nedecoraţi şi văduvele de război, la clasa a 2-a. În cadrul numărului de călătorii stabilit pentru titulari, aceştia le pot folosi şi pentru însoţitori”.

„Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri prevede pentru beneficiarii decretului lege 12 călătorii simple gratuite, anual, pe calea ferată română, cu clasa 1. Aceste persoane au dreptul să călătorească cu mai mulţi însoţitori, membri de familie, în cadrul numărului de călătorii stabilite pentru titular. Fiecare însoţitor va circula în baza unui cupon-talon aferent titularului, numai însoţindu-l pe titular”.
„Legea 189/2000, privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive etnice de către regimurile instaurate în România cu începere din 6 septembrie 1940 şi până la 6 martie 1945, prevede pentru beneficiarii legii, anual, 6 călătorii dus-întors pe calea ferată română, clasa 1, la toate categoriile de trenuri de călători. Aceste persoane au dreptul să călătorească cu un însoţitor în cadrul numărului de călătorii stabilite pentru titular. Însoţitorul va circula în baza unui cupon-talon aferent titularului, numai însoţindu-l pe titular”.

„Legea nr. 448/2006, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare, prevede pentru persoanele cu handicap GRATUITATE la transportul cu tren Regio sau Interregio, clasa a 2-a. Persoana cu handicap poate călători singură sau împreună cu un singur însoţitor ori cu asistentul personal, după caz. Însoțitorul care călătorește cu persoana cu handicap poate fi orice persoană. Asistenţii personali pot călători singuri, fără titular, în baza biletelor de călătorie gratuită acordate în baza Legii nr. 448/2006”.
În concluzie, într-o garnitură de tren aglomerată poţi găsi, cu puţin noroc, doi-trei călători care au plătit biletul întreg. Şi-atunci de unde bani pentru investiţii în infrastructura feroviară şi în parcul feroviar, şi de unde atâta mirare că trenurile se mişcă mai greu decât în urmă cu 20-30 de ani şi înregistrează întîrzieri cu zecile de minute, indiferent de anotimp?

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Sorin Avram 757 Articole
Author

12 Comentarii

  1. Pensionarii ,care au muncit 30-40 de ani,au dreptul la 6 călătorii cu o reducere de 50%,în timp ce studenții,care nu au muncit ,au călătorii GRATUITE,NELIMITAT!Și eu am fost studentă și,bursieră fiind ,aveam dreptul la două foi de drum,dus-întors,cu plata a 50% din cost.Ulterior,copilul meu avea ,ca student,un carnet cu 12 călătorii(cu plata a 50% din cost).Ce se întâmplă acum,cu gratuitățile nelimitate pentru studenți(câtă frunză,câtă iarbă),ruinează CFR-ul,și așa șubred.Sper să se revină la NORMAL!

  2. Culmea e ca studentii folosesc calatoriile gratis ca sa protesteze tocmai impotriva celor care le-au oferit gratuitatea. Lasa, sa vina din nou austeritatea!

  3. nicio gratuitate nu-i buna! chiar si angajatii, sau fostii angajati ai cfr, dece au gratuitate? sau cei din productie, distributie energie electrica, dece au curent gratis? oare va avea cineva curajul sa rupa pisica?

  4. GRATUITATILE studentilor sint suportate de stat, care plateste in locul lor! La fel si in cazul pensionarilor, ale caror calatorii sint suportate de CNAS ! Deci, CFR nu da faliment din cauza lor, ci doar are intirzieri la plata! Daca Studentiii, elevii si pensionarii nu ar calatori atit de mult, CFR ar trebui sa dea afara jumatate din personal!

  5. Lucrurile care vin pleasca fara lupta si straduinta nu sunt apreciate. Saptamana de lucru de 5 zile s-a obtinut prin greve si victime, de-aia oamenii tin cu dintii de acet beneficiu. Studentii considera ca li se cuvine si isi bat joc de psd ca asa e la moda printre snobi sa consideri psdul nasol ca ti-a dat lucruri. Din fericire va veni realitatea peste ei !Gratuitate tot anul pt studenti a fost o prostie, cateva bilete gratis mai inteleg, dar asemenea pomana neapreciata nu. Bani si gratuitati sa se dea la orfani si defavorizati ai sortii nu la niste rasfatati care isi bat joc…

  6. Inca un articol in care dati cu piatra in balta, d-le S.A.! Sau, cand maimuta n-are ce face, se scarpina….
    ….”cumpăraţi-vă bilete din timp, pentru că riscaţi să rataţi deplasările planificate, fiindcă în această perioadă trenurile sunt extrem de aglomerate”
    Induceti un sentiment de teama precum yancheii care ii sperie pe polonezi/romani de pericolul rusesc pentru a-i detremina sa cumpere ‘arme de aparare’ de la ei.
    Aglomeratie apare pe rute de vacanta(mare, munte), la sfarsit de saptamana.
    Insirati o serie de legi/decrete care prevad facilitati pentru anumite categorii de calatori; intamplator, pe primul loc ar fi trebuit sa sesizati anomalia drepturilor studentilor de gratuitate pe intregul an! ‘Studenti’ care maine, dupa absolvire, pleaca oriunde, nefiind obligati sa returneze din serviciile gratuite de care au avut parte pe durata studentiei! Pensionarii, care au lucrat si muncit aici o viata au dreptul la 6 (sase!) calatorii pe an, cu reducere de 50% . Care nici 50% nu este( un bilet intreg, cl.2 Bucuresti-Brasov este 48,6 lei/ 26,25 lei pentru un pensionar; similar: 59,6 lei/ 31,75 lei pe ruta Bucuresti- Craiova).

  7. Continuare
    Bineinteles, nu metionati nimic despre drepturile de care beneficiaza angajatii CFR si rudele acestora!
    Si pentru ca nu scriu dupa ureche si circul de 10-15 ori pe an pe ruta Bucuresti – Craiova, va pot spune cateva adevaruri care nu pot ‘aduce prosperitate’ CFR:
    – o garnitura Regio/Interregio este alcatuita din 2/2 sau 3 vagoane supraetajate si fara aer conditionat;
    – mizeria de la WC exista chiar de la plecarea din gara;
    – garnitura are 2 sau 3 controlori/ supracontrol, respectiv 3 sau 4 astfel de personaje la IR;
    – calatorii care circula regulat se aduna la capat de vagon si fac cheta pentru ‘nasi’; acestia ‘taie’ un bilet la 5-8 persoane!
    – sunt circa 5-6 ani de cand ‘se lucreaza’ la niste podete intre Chiajna- Gradinari; se circula ‘la paleta’;
    – sunt zile cand intarzierile depasesc 60-90 minute( ‘ne cerem scuze…’), dar daca ar plati?
    – toti (sefi de gara, controlori, supra) ridica din umeri; nimeni nu raspunde pentru dezordinea si debandada CFR!
    – cum reuseste Softrans sa aiba conditii decente( curatenie in tren, la WC,preturi mai mici) iar CFR , nu?
    P.S.
    Faceti o calatorie pe rute de navetisti( Videle, Giurgiu, Buzau, Targoviste, Oltenita), in timpul saptamanii, si scrieti-va atunci impresiile!

  8. @ Dan Doran: gratuitatile sau reducerile tuturor sunt suportate de stat, cu o singura exceptie: studentii! Astia calatoresc absolut gratuit. Si ei sunt cei care aglomereaza trenurile pentru-ca sunt foarte multi.

  9. A fi student este o optiune. Daca vrei sa inveti, asta e, stai 3 ani si inveti. Dar daca vrei sa calatoresti cu trenul, cu avionul (ha, ha, Dragnea voia sa le dea gratuitate si pe curse aeriene interne!), sa te duci la restaurant, in vacante, atunci lasa facultatea si apuca-te de munca.
    Oricum, asa cum se spune si catre ceilalti, PSD a luat o teapa uriasa cu gratuitatea pentru studenti (toti studentii radeau dispretuitor de prostia lor) si a reusit sa si enerveze restul populatiei care da bani grei pe biletele de tren ca sa stea in picioare.

  10. gratuitatile astea de tot felu’, aruncate la plezneala pentru a supra-indulci impresiile in ajunu’ alegerilor ne sufoca rau … in disperarea dupa crearea de facilitati aiurea dpdv economic, da’ care sa aduca votanti, pesedeu’ a luat-o pe pustii de-a binelea … dupa ei, potopu’ … inca putin si nu mai ramane nimic de gestionat, c-au tocat respectivii chiar totu’…

  11. Ministerul Transporturilor nu a facut nici un demers pentru alocarea de bani europeni in infrastructura CFR si vagoane. In schimb, a fost creata o „Autoritate” capusa – ASFR care pana acum a tocat milioane de euro pentru salarii iar ce aveau de facut au pasat la o firma care de asemenea nu face nimic. Buba cea mai mare este sistemul de pile si relatii care aduce in sistem neprofesionisti care sunt promovati sefi pe criterii de rudenie sau interese si normal ca nu sunt decat niste idioti aroganti care in afara de prostie si tupeu cu ‘caru nu detin si dotari intelectuale. Cum sa se ridice acest sisem sugrumat de prostie? Poate prin faliment, pentru ca asta este interesul politicienilor care detin firma private de transport. Ce conteaza ca tu nu ai transport social daca ei isi umplu buzunarele?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.