Irina Răchiţeanu, într-un rol unic, în comedia „Bătrâna şi hoţul”

Luni, 12 octombrie, în amintirea Irinei Răchiţeanu, care a dispărut dintre noi la 15 octombrie 2013, şi a fost cea care a marcat, printr-o prezenţă histrionică de peste o jumătate de secol, scena românească, Casa de producţie a TVR propune spectacolul preluat de la Teatrul Mic, Bătrâna şi hoţul, de Viorel Savin, în regia lui Cristian Hadjiculea, ce va fi difuzat astăzi, la ora 20.10, la TVR 2.

Irina Răchiţeanu mărturisea că rolul Bătrânei din textul lui Viorel Savin era o încercare pentru ea: „Autorul a propus o bătrâna de peste 80 de ani. Eu am 65 – şi sunt încă în formă. Umeri cărnoşi, sâni, şolduri. Şi nu am darul «compoziţiilor de vârstă» à la Leopoldina Bălănuţă sau Olga Tudorache”. Îndoielile din timpul repetiţiilor au fost, însă, depăşite pentru a deveni spectacolul memorabil al Teatrului Mic.

La puţin timp după premiera absolută la Bacău, în 1983, Cristian Hadjiculea propune Teatrului Mic textul dramaturgului Viorel Savin, cu marea tragediană Irina Răchiţeanu în rolul principal, faţă în faţă cu Sorin Medeleni – Hoţul. Intriga simplă: un hoţ pătrunde într-un muzeu pentru a fura un tablou şi dă peste custodele şi proprietarul muzeului, o bătrână de 80 de ani, incapabilă să îl oprească, fizic, dar perfect capabilă de un întreg arsenal de «trucuri, prefăcătorii şi amânări»”, scria Constantin Radu-Maria în Revista TEATRUL, în 1987.

Irina Răchiţeanu descoperă cheia rolului, se regăseşte pe ea însăşi şi depăşeşte handicapul primelor repetiţii devenind punctul central al reuşitei spectacolului, după cum o descrie crticiul de teatru Valentin Silvestru în cronica sa de la premieră: „ea făureşte personajul cu o fermecătoare bogăţie de detalii. Schimbă cursive numeroasele măşti, inducând în eroare nu numai oaspetele, ci şi spectatorii, asupra invitabilelor intenţii. Joacă fără greş şi cu distincţie senilitatea, candoarea, cinismul, răutatea sadică, ironia veninoasă, prestanţa, trufia ciocoiască, deznădejdea, curajul, inconştienţa, viclenia, indiferenţa, pictând magistral un portret saturat de tonuri tulburi, de o savantă imprecizie, pe care l-ar fi semnat, cred, Derain./…/ E o plăcere s-o vezi pe Irina Răchiţeanu practicând un atare teatru modern – sigur în intonaţii şi mişcări, fluid în atitudini şi stări – stăpânind scena cu autoritatea pe care o dă întotdeauna complexitatea sufletească realizată cu lapidaritate expresivă”.

În distribuţie Irina Răchiţeanu, Sorin Medeleni, Petre Moraru, Ieremciuc Niculae.

Director de producţie: Viorel Suciu. Decoruri: Virgil Luscov, Gheorghe Cazan. Costume: Daniela Mirea. Imaginea: Radu Popescu, Cristian Neacşu, Mihai Naghy, Andrei Marinescu. Director de imagine: Cristian Nicolau. Regia de montaj: Marga Niţă.

Regia artistică TV: Olimpia Arghir.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.