În luna trandafirilor, să ne bucurăm de muzică

Ultimele trei sonate de Beethoven cu Matei Varga, la Sala Radio

Apreciat peste hotare drept unul dintre cei mai mari pianişti români ai momentului, considerat de presa internaţională ca un continuator al tradiţiei stabilite de artişti de renume ca Dinu Lipatti sau Radu Lupu, Matei Varga este invitat marţi, 31 mai, la ora 19.00, la Sala Radio, unde va prezenta o Seară Beethoven!

Artistul român a fost aplaudat în prestigioase săli din lume, ca: Avery Fisher Hall şi Carnegie Hall (New York), Konzerthaus (Berlin), Auditorium du Louvre, Salle Gaveau şi Salle Cortot (Paris), Teatrul Regal (Stockholm), Palau de la Música (Barcelona), Casals Hall (Tokyo) ş.a.

La Sala Radio, Matei Varga va susţine un recital cu trei dintre cele 32 de sonate pentru pian compuse de Beethoven: Sonata pentru pian nr. 30 în mi major, Sonata pentru pian nr. 31 în la bemol major, Sonata pentru pian nr. 32 în do minor.

Revista americanăFanfare, dedicată domeniului muzical, îl descria în 2012 pe Matei Varga astfel: “un muzician care poate să confere şi celei mai simple linii melodice un sens”. Pianistul român şi-a creat un repertoriu extrem de variat, de la marii compozitori ai muzicii simfonice şi camerale până la cele mai noi şi surprinzătoare creaţii ale compozitorilor contemporani.

În stagiunea curentă (2015-2016), programul său a cuprins apariţii în SUA, Europa şi Asia(alături de apreciatul violonist Gregory Harrington). Pianistul român a participat la importante festivaluri de muzică, între care International Keyboard Festival (New York), Festival de Sintra (Portugalia), Festival dei Due Mondi (Spoleto, Italia), Young Euro Classics (Berlin), Festivalul European Jeunes Talents (Paris), Festivalul Internaţional “George Enescu” (Bucureşti) şi Festivalul “Hariclea Darclée” (Brăila). Matei Varga a câştigat premiul al II-lea la Concursul Internaţional “George Enescu” şi a primit Premiul Special pentru cea mai bună interpretare a Sonatei în fa diez minor de Enescu. Alături de numeroase alte distincţii primite la Bucureşti, New York, Porto, Barcelona etc., a obţinut un Premiu Special la Concursul “Vendome”. Remarcat de Elisabeth Leonskaja, membră a juriului, a fost invitat să fie manager de proiect în cadrul ediţiilor 2009 şi 2013 ale Concursului “Vendome”. A mai făcut parte şi din juriul primei ediţii a Concursului Naţional “Dinu Lipatti” (Bucureşti, 2010).

Matei Varga a absolvit Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti în 2004. Și-a continuat apoi studiile la Mannes College (New York), obţinînd o diplomă de Master of Music (2006), precum şi Artist Diploma (2008).

Tineri muzicieni români selectaţi în European Music Campus Orchestra 2016”

Tineri violonişti în European Music Orchestra

În urma preselecţiilor organizate în luna mai, patru tineri muzicieni români – Antonia Mihalca (vioară), Ada Torge (violă), Valentina Panca (violă) şi Andrei Aiordachioei (corn) – au fost selectaţi în European Music Campus Orchestra 2016 – un proiect al Festivalului de la Grafenegg, Austria, şi al Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene (EUYO), ajuns anul acesta la cea de-a treia ediţie. De asemenea, alţi patru au fost păstraţi ca rezerve – Theodora Ciurezu (vioară), Mirona Matlinsche (vioară), Zsuzsa Domahidi (flaut) şi Raluca Mihaela Tihon (flaut).

Cei selectaţi să facă parte din European Music Campus Orchestra vor avea ocazia să participe la European Music Campus de la Grafenegg, între 23 iulie şi 7/8 august 2016, unde vor repeta alături de Orchestra de Tineret a Uniunii Europene (EUYO), vor studia împreună cu muzicieni şi profesori de prestigiu, vor cânta alături de alţi tineri talentaţi în cadrul European Music Orchestra 2016, vor putea asista la concertele de vară de la Grafenegg şi ale EUYO şi vor lua parte la activităţi de socializare, ce includ şi o vizită ghidată la Viena.

European Music Campus este un centru pentru tinerii muzicieni talentaţi din Europa. Campusul, creat în jurul rezidenţei Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene (EUYO), se află în inima Europei, în apropiere de Viena, pe domeniul idilic de la Grafenegg, unde se află numeroase spaţii performative. Campusul funcţionează pe perioada concertelor de vară şi a Festivalului de la Grafenegg.

Iniţiat în anul 2014, ca parte a proiectului Towards 2020, finanţat prin programul Europa Creativă, European Music Campus este un parteneriat între Grafenegg şi EUYO ce îşi propune să revigoreze, prin cultură, muzică şi dezbateri, idealurile ce au dus la crearea Uniunii Europene. Acesta include şi încercarea de a vedea în ce mod dezvoltarea abilităţilor orchestrale ar putea ajuta la sustenabilitatea Europei într-o perioadă dificilă din punct de vedere economic şi cum pot fi create noi locuri de muncă pentru tinerii muzicieni europeni.

Membrii European Music Campus Orchestra (EMCO) vor repeta la Grafenegg sub îndrumarea tutorilor EUYO, inclusiv a Directorului de repetiţii EUYO, Peter Stark, şi a foştilor membri ai orchestrei, şi vor pregăti un concert ce va avea loc în data de 6 august 2016 la Grafenegg.

EUYO este un proiect muzical european care reuneşte cei mai talentaţi muzicieni din toate cele 28 de ţări membre ale Uniunii Europene sub bagheta unor dirijori de faimă internaţională, într-o orchestră care transcende barierele sociale, culturale, politice şi economice. Prin concertele şi turneele susţinute în întreaga lume şi prin nivelul excepţional de pregătire al muzicienilor, EUYO a devenit una dintre cele mai prestigioase orchestre ale lumii. Pentru cele aproximativ 130 de locuri din orchestră se organizează anual preselecţii în fiecare ţară, membrii actuali ai orchestrei trebuind să se prezinte la preselecţii pentru a-şi păstra locul. De asemenea, EUYO are o listă de rezerve de aproximativ 200 de muzicieni, care au şansa să cânte în orchestră în timpul anului. Începând cu anul 2010, participarea muzicienilor români la EUYO este sprijinită de Institutul Cultural Român.

Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi la Sala Radio!

Trei dintre formaţiile muzicale Radio România – Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio şi Corul Academic Radio – participă şi în acest an la Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi (SIMN) – ediţia 26 – derulată sub titlul Limits… and Beyond! (Limite… şi dincolo de ele!). Organizată de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România, SIMN este cel mai important festival din ţară dedicat creaţiilor recente şi ocupă deja un loc semnificativ în viaţa muzicală internaţională. Director artistic al festivalului este compozitorul Dan Dediu.

“După douăzeci şi cinci de ediţii ale festivalului Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, timp în care s-au succedat diferite opinii şi mentalităţi de structurare ale programului artistic, cedând fie unor impulsuri reformatoare, fie unora conservatoare, aducând în prim-plan atât experimentalismul, cât şi recuperarea tradiţiei muzicii contemporane, iată că este momentul realizării unei sinteze care să cuprindă, pe de o parte, cele mai importante şi de succes tendinţe ale concepţiilor de până acum, iar pe de altă parte – nevoia asumării unei iniţiative inovatoare în plan internaţional”, afirmă organizatorii.

Miercuri, 25 mai, la ora 19.00, Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Cristian Oroşanu – dirijor şef permanent al Filarmonicii din Braşov, fondatorul şi dirijorul orchestrei Kamerata Kronstadt – vă invită la primul eveniment special din Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, derulat la Sala Radio. Veţi asculta patru lucrări semnate de compozitori români: Dan BuciuCristiane pentru orchestră, Liviu DănceanuSymConcertPhony, pentru trompetă şi orchestră, Livia Teodorescu-CiocăneaMysterium tremendum pentru mezzosoprană şi orchestră de cameră şi Ulpiu VladSonorităţi şi anemone III – concert pentru vioară, violoncel şi orchestră de coarde – toate în primă audiţie absolută!

În ipostază solistică îi veţi aplauda pe Sergiu Cârstea – trompetă, Antonela Barnat – mezzosoprană, Diana Moş – vioară şi Mircea Marian – violoncel.

Cel de-al doilea concert, programat vineri, 27 mai, la ora 19.00 la Sala Radio, este prezentat de Orchestra Naţională Radio şi de Corul Academic Radio (pregătit de Ciprian Țuţu), sub conducerea muzicală a lui Georghe Costin, dirijor al Filarmonicii „Banatul” – Timişioara. Îi veţi aplauda de asemenea pe pianistul Sorin Petrescu, solist concertist al Filarmonicii „Banatul“ şi membru al Trio-ului Contraste, şi pe Emil Vişenescu (clarinet), apreciat în turnee internaţionale prezentate în Elveţia, Germania, Olanda, Luxemburg, Belgia ş.a. Alături de două partituri semnate de doi apreciaţi compozitori români – Anatol Vieru (Simfonia a 5-a pentru cor şi orchestră pe versuri de Eminescu) şi Adrian Iorgulescu (Ipostaze I pentru pian şi orchestră) – veţi asculta în primă audiţie românească creaţia Doinei Rotaru: Fragile II pentru clarinet şi orchestră.

De altfel, ediţia 2016 aevenimentului îi aduce în prim plan pe compozitorii români Anatol Vieru şi Pascal Bentoiu, prin recuperarea unor capodopere ce se cuvin redimensionate şi reinterpretate, aşa cum afirmă organizatorii evenimentului.

Concursul Sibiu Jazz Festival deschide săptămâna jazzistică

Viorica Pintilie Quartet particpă la Concursul de Jazz de la Sibiu

În perioada 23-25 mai, în cadrul Sibiu Jazz Festival, se desfăşoară Concursul Sibiu Jazz Festival. Adresat noii generaţii de muzicieni ai genului, concursul aduce la Sibiu 16 concurenţi (formaţii şi solişti), din Austria, Italia, Republica Moldova şi România. Participanţii vor fi evaluaţi de un juriu alcătuit din experţi recunoscuţi în domeniul muzicii de jazz.

Participanţii ediţiei de anul acesta sunt: Pippi Dimonte, BB Quintet, Bigg Dimm a’Band, Koszorus Krisztina şi Szász Csaba,The Twisters, Antaki, Youvenis, Viorica Pintilie Quartet, Groovy Bastards, Cristina Radu, Iulia Heleanu, Maria Boldan, George Vasluianu, Lavinia Simionescu, Mădălin Oprisanu şi Sandu Bantaş.

Concursul Sibiu Jazz Festival, iniţiat în1979, a crescut generaţii de „copii” ai jazzului, artişti şi iubitori de jazz, care au făcut din acest eveniment un prilej să se adune, să închege o comunitate de intelectuali, de oameni care să gândească liber şi să se exprime ca atare.

Datorită Concursului, se ţese un fir care înnoadă legături între generaţii de muzicieni. E un fir care promite să poarte mai departe o misiune asumată acum mulţi ani de Festivalul de Jazz de la Sibiu – aceea de a descoperi, a promova şi a creşte tinerele talente în spiritul libertăţii şi a solidarităţii prilejuite de jazz.

Nu există jazzman român a cărui evoluţie să nu fi fost marcată, în vreun fel sau altul, de Concursul şi Festivalul de Jazz de la Sibiu.

Institutul Cultural Român va acorda Premiul pentru cea mai bună formaţie şi Premiul pentru cel mai bun vocalist.

În mod tradiţional deja, seara de miercuri, 25 mai, va marca încheierea Concursului Sibiu Jazz Festival, prin Gala Laureaţilor şi două concerte speciale: Hot Club de Cluj & Cornel Bucşă (câştigători 2015) şi Amalia Preda Quartet (câştigător 2014).

Evenimentul este realizat cu sprijinul urmatoarelor instituţii: Casa de Cultură a Studenţilor Sibiu, Consiliul Local şi Primăria Municipiului Sibiu, Consiliul Judeţean Sibiu, Institutul Cultural Român, Enciclopedia Muzicală a României.

Jazz pentru copii la Teatrul „Gong” din Sibiu

Mihai Iordache cântă jazz pentru copii la Teatrul Gong

Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gong” din Sibiu şi Fundaţia Sibiu Jazz Festival prezintă duminică, 29 mai, la ora 18.00, primul concert din seria Jazz for Kids, care propune o serie de spectacole de jazz adresate atât copiilor, cât şi părinţilor. Ineditul acestui proiect constă în latura educaţională a concertelor, artiştii invitaţi interacţionând cu spectatorii pentru o mai bună înţelegere a jazz-ului. Muzica, armoniile şi ritmul se vor transforma în poveşti, personaje sau ghicitori cu ajutorul cărora artiştii vor traduce, pe înţelesul micilor spectatori, limbajul bogat al muzicii de jazz.

Primul concert din această serie se va desfăşura pe lucrări compuse de cunoscutul muzician Mihai Iordache (saxofon, djemebe), ce va urca pe scenă alături de Adi Stoenescu (clape), Dan Mitrofan (chitară) şi Tavi Scurtu (baterie).

„Pentru noi a fost o bucurie să devenim parteneri în acest proiect al Sibiu Jazz Festival. Credem cu tărie în acest tip de evenimente nu doar pentru contribuţia decisivă la formarea noului public, dar şi pentru că muzica poate fi un factor critic în performanţa şcolară a unui copil”, a declarat Adrian Tibu, managerul teatrului.

Acest proiect este prezentat în cadrul Sibiu Jazz Festival şi realizat cu sprijinul jazz.ro.

Concursul Internaţional de Muzică pentru Tineret “Dinu Lipatti”

În perioada 23 – 27 mai, Accademia Musicale Mediterranea şi Accademia di Romania in Roma organizează International Music Competition for Youth “Dinu Lipatti”/ Concursul Internaţional de Muzică pentru Tineret “Dinu Lipatti”, 2016. Evenimentul se desfăşoară sub patronajul Preşedinţiei Senatului Republicii Italiene.

Toate probele vor fi publice şi se vor desfăşura în sala de concerte de la Accademia di Romania.

Marţi, 24 mai de la ora 14.30, a avut loc secţiunea – Instrumente cu coarde, de la ora 17.30 secţiunea – Muzică de cameră, iar de la ora 18.30, avea loc secţiunea – Chitară.

Miercuri, 25 mai de la ora 14.30, începe secţiunea – Pian pe categorii de vârstă, până la ora 19.00 când are loc secţiunea – Canto liric.

Joi, 26 mai, începând cu ora 14.30 va continua secţiunea – Pian pe categorii de vârstă.

Vineri 27 mai, ultima zi de concurs va începe la ora 9.00 cu secţiunea – Muzică de cameră, urmată la ora 10.00 de Finala câştigătorilor pe categorii.

Concursul se va încheia cu Concertul de gală al câştigătorilor, care va avea loc la ora 19.00, în sala de concerte de la Accademia di Romania.

Horia Mihail la finalul celei de-a VI-a ediţii a turneului “Pianul Călător”

Horia Mihail şi Pianul călător

Aplauzele ce au încununat succesul lui Horia Mihail în Turneul Pianul Călător, ajuns în 2016 la cea a VI-a ediţie, s-au auzit pe 21 mai la Dumbrăveni, ultimul dintre cele 19 oraşe în care pianistul a dus muzica lui Chopin. Ca în fiecare an, Horia Mihail a călătorit pentru a oferi publicului muzica de calitate şi de mare sensibilitate, dar şi pentru a-i face mai conştienţi pe cei responsabili de necesitatea unei infrastructuri pianistice mai bune, chiar şi în oraşele foarte mici, unde evenimentele muzicale de acest fel sunt foarte mult apreciate. La invitaţia Radio România, pianistul a pornit la drum pe 24 martie, a străbătut aproximativ 6.000 de kilometri, susţinând concerte şi recitaluri, prestaţia sa fiind răsplătită cu îndelungi aplauze de miile de spectatori, care au umplut sălile.

În al şaselea an de călătorie, Pianul Călător, pus la dispoziţie de Radio România, a fost lăsat în folosinţa comunităţii locale din Alba Iulia, oraş în care Horia Mihail a fost primit cu entuziasm. De aceea pianistul se va întoarce aici foarte curând, pe 24 mai, împreună cu flautistul Ion Bogdan Ştefănescu, pentru un recital Flautul de Aur.

Turneul Pianul Călător s-a oprit şi în spaţii neconvenţionale. Horia Mihail, însoţit de un pian de concert adevărat, a poposit în foişoarele din parcurile Herăstrău şi Cişmigiu, unde au avut loc două recitaluri în aer liber realizate cu sprijinul ArCuB. Invitaţia a fost acceptată cu mult entuziasm de melomani sau simpli trecători care au avut prilejul să asculte frumoasele lucrări romantice care au fost pe placul tuturor, indiferent de vârstă.

“E frumos şi în parc. Un altfel de Chopin”. “ Frumos. Ştiţi că muzica e una din modalităţile de comunicare între îngeri”, ”Îl aşteptăm de multă vreme, mie îmi place foarte mult Chopin şi copiilor cred că le-a plăcut foarte mult. L-au mai ascultat acasă, deci a fost ceva cunoscut pentru ei. Au fost şi în sala de spectacol, iar acum am venit special pentru concert”. Un copil a mărturisit: “Mie mi s-a părut frumos. Aş vrea să-l ascult şi mâine”. “Se aude destul de bine. Şi mai ales că programul este foarte uşor. Chopin… să-l reauzi când te plimbi şi eşti în verdeaţa asta superbă… E absolut minunat. Ideea mi se pare foarte bună”.

La final de turneu, încărcat de energia pe care publicul i-o dă întotdeauna, Horia Mihail rememorează momentele plăcute:

„Am cântat mult şi am cântat unui public numeros ceea ce mă bucură foarte mult. Nu aş putea spune că publicul a fost foarte călduros de această dată, pentru că eu sunt un răsfăţat al publicului din România, dar iată am întâlnit un public nou, cel din Drobeta Turnu Severin unde am debutat abia acum”.

Peste 10.000 de bucureşteni, la Sound & Vision Festival #2

Sound and Vision Festival 2016

Festivalul de Muzică Alternativă – Sound & Vision #2 a contribuit la vibe-ul special al Bucureştiului în weekend-ul 20-22 mai, timp în care alte evenimente culturale importante pentru candidatura orasului #Bucuresti2021 la titlul de Capitală Europeană a CulturiiRomanian Design Week, Noaptea Muzeelor, au făcut ca oraşul nostru să devină un centru al manifestărilor creative în care cultura urbană a fost extrem de efervescentă şi vie.

O locaţie neconvenţională – Gara Regală Băneasa a devenit, weekend-ul trecut, un punct important de interes pentru scena de muzică alternativă românească, Sound & Vision Festival aducând pe scenă un mix eclectic de artişti şi un sound a cărui frecvenţă a variat, în functie de ziua aleasă, de la electro, indie, la alternativ rock, hip-hop, freestyle rap şi dub.

Celor 15 trupe, Golan, Yelllow, Otherside, Helen, Satellites, Grimus, Altermosfera, Eyedrops, The Kryptonite Sparks, Baby Elvis, Șuie Paparude, Argatu, Fantome, Omu Gnom, Psihotrop şi celor 3 DJ, Andreea Veder, Logout Djs şi Vlad Dobrescu, care ne-au ţinut în priză timp de 3 zile, li se adaugă crew-ul AV al celor de la Mindscape Visual Studios, care au susţinut festivalul printr-un concept vizual unitar, atât prin proiecţiile live de pe scenă, cât şi prin videomapping-ul creat pentru faţada Gării Regale Băneasa.

Acustic şi vizual, Sound and Vision Festival a propus bucureştenilor o viziune alternativă a spaţiului urban şi a creat contextul în care artişti reprezentativi pentru cultura urbană a acestui moment, şi-au expus arta în faţa unui public numeros, de peste 10.000 de oameni.

Zona de chillout şi food-court-ul au menţinut energia festivalului şi sesiunile de socializare la o frecvenţă optimă şi au creat un spaţiu imens de warm-up pentru cei care se aventurau mai apoi în mulţimea care dansa pe ritmul alternativ al oraşului. Echipa #bucuresti2021 a povestit locuitorilor oraşului despre impactul pozitiv pe care îl are candidatura Bucureştiului la titlul de Capitală Europeană a Culturii în 2021 şi a surprins în fotografii pline de voie bună susţinătorii #bucuresti2021!

Alături de alte festivaluri importante, marca ARCUB, festivalul Sound & Vision 2016 face parte din candidatura oraşului la titlul de Capitală Europeană a Culturii.

Sound & Vision Festival mulţumeste partenerilor şi artiştilor pentru implicare, pentru că au crezut în această viziune alternativă împreuna cu noi, şi salută reverenţios publicul atât de numeros care a făcut ca acest eveniment să fie unul de suflet şi de referinţă!”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.