Guvernul retrage un proiect controversat

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a decis, marţi, retragerea din procedura de transparenţă a proiectului de Hotărâre a Guvernului privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi a excepţiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii (ZNSE).

Potrivit unui comunicat al MDLPA, decizia a fost luată în vederea unei consultări mai ample atât cu partenerii din cadrul Coaliţiei de Guvernare, cât şi cu reprezentanţii structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, ai mediului de afaceri şi ai societăţii civile.

„Proiectul, lansat în consultare publică, în data de 26 iulie, are în vedere aplicarea prevederilor Legii nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, act normativ adoptat de Parlamentul României (ca urmare a consultării în cadrul coaliţiei de guvernare) şi publicat în Monitorul Oficial al României pe 31 mai 2023, şi care precizează că, ‘în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, ministerul de resort, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, elaborează metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi a excepţiilor aferente ZNSE, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului’ „, se arată în comunicat.

În plus, Legea nr. 155/2023 reprezintă Jalonul nr. 288 în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), pentru care a fost stabilită obligativitatea de a crea mecanismul de adoptare a zonelor cu emisii scăzute de către autorităţile publice locale, iar metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi a excepţiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii reprezintă una dintre măsurile aferente CISC (Comitetului Interministerial privind Schimbările Climatice) – prioritatea de ordin legislativ nr. 43 din Planul stabilit pentru anul 2024, precizează sursa citată.

„În acest context, proiectul propus de MDLPA a fost elaborat în cadrul unui grup constituit la nivel tehnic, cu reprezentanţi ai Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, ai Ministerului Transporturilor (prin Registrul Auto Român) şi ai Ministerului Afacerilor Interne şi are în vedere o abordare unitară la nivel naţional cu privire la criteriile şi etapele necesare, astfel încât să fie stabilit un cadru de implementare cât mai facil pentru autorităţile publice locale şi pentru cetăţeni”, se spune în comunicat.

De asemenea, explică MDLPA, se acordă o maximă flexibilitate pentru autorităţile publice locale, care ar urma să stabilească localizarea zonelor cu emisii scăzute, dimensiunea acestora, clasele de vehicule pentru care este permis accesul nerestricţionat (în funcţie de norma de poluare şi de tipul de carburant) şi modul de abordare – dacă se stabilesc restricţii sau tarifare (accesul în zona respectivă fiind condiţionat de un tarif stabilit exclusiv de autoritatea publică locală).

„Prin urmare, posesorul unui vehicul non-euro nu este obligat la niciun tarif dacă nu intră într-o astfel de zonă. Totodată, se instituie o perioadă de acomodare de un an de zile, ceea ce înseamnă că obligativitatea respectării prevederilor din Legea nr. 155/2023 şi din proiectul de HG ar intra în vigoare începând cu data de 31 mai 2026. Nu în ultimul rând, precizăm că România se află în risc de infringement din cauza situaţiei deficitare, chiar alarmante, a calităţii aerului din mai multe zone urbane din ţară, unde se înregistrează creşteri ale nivelului de poluare peste media înregistrată la nivelul altor ţări europene”, se subliniază în comunicat.

Faţă de cele arătate, Ministerul Dezvoltării reafirmă că această măsură este absolut necesară pentru toţi cetăţenii, contribuind la asigurarea unui mediu cu aer curat, la crearea mai multor spaţii de relaxare, promenadă sau interacţiune, dar şi la decongestionarea traficului din zonele cu mari aglomerări urbane, fără a fi afectată mobilitatea regională.

PSD a anunţat, marţi, că proiectul de hotărâre de guvern promovat de Ministerul Dezvoltării cu privire la introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii nu va intra în dezbaterea Guvernului şi va fi scos de pe agendă.

PSD menţionează că această iniţiativă, „care are un impact social ridicat şi care introduce taxe noi”, nu a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu de a parcurge în prealabil o etapă de consultare publică şi de a fi validată politic în interiorul coaliţiei de guvernare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

7 Comentarii

  1. in traducere, ori a fost o eroare ca a fost facut public ori au testat apele inainte de alegeri… au vazut ca lumea e revoltata si acum l-au „retras”… in traducere e doar amanat pana dupe alegeri, dupa ce se instaleaza la ciolan „democratic”, „democratic” o sa inceapa taxarea iobagilor

  2. trebuie iesit masiv in strada si fugarit globalistii de la conducerea Romaniei…daca nu,ne vor extermina cu taxe,impozite,reglementari si restrictii…

  3. Lansat spre dezbatere publică? Vă dați seama ce dezbatere publică există și ce bine e luat în seama daca rămâne tot cum vor escrocii din politica românească și caposii? E imposibil sa nu bage ceva cu dedicație pentru a-i ocoli pe căpoși. E practică în cei 35 ani de bătaie de joc la adresa țării și cetatenilor români.

  4. Prima, dă cu interdicția.Apoi o-nmoaie cu vaucere de carboane.Daca lumea face scandal, arată spre Bruxelles gen, „nu noi! Ei!”După ce se liniștesc apele, au o taxă-n plus pe care o vor cheltui pe o agenție cu nume pompos și state de plată la neamuri.Ca până acum.

  5. Cat tupeu au mincinoșii din politica de aruncă statistici mincinoase pe spatele cetățenilor români? Au declarat că românii sunt cei mai mari consumatori de alcool, fiecare cetățean consuma zilnic cel puțin 200 ml alcool! Bai tâmpiților, cunosc enorm de multi cetățeni români care nu pun gura pe alcool de când s-au născut și, culmea, sunt enorm de multi! La fel și droguri, la fel bolnavi irecuperabili, la fel infractori! Tâmpiți mai sunt ăștia care catalogheaza cetățenii români prin fals în acte publice la nivel european si chiar global! Daca beau, consuma droguri sau ai interes pentru castiguri financiare din domeniul sănătății, imediat catalogheaza cetățenii români! Ferească Dumnezeu în ce hal gândesc tantalaii din politica, ONG-uri și otice cretin care vrea sa se îmbogățească peste noapte din falsuri în înscrisuri sub semnătură privată. Oare judecătorii și procurorii sunt toți consumatori de: alcool, droguri zilnic sau nonstop și bolnavi irecuperabili de nu se sesizează in cazul falsurilor în acte publice și declarații politice?

  6. zone protejate….le pune sub clopot de sticla ?….aerul din zonele adiacente nu mai circula ?…traficul acum infernal cum va deveni ?….idei de oameni care nu gîndesc înainte de a vorbi…scopul ? noi taxe .caci poluarea nu va fi nici redusa nici eliminata

  7. despre incluziunea celor cu venituri reduse, care voteaza comasatii.
    Nu e mare lucru, au fost perioade in Sua cand nici negrii nu aveau voie sa urce in autobuze, sau sa stea pe scaune cand reuseau sa urce.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.