Premieră cu “Între noi e totul bine”, la TNB
Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti anunţă premiera oficială a spectacolului Între noi e totul bine de Dorota Maslowska, în regia lui Radu Afrim, care va avea loc duminică 27 septembrie, la ora 20.00, la Sala Pictura, precedată fiind de avanpremierele din 22 şi 23 septembrie, ora 20.00.
O piesă care a avut premiera mondială în 2009, şi care este montată acum pentru prima dată în România, vă va purta dincolo de arii geografice, de marcaje şi delimitări temporale într-o răvăşitoare poveste despre generaţii sacrificate, despre pace şi război, existenţă şi non-existenţă, dar mai ales despre haosul pogorât peste lume după cel de-al Doilea Război Mondial, în care fiinţa şi identitatea ei naţională prea puţin mai contează, mai ales dacă eşti născut într-o ţară greu încercată istoric. Un memento, dar şi un serios semnal de alarmă, ţesut în textura unei comedii negre de cea mai bună calitate, agrementată scenic prin momente de music-hall, travestiuri, compoziţii şi întorsături de situaţie abil conduse regizoral.
Un spectacol pe care veţi dori să-l tot vedeţi, în mod special pentru aceste surprinzătoare creaţii actoriceşti. O distribuţie de zile mari cu: Dorina Chiriac (debutând în forţă şi la Naţional!), Marius Manole (greu de recunoscut!) ca şi Istvan Teglaş de altfel, plus multe alte surprize, pe numele lor de scenă: Liliana Ghiţă, Natalia Călin, Florentina Ţilea, Cezar Antal.
Radu Afrim a imaginat, pornind de la o scriitură de mare complexitate, personaje pline de culoare şi pitoresc, oferindu-le şi cadrul potrivit de desfăşurare. Atmosfera acestei realităţi, ce pare să ne scape printre degete în timp ce vrem să-i prindem conturul, se datorează în egală măsură scenografiei concepute de tânăra arhitectă Irina Moscu.
Născută în 1983 în Polonia, Dorota Masłowska s-a remarcat de la o vârstă fragedă, cucerind practic toate treptele pe care a năzuit să le urce. Dramaturg, cronicar, compozitor, solist vocal, producător muzical, Dorota Masłowska este una dintre vocile tinerei generaţii care îşi manifestă personalitatea creatoare printr-o multitudine de forme de exprimare, cu o viziune matură asupra realităţii şi o scriitură non-conformistă, jonglând, printr-un joc subtil, între poetic şi sordid, ironie şi pesimism. Debutul literar fulminant, în 2002, cu romanul postmodernist Albă ca zăpada şi roşu bolşevic, distins cu premiul criticilor la prestigiosul Premiu literar polonez NIKE, în 2003, a fost urmat, în 2006, de Premiul NIKE pentru romanul Păunul reginei. Şi această piesă, a doua ei creaţie dramatică, a obţinut o nominalizare în 2009, pentru acelaşi premiu. Din 2012, Între noi e totul bine e montată fără întrerupere în Ungaria, Rusia, Franţa, Cehia, Suedia etc., iar autoarea este recompensată cu Premiul pentru Cel mai bun dramaturg la Festivalul de Dramaturgie Contemporană de la Zabrze (2009), precum şi cu Premiul pentru Cea mai bună piesă a anului 2010, oferit de Ministerul Culturii din Polonia.
„Oamenii tineri îşi caută modalităţi noi de a vorbi despre identitate, declara tânăra scriitoare într-un interviu. Încep să simtă nevoia aceasta şi o caută în Europa, unde cu toţii pretindem că suntem la fel. Cred că în Polonia nu a existat până acum un limbaj care ar putea să exprime experienţa noastră: cum e să ai o copilărie în timp de război împrumutată de la bunici şi părinţi. Am impresia sau cel puţin speranţa că acest spectacol va arăta acest lucru”.
Sunteţi invitaţi să vă construiţi propriul răspuns – şi nu doar la această întrebare, cu ocazia celei dintâi premiere ale stagiunii 2015-2016, la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti.
La “Nottara”, publicul preferă comedia şi actorii tineri

Adrian Văncică şi Cerasela Iosifescu în Scandal la Operă
Actorii Ioana Calotă, Gabriel Răuţă şi Vlad Zamfirescu au devenit ambasadori onorifici ai Teatrului Nottara pentru anul 2015, după ce, în 2014, această onoare le-a revenit actorilor Andi Vasluianu, Ada Navrot şi Dan Bordeianu. În cadrul unei conferinţe de presă, reprezentanţii instituţiei au anunţat că au ales alţi trei actori tineri care să promoveze proiectele Teatrului Nottara.
Ioana Calotă, Gabriel Răuţă şi Vlad Zamfirescu au acceptat să îşi dedice timpul întâlnirii cu publicul şi în afara spectacolelor, vor da interviuri, se vor întâlni cu spectatorii etc. Teatrul Nottara îşi propune în acest fel să fie mai aproape de publicul fidel, dar şi să atragă spectatori tineri. Astfel, se încearcă mişcorarea distanţei create între actorii de pe scenă şi publicul din sală.
Întrebaţi ce spectacole ar recomanda publicului, cei trei noi ambasadori şi-au prezentat preferinţele. Ioana Calotă a vorbit despre Vestul singuratic, de Martin McDonagh, Vlad Zamfirescu, despre spectacolul Panică, de Mika Myllyaho, iar Gabriel Răuţă a ales două spectacole preferate, Fazanul, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu şi Noul locatar, de Eugen Ionescu.

Mircea Diaconu în Scandal la Operă
În cadrul aceleiaşi conferinţe, reprezentanţii teatrului au făcut cunoscute rezultatele studiului de piaţă realizat în perioada mai 2013 – aprilie 2015, pe un eşantion de 10.709 spectatori ai Teatrului Nottara, la iniţiativa directoarei instituţiei, Marinela Ţepuş. Intitulat Juriul spectatorilor, proiectul a fost realizat de IMAS Marketing şi Sondaje, scopul fiind acela de a afla preferinţele teatrale şi nevoile spectatorilor săi. Juriul spectatorilor este un instrument de cercetare prin care managementul Teatrului Nottara beneficiază de un feedback continuu din partea spectatorilor, cu privire la diverse aspecte ale activităţii teatrului. Acest feedback este asigurat prin completarea de către spectatori, după fiecare spectacol vizionat, a unor fişe de evaluare. Fişele sunt distribuite şi completate permanent, iar prelucrarea şi actualizarea datelor se face trimestrial. În această etapă au fost completate 10.709 fişe, de către spectatorii care au vizionat 55 de producţii. Conform acestor fişe de evaluare, s-au desprins următoarele concluzii: spectatorii apreciază cel mai mult (păreri bune şi foarte bune) locul teatrului (88,0%), trupa de actori (82,4%), personalul (81,4%), regizorii (77,1%). Cel mai puţin apreciate de spectatori sunt acustica sălilor (68,5%), dotarea tehnică (60,7%), confortul sălilor (60,4%).
Faţă de celălalt sondaj din 2012, se observă acum o schimbare a preferinţelor publicului, în ce priveşte trupa de actori şi o schimbare a ierarhiilor: artişti precum Andi Vasluianu, Dan Bordeianu, Adrian Văncică, Alexandru Jitea sunt mai îndrăgiţi decât Alexandru Repan, Mircea Diaconu, Constantin Cotimanis, Ion Haiduc. În ceea ce priveşte actriţele, dispare din topul preferinţelor Diana Lupescu, dar se menţine în top Catrinel Dumitrescu, lângă care apar Ada Navrot, Ioana Calotă, Andreea Măcelaru Şofron, Victoria Cociaş.

Constantin Cotimanis şi Luminiţa Erga în Ultimul Don Juan
De asemenea, potrivit acestui studiu, cele mai apreciate de spectatori au fost comediile. Punctajele cele mai mari le-au obţinut spectacolele Fazanul, de Georges Feydeau, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, Scandal la Operă!, de Ken Ludwig, în regia lui Petre Bokor, şi Titanic Vals, de Tudor Muşatescu, regizat de Dinu Cernescu, Metoda de Jordi Galcéran, în regia lui Theodor-Cristian Popescu, Ultimul Don Juan, de Neil Simon, regizat de Petre Bokor şi Aici nu-i de joacă, după Pauline Daumale, un spectacol de Catrinel Dumitrescu.
Cu prilejul conferinţei de presă, reprezentanţii Teatrului Nottara au anunţat că spectatorii vor putea plăti de acum cu cardul la agenţia de bilete, de asemenea, biletele vor putea fi achiziţionate şi de pe site-ul teatrului, prin intermediul Eventim, iar lucrările de renovare sunt în curs de finalizare, scaunele urmând să fie înlocuite cu unele mai confortabile.
Comedia muzicală „Hârca se întoarce”, la Teatrul Elisabeta

Hârca se întoarce
Comedia muzicală Hârca se întoarce, adaptare după Baba Hârca a lui Matei Millo, revine la Teatrul Elisabeta din Bucureşti, în stagiunea 2015-2016. Primul spectacolul este programat marţi, 6 octombrie, la ora 20.00. Următorul – pe 25 octombrie, tot la ora 20.00.
Distribuţia revine în formulă completă. Actriţa Dana Rotaru este protagonista spectacolului. Alături de ea joacă Bogdan Talaşman, Diana Dumitrescu, Alexandru Suciu, Orest Pîslariu Ranghilof şi Vladimir Drăghia. Scenografia poartă semnătura lui Vladimir Turturică, iar mişcarea scenică este concepută de coregrafa Andreea Toma, fostă prim-solistă a Ansamblului de balet al Teatrului Naţional de Operetă Ion Dacian din Bucureşti. Claudia Hanghiuc, mezzosoprană la Teatrul de Operetă Ion Dacian, este vocal coach-ul spectacolului.
Hârca se întoarce este una dintre puţinele comedii muzicale din piesajul teatral românesc. Muzica este realizată special pentru acest spectacol de actorul şi compozitorul Alexandru Suciu, remarcat în ultimii ani pentru coloana sonoră a mai multor spectacole de pe scenele bucureştene şi din ţară.
Hârca se întoarce este un spectacol inedit prin abordarea regizorală şi scriitoricească. Regizorul şi scenaristul Cătălin Rotaru reuşeşte, alături de scenarista Gabi Virginia Şarga, să aducă povestea lui Matei Millo în zilele noastre. Hârca, pe vremuri vrăjitoarea urâtă, devine o femeie abilă şi, la nevoie, chiar seducătare. „Cred că este una dintre acele poveşti româneşti care poate fi repovestită în ritmul şi cu limbajul zilelor noastre. Are o savoare specială, are un «ceva» ce o face «repovestibilă»”, spune Cătălin Rotaru. „Hârca este un personaj extrem de interesant şi de complex. Într-un anume sens, nemuritor. Întodeauna au existat Hârci, indiferent de timpul în care plasăm povestea”.
Hârca (actriţa Dana Rotaru), lacomă şi manipulatoare a slăbiciunilor celorlalţi, lucrează mână în mână cu Chiosa (Vladimir Drăghia), un şmecher de cartier, bun cunoscător al lumii interlope. O incitantă ocazie se naşte atunci când Hârca află că atât seducătorul tânăr Vlad (Alexandru Suciu), cât şi bătrânul şi bogatul domn Bâzu (Bogdan Talaşman) visează la tânăra ingenuă Viorica (Diana Dumitrescu). Din dorinţa de a o cuceri pe Viorica, ambii îi cer ajutorul Hârcăi. Pasiunea lor nu trece neexploatată, Hârca încercând să manipuleze lucrurile în favoarea celui care plăteşte mai bine. Dar goana după bani încurcă lucrurile. După un şir de peripeţii şi situaţii comice, adevărul e gata să iasă la lumină. Ce se va întâmpla cu Hârca? Dar cu Viorica? Va alege dragostea sau se va mărita cu Bâzu cel bogat?
Hârca se întoarce este produs de Axis Productions, o asociaţie non-profit implicată în producţia şi promovarea proiectelor independente de teatru şi film. În 2014, a produs şi lansat piesa Jocul din Ialta, de Brian Friel, şi a realizat două spectacole de succes – American Nights in Bucharest, avându-i ca invitaţi speciali pe Oana Pellea şi Ion Caramitru, şi American Night Dream, avându-i ca protagonişti pe cântăreţul şi regizorul de musical american Calvin McClinton, alături de cunoscuta cântăreaţă Claudia Cream. Ambele spectacole au fost realizate cu sprijinul Ambasadei SUA la Bucureşti.
Cele mai provocatoare spectacole pentru tineri se văd la Sibiu!

Pisica verde, o poveste de dragoste adolescentină
Ediţia pilot a Festivalului Tânăr de la Sibiu (30 septembrie – 4 octombrie) face o cronică a realităţii din jurul nostru prin prezentarea unora dintre cele mai provocatoare spectacole pentru tineri din România.
Profu de religie este rodul unui „proces colaborativ” dintre dramaturgul Mihaela Michailov, regizorul Bobi Pricop şi actorii Teatrului Naţional din Craiova, după ce un fragment din piesă a fost declarat câştigător la cea de-a treia ediţie a Concursului de proiecte pentru tineri regizori şi dramaturgi români iniţiat de Naţionalul craiovean. „Ideea piesei (…) e importantă nu doar ca problemă filosofică (ce e adevărul?), ci mai cu seamă în contextul conflictelor repetate între adevărul propovăduit de educatori (şcoală, biserică, familie) şi realitatea vieţii de şcolar. E aleasă ca teren al dezbaterii religia nu întâmplător, aici dogma fiind mai puternică, iar poziţionarea faţă de aceasta mai dificilă. Cu atât mai mult când e vorba de adolescenţă, vârsta «de ce»-urilor şi a crizelor identitare”, a declarat Mihaela Michailov, câştigătoarea unui premiu UNITER pentru cea mai bună piesă românească. Profu de religie va fi prezentat la Sibiu miercuri, 30 septembrie, de la ora 18.00, în sala de la parterul Teatrului „Gong”.
Pisica verde a obţinut Premiul Sică Alexandrescu pentru cel mai bun spectacol la Gala Tânărului Actor Hop 2013. Spectacolul spune povestea a şase adolescenţi dintr-un oraş de provincie şi a unei seri de sâmbătă care le va schimba vieţile pentru totdeauna. Aşa cum declara şi Elise Wilk, autoarea piesei, acest spectacol spune o poveste despre o crimă. E o poveste pe care o ştim cu toţii: am citit-o în ziar sau am văzut-o la ştiri. În primul rând însă, piesa vorbeşte despre puterea imaginaţiei, cea care ne salvează de lumea gri în care trăim. Lumea celor şase adolescenţi înseamnă cartierul de blocuri din spatele combinatului, şcoala, primele iubiri şi clubul President, unde merg sâmbătă seara. Dar lumea lor mai înseamnă şi îngeri care beau vodkă, vrăji făcute la miezul nopţii, pisici verzi care apar în mijlocul intersecţiei şi pastile colorate pe care le înghiţi ca să uiţi. Este o lume din care părinţii lipsesc: fie sunt plecaţi la muncă în străinătate, fie n-au timp, fie copiii sunt nevoiţi să joace rolul părinţilor. Toţi adolescenţii din această poveste se refugiază în lumi paralele, care par mult mai frumoase şi mai suportabile decât cea în care trăiesc. Pisica verde spune o poveste de dragoste. Ca multe poveşti de dragoste din adolescenţă, este vorba despre o iubire neîmpărtăşită. Reprezentaţia spectacolului va avea loc miercuri, 30 septembrie, ora 20.00, la sala de la etaj a Teatrului „Gong”.

Kampf, un show cu multiple coregrafii
În spaţiul performativ contemporan, spectacolul lui Ferenc Fehér de la “M Studio”, Kampf este o incursiune coregrafică în zona puterii şi manipulării, a „echilibrului” între dominator şi dominat, a relaţiei între grup şi individ. Show-ul funcţionează cu multiple coregrafii – inclusiv de sunete – care folosesc intens părţi „nedansante” din corp (dansul cu spatele sau cu palma), cu o sincronizare perfectă şi cu excelente partituri teatrale, ce includ doze consistente de umor. Trupa maghiară de la “M Studio” funcţionează organic, într-o sincronie perfectă. În spectacol apare un artist fascinant, de mare expresivitate, Levente Orbán, cu o plastică corporală unică şi o figură aspră şi cameleonică, între Jim Morisson şi Humphrey Bogart, actor de mare fineţe şi forţă care poate fi văzut în filmul premiat la Festivalul de la Cannes 2015, Son of Saul (regia László Nemes, propunerea Ungariei pentru Premiile Oscar 2016). Spectacolul va fi prezentat joi, 1 octombrie, ora 20.00, la Sala Studio.