
Ceea ce s-a petrecut și se petrece în societățile modernității târzii nu lasă neschimbată înțelegerea valorilor. Ca urmare, și valorile moderne se pot apăra astăzi doar aducându-le la zi.
Bunăoară, în deceniile postbelice, s-au acumulat învățături importante cu privire la libertate ca esență a modernității. Două sunt primordiale.
Prima ne spune că nu este libertate acolo unde persoanele nu sunt libere. În lipsa ei se produc crize de legitimare și de motivație, ce se varsă în crize economice. De exemplu, în unele țări s-a învățat din experiență proprie că etatizarea proprietăților nu asigură economie competitivă și strivește libertățile.
A doua ne spune că nu este niciodată suficientă proclamarea libertății pentru a exista libertate. Se observă cu ochiul liber și astăzi că se poate pretinde stat de drept, dar se fac abuzuri în justiție, se pot proclama libertăți, dar se îngrădesc cei care nu împărtășesc opțiuni mioape, societățile pot fi deschise, dar fără gândire liberă. Libertățile persistă numai dacă sunt continuu exercitate.
Libertatea are, cum se știe, multe înțelesuri. Chiar Isaiah Berlin (Two Concepts of Liberty, 1958), care a inaugurat dezbaterea postbelică asupra libertății, observa că este vorba de un „cuvânt proteic”, cu peste două sute de semnificații, adesea contextuale. Iar o oportună antologie (Philipp Schink, Hrsg., Freiheit. Zeitgenosische Texte zu einer philosophischen Kontroverse, Suhrkamp, Frankfurt am Main, 2017) adăuga: „Deși conceptul este pe buzele tuturor, el este folosit în sensuri cu totul diferite, iar asupra semnificației lui se controversează evident intens. Tocmai pentru că libertatea este un atât de , este potrivit să vedem mai exact și să spunem ce se înțelege prin libertatea care se apără sau, respectiv, se instituie, ce urmări are o înțelegere sau alta a libertății pentru o ordine politică și pentru societate” (p.9-10). Contează, așadar, mai cu seamă ce rezultă din înțelegerile libertății.
Înțelegerea actuală a libertății vine după o istorie deloc liniară. S-a moștenit din liberalismul clasic, în bună măsură de la John Stuart Mill, luarea libertății drept opusul constrângerilor și limitărilor de acțiune. Libertatea a fost înțeleasă în raport cu autoritatea din societate, indiferent de alte consecințe. S-a moștenit din același liberalism, mai ales de la Thomas Jefferson, luarea libertății ca realizare de sine a omului în cadrele unui stat luminat. Libertatea presupune drepturi inalienabile, alegeri libere, tripartiția puterilor, controlul lor reciproc.
Dacă curentul libertar include înțelegerea libertății ca dat natural al individului, în raport cu orice autoritate, curentul republican echivalează libertatea cu autodeterminarea cetățeanului și consideră că instituțiile și legile încadrează libertățile. Cele două optici converg în promovarea libertății persoanei și întrețin și azi o discuție fructuoasă, chiar dacă se mai oscilează între a lua individul sau a lua cetățeanul ca reper și a rămas în discuție corelarea libertății cu evoluția din societate.
Socialismele secolului al XIX-lea au pus altfel problema libertății. Pe de o parte, odată cu industrialismul au trebuit considerate categorii mai largi de populație. Pe de altă parte, sociologia a făcut temă din dominația de grup. Opțiunea tipică a fost recunoașterea dependenței libertății de premise aflate în viața socială. Dar tematizarea acestor premise a dus în practică la limitarea libertăților individuale și, direct, a alegerii politice.
În secolul al XX-lea, nazismul a suprapus libertatea individuală cu afirmarea națiunii înțeleasă etnic și rasial. Stalinismul a postulat suprapunerea ei cu interesele clasei muncitoare. Cele două și-au împrumutat trăsături și au întreținut un paternalism ce a luat forma regimurilor de dictatură. In acest cadru, indivizii au devenit piese într-un angrenaj în care se amestecă aspirații, constrângeri și violențe, încât libertatea a fost practic nimicită. Nazismul și stalinismul au arătat cât de prezent este pericolul anihilării libertății în societățile moderne.
Reacția la distrugerea libertăților individuale a dus în perioada postbelică la restaurația neoliberală. Aceasta reia considerarea libertății persoanei ca valoare de bază a societății moderne, dar nu o mai ancorează în natură, ci în legislație. Friedrich A. Hayek a întărit opțiunea susținând că libertatea este „principiu, nu scop al acțiunii colective” (Freedom, Reason and Tradition, 1958) și respingând orice colectivism. Libertatea, dar și statul capătă astfel putere sporită, după ce libertatea individuală a intrat sub presiunea reducerii la libertatea alegerii. În asemenea condiții, libertatea ajunge, însă, să fie din nou politizată.
Evenimentele anilor pe care îi trăim ne solicită cât se poate de evident o nouă reflecție asupra libertății. În orice caz, ele nu ne permit să considerăm libertatea ca ceva asigurat, ce nu ar mai trebui interogat și apărat. Iată câteva exemple.
Azi, în România, se discută intens privatizarea de după 1989. Deși pare destul de târzie, discuția trebuie purtată având în vedere gravitatea situației în care s-a ajuns. O țară cu o industrie relativ complexă, care ar fi putut deveni competitivă prin privatizare chibzuită și management schimbat, și fără datorii a ajuns dezindustrializată, eminamente importatoare de alimente de strictă necesitate, care s-a îndatorat deja fără precedent.
Evident că nu intră în discuție recursul la privatizare. Aceasta se impunea. Din start, pentru cine voia să ia în seamă argumentele, a fost clar (cum arătase deja Ludwig von Mises, Economic Calculation in the Socialist Commonwealth, 1920) că economia etatizată nu va putea asigura mișcarea bunurilor într-un mod eficient, competitiv cu mecanismele pieței. Iar în urma experimentului Ungariei de după 1956, apoi odată cu cotitura Chinei din 1978 era clar că va urma trecerea extinsă la economia de piață, cu privatizări și libertăți prealabile.
Dar felul cum s-a făcut privatizarea nu are cum să nu fie în discuție. După cum ne spun economiști lucizi, acest fel a dus în România ultimelor două decenii la distrugeri fără seamăn de industrii. Istorici integri vorbesc de cel mai mare jaf din istoria țării, cu cea mai mare prăbușire într-un timp scurt. Iar aceste evaluări precise sunt în cărți ale unor autori de azi din România, aflate la îndemâna oricui.
Oricât se împachetează adevărul în explicații superficiale, privatizarea păguboasă care s-a făcut în România nu a venit din nevoia de capitalizare a unităților, din penuria de finanțări și din evoluția piețelor externe, cum se spune, oricare erau acestea. Ea a avut surse mai adânci ce rezidă în slaba cunoaștere a economiei, a pieței și a sudurii lor din partea decidenților, în concepția și mai sumară a acestora, după care decidenții privatizării sunt liberi să vândă bunuri publice la orice preț, și, peste toate, de rapida înflorire a năravului „șpăgii”, cum i se spune. Simplu spus, s-au luat decizii nepricepute pe fondul ruperii libertății de răspundere și al unei corupții fără analog.
A lipsit în mod vizibil la cei care au decis privatizarea de unități nu numai pregătirea economică a unui Bokros, Balcerowicz, Vaclav Klaus, ca să-i amintim doar pe cei socotiți în vremea aceea „reformatorii” socialismului oriental. A lipsit și ceva mai adânc: înțelegerea faptului că libertatea la orice nivel instituțional include și altceva, anume, răspunderea, obligația și datoria, sau măcar este legată de așa ceva.
Un exemplu cras de înțelegere greșită a liberei initiative a fost și rămâne în România și crearea de universități private. Să fiu limpede, nu sunt împotriva lor. Nici nu am fost implicat în crearea vreuneia, iar faptul mi-a permis să declar public, ca ministru al educației naționale, când fenomenul era aplaudat, în 1998, că în urma creării puzderiei de universități private, România s-a plasat alături de Ucraina și Moldova de atunci. În loc să fie, prin respectul valorilor, alături de Ungaria, Cehia și alte țări! În buletinele universității clujene se poate citi cât s-a luptat, din 1993 încoace, cu cei care, invocând dreptul la liberă inițativă, operau în multiple „universități”, confundate vizibil cu business-uri.
Firește, părinții își educă copiii unde doresc. Nu poți opri pe cineva să lucreze într-un loc și nu în altul. Sunt drepturi indiscutabile. Dar este cu totul altceva crearea de universități. Aceasta ar fi legitimă, dacă ar exista profesori veritabili, infrastructură și legislație care să asigure performanțe. Or, acestea nu puteau fi întrunite într-o legislație tolerantă cu pregătirea aproximativă și infrastructura mediocră. Prețul creării a fost și deteriorarea standardelor universitare și amplificarea aranjării de examene și titluri. Ca urmare, în România de azi sporesc diplomele și titlurile academice pompoase, în vreme ce profesionalismul scade.
Prin mecanismul „desemnării personale”, străin democrațiilor, dar supralicitat, România s-a umplut în funcții de mediocri, de la desemnații președintelui la desemnații șefilor, de sus până jos. S-a pierdut până și capacitatea de simplă organizare a aplicării măsurilor luate. Rămân abia excepții izolate desemnări care să nu fi fost afectate de abuz și, neprofesionalism, facilitate evident de un mecanism scos de sub control cetățenesc. Ca efect, în țară s-a instalat o prostocrație unică, ale cărei rezultate, inevitabil singulare, dezgustă tot mai mulți cetățeni.
Tratatele de integrare în Uniunea Europeană, semnate până sub Jacques Delors și Romano Prodi, prevăd respectul constituțiilor și al deciziilor naționale – unele domenii (educația, de pildă) rămânând și azi în competență națională. În România, înțelegerea acestei competențe a fost însă atât de sumară, încât s-au aplicat disciplinat până și erori de decizie de la Bruxelles. Se pot da multe exemple. Azi în față este chestiunea produselor agricole indigene. Producătorii României nu numai că nu sunt sprijiniți – orice libertate economică având nevoie de susținere instituțională – dar sunt trădați de propriul stat.
În zilele noastre se intervine, cu mijloacele medicinei avansate, în codul genetic. Spre binele pacientului, se tratează și se previn maladii cu ajutorul geneticii. Libertatea celor care tratează s-a extins, încât s-a ajuns la crearea de ființe în laboratoare și la prefigurarea nou născutului. Se ridică însă întrebarea: Ce se va face când caracterele rezultate din intervenții genetice nu vor fi mulțumitoare? Cine decide și în numele cui?
Mulți dintre cei aflați azi la decizii politice și propagandiști rudimentari revin la dictonul după care „cine nu acceptă ce spunem noi, este împotriva direcției”. Ne amintim din biografiile lor cât au fost hărțuite personalități germane cu listele de „trădători” întocmite de hitlerei după ianuarie 1933. Se știe că stalinismul a lucrat cu formula „dușmanii poporului”, sub care i-a condamnat pe cei care explicit nu agreau sistemul. Acum se adoptă alte repere, dar reflexul este același, tot cu afectarea libertății individuale. Ca și cum oamenii nu ar fi, prin natura lor, liberi sau ar fi liberi doar dacă aderă la o anumită propagandă! Tot felul de nulități profesionale și avortoni ai politicii fac în țări cu „democrație cu vătaf” liste cu persoane care, har Domnului!, au opinii proprii și capul la purtător. S-a revenit la „corectitudine politică (political correctness)” pe fondul noii desfigurări a libertății.
O polemică mai mult sau mai puțin fățișă are loc azi cu privire la înclinațiile sexuale. Oamenii sunt, firește, de la natură liberi – liberi și în privința acestor înclinații. Ele țin, în mod normal, de viața intimă și nimeni nu are voie să intre în intimitatea vieții cuiva. De aceea, justificat, mulți contemporani spun simplu: nu este treaba mea viața intimă a cuiva, după cum nu accept presiuni din partea cuiva. Libertatea persoanelor este desăvârșită, în orice sens: nu este îngăduită intervenția în viața cuiva și nimeni nu are voie să impună orientările sale cuiva. Nici dogmatismul, nici progresismul în materie nu se justifică.
Iată deci o paletă de exemple vii, succint redate, ce pun în discuție libertatea persoanelor. Ca totdeauna, este nevoie de această libertate, dar și de lămurirea ei.
După toate experiențele – evocate, dar și multe altele – libertatea constă în posibilitatea fără limitare, aflată la dispoziția persoanei, de a face sau de a nu face ceva. Însă, bine înțelese astăzi, individul și cetățeanul nu mai intră în tensiuni. În definitiv, fiecare om este, ca persoană, și individualitate și cetățean al unui stat. De aceea, până și adepții distincției anilor cincizeci dintre „libertate negativă” („un om nu este împiedicat de nimeni să-și atingă țelul”) și „libertate positivă” („condusă de dorința individului de a fi stăpânul său”) recunosc azi că cele două nu sunt rupte una de alta, cum s-a susținut decenii la rând.
Distincția dintre relația unui om cu politica, în care se pune chestiunea alegerii, și relația lui cu dezvoltarea – a dezvoltării de sine și a dezvoltării din jur, în care se pune chestiunea mijloacelor realizării de sine, rămâne desigur viabilă. Dar cele două relații se cer azi unite atunci când vorbim de libertatea persoanei. Altfel apar neajunsuri. Dacă libertatea este luată doar ca opus al constrângerii și limitărilor de acțiune, se poate ajunge la situația în care libertatea unuia include nesiguranța altuia. Se și observă lesne că guvernarea ce rezultă dintr-o asemenea înțelegere nu mai rămâne în interes public, fiind doar a unui grup ce se dă drept „public”. Dacă libertatea este luată doar ca parte a dezvoltării se ajunge la a diminua importanța libertății de alegere. Guvernarea ce rezultă ajunge să îmbrățișeze un interes aflat peste capul cetățenilor.
Reflecțiile din societăți cu tradiție a libertății persoanelor, precum Franța, Germania, Israel și alte țări, oferă astăzi numeroase probe ale distanțării de acea înțelegere a libertății ce face rigide și tensionează distincțiile amintite. În memorabila dezbatere cu principalul filosof de azi, din 2004, nu altcineva decât cardinalul Joseph Ratzinger a și propus elaborarea unui „catalog al îndatoririlor”, simetric cu „catalogul libertăților” din constituțiile moderne.
Ideea a revenit în zilele noastre tocmai în democrația preocupată de la origini de întregul vieții persoanei (detaliat în A.Marga, Reconstrucția pragmatică a filosofiei. Profilul Americii clasice, Editura Academiei Române, București, 2017), odată cu mișcarea spre reafirmarea normelor și a valorilor modernității din America. Scrieri majore, datorate unor gânditori de cea mai mare anvergură, de la John Rawls, la Robert B. Brandom, au asigurat o cotitură istorică în însăși această tradiție a libertății.
Cu câteva zile în urmă, unul dintre cei care au lucrat la conceperea politicii americane, Richard Haass, a publicat o carte (The Bill of Obligations. The Ten Habits of Good Citizens, Penguin Press, New York, 2023) deja exponențială pentru acest curent. Cunoscutul republican pledează pentru asumarea a trei premise: pericolul cel mai mare pentru libertăți și democrații vine astăzi dinăuntrul democrațiilor, nu dinafara lor; luate singure, „drepturile” nu pot asigura baza pentru funcționarea democrației, cu atât mai puțin pentru afirmarea ei; „obligațiile” trebuie puse pe picior de egalitate cu „drepturile”. În consecință, însăși ideea de cetățenie se cere revizuită, dacă se vrea învigorarea democrației. Richard Haass a și indicat „obligații” precum „respingerea violenței”; „prețuirea normelor”; „promovarea binelui comun”; „respectarea serviciului guvernamental”; „sprijinirea predării educației civice”; „punerea țării pe primul loc” și altele care ar putea restabili civismul.
Putem privi în fel și chip „obligațiile”. În continuare, însă, oricare este preocuparea statului, acesta are nevoie vitală de individul liber – altfel statul devine parte a „carcasei tari ca oțelul a supunerii”, cum avertiza încă Max Weber. Dacă este luată în serios, libertatea rămâne a persoanei. Pe de altă parte, astăzi este mai clar ca oricând – inclusiv din exemplele și considerațiile de până aici – că libertatea fără răspundere se ruinează pe sine. Oricum o fundamentăm, ca natură sau ca autodeterminare, libertatea include răspunderea, obligația, datoria, iar acestea cresc pe măsura creșterii în lărgime a libertății. Azi numai dacă este conștientă de condițiile propriei posibilități, libertatea rezistă complexității lumii (A. Marga, Filosofia unificării europene, EFES, Cluj-Napoca, 2006, p. 434). Libertatea efectivă este astfel posibilitate a persoanei de a spune da sau nu fără limitare din partea cuiva și ca suport pentru o triplă datorie: față de tine însuți, față de alții, față de comunitate. (Din A. Marga, Filosofia lumii actuale, în curs de publicare)
Andrei Marga
SALVAMAR: Tu nu esti deloc un salvamar ci un biet inecat in butoiul cu laturile propagandei rusesti. Maninci deci cu linguroiul cel mare.
Cititorule constant (cunoscut ca fals) spui minciuni de la un capăt la altul. Oamenii la cap pot citi singuri articolele. Nu-i nevoie de trepăduși și ignoranți să le spună ce și ce. Nu ai putut formula nici o obiecție. Dacă tot visezi Rusia, du-te nene și fă ceva. Pe lume sunt oameni liberi, cu mintea liberă și care se exprimă liber. Asta-i ca și cum ai spune unui sărman – nu ai dreptate căci nu ești bogat! Bine spune articolul – tot felul de hitlerei (aș spune și hitleruți!) se bagă, precum sub nazism și stalinism, să împiedice oamenii să discute. Nu sperii pe nimeni cu ignoranța și nimicnicia ta. Numai că arăți bine cine sunt otrepele acestei țări și petrele ce o trag în jos, prin nemernicia lor. Bine a zis ProAdevăr și bine ți-a replicat Marele Urs.
Nazismul a fost creat de britanici (vezi: Hallett) si ramura americana Illuminati (programul lor de eugenie a fost conceput/finantat de fundatia Rockefeller), iar corporatiile din partea aliata au continuat sa faca comert cu Germania nazista pe tot parcursul razboiului via Elvetia sau Norvegia (vezi Prescott Bush, Ford, ATT, Standard Oil etc) apoi a recuperat crema stiintifica si totodata, psihopatica, a nazismului. Un front sionist a propulsat si comunismul si fascismul, doua toxine ideologice venite din aceiasi structura cabalistica a sionismului/masoneriei cu scopul a inrobi/controla umanitatea pana in acele mai intime fibre ale fiintei ei fizice si eterice, a depopula planeta, a crea false razboaie reci/calde care sunt mana ceresca pentru asociatii lor din complexul militar-industrial de pretutindeni si a implementa o frica sistemica si irationala ca scuza/paravan pentru raptul si masacrul oamenilor din toata lumea, de resurse diverse, a mentine o piata ilegala de droguri in paralel cu una legala necesara la controlul mental si de ai deposeda si de bruma de drepturi si liberatati permise in acest sistem. Singura diferenta intre nazistii si comunistii lui Rockefeller si Rotschild erau uniformele frumoase pe care nazistii le purtau. Interesant ca acestea au devenit parte constituenta din parafernalia sado-masochistilor si pedofilililor (vezi cazul primului ministru britanic Edward Heath, mare iubitor de baieti mici fotografiat intr-o uniforma de Gestapo)
Finalul textuluieste si mai dramatic : „Libertatea efectivă este astfel posibilitate a persoanei de a spune da sau nu fără limitare din partea cuiva și ca suport pentru o triplă datorie: față de tine însuți, față de alții, față de comunitate” .Oare e copiat gresit ?
Mai astia de se numesc Cititor constant (cel adevarat), Anonimul si alti ca astia doi voi chiar ne credeti pe toti romanii tampiti? Voi ati fost in Rusia vreodata de stiti atat de bine cum e in Rusia lui Putin? Da in Ukraina lui Zelenski ati fost? Cu ce este idolul lor Bandera mai bun ca Hitlesr sau Mussolini? Negi ceea ce au constat organizatii internationale ca lunetistii ukrani au ucis in Estul Ukrainei 15.000 de etnici rusi? Negi uciderea de aceeasi lunetisti a 3000 de copiii, care au ajuns in Cimitirele copiilor, primele de acest fel din Europa, copii ucisi ca erau vinovati de a se fi nascut rusi? Mai astia zelenkisti negi ca legile ukrane persecuta minoritaile, iar ceea ce fac minoritatii romane este inadmisibil, luand macar in considerare ajutorul imens dat de Romania Ukrainei in chiar defavoarea tarii noastre?
Trebuie sa fii platit ca sa vezi realitatea?
Stiti mai istetilor care este realitatea?
Asta nu e un razboi numai impotriva Rusiei, ciese un razboi dorit de americani pentru a distruge economic Europa, care ii facea concurenta…
In plus prin acest razboi se cumpara arme in draci si SUA isi salveaza moneda si intrarea in faliment!!
Cum de nu vedeti adevarul?
Stiti cand a inceput razboiul din Ukraina? In noaptea de 17 spre 18 februarie 2022 cu bombardamente ukrane masive asupra Dombasului. Rusii nu au ripostat pana in 24 februarie….
Vretui sa ii urati pe rusi? Aveti libertatea sa o faceti, dar ura nu va da dreptul sa mintiti.
Iaca alta intrupare :„Socialismele secolului al XIX-lea au pus altfel problema libertății. Pe de o parte, odată cu industrialismul au trebuit considerate categorii mai largi de populație. Pe de altă parte, sociologia a făcut temă din dominația de grup. Opțiunea tipică a fost recunoașterea dependenței libertății de premise aflate în viața socială. Dar tematizarea acestor premise a dus în practică la limitarea libertăților individuale și, direct, a alegerii politice.”Ce o fi vrut sa zica textul ?
N-am primit nici un răspuns la micile mele dileme majore despre dilii și dilela politică, așa că mă completez precum urmează:despre fosta industrie românească botezată”fier vechi” de idiotul aeropetre”apaca”roman”socoteala este mai simplă decât ne-a prezentat-o dl Marga, și anume: după ’89 școala tehnică românească avea corifei eminamente politici împodobiți cu particula ing.(pe care unii și-o pun și pe cruce, să-i deosebească Ăl negru de ăilanți)în funcții de „comandă”, care așteptau comenzi”de sus” și care nicidecum nu aveau capacitatea ori voința de a produce/vinde lucruri care lipseau complet de pe piață(scule, motocultoare, roabe, camionete, dube etc).Ei s-au grăbit să-si „sparga” uzina-n bucăți sperând să înhațe si ei ceva și au refuzat orice oferta de colaborare cu străinii ca nu cumva să-și piardă plăcinta.După „patru(zecide)case”treaba a fost mai simplă.Au tăiat la fer vechi tot si au trecut din burtă tonajul, scăpând de răspundere si îmbogățindu-se peste noapte prin singurul lucru la care se pricepeau:furtul.
Vazand poza … Musteata mica zice : te-am rupt ! Musteata mare zice : ‘om videa !
Cum/necum … doua javre’ntr-una / doua diktate’mputite prin ’40 .
„Libertate, Egalitate, Fraternitate” in accesul la ESAFOD, aceasta e „libertatea ca ‘valoare moderna'” si ca orice modernism, mai ales cand „modernismul e tarziu”, are stringenta nevoie „ca valorile sale sa fie aduse in actualitate”!Odata cu CRIMINALUL CONTRA UMANITATII, teoretic si practic, Marx „libertatea a devenit ‘necesitatea partidului comunist inteleasa’ de masele infinitizimale ale proletariatului”!?Cu Lenin, Stalin si CREATIA LOR COMUNA Hitler „patriarhalul” a conditionat LICHIDAREA OMULUI DE CATRE NEOM!
De catre NEOMUL NOU clonat ideologic!? Daca tot li s-au zis TATUCI de apolo-geti era pacat sa nu se postuleze „conceptul paternalist al TATUCILOR care-si ASASINEAZA odraslele, vorba lui Wladimir Leonhard (Die Revolution entläßt/frisst ihre Kinder), fecior de COMINTERNISTI instruit de front in URSS-Stalin si desantat in zona sovietica a Germaniei dupa al doilea MACEL BOLSEVIC MONDIAL!!!
@ProAdevăr: e un articol pro Rusia tipic!Mie mi-ar fi rusine sa citesc numai minciuni despre Romania,Moldova ,Ucraina,numai si numai proslavirea mascata a Rusiei in toate articolele din februarie anul trecut incoace de la unul din cei care au mancat si manaca o paine alba in tara asta!Dar nu ma mir de la Iliescu incoace numai tradatori de tara , toti achizitionati cu ani inainte de KGB
Salut faptul că Marele Urs la 11:37 a observat ignoranța celui care semnează uzurpator „Cititor constant”, în mod evident fals, care îmi fraudează semnătura. Este dovadă că ignoranța impostorului nu se poate ascunde punîndu-te sub alte nume. Se și vede bine cum lucrează haimanale fără legătură cu temele.
Mă Gică, te ia de mînă cu Margelatu și cereți cuiva să vă învețe să citiți. De mințit ar fi cazul să vă dezbare cineva, dar nu știu dacă nu e prea tîrziu.Citește bine că articolul „Libertatea și datoria” reia distincția între criza libertății, criza de legitimare, criza de motivație, criza economică. Este distincție sugerată de clasicii cugetării secolului XX. Că tu nu cunoști nici legitimare, nici motivație, nici restul se vede ușor. Te incomodează, precum arăți, datoria de a respecta adevărul. Pune mîna pe cărți, ca să nu o iei pe arătură. Debitînd inepții.
@Cititor constant (neadevarat): ai dat un telefon?Mare pramatie
Minte încîlcită Anonimule, cum ți-e și valoarea a ce zici.Adevărul nu-i rusesc, american, englez, sîrbesc etc. Tu începi cu ce e rusesc, ca să spui năzbîtii, dar ajungi numai la fals. Ceea ce spun eu este adevăr confirmat de fapte. Am învățat istorie, nu bârfe. La tine este o ură primară ce speră că nu se vede că e doar primitivă. Cu antirusism și primitivism nu se ajunge la adevăr.
Dacă înțelesei eu bine, societatea se-mparte-n două.Prima e cu filosofi și sociologi de varii specii care spun ce spun iar ce-a de-a doua din escroci care ajung mai devreme sau mai târziu la putere, în funcție de cum e țara/plebea, mai săracă sau mai bogată, gen”săracă țară bogată”,și care, odată ajunși la putere arată cu degetul la primii și spun”vom face întocmai ce a spus „X” și „vă ducem pe toți în paradis, chiar dacă între timp „ne” va fi mai greu”.Acel”între timp” se prelungeste nedefinit, filosoful e zeificat și citat și răscitat iar nemulțumiților li se spune”mucles, că din cauza voastră nu ajungem în paradis” ca mai târziu sa intre pe listă și”nemiloșii și invidioșii dușmani externi”.Să luăm poza la puricat în ordinea „realizarilor”.Primul Djugasvilli, autonumit”Stalin” infractor de profesie,tată boiernaș de stat cu biciușcă deasă(popă)se răzbună pe lume mai târziu, numărul morților rămâne la latitudinea istoricilor, aproximat la 60.000.000.Celalalt,Shicklgrüber, devenit Hitler prin autobotezul tatălui boiernaș de stat cu bici des, funcționar, neica nimeni, pictor ratat,de meserie lipitoare de birt, are un traiect la fel de socialist însă de altă factură si „realizări” similare.Întrebare:ce talent i-a recomandat pe dezaxații ăștia în buricul puterii? Si alta:Se putea fără ei? Și înca una: dar fără politica care e la a nu știu câta recidivă?
Am citit de multe ori expresia ” Comunitatea Internationala”. Nu poate exista si nu exista „comunitatea Internationala”. Exista „Comunitati(grupari, cete, gasti, partide…) de interese, adica mai multe, NU UNA! Fiecare „comunitate de interese’ isi pune singura eticheta, singura sustine ca este de partea buna a istoriei , ca este sustinuta de toate zeitatile Lumii, ca este personificarea Libertatii, Democratiei… In plus, fiecare comunitate de interese critica, denigreaza si incearca sa striveasca pe celelalte . De obicei castiga comunitatea de interese care are mai multe tentacule, ramificatii in mai multe Tari.
Fiecare Comunitate de Interese isi Selecteaza si Impinge in fata, adica in Inalte DREGATORII, pe cei pe care ii considera mai loiali si mai eficienti, dar pot avea surprize. Dupa moartea lui Lenin au luptat pentru Mostenirea Tronului: Stalin, care era Georgian cu studii de SEMINAR ORTODOX Si Leon Trotzki. Lupta a fost pe viata si pe moarte , la fel ca in toate mostenirile. CREDETI CA viata cetatenilor din Uniunea Sovietica ar fi fost mai buna , daca ar fi castigat Leon Trotzki? Cine au castigat in urma tuturor conflictelor, razboaielor, cruciadelor si a altor razboaie religioase, razboaielor coloniale , primul si al doilea razboi mondial, a tuturor conflictelor si razboaielor , care au avut loc dupa al doilea razboi mondial si mai ale dupa destramarea Sistemului socialist?
Guvernul de la Bucuresti este un guvern nazzist ,NATO este o organizatie crriminala si nazista condusa de pedofili pupunari de la Bruxelles si criminalii drogati de peste ocean amerlocii
Iata ce ne spune , olecuta hazliu ,textul !„Prima ne spune că nu este libertate acolo unde persoanele nu sunt libere. În lipsa ei se produc crize de legitimare și de motivație, ce se varsă în crize economice”.Impresionanta zicerea .Adicatelea nu e libertate acolo unde nu e libertate . Cit de profunda poate fi cugetarea .Cit despre „varsatul” in criza economica asta da interpretare .Ne-am lamurit bustean .
Statul român s-a autodistrus prin legile date și contractele încheiate. Crestinatea are datoria să lupte și să învingă răul, să înnoiască și să desăvârșească lumea. Adică în aceste vremuri trebuie accentuate urmatoarele:
1. Poporul român are dreptul să viețuiescă după legea creștină (Sfânta Evanghelie).
2. Drepturile și libertățile civile nu pot fi restrânse.
Deci creștinatatea are rolul de a vechea destinele și idealurile lumii.
(Rămâne întrebarea: ce poți să faci blocat într-un cătun?)
@Walter: Ce spui tu este naratiune falsa a propagandei ruse. Tulburarile din estul Ucrainei sint similare cu cele din estul Republicii Moldova din 1991-1992. Ambele au aceeasi cauza: amestecul Rusiei, care a instigat la razmerita pe colonistii rusi, sprijinindu-i cu arme, ulterior chiar cu trupe. Aceast a insemnat interventie militara directa, repetata in 2022. Contra acestei stari de fapte creata de Rusia, evident ca raspunsul Republicii Moldovva si Ucrainei nu putea fi altul decit militar. Daca in cazul Republicii Molfova, Occidentul nh a miscat un deget, in cazul Ucrainei acum lucrurile stau altfel.
Ca sa creadă lumea că ești inteligent, nu penibil ca în aceste compuneri personale, folosește texte de pe ChatGPT !
De ce se folosește „om” și „persoană”?
De ce raportul om/persoană e de 1 la 4?
persona (lat.): mască, caracter teatral, personaj de teatru, nimeni…
Bă cititor constant, de numai citești și nu pricepi, e cam grav.. ia incearcă să vezi lucrurile in ansamblu, și de ai dubii asupra celor scrise de mine, verifică pe internet. E ușor, le ai la indemână,.
libertate? Ce e aia „libertate” ? Ca care libertate e aia in care nu ai voie sa detii … sclavi? Sa te bage in puscarie ca ti-ai omorat cainele batandu=l ? Ce libertate e aia care imi interrizce sa tin harem ? Ce liberaste e aia in care daca ma face careva „reactionar” sa nu pot sa il provoc la duel ?
Cam asa stam cu libertatile.
Nimeni nu e liber in mod absolut.
Un articol formidabil despre înțelegerea actuală a libertății. Și apoi comentatori ca acest Samaritean ce a rămas la Roma antică. Bieți colportori de serviciu, mai și informați-vă! Ce spuneți voi s-a consumat până acumm un secol în Europa. Domnul Marga amintește foarte bine tradiția americană, pe care a și redat-o în cartea Profilul Americii clasice (2017).Acolo, în acea Americă,este, într-adevăr, concepută libertatea concretă. Este bine invocată adăugarea listei îndatoririlor (Ratzinger) la lista drepturilor și discuția din SUA. În lipsa lor de cultură, Samariteanul și alții nu pricep că pe lume oamenii cugetă cu capul lor viața lor. Samariteanul nu este deloc bun, cum insinuează, ci doar bate cîmpii cu propagandă ieftină.Nu cunoaște noțiunile, și nici suferințele oamenilor, și confundă aici libertatea, democrația, capitalismul și propaganda usrpnlistă – confuzie de prost gust. Cu cultură de pripas și propagandă ieftină nu se iese din marasmul de azi, din țară și din afară.