Imaginea unei industrii prăbușite în 2020

Hotelerii au reușit un an 2019 plin de rezultate pozitive și se așteptau ca 2020 să continue în același mod însă pandemia le-a dat peste cap toate planurile. Conform unui studiu efectuat de Cushman & Wakefield în parteneriat cu Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR), piața hotelieră din România a înregistrat o scădere medie a profitului cu 73% în anul fiscal încheiat în octombrie 2020, comparativ cu aceeași perioadă din 2019. În ceea ce privește indicatorii de performanţă ai hotelurilor, datele fiscale din octombrie 2020 arată că România a obținut un grad de ocupare mediu de 24% și un tarif mediu de 293 lei. Aceasta se traduce printr-o scădere de 72% comparativ cu aceeași perioadă din 2019.

Deși rezultatele pentru o astfel de perioadă incertă sunt dificil de cuantificat, hotelierii români anticipează un grad mediu de ocupare anuală de 31% pentru 2021. ajoritatea respondenților consideră că proprietățile lor vor atinge un grad de ocupare maxim de aproximativ 40%, în timp ce doar 7% iau în calcul un grad de ocupare de circa 70%. În ceea ce privește tariful mediu, hotelierii se așteaptă la un nivel de 197 lei în 2021. Aceasta reprezintă o valoare mult mai mică comparativ cu octombrie 2020 şi poate indica faptul că hotelierii se vor concentra pe maximizarea gradului de ocupare în perioada de recuperare, așa cum a fost evidențiat în studiul anterior. În plus, întrucât perioada de recuperare va fi dominată de călătorii interne, hotelierii ar putea să realizeze strategii pentru un tarif mediu mai scăzut, pentru a face apel la clienţii locali.

În plus, 89%, respectiv 87% dintre hotelieri se așteaptă ca veniturile generate de restaurante și săli de conferințe / evenimente să fie extrem de importante în performanța hotelurilor previzionată pentru 2021. Pe locul trei se situează veniturile obţinute din serviciile de Spa și Wellness, 56% din respondenți menţionând că acestea sunt importante pentru a susține un nivel sustenabil al
veniturilor pentru proprietățile lor.

În timp ce hotelierii încearcă să scadă costurile operaţionale, studiul subliniază faptul că, din octombrie 2020, o medie de 35% dintre angajați au fost concediați. Comparând acest rezultat cu studiul anterior din aprilie-mai 2020, această cifră a crescut cu 6%. Sprijinul guvernamental este aşadar urgent necesar pentru a proteja forța de muncă în sectorul hotelier si pentru a reduce la
minimum disponibilizările viitoare care au impact asupra condiţiilor de trai ale oamenilor.

Cel mai important, 65% dintre respondenți au declarat că, fără sprijin guvernamental, hotelurile lor nu vor putea supraviețui după martie 2021. Doar 7% dintre respondenți au menționat că afacerea lor poate supraviețui mai mult de un an în aceste condiţii. Prin urmare, supraviețuirea și redresarea sectorului hotelier românesc vor rămâne dependente de sprijinul guvernamental oferit în 2021.

Revenirea și perspectiva viitoare

În ciuda provocărilor pe termen scurt cu care se confruntă în prezent sectorul hotelier românesc, perspectivele pe termen lung rămân pozitive, dovadă fiind creșterea constantă a turismului din ultimii ani, oferta cuprinzătoare, atractivitatea țării ca destinație de relaxare și de afaceri. Potrivit Oxford Economics, se așteaptă ca numărul de nopți petrecute în unitățile de cazare în România
să atingă până în 2023 nivelul de dinaintea crizei.

Privind în perspectivă, hotelierii își mențin optimismul, majoritatea respondenților intenționând să rămână deschiși în 2021, atâta timp cât nu vor fi introduse alte perioade de carantină. Pe de altă parte, 20% dintre respondenți iau în considerare închiderea hotelurilor în timpul extra-sezonului pentru a salva din costuri pe fondul lipsei cererii. 3% dintre respondenții hotelieri planifică o
schimbare de strategie pentru transformarea conceptului de business adaptat pentru sejururi pe termen lung (de peste 6 luni) în 2021.

Deși hotelierii încearcă din răsputeri să supraviețuiască acestei perioade dificile, trebuie subliniat faptul că sprijinul guvernamental continuu este esenţial pentru redresarea sectorului hotelier românesc. Conform studiului, 40% dintre hotelieri consideră că se poate asigura o revenire mai rapidă odată cu relaxarea restricțiilor de călătorie și evenimente desfăşurate la interior și cu condiţia oferirii unui sprijin guvernamental financiar și salarial. În plus, 10% dintre respondenți observă beneficiul implementării unor ajutoare guvernamentale de călătorii pentru o creștere a cererii interne.

Recomanda 2
Cosmin Pam Matei 5178 Articole
Author

5 Comentarii

  1. ..nu ii plangeti…preturi exorbitante ,conditii zero,nici macar minime.atata timp cat exista „pomana” de la guvern (prima de concediu) care nu poate fi folosita NUMAI IN ROMANISTAN ,nici conditii nu vor fi…apropo..cati au declarat corect incasarile catre stat?cati emit bonuri fiscale pentru orice produs comandat la bar sau restaurant?nu imi pare rau de ei si de turismul din ro deloc…

  2. Este la fel cu acei asa zisi taximetristi care stau ore intregi parcati ilegal sub ochii sectoristilor in asteptarea unui client pe care sa-l jupoaie. Gasesc doua victime pe zi si pleaca acasa multumit ca a ‘lucrat din greu’ si in acea zi. Noroc cu uberistii care i-au scos de pe piata pe mai toti escrocii si puturosii cu taxi. Ca sa scazi preturile si sa ai motelul plin presupune multa munca in plus. De ce sa te obosesti cand poti sa stai?

  3. M-am uitat online la preturile oferite de agentii de turism si hotelierii romani.Te-ai fi asteptat ca ele sa reflecte nevoia de clienti, cu scaderea preturilor, oferte etc.Pauza.Preturile sunt mai mari ca in anii trecuti,conditiile mai rele.Cind lacomia este mare si vrei sa jupoi 10 clienti ca sa iti acoperi pierderile , si rezultatul este ca atare.Oare de ce grecii ,unde turismul reprezinta cca 50% din PIB au si continua sa aiba clienti?Pe acolo nu a fost covid?In Romania cu salarii la jumatatea mediei europene ,ai preturi care le concureaza pe cele din Franta, Germania, UK etc.Mincam pine din import ca taranul roman nu mai isi lucreaza pamintul ci se duce sa culeaga sparangel si capsuni la nemti si spanioli.Mergem la mare la bulgari si greci ,ca ne costa jumatate ca la noi.Si in acelas timp urlam ,coruptie, sau noi vrem pamint.Cred ca pentru cimitire ca singurul lucru pe care romanasul si-l doreste e sa-l ingropi in patria muma.

  4. Vazindu-ne atit de prosti , strainatatea ne-a dictat reluarea Privatizarii .
    Si cum aceste hoteluri si restaurante sunt inca scumpe aceeasi strainatate ne-a impus falimentarea lor .

  5. Politica proasta pupata cu drag si blandete de toti aghiotantii strangatori in brate, sponsorizarii politicienilor! Asta e consecinta propriilor actiuni!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.