IAR 99: Modernizare blocată, Avioane Craiova în pericol financiar  

Modernizarea avioanelor de antrenament IAR 99, un proiect esențial pentru pregătirea

IAR 99: Modernizare blocată, Avioane Craiova în pericol financiar  

Modernizarea avioanelor de antrenament IAR 99, un proiect esențial pentru pregătirea

Modernizarea avioanelor de antrenament IAR 99, un proiect esențial pentru pregătirea piloților români în perspectiva operării aeronavelor F-16, înregistrează întârzieri semnificative, însă reprezentanții sindicali afirmă că societatea Avioane Craiova nu poartă nicio vină.

Președintele Sindicatului Liber din Avioane Craiova, Victor Peța, a solicitat intervenția ministrului Apărării, Ionuț Moșteanu, pentru a preveni penalizările care ar putea afecta funcționarea companiei și programele de înzestrare ale Forțelor Armate.

Potrivit liderului sindical, întârzierile au fost determinate de factori obiectivi, externi și imprevizibili, precum pandemia de COVID-19, războiul din Ucraina și situația internațională din Israel. „Societatea nu are nicio vină”, a subliniat Peța, explicând că penalizările ar putea reprezenta un dezastru pentru companie și ar compromite programul de modernizare a avioanelor.

Problemele au început încă de la semnarea contractelor

Contractele pentru modernizarea primelor zece aeronave au fost semnate în noiembrie 2020 cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială (INCAS) pentru proiectare și în decembrie 2020 cu firma israeliană Elbit Systems pentru furnizarea echipamentelor de bord. „Primele probleme au fost întâmpinate cu INCAS. Din cauza lipsei de specialiști, proiectul de modernizare a fost livrat doar parțial și nici până în prezent nu avem documentația finală. Din această cauză, pentru al doilea contract privind eliminarea obsolescenței la avioanele IAR 99 Șoim, proiectarea va fi realizată de inginerii Avioane Craiova”, a declarat Peța.

Ulterior, firma Elbit a întâmpinat întârzieri în primirea echipamentelor esențiale de la Honeywell (SUA), întârziate din cauza priorităților impuse de războiul din Ucraina. Aceasta a împiedicat omologarea avioanelor modernizate, deși primele cinci aparate erau deja finalizate și aveau peste 150 de ore de zbor la sfârșitul anului trecut.

Etapele actuale ale modernizării

În prezent, avioanele 6 și 7 sunt aproape finalizate, iar lucrările la aparatele 8 și 9 sunt avansate, însă este necesară integrarea echipamentelor și livrarea softului final de la Elbit pentru a putea începe probele de zbor și omologarea. Varianta finală a softului este așteptată pe 15 septembrie 2025, ceea ce ar permite Avioane Craiova să finalizeze și să livreze primele cinci aparate către Școala de Aplicație a Forțelor Aeriene de la Bobocu. Pentru cel de-al zecelea avion s-a convenit ca acesta să rămână la Școala de la Bobocu până la expirarea resursei de zbor, urmând ca ulterior să fie adus la Craiova.

Victor Peța a subliniat că aceste întârzieri nu sunt rezultatul unor deficiențe ale companiei. „Avioanele sunt produse de noi și doar Avioane Craiova poate să modernizeze IAR 99 Standard și IAR 99 Șoim. Penalizările ar bloca nu doar programul de modernizare, ci și acordurile recente cu Grupul italian Leonardo SpA și proiectele viitoare, inclusiv construirea unui nou avion de antrenament avansat pentru Forțele Aeriene Române”, a precizat liderul sindical.

Impactul penalizărilor asupra companiei

Potrivit lui Peța, penalizările ar putea pune compania într-o situație financiară critică, întrerupând modernizarea avioanelor și programele asociate. În ultimii trei ani, Avioane Craiova a reușit să treacă de la pierderi la profit, consolidându-și capacitatea de a finaliza contractele de modernizare și de a deveni un centru regional pentru avioanele militare de transport în Europa de Sud-Est.

Sindicaliștii cer astfel autorităților să țină cont de circumstanțele obiective care au cauzat întârzierile și să evite sancțiuni care ar putea afecta grav compania și programele militare românești.

Distribuie articolul pe:

16 comentarii

  1. vasileasca-psd ne va explica lisa banilor la Craiova si cine l-a bagat politic pe Dinca in puscarie pt 2 fete….mari

  2. Rolul acestor avioane este mai mult de antrenament. Problema este ca de 35 de ani nu s-a mai facut nimic sa se dezvolte generatii mai moderne, tot le cele vechi s-au bazat care nu erau perfecte ca design.
    Un F-16 e scump nu e avion de antrenament, cele fabricat3 la Craiova se preteaza mult mai bine ca avion scoala accesbil la low cost ora de antrenament, incluzand tot mentenananta piese de schimb. La F-16 si F-35 foarte scumpe si probabil si la MiG

    1. Pentru că trebuia plătită TAXA DE PROTECȚIE pentru criminalu’ Ilici, la jîzii de la Vașin’ton, prin intermediul „Elbit” de la Yerushalaiym, că cică modernizau MiG-21 rămase în serviciu! …alea ce le-au transformat în coșciuge zburătoare, de au murit cel puțin 10 piloți, în prăbușirile lor „modernizate” de tikiații parșivi! De ce crezi că Ilici a scăpat de judecată timp de 35 de ani pentru cei 1380 de oameni asasinați la ordinele lui în decembrie 1989 și în anul 1990? A fost protejat direct de la Embassy, cu dedicație. Toate astea se numesc TRĂDARE!

  3. Avionul se poate transforma in DRONA care se poate si intoarce la baza. Ia vedeti voi cata vanzare va avea.

  4. Mascarada esențială „I.A.R. 99” continuă.
    Dintre cele ce li le-a făcut Ceașkă a’ lor, cre’ că „Delfinul” ar zbura mai bine dăcît „I.A.R. 99″… Căruța zburătoare… :))

  5. Tone de bani de simulatoare de zbor de F-16 pentru antrenarea pilotilor, Ucraina, avioane F-16, mentenanta, F-35 etc
    Dar fabrica de avioane romaneasca n-a mai incaput in plan, a ramas sau a fost lasata pe dinafara de stat. Parca ar fabrica planoare sau orice dar nu avioane din categoria de lupta, antrenamente.

  6. IAR-99 ar fi destul pt nevoile armatei române. Nu e nevoie de supersonice (dai viteza a 4-a și-ai ieșit din țară), nici de supremație aeriană. Aceste avioane sînt numai bune pt CAS, în ajutorul infanteriei. Dar nu e destulă șpagă și, pt cei din afară, cum să nu fi la mâna lor.

  7. Bine că au terminat antrenamentul gloatei de ukraineeni, restul nu mai contează. Apropo, aceste zburătoare achiziționate pe banii bugetului de stat din Romania de la depozitarul second-handul antic, nu trebuiesc întreținute sau, au direcție fără popas în România, ci direct în ukraina?

  8. Motoarele se fǎceau la Turbomecanica pe licențǎ Rolls Royce. Acum din fabricǎ a rǎmas doar cantina, denumitǎ Turbotequila, unde se organizeazǎ petreceri. Atât mai putem. Am vrut o țarǎ ca afarǎ…

  9. Mai lipseste sa inceapa din pura intamplare si un incendiu, si totul se rezolva, inca o intreprindere romaneasca eliminata.
    Pentru ca incendiile de obicei au magnet la firme romanesti. Intamplarea, deh!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate