IAR 99: Modernizare blocată, Avioane Craiova în pericol financiar  

Modernizarea avioanelor de antrenament IAR 99, un proiect esențial pentru pregătirea

IAR 99: Modernizare blocată, Avioane Craiova în pericol financiar  

Modernizarea avioanelor de antrenament IAR 99, un proiect esențial pentru pregătirea

Modernizarea avioanelor de antrenament IAR 99, un proiect esențial pentru pregătirea piloților români în perspectiva operării aeronavelor F-16, înregistrează întârzieri semnificative, însă reprezentanții sindicali afirmă că societatea Avioane Craiova nu poartă nicio vină.

Președintele Sindicatului Liber din Avioane Craiova, Victor Peța, a solicitat intervenția ministrului Apărării, Ionuț Moșteanu, pentru a preveni penalizările care ar putea afecta funcționarea companiei și programele de înzestrare ale Forțelor Armate.

Potrivit liderului sindical, întârzierile au fost determinate de factori obiectivi, externi și imprevizibili, precum pandemia de COVID-19, războiul din Ucraina și situația internațională din Israel. „Societatea nu are nicio vină”, a subliniat Peța, explicând că penalizările ar putea reprezenta un dezastru pentru companie și ar compromite programul de modernizare a avioanelor.

Problemele au început încă de la semnarea contractelor

Contractele pentru modernizarea primelor zece aeronave au fost semnate în noiembrie 2020 cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială (INCAS) pentru proiectare și în decembrie 2020 cu firma israeliană Elbit Systems pentru furnizarea echipamentelor de bord. „Primele probleme au fost întâmpinate cu INCAS. Din cauza lipsei de specialiști, proiectul de modernizare a fost livrat doar parțial și nici până în prezent nu avem documentația finală. Din această cauză, pentru al doilea contract privind eliminarea obsolescenței la avioanele IAR 99 Șoim, proiectarea va fi realizată de inginerii Avioane Craiova”, a declarat Peța.

Ulterior, firma Elbit a întâmpinat întârzieri în primirea echipamentelor esențiale de la Honeywell (SUA), întârziate din cauza priorităților impuse de războiul din Ucraina. Aceasta a împiedicat omologarea avioanelor modernizate, deși primele cinci aparate erau deja finalizate și aveau peste 150 de ore de zbor la sfârșitul anului trecut.

Etapele actuale ale modernizării

În prezent, avioanele 6 și 7 sunt aproape finalizate, iar lucrările la aparatele 8 și 9 sunt avansate, însă este necesară integrarea echipamentelor și livrarea softului final de la Elbit pentru a putea începe probele de zbor și omologarea. Varianta finală a softului este așteptată pe 15 septembrie 2025, ceea ce ar permite Avioane Craiova să finalizeze și să livreze primele cinci aparate către Școala de Aplicație a Forțelor Aeriene de la Bobocu. Pentru cel de-al zecelea avion s-a convenit ca acesta să rămână la Școala de la Bobocu până la expirarea resursei de zbor, urmând ca ulterior să fie adus la Craiova.

Victor Peța a subliniat că aceste întârzieri nu sunt rezultatul unor deficiențe ale companiei. „Avioanele sunt produse de noi și doar Avioane Craiova poate să modernizeze IAR 99 Standard și IAR 99 Șoim. Penalizările ar bloca nu doar programul de modernizare, ci și acordurile recente cu Grupul italian Leonardo SpA și proiectele viitoare, inclusiv construirea unui nou avion de antrenament avansat pentru Forțele Aeriene Române”, a precizat liderul sindical.

Impactul penalizărilor asupra companiei

Potrivit lui Peța, penalizările ar putea pune compania într-o situație financiară critică, întrerupând modernizarea avioanelor și programele asociate. În ultimii trei ani, Avioane Craiova a reușit să treacă de la pierderi la profit, consolidându-și capacitatea de a finaliza contractele de modernizare și de a deveni un centru regional pentru avioanele militare de transport în Europa de Sud-Est.

Sindicaliștii cer astfel autorităților să țină cont de circumstanțele obiective care au cauzat întârzierile și să evite sancțiuni care ar putea afecta grav compania și programele militare românești.

Distribuie articolul pe:

16 comentarii

  1. vasileasca-psd ne va explica lisa banilor la Craiova si cine l-a bagat politic pe Dinca in puscarie pt 2 fete….mari

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate