Habermas despre criza actuală a Europei

Autor al celei mai ample filosofii de la Heidegger încoace

Habermas despre criza actuală a Europei

Autor al celei mai ample filosofii de la Heidegger încoace

Autor al celei mai ample filosofii de la Heidegger încoace și ajuns între cei mai citiți gânditori, Jürgen Habermas a intrat de curând cu o nouă carte în librării. Sub titlul „Es musste etwas besser werden…” (Suhrkamp, Frankfurt am Main, 2024, 254 p.), cititorul află în ea răspunsurile filosofului la întrebări puse de cunoscători (Stefan Müller-Doohm și Roman Yos) privind opțiunile sale și lumea actuală. Formula „trebuia să fie ceva mai bine”, care dă titlul cărții, reține ceea ce deja din vremea studiilor în drept, sociologie, economie, psihologie, literatură universală, filosofie, parcurse de tânărul Habermas la Göttingen, Bonn, Zürich, Marburg, avea să rămână motivația sa ultimă: „Nevoia intelectuală de clarificare” sub convingerea că „ar trebui să fie ceva mai bine, de noi depinzând dacă lumea se va schimba în bine”.

Fapt neobișnuit în istorie, Habermas a dat la împlinirea vârstei de 90 de ani o scriere de cotitură în viziunile asupra lumii, Auch eine Geschichte der Philosophie Suhrkamp (Frankfurt am Main, 2019, 1740 p.). Stăpânind până la capăt teologia și filosofia, gânditorul aduce idei fundamental noi în lămurirea relației dintre cunoștință și credință. În acest an, la împlinirea a 95 de ani, Habermas răspunde cu vigoare întrebărilor de larg interes asupra concepției sale și asupra lumii în care trăim. Ancorată în biografia sa, „Es musste etwas besser werden…” explicitează tezele sale desfășurate de-a lungul timpului pe o gamă întinsă, de la medicină și economie, trecând prin sociologie, drept, psihologie, politologie, la etică, estetică și, firește, la religie și filosofie. Fiind vorba de un gânditor angajat să capteze timpul său în gânduri, cartea conține reflecții asupra a ceea ce se petrece azi.
Criza economică și cele de raționalitate, de legitimare și de motivație din lumea de astăzi au fost anticipate de Habermas deja în scrieri de la sfârșitul anilor șaptezeci. Evoluția societății moderne nu a contenit să-i confirme analizele. La aceste crize s-au adăugat, cum observăm în ultimii ani, criza ecologică, criza internațională și de creativitate instituțională, pe care Habermas le-a abordat, de asemenea.

Viața oamenilor s-a schimbat adânc în ultimele decenii. Este astfel normal ca opiniile celui mai profilat filosof de astăzi să fie de interes nu numai pentru specialiști, ci și pentru publicul larg.
Contribuțiile de notorietate universală ale lui Habermas sunt rezumate, cum se știe, în elaborarea viziunii comunicative a realității. Termeni săi, precum „modernitate înjumătățită”, „destructurarea sferei publice”, „metodologia explicației comprehensive”, „acțiune reflexivă”, „reproducere umană a vieții”, „interese conducătoare de cunoaștere”, „pragmatica universală”, „adevărul discursiv”, „conceperea discursivă a dreptului”, „democrație deliberativă”, „etica protejării speciei”, „epoca postseculară”, „gândirea postmetafizică”, au intrat deja în limbajul actualității. Împreună cu filosofia ce le subântinde, clădită, cum se știe, în jurul „comunicării nedistorsionate”, contribuțiile sale sunt acum readuse în atenție, cu noi precizări. Întrucât am examinat altădată aceste contribuții (A. Marga, Filosofia lui Habermas, Editura Academiei Române, București, 2022, 510 p.), mă opresc aici doar asupra abordării crizei Europei.
Nu înainte de a consemna un fapt: deschiderea, de la început și fără rest a lui Habermas spre întreaga tradiție a culturii germane din perspective universaliste. Doar Hegel, dintre filosofi, cu sensibilitatea sa pentru antichitate și științele moderne, tradiția politică și Revoluția Franceză, Europa și Statele Unite de atunci, constituie termen de comparație. Adâncirea în cultura germană și universalismul valorilor de bază fac una, la ambii gânditori.

După prăbușirea Germaniei din 1945, Habermas și-a asumat programatic două coordonate. În noua situație, nu mai există printre concepțiile trecutului un reper exclusiv, căci prezentul este diferit și le excedă. Astăzi este cazul discuției cu întreaga tradiție – inclusiv iluminismul, romantismul, conservatorismul și stânga, din culturile germană, europeană și americană. Nici un gânditor nu și-a construit viziunea pe o bază atât de largă și într-un dialog atât de întins.

Astfel că, la capătul lecturii cărții „Es musste etwas besser werden…” putem adăuga, la ceea ce se știa și din alte surse, imaginea tânărului Habermas: un licean, convocat în armată cu ultimele recrutări din Germania anului 1945, dar respins la vizita medicală, și angajat, cu o nouă generație, în refacerea țării. Descendent al șefului Camerei de comerț din Gummersbach, cu bunici pastori protestanți și împreună cu soția de aceeași ascendență, tânărul a participat energic, constrâns doar de convingeri lăuntrice, la reconstrucția țării sale.
Reconstrucția a fost uimitor de rapidă, încât deja cancelarul federal Willy Brandt a putut consemna în anii șaptezeci că germanii au atins un nivel de viață mai ridicat decât oricând. Economiștii au dovedit că, pe lângă calitatea rămasă înaltă a educației germane și competentele decizii guvernamentale (Werner Abelshauser, Wirtschaftsgeschichte de Bundesrepublik Deutschland 1945-1980,1983), acțiunea intelectualității explică „miracolul” postbelic german.

Prin opera sa, Habermas a dus mai departe o linie ilustră a reflecției asupra Germaniei și Europei. Știm că inițiatorul reflecției asupra crizei Europei moderne, Nietzsche, a localizat criza în estomparea individualității și a căutat o ieșire. La rândul său, Husserl a întrevăzut declinul Europei ca efect al pozitivării cunoașterii și erodării idealurilor de viață și a considerat că în conștientizarea sensului științei este salvarea. Rosenzweig a observat că iluminismul sfârșește în dictaturi și a propus întoarcerea la Biblie. Heidegger și-a dat seama că însăși ființarea umană este în pericol și a căutat un liman în politici ale vremii.

La rândul său, Habermas a însoțit cu reflecții nu numai evoluția țării sale, ci și cea a Europei. Volumele Die Stunde der nationalen Empfindung (1990); Vergangenheit als Zukunft (1990), Die postnationale Konstelation (1990), Euroskepsis, Markteuropa odar Europa der (Welt-)bürger? (1999), Braucht Europa eine Verfassung? (1999) sunt mărturie. Habermas a salutat constant unificarea democratică a continentului, dar a devenit cel mai precis și mai acut critic al „autoritarismului democratic” din ultimele două decenii ale Bruxelles-ului, ca și al „lipsei de legitimare” a Consiliului European, care ia deciziile astăzi. El a acuzat „slăbirea imaginației”, care face ca Europa unită să se întoarcă în trecut, în loc să inoveze civic și instituțional. Importante școli de pe continent i-au dat dreptate (vezi, de pildă, Pour un traite de democratization de l”Europe, Thomas Pickety, coord., 2017; Wolfgang Streek, Zwischen Globalismus und Demokratie, 2021). Iar în cartea „Es musste etwas besser werden…” Habermas examinează revenirea la război, după o lungă perioadă de pace pe continent.

Mai direct decât în alte scrieri, Habermas circumscrie aici intuiția de bază a viziunii sale. El spune că și-a asumat tema conviețuirii umane ca centru al cercetărilor sale. „Pe mine mă pune în mișcare întrebarea cum poate izbuti o conviețuire socială fragilă și până acum mereu dispersată. Dacă propria moarte este un motiv filosofic? Și dependența de natură a omului o gândesc mai curând antropocentrist: în relație cu saltul evoluționar la un modus complet nou al socializării prin comunicare. Motivul meu cel mai profund este, dacă vreți, forța eliberatoare a cuvântului, care s-ar putea desfășura complet doar în relațiile de recunoaștere reciprocă bazată pe egalitate ale unei socializări individualizante /…/” (p. 15-16).

Din această intuiție, mărturisește Habermas, au plecat opțiunile caracteristice. Precum: considerarea „acțiunii comunicative” ca fundamentală pentru „modul de existență uman”; plasarea „relației eu-tu” în cadrul „relației la persoana întâia plural, în care se spune da și nu socializărilor în care se trăiește”; captarea individualizării plecând de la comunicarea verbalizată; explorarea relațiilor dintre conștiința de sine și raportarea la celălalt ca relație ce are ca telos „înțelegerea”; legarea „înțelegerii” de „critica reciprocă a pretențiilor de validitate” pe care persoanele le ridică odată cu cea mai simplă propoziție exprimată; accentuarea „răspunderii” subiectului care intră în comunicare; continua interogare a realităților din punctul de vedere al osmozei dintre individualizare și socializare.

Habermas subliniază că nu a dat credit niciodată obiectivismului filosofic, nici idealist, nici materialist, care atribuie, între altele, cum bine se știe, un scop imanent naturii și istoriei. Ceea ce este în jurul nostru este eminamente datorat interacțiunilor umane. Deja formarea sa în mediul reconstrucției postbelice a Germaniei, la juriști, economiști și filosofi ancorați în evenimentele timpului, era opusă acestui obiectivism. Habermas mărturisește că privea uimit cum foarte creativul Hilary Putnam, ajuns titularul filosofiei la Harvard, spunea „eu sunt engelsian”.

Habermas arată că s-a opus obiectivismului, în general, și consecințelor lui – de pildă, „teza crizei fatale a capitalismului și inexorabilitatea unei revoluții”. El spune că, de la început, a luat distanță de o asemenea interpretare, în favoarea privirii critice a situațiilor din societate în vederea rezolvării lor comunicative. „În orice caz, eu nu recunosc vreun scop al naturii și vreo mână care străbate prin istorie” (p. 145). Habermas a luat distanță și de teoriile totalitarismului, ale lui Hannah Arendt, Franz Neumann și Ernst Fraenkel, care bat departe, fără a ancora suficient în realități factuale.
Pentru Habermas, a fost clar de la început că „ceea ce s-au numit crizele capitalismului pot fi depășite doar din interior, adică prin forța de rezistență organizată democratic” (p. 147). El spune că și-a asumat de la început această „revizuire (Revision)” în raport cu orice obiectivism. „Și în luările mele de poziție publice cu privire la unificarea politică a Europei și, în general, relative la politica internațională, ca și cu privire la ideea unei societăți mondiale concepută politic, m-am raportat la dinamica capitalismului de la început doar ca o solicitare critică pentru intervenții scadente politic” (p. 147). Argumentul lui Habermas a fost acela că, de fapt, suntem, oameni cu interese și vederi diferite, uneori opuse, din societățile de azi, „puși împreună”, încât nu avem altă cale rațională de a proceda decât democrația.

Dar tocmai în această situație, în care – cetățeni, grupuri, țări – „suntem puși împreună”, se petrec, continuă Habermas, „regresiuni (Regressionen)” în ceea ce privește conceperea politicii și promovarea soluțiilor ei. Crizele vechi ale societății moderne se păstrează, doar că se impun atenției cu accente noi primejdiile ecologice.

Numai că și criza ecologică a fost estompată de războiul care a izbucnit în Ucraina și a întrerupt pacea europeană. Habermas este din capul locului critic al acestui război ca război. „Ceea ce mă neliniștește este faptul că între timp conștiința elitelor politice din Vest a fost acaparată tot mai mult de logica războiului” (p. 148). Cum s-a văzut la Conferința de Securitate de la München, din 2024, situația amintește de atmosfera din preajma Primului Război Mondial, din 1914.

Nu este vorba aici doar de aspecte de drept statal sau de existență a unor națiuni, ci de „privirea scurtă a unui Vest lipsit de concepție – de absența oricărei inițiative proprii și adecvate în raport cu barbaria unui război, de a cărui durată nedefinită și lipsită de perspectivă Vestul este coresponsabil” (p. 149). În loc să se ia de pe acum o inițiativă chibzuită, se așteaptă dezlegarea situației dinspre alegeri din diferite state! „Nu ne deranjează susținerea Ucrainei, ci căderea retorică durabilă într-o mentalitate belicoasă. M-a uimit cât de repede în elita politică și în presă s-au sfărâmat (zerbrosselt sind) abordările și vederile destul de greu atinse de la Al Doilea Război Mondial încoace. … Nu am ajuns oare să credem că am învățat că forța arhaică a războiului este un mijloc obscen de înlăturare a conflictelor în Europa?” (p. 150).

Habermas nu ia în discuție originea războiului, pe care, așa cum se știe, au abordat-o lămuritor, deja de ani buni, adepții realismului politic ai școlilor de la Chicago, Harvard, Paris, München și din alte locuri. Este cunoscut, pe de altă parte, că un prestigios constituționalist a remarcat că nimeni după Al Doilea Război Mondial nu a avut mandat legitim să negocieze teritorii. S-au negociat pacea și cooperarea, dar nu teritorii care, în contextul războiului, fuseseră dislocate în forță. Plecând de aici, am scris că în urma războiului al doilea mondial au rămas dosare și azi neînchise și că, dacă vrem pace durabilă și securitate europeană, atunci ar fi cazul încheierii acestuia cu tratate, nu doar cu acorduri, decizii administrative și memorandumuri, cum este acum (A. Marga, Pacea astăzi, 2024). Dreptul internațional este acolo unde sunt tratate ratificate în mod legitim de parlamente. De aceea, războiul a și reizbucnit în Europa în 2022 și, în absența tratatelor, va reveni. Nu mai vorbim de faptul astăzi stabilit că înlocuirea la sfârșitul anilor nouăzeci a cooperării cu ostilizarea a complicat lucrurile și a dus la „maidanul de la Kiev” și, în cele din urmă, la război.
Habermas apără națiunile și statalitatea lor. El nu critică ajutorul dat Ucrainei, ci „lipsa de perspectivă cu care Vestul a abandonat inițiativele proprii în favoarea reflexelor învățate în războiul rece” (p. 150). El leagă acest fapt de o schimbare: generația sa a fost implicată în asigurarea unei lumi pacificate, care a legat bunăstarea socială, statul de drept, democrația și înaintarea ascendentă a istoriei. Desigur, critica postcolonială are dreptate să acuze că bunăstarea din anumite locuri ale lumii a implicat mizeria, exploatarea și războiul din alte părți ale lumii, dar este altă discuție.

Schimbarea ce are loc în ultimii ani ține, după părerea lui Habermas, de „o relativă cădere a Vestului”, simultană cu „conturarea unei presiuni geopolitice. Dezlegarea în lume a forței barbare – acum și în Orientul Mijlociu – eroziunea integrării sociale în societățile noastre, prăbușirea culturilor politice liberale, disoluția sistemului de partide democratice și a instituțiilor statului de drept, distrugerea sferei publice politice și a bazei acesteia în societatea civilă în multe țări creează – probabil nu doar la mine – un sentiment de teamă în fața unei regresiuni politice în lume pe termen lung” (p. 151). Asistăm, în orice caz, la disoluții și la un alarmant regres.
Din nefericire, speranța de la mijlocul anilor nouăzeci – că SUA și Europa vor face mai departe pași spre realizarea la scară internațională a ordinii lumii bazate pe drepturile omului – nu se mai acoperă. Pe fondul frământărilor globale de astăzi, Habermas scrie: „nu văd nici în Europa capete politice și forțe politice care să dezvolte o perspectivă destul de autocritică și orientată spre viitor pentru alternative de acțiune” (p. 152). Anticiparea filosofului, dintr-un discurs susținut în 1984 în Parlamentul Spaniei, că în Europa slăbește energia schimbării și, prin implicație, scade calibrul celor care decid, revine.

Mai mult, spune Habermas, suntem confruntați deja cu „schimbarea situației geopolitice” (p. 152). Pe de o parte, înainte de fi puse sub presiune de ascensiunea Chinei, Statele Unite au fost „zdruncinate” instituțional. „Prăbușirea sferei publice politice și a sistemului de partide au prins deja de multă vreme, autoritatea Curții Supreme este deja pusă sub semnul întrebării prin politizarea crescândă a judecăților ei, iar guvernul a devenit neprevizibil pentru partenerii săi, din cauza scindării ce se evidențiază a electoratului, presupus condiționată socio-economic, dar, în mod tacit, și politic-cultural” (p. 153). În orice caz, falia din viața politică americană este un fapt cu consecințe deloc favorabile.
Europa nu poate face față situației în care am intrat fără ca statele să promoveze „perspective de acțiune comune”. Nu dă însă rezultate ceea ce s-a întâmplat – Uniunea Europeană s-a grăbit, sub decizii discutabile ale lui Joe Biden, „să se pună cu totul în mâinile echipei de conducere a NATO”. Mai mult, fenomenul „în creștere în Europa, al populismului de dreapta, în interiorul multor state democratice până acum sigure”, nu este prelucrat. Autoritățile europene de azi nu au găsit soluția. „Enorm iritantă este împrejurarea că noi nu am găsit nicio explicație plauzibilă pentru acest potențial în creștere. Până nu înțelegem fenomenul, nu putem nici reacționa adecvat” (p. 154). În mod sigur, mass media sociale și imigrația contribuie la el. „Dar cauza ar putea să fie mai în adâncime. Ar putea să fie și deplasările geopolitice intuitiv sesizate, care se lasă observate în pierderile de control din partea guvernelor occidentale și, în același timp, în evoluția grupurilor sociale, ce pot fi rănite, ale populațiilor noastre privilegiate în comparație cu restul lumii” (p. 154). Poate că nici nu s-a reacționat adecvat la crize existente, cum este cea ecologică.
Dar până la o analiză riguroasă, toate aceste cauze rămân mai mult speculații. În această situație, rămâne să afirmăm rațiunea și să scoatem „ordinea bazată pe drepturile omului” din brațele „ideologiei”, conștientizând că ea este „o realizare politică ce aparține întregului umanității”. Rămâne azi să căutăm unde și cum se asumă această ordine. Ceea ce este clar este faptul că „o filosofie contemporană, chiar și atunci când ea se înțelege pe sine ca secularizată și postmetafizică și nu mai plasează oamenii în centrul universului, nu trebuie să renunțe la o serioasă prelucrare a problemelor tradiționale ale înțelegerii lumii și înțelegerii de sine” (p. 157). Filosofia rămâne credincioasă marii ei tradiții procedând la înțelegerea fără prejudecăți a lumii în care se trăiește.
Se pot formula multe opinii la susținerile lui Habermas. Dar, înainte de toate, sunt patru lecții.

Prima este lecția etică. Suficiența, fragmentarea, ura nu duc la adevăr. Oricine se poate refugia în trecut sau în viitor, dar nu ai cum să devii tu însuți fără a lămuri fără resturi timpul pe care-l trăiești. Ține de însuși sensul vieții intelectuale interogarea a ceea ce oamenii trăiesc.

A doua lecție este filosofică. Pe lume sunt multe rațiuni în cunoaștere și acțiune, pe care nu doar filosofii le descoperă. Nu este însă filosofie unde nu se caută rațiunea celor din jur, la nivelul mai profund al realității. Filosofia este „cunoaștere mai departe decât se acceptă sau nu, la un moment dat, în societate”.

A treia este lecția tehnic-conceptuală. A rămâne la rațiune nu mai este soluție fără a-i observa condiționările cognitive și acționale care o fac posibilă. Fără – în terminologia lui Habermas – a o „destranscendentaliza”. Nu este realism, oricare ar fi pretențiile, fără a recurge la științe și a observa ceea ce rezultă din aplicarea lor și experiențele vieții, ca surse de adevăruri.

A patra lecție este politică. Este vorba de a examina realitățile înainte de a acționa. Mai ales astăzi, când societățile în care trăim s-au schimbat, dar multe minți au rămas captive trecutului. Viața publică s-a și umplut nu doar de decidenți nepregătiți, ci și de cuvinte fără acoperire („extremist”, „naționalist”, „nedemocrat”, „ostil Europei unite” etc.), folosite propagandistic. Și mai ales astăzi ,când prea mulți, cum se vede la tot pasul, trăiesc doar din repetarea de clișee, în loc să gândească noile situații în care au fost împinși oamenii și să dea soluții proaspete.

www.andreimarga.eu
Distribuie articolul pe:

38 comentarii

  1. Propun un exercițiu de imaginație: Toată floarea cea vestită a coaliției de la guvernare de la Mucușor la Gavrila, de la Oana Țoiu la Grindeanu, de la Fritz la Moșneanu etc pp pusă sub cheie până ce indivizii vor fi în stare să redea pe o pagină A4 cu cuvinte proprii conținutul acestui articol al domnului Marga! Imaginați- vă pe fiecare în parte și veți înțelege: am fi scăpați de ei pentru următorii 100 de ani!Habermas aruncat la Habardenimic mici, mici de tot…..

  2. Multumesc, m-am mai liniștit puțin. Parcă acum am revenit amândoi cu picioarele pe aceiași Planetă. Mai rămâne de „negociat” cum stăm cu Universul și cu alegerile de săptămâna viitoare. Eu sunt pentru!

  3. In baza caror informatii stiintifice, nesupuse controlului politic si masmediei propietate a oligarhiei, filosoful Habermas a fost in favoarea supunerii europenilor la vaxxinarea anticovid-19?

  4. Și dependența de natură a omului o gândesc mai curând antropocentrist: în relație cu saltul evoluționar la un modus complet nou al socializării prin comunicare /…/ (p. 15-16)” in textul de mai sus al lui Marga.
    DEH … din nou „Prețioaselor ridicole” !

  5. Și dependența de natură a omului o gândesc mai curând antropocentrist: în relație cu saltul evoluționar la un modus complet nou al socializării prin comunicare /…/ (p. 15-16)” in textul de mai sus al lui Marga.
    DEH … din nou „Prețioaselor ridicole” !
    „For the normative self-understanding of modernity, Christianity has functioned as more than just a precursor or catalyst. Universalistic egalitarianism, from which sprang the ideals of freedom and a collective life in solidarity, the autonomous conduct of life and emancipation, the individual morality of conscience, human rights and democracy, is the direct legacy of the Judaic ethic of justice and the Christian ethic of love. This legacy, substantially unchanged, has been the object of a continual critical reappropriation and reinterpretation. Up to this very day there is no alternative to it. And in light of the current challenges of a post-national constellation, we must draw sustenance now, as in the past, from this substance. Everything else is idle postmodern talk.” [Habermas, Jurgen, Religion and Rationality: Essays on Reason, God, and Modernity, ed. Eduardo Mendieta, MIT Press, 2002, p. 149. And Habermas, Jurgen, Time of Transitions, Polity Press, 2006, pp. 150–151]
    DEH … din nou „Prețioaselor ridicole” !

  6. PS. Nu poti sa rupi lumea filosofica in doua parti, total disjuncte (asa cum sustin de pe pozitii idealiste si Marga si Habermas) … una stiintifico-filosofica si alta filozofico-religioasa … in epoca ACTUALA de mari cuceriri ale CUNOASTERII UMANE in STIINTELE despre LUMEA Extraterestra si lumea terestra. LUME palpata si observata prin zborurile cosmice si stiintele vietii.
    Ceea ce NU inteleg nici Marga si nici Habermas (de pe pozitii idealiste si invechite) … ca pentru a reUNIFICA cele doua conceptii exista o rezolvare RATIONALA (a la Spinoza) … Divinitatea este ACEEASI cu Universul !
    Ceea ce au sustinut si vechile mituri ale omenirii (cele pre 550 BC), anul publicarii Cartii biblice:Teism = PANteism. Este singura solutie posibila ca sa se impace CREDINTA (ideala/presupusa) cu CUNOASTEREA (reala/observata) in lumea actuala. Fara aceasta presupunere in triada stiinta-filosofie-religie, OMENIREA va ramane DUALA si POLARIZATA !

  7. „Și dependența de natură a omului o gândesc mai curând antropocentrist: în relație cu saltul evoluționar la un modus complet nou al socializării prin comunicare /…/ (p. 15-16)” in textul de mai sus al lui Marga.
    DEH … din nou „Prețioaselor ridicole” !
    „For the normative self-understanding of modernity, Christianity has functioned as more than just a precursor or catalyst. Universalistic egalitarianism, from which sprang the ideals of freedom and a collective life in solidarity, the autonomous conduct of life and emancipation, the individual morality of conscience, human rights and democracy, is the direct legacy of the Judaic ethic of justice and the Christian ethic of love. This legacy, substantially unchanged, has been the object of a continual critical reappropriation and reinterpretation. Up to this very day there is no alternative to it. And in light of the current challenges of a post-national constellation, we must draw sustenance now, as in the past, from this substance. Everything else is idle postmodern talk.” [Habermas, Jurgen, Religion and Rationality: Essays on Reason, God, and Modernity, ed. Eduardo Mendieta, MIT Press, 2002, p. 149. And Habermas, Jurgen, Time of Transitions, Polity Press, 2006, pp. 150–151]
    DEH … din nou „Prețioaselor ridicole” !

  8. Doru Popescu, încurci noțiuni de clasa a șaptea. Mai ales că atribui autorului ce nu-i în text. Învață să citești. Ciupitul de pe siteuri nu-i cultură, bădiță de la căpiță!

  9. Vezi bunicule Doru că încurci noțiuni elementare. Nu-i de mătăluță filosofia, pe care o pricepi ca pisica televizorul.

  10. Cunoașterea pusă între paranteze nu-mi este cunoscută. Și nici credința de acest fel. Poate veniți cu câteva lămuriri.

  11. PS. TOCMAI asta am demonstrat … Credința și cunoașterea (stiintifica) NU sunt si NU reprezintă unu și același lucru.
    Marga incurcand termenii de UMANISM (cunoastere UMANA la nivel stiintific actual) cu cel de antropocentrism (necunoastere ramasa la nivel biblic de necredință) .

  12. Școala de la Frankfurt pune accentul pe componenta „critică” a teoriei, fiind derivat în mod semnificativ din încercarea lor de a depăși limitele pozitivismului, materialismului și determinismului prin revenirea la filosofia critică a lui Kant și succesorii săi în idealismul german, în principal filosofia lui Hegel cu accentul pe dialectică și contradicție ca proprietăți inerente ale realității umane.
    Critici atît ai capitalismului, cît și ai socialismului sovietic, scrierile lor evidențiau posibilitatea unor căi alternative spre dezvoltare socială.
    Incepând cu anii 1960, teoria critică a Școlii din Frankfurt a fost din ce în ce mai influențată de cercetările lui Jürgen Habermas pe rațiune comunicativă, intersubiectivitate lingvistică și ceea ce Habermas numește „discursul filozofic al modernității”. Aceasta pozitie a fost insa criticata considerându-se că a subminat aspirațiile pentru schimbare socială.

  13. Școala de la Frankfurt pune accentul pe componenta „critică” a teoriei, fiind derivat în mod semnificativ din încercarea lor de a depăși limitele pozitivismului, materialismului și determinismului prin revenirea la filosofia critică a lui Kant și succesorii săi în idealismul german, în principal filosofia lui Hegel cu accentul pe dialectică și contradicție ca proprietăți inerente ale realității umane.
    Critici atît ai capitalismului, cît și ai socialismului sovietic, scrierile lor evidențiau posibilitatea unor căi alternative spre dezvoltare socială.
    ncepând cu anii 1960, teoria critică a Școlii din Frankfurt a fost din ce în ce mai influențată de cercetările lui Jürgen Habermas pe rațiune comunicativă, intersubiectivitate lingvistică și ceea ce Habermas numește „discursul filozofic al modernității”. Aceasta pozitie a fost insa criticata considerându-se că a subminat aspirațiile pentru schimbare socială.

  14. Habermas este un reprezentant actual al Școlii de la Frankfurt care a conceput teoria „activității comunicative”.
    Cam asa gandeste si Marga … teoria idealista a dialogului social.

  15. PS. TOCMAI asta am demonstrat … Credința și cunoașterea (stiintifica) NU sunt si NU reprezintă unu și același lucru.
    Marga incurcand termenii de UMANISM (cunoastere UMANA la nivel stiintific actual) cu cel de antropocentrism (necunoastere ramasa la nivel biblic de necredință).

  16. Aici nu este vorba de bla, bla, bla …
    Marga confunda „UMANISMUL” (un curent REALIST filosofic European din sec. XIV-XVI care reinvie traditiile antice si care respinge în mod clar apelul la credințe supranaturale pentru soluționarea problemelor umane) cu „antropocentrismul” (care NU ESTE un curent filosofic, reprezentand doar o CREDINTA umana supranaturala). Credinta „antropocentrica” fiind leagata de cea de „geocentrism biblic”, concepte inlaturate prin Revolutia stiintifica din sec. XVII. Marga se situeaza (ca filozof) pe pozitiile idealismului romantic german, confundand permanent REALISMUL (pragmatic) cu idealismul (idilic). Situarea sa pe o pozitie antropocentrica idealista NU ii permite sa traga niste concluzii juste si viabile, chiar si in problema „crizei actuale a Europei” problema a realismului concret de astazi.
    Prin postarile lor de astazi, unii dintre postaci se situeaza pe pozitia „Prețioaselor ridicole” din lucrarea lui Jean-Baptiste Poquelin din 1659 (adepti ai jocurilor de cuvinte „pretioase”) … care SE FAC a INTELEGE un limbaj „cat mai elitist si cat evoluat posibil” … chiar daca NU INTELEG chiar NIMIC din discursul lui Marga. Marga ramanand un filozof adept al „idealismului sec. XXI”, avand un discurs uneori lipsit de continut (de tip FORMA fara FOND).

  17. Habermas a prevăzut sau a profețit atâtea și atâtea nenorociri începând de prin -’70 și nimeni nu a fost în măsură să le înlăture. În schimb, întreaga lume s-a aflat doar în situația de a le împlini. Măi să fie!!!!!!

  18. Credința și cunoașterea sunt sau reprezintă unu și același lucru cu excepția situației în care credința este înțeleasă și acceptată ca fiind orice altceva pe care, în mod voluntar sau involuntar, o mai numim și… necredință.

  19. Scrieți prostii, doru popescu și profesor de ora 1459: Habermas este nume ce rezultă din două cuvinte ale latinei medievale, ce înseamnă a avea și măsură. Rușii sunt oameni ca toți oamernii. Ileana Rollanson are dreptate. la noi unii au dreptate, dar proști ca doru și profesor de ora 1459 există.

  20. Prefer filosofia originara si originala antica si medievala, cea in care neamul nostru de pe acest taram isi avea locul sau cert.
    Prefer o filosofie autentic romaneasca care sa includa pastrarea dreptului istoric al romanilor de a deveni mai puternici (o ROMANIE MARE) pentru a conta mai mult in istoria Europei de azi. Precum cea din perioada interbelica.
    NU ma intereseaza filozofeala de doi bani de astazi de tip germanica supusa unei presupuse hegemonii elitiste germane. Fiindca NU ma consider elitist. Prefer o filosofie care sa NU FIE geocentrica, antropocentrica si antropomorfica (vezi referirea din text), ci una de tip naturala si naturalista, bazata pe date concrete si certe stiintific, cat mai realista si riguroasa posibil.
    Si NU moda de filosofare a la Marga … o balmajeala si o polologhie de idei incerte si idealiste, unde neaparat trebuie sa apara in poza si habarnamistul germanic numit Habermas.
    ASA SUNT EU … am o viziune pur stiintifica asupra LUMII (extraterestre), lumii (terestre) si a activitatii umane.
    NU idei … doar ACTIUNE reala si concreta. Nu idealism … ci realism.

  21. Fostul guvernator al regiunii Kursk, Roman Starovoit (în prezent ministru rus al Transporturilor), a recunoscut că militarii ruși au jefuit casele din satele districtului Glușkovski, care fuseseră abandonate de localnici din cauza luptelor în desfășurare în regiune.

    „În ceea ce privește jafurile. Acest lucru a fost discutat ieri la o întâlnire cu organele de aplicare a legii. Există fapte de jaf atât în rândul civililor, cât și al militarilor”, a declarat Starovoit la o întâlnire cu locuitorii din districtul Glușkovski.De filozofie ne arde noua acuma?

  22. ve deti ce inform atii da A I de spre poz itia filo zofu lui re lativ la po zit ia sa fataa de va xx inarea in masa; nu mi se per mi te sa pos tez ce scri e A I ….

  23. Spui prostii, nene Doru! Păi ce-i cu Europa ne interesează vital, bade! Nu ai altceva de făcut decât să te bagi în ce habar n-ai, ca să spui enormități de incult?

  24. Ce spui sunt doar balivernele unui ignorant cu ifose, mă doruleț – un ignorant care a mai dus țara în sărăcie! Ne ajunge cu semiodcți ca tine. Har Domnului că ești singur, că de ne-am procopsi cu prea mulți ne-am duce mai jos.

  25. @ Doru Popescu.. Bre,. Mai toată filozofia e germanică,..Deci, chiar de e ieftină, te-ai dat și te dai după ea,..

  26. DEVIZA majora a DISCURSULUI electoral al neamului nostru ROMANESC trebuie sa fie astazi „ROMANIA MARE DIN NOU” !
    O parafraza a lozincii americane sub care a castigat Trump alegerile din SUA in 2024 (America great again) !

    Doar ASTA MA INTERESEAZA astazi pentru ROMANIA, dar si pentru POZITIA noastra in UE si NATO, precum si in lume !
    Restul … NU MA INTERESEAZA ! Ramanand doar o filozofeala pura straineasca si fara sens istoric pentru noi.

    PS. Din contra, citesc foarte multa filosofie buna. Pentru a putea deosebi un discurs filosofic cu adevarat valoros … de o filozofeala ieftina germanica de doi bani bucata .

  27. DEVIZA majora a DISCURSULUI electoral al neamului nostru ROMANESC trebuie sa fie astazi „ROMANIA MARE DIN NOU” !
    O parafraza a lozincii americane sub care a castigat Trump alegerile din SUA in 2024 (America great again) !

    Doar ASTA MA INTERESEAZA astazi pentru ROMANIA, dar si pentru POZITIA noastra in UE si NATO, precum si in lume !
    Restul … NU MA INTERESEAZA ! Ramanand doar o filozofeala pura straineasca si fara sens istoric pentru noi.

    PS. Din contra, citesc foarte multa filosofie buna. Pentru a putea deosebi un discurs filosofic cu adevarat valoros … de o filozofeala ieftina germanica de doi bani bucata !

  28. PS. Din contra, citesc foarte multa filosofie buna. Pentru a putea deosebi un discurs filosofic cu adevarat valoros … de o filozofeala ieftina germanica de doi bani bucata !

  29. DEVIZA majora a DISCURSULUI electoral al neamului nostru ROMANESC trebuie sa fie astazi „ROMANIA MARE DIN NOU” !
    O parafraza a lozincii americane sub care a castigat Trump alegerile din SUA in 2024 (America great again) !

    Doar ASTA MA INTERESEAZA astazi pentru ROMANIA, dar si pentru POZITIA noastra in UE si NATO, precum si in lume !
    Restul … NU MA INTERESEAZA ! Ramanand doar o filozofeala pura straineasca si fara sens istoric la noi.

  30. Păi să nu te intereseze, mă doru popescu, decât sărăcia, hoția, prostul gust și ignoranța. Noroc că sunt și oameni cultivați, care aduc în discuție terme majore. Articolul de mai sus este unul. Habermas este azi între primii cei mai citiți șapte filosofi din lume. Că doruleții popești nu citesc, se vede din prostiile pe care le debitează cu fiece postare. vai de capul celor care au proști destui.

  31. „În ultimii ani, pe măsură ce această integrare a stagnat, s-ar putea să ne fi așteptat ca intervențiile publice ale Habermagtăriei să câștige în urgență. În schimb, s-a întâmplat contrariul: deși a fost la fel de productiv din punct de vedere filosofic și politic ca întotdeauna, munca sa părea să-și piardă relevanța. Evoluțiile politice împotriva cărora s-a luptat timp de decenii, de la naționalismul populist la eroziunea statului bunăstării, par mai greu de rezolvat decât oricând, în timp ce problemele asupra cărora teoria sa politică are puține achiziții, cum ar fi influența crescândă în Europa a unei Chine neliberale și nedemocratice, par tot mai presante. Încă eminent în academie, dar din ce în ce mai marginal în afara ei, teoreticianul cel mai bine cunoscut pentru noțiunea sa de „sfera publică”, în care intelectualii influențează politica prin modelarea opiniei publice, riscă să devină cel mai convingător contraexemplu pentru propriul său ideal.”

  32. Ce ne intereseaza OARE pe noi ROMÂNII din ROMÂNIA … zicerile unui oarecare Habarnam germanic numit Habermas ?

  33. Nu e nevoie sa fi filosof ca sa vezi mizeria morala si decaderea occidentala promovata de oameni fara verticalitate.
    Intotdeauna acolo unde Hristos este inlaturat stapanul intunericului isi face treaba bine gasind sclavi pe care sa îi puna la munca in folosul si spre intarirea lui

  34. credeam ca scrie Adrian Severin articolul;
    -oare NU CUMVA actualul conflict cu Federatia Russă
    e pornit din cedarea fara drept de catre A.Skvoshnik(‘Severin’)
    a tinuturilor romanesti?

    nu negam ca Russia are pretentii asupra lor.

  35. Ha, ha! Car’ criză că motoar’le duduie! Dac’ nu credeț’ intrăbaț-o pi Ursula…

  36. Foarte binevenit acest articol despre opinia marelui filosof. Gânditorii de astăzi, cei veritabili, privesc cu totul altfel situația din Europa și criza Ucrainei, decît se face oficial la noi. Ei știu bine cum s-a ajuns la război. Că treaba cu „extremismul” este gogoriță. În România tv-nile fac deservicii adevărului, după ce zișii intelectuali fac corectitudine politică de doi lei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate