„Mașinile stau pe trotuare” sau „trotuarele stau sub mașini” ?

Am demonstrat că nu „mașinile stau pe trotuare”, ci „trotuarele stau sub mașini”, deci că nu mașinile trebuie luate de pe trotuare, ci trotuarele trebuie luate de sub mașini!

„Mașinile stau pe trotuare” sau „trotuarele stau sub mașini” ?

Am demonstrat că nu „mașinile stau pe trotuare”, ci „trotuarele stau sub mașini”, deci că nu mașinile trebuie luate de pe trotuare, ci trotuarele trebuie luate de sub mașini!

M-am mutat de 10 ani la mama mea (ca să o îngrijesc, are acum 101 ani și nu am vrut să o duc la un azil de bătrâni) la bloc, în Strada Chiristigiilor, vizavi de parcul/părculețul/pastila Obor, lângă Primăria Sectorului 2 din București. Am parcat mereu mașina pe trotuarul din fața blocurilor din zonă, ca mulți alți locatari, ca singura opțiune, ca să o pot folosi rapid, la nevoie (Salvarea a luat-o de două ori pe mama me, noaptea, și eu am însoțit-o cu mașina). Folosesc foarte rar mașina, pentru că dacă plec, la întoarcere nu mai găsesc loc de parcare, și unde ajung, nu găsesc de asemenea loc de parcare.

Blocurile din Str. Chiristigiilor numerele 1-8 au fost date în folosință în anii 1984-1985. Au 10 etaje și 4 x 10=40 de apartamente pe scară și nu au fost prevăzute cu o parcare de reședință – adică, un loc de parcare pentru fiecare apartament plus câteva locuri de parcare pentru musafiri, ca în alte țări. În plus, la parter sunt magazine, care sporesc necesitatea unor locuri de parcare. La vremea aceea (1984-1985), zona nu era foarte aglomerată, până când, pe partea de nord a parcului Obor, cu toată opoziția riveranilor, a fost construit actualul sediu al Primăriei Sectorului 2. De atunci, numărul mașinilor – inclusiv numărul mașinilor riveranilor – a tot crescut.

Luni, 22 mai 2023, am primit acasă Notă de constatare pentru săvârșirea contravenției de parcare pe trotuar prevăzută la Art. 142, lit. n, din Regulamentul de aplicare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002R și tot pe 22 mai am găsit pe mașină o altă Notă de constatare, similară; ambele mă invitau la sediul Poliției Locale Sector 2 pentru demararea procedurii de sancționare. Am aflat apoi de la vecini că toți locatarii din blocurile din zonă, posesori de autoturisme parcate pe trotuar, au pățit la fel.

Ce zice Regulamentul?

Art. 142 Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor: … e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai puțin de 25 m înainte și după acestea; f) ]n intersecții, inclusiv cele cu circulație în sens giratoriu, precum și în zona de preselecție unde sunt aplicate marcaje continue,, iar în lipsa acestora, la o distanță mai mică de 25 m de colțul intersecției; … n) pe trotuar, cu excepția situației în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) și (3)…..

Art. 144. (1) Administratorul drumului public este obligat să delimiteze și să semnalizeze corespunzător sectoarele de drum public unde este interzisă oprirea sau staționarea vehiculelor.

(2) Administratorul drumului public poate amenaja pe anumite zone ale trotuarului, cu avizul poliției rutiere, spații destinate opririi sau staționării vehiculelor, marcate și semnalizate corespunzător. Amenajările se pot executa numai dacă: a) se respectă culoarul destinat circulației pietonilor, stabilit potrivit normativelor în vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m lățime; b) accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă; c) poziționarea vehiculelor în parcare nu stânjenește circulația pe prima bandă sau pe pistele amenajate.

(3) Nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puțin de 10 m de intersecții, stații ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.”

Ce zice Wikipedia?

Utrotuar este partea drumului rezervată pentru pietoni și, câteodată, altor utilizatori (cum ar fi bicicliști, scutere etc.). Un trotuar poate avea modificări diferite în înălțime față de drum și este, de obicei, separat de secțiunea de circulație pentru vehicule cu bordură. În numeroase cazuri există și o fâșie de vegetație, iarbă, arbuști, copaci sau o combinație a acestora pe trotuar sau între secțiunea pietonală și secțiunea de circulație pentru vehicule.” Deci, pe lângă scutere și bicicliști, la nevoie, și mașinile pot utiliza trotuarul, dacă este loc destul ?!

Pe 23 mai, am fost la Poliția Locală cu cele două hârtii primite. Mi s-a spus că voi primi acasă două amenzi. Două amenzi pentru aceeași faptă? M-am dus în audiență a doua zi la Directoarea Poliției Locale Sector 2. Erau câteva persoane în jurul mesei. Am argumentat, am polemizat. Am plecat cu promisiunea că voi primi doar o amendă, dacă a doua zi iau mașina de pe trotuar (nu aveam baterie), altfel voi primi mai multe amenzi. Și cu ideea că trebuie să facem, toate blocurile din zonă, o petiție comună către Administrația Străzilor, pentru reconfigurarea trotuarului prin amenajarea/înființarea unei parcări pe trotuar – care să respecte prevederile art. 144 alin. (2) și (3) din Regulament.

Eu mi-am luat mașina de pe trotuar, și acum este parcată undeva foarte departe, pentru că nu am mai găsit loc de parcare în preajma blocului nostru; sunt extrem de revoltată. Ceilalți vecini sancționați au început să parcheze pe carosabil, paralel cu trotuarul (de frică să nu ocupe prea mult spațiu din carosabil), deci ocupând carosabilul (2m), dar eliberând trotuarul; probabil că, după o vreme, vor fi din nou sancționați de Poliția Locală că nu respectă Articolul 142 lit. e), f), menționate mai sus. Cele 5 Asociații de proprietari din zonă au făcut o petiție comună către Administrația Străzilor, serviciul Circulație. Acum așteptăm.

*

Cele două trotuare de-a lungul străzii Chiristigiilor numerele 1 – 8 (din fața blocurilor noastre, adică segmentul dintre Șos. Mihai Bravu și strada Avrig) au lățimea de circa 11,50 m și cuprind fiecare:

  • o porțiune (trotuar 1) adiacentă blocurilor, de circa 4,5 m lățime, mai înaltă,
  • o porțiune (trotuar 2) adiacentă carosabilului, de circa 3,75 m lățime, mai joasă, și
  • o porțiune de spații verzi (cu foarte mulți arbori, dintre care 4 uscați și netăiați de multă vreme) sau spații de trecere între cele două trotuare 1 și 2.

Pe trotuarul 2 sunt/erau parcate, perpendicular pe bordură, mașinile locatarilor din blocuri, dar și alte mașini, având în vedere că la parterul blocurilor noastre sunt magazine. Pe trotuarul 2 există în total 4 stâlpi de electricitate și 7 arbori (doi arbori bătrâni și 5 plantați de curând). Foarte puțini pietoni circulă pe aceste trotuare:

Spre comparație, trotuarul de-a lungul străzii Chiristigiilor – segmentul dintre strada Avrig și Piața Obor, pe partea blocurilor, are lățimi cuprinse în intervalul 2,20 – 3,70 m !!! Mașinile sunt parcate aici pe carosabil, perpendicular sau oblic pe bordură !

Tot spre comparație, trotuarul de-a lungul Căii Moșilor, mult mai circulat, are – în urma alveolelor oblice create pentru parcare – lățimea de doar 2,40 m:

Acum câțiva ani, strada Chiristigiilor a fost lărgită prin micșorarea trotuarului adiacent parcului Obor, trotuar care are acum 1,60 m lățime, strada având acum 13 m lățime. De-a lungul acestui trotuar, există parcare cu plată pe carosabil care permite parcarea oblic pe bordură a circa 38 de mașini:

Există două treceri pentru pietoni (zebre) între trotuarul adiacent Parcului și trotuarul adiacent blocurilor noastre, la distanță de 80 m între ele: una mare, la mijlocul intervalului, la ieșirea din parc, cealaltă mai îngustă, la capătul dinspre Mihai Bravu al străzii. Ambele treceri de pietoni nu fac legătura directă între parc și blocuri, ci te duc în gardul spațiului verde, pietonii trebuind să ocolească pe trotuarul 2 până ajung la o trecătoare spre trotuarul 1, la bloc.

Să mai observăm că locurile de parcare cu plată sunt adiacente trecerilor de pietoni, și nu la distanță de 25m de acestea, încălcând deci Articolul 142 lit. e), f) menționate mai sus, care nu au excepții. Să observăm și că locurile de parcare nu sunt separate (marcate) prin linii trasate pe carosabil, cum ar trebui, că există doar stâlpii cu plăcuța de parcare cu plată, iar zebra trecerii de pietoni de-abia se mai vede:

 

În plus, orașul București este plin de praf (iarna, după ninsoare, se aruncă tone de nisip pe carosabil ca să nu patineze mașinile, dar vara acest nisip nu este aspirat, praful generat de el fiind dus de vânt pe trotuare, în casele noastre, în plămânii noștri). Trotuarele nu sunt spălate de cei responsabili. Arborii uscați nu sunt tăiați cu anii, ca să fie plantați alții noi, de 4 ori mai mulți, sau sunt tăiați abuziv arbori verzi.

Spre comparație, iată cum arată două străzi din Paris (imagini luate de pe internet).

 

*

Prin aceste acțiuni ale Poliției Locale, posibilitățile de parcare ale riveranilor s-au redus la mai puțin de jumătate din ce putea prelua segmentul menționat (pentru că, pe un spațiu pe care se pot parca ușor 5 mașini perpendicular pe bordură,

se mai pot parca, mai greu, doar 2 mașini paralel cu bordura), iar strada (carosabilul) este îngustată suplimentar cu minimum 2 metri, prin parcarea paralel cu bordura – sau cu minimum 4 m, prin parcarea oblic pe bordură, ca în parcarea cu plată de vizavi.

Deci, pentru cei câțiva pietoni care circulă pe acest trotuar imens (peste 11 m lățime), zeci de mașini au fost aruncate de pe trotuar să parcheze pe carosabil! Cei câțiva pietoni vor circula (se vor plimba) pe trotuarele de 11 metri, iar sutele/miile de mașini vor circula pe carosabilul îngustat de parcări (de la 13 m la 7 m).

Acțiunea nu are nicio logică! Problema parcărilor nu este rezolvată, din contră, este acutizată, șoferii sunt tracasați de grija locului de parcare (ajungi acasă și să nu ai unde să-ți lași mașina !). Singura motivație ar fi banii ! S-a găsit soluția ca să fie acoperită gaura din buget, prin amenzi ?! Dați o amendă pentru buget?!

O astfel de măsură ilogică „survine în plin avânt al construcțiilor rezidențiale în zonă, pe Chiristigiilor 24-30 fiind finalizat un nou bloc, care deja a început să se populeze, pe Avrig 7 și Ion Heliade Rădulescu nr 18 fiind în construcție alte două blocuri, iar fosta platformă Aversa este deja demolată și va găzdui alte ansambluri rezidențiale. Acestora li se adaugă noile blocuri Avrig Towers și C1 date în folosință în ultimii 10 ani, care din cauza crizei financiare din 2008-2010 au început a fi populate după 2015, ceea ce a acutizat criza locurilor de parcare de reședință, parcările subterane ale acestora fiind insuficiente nevoilor rezidenților”.

Am demonstrat, sper, că, în zona noastră, ca și în foarte multe alte zone similare din București, nu „mașinile stau pe trotuare, ci „trotuarele stau sub mașini”, deci că nu mașinile trebuie luate de pe trotuare, ci trotuarele trebuie luate de sub mașini! Mai precis:

  1. trebuie înființate locuri de parcare pe trotuarul 2 (soluția rapidă și ieftină) sau
  2. trotuarul 2 trebuie tăiat complet (mutați cei 4 stâlpi pentru electricitate și tăiați cei 2 pomi bătrâni – cu plantarea în schimb a 2 x 4=8 arbori noi în spațiul verde sau în parc), sau trebuie tăiate alveole în trotuarul 2, pentru parcarea mașinilor (ambele soluții sunt de durată, costisitoare).

În concluzie, autoritățile publice nu-și fac datoria și fac abuzuri! Mențin o legislație aberantă pentru a putea da amenzi ! Să ne punem mașinile pe balcon ? Nu putem! Să străpungem noi spațiul verde pentru a face un acces direct între trotuarele 1 și 2 în dreptul zebrei, să creăm noi locurile de parcare, pe trotuar sau lângă trotuar, să marcăm noi corespunzător trecerea de pietoni și locurile de parcare, să spălăm noi strada? Nu avem voie!

O administrație publică responsabilă trebuia să analizeze fiecare zonă în parte, funcție de dimensiunea trotuarelor și a carosabilului, funcție de numărul de pietoni care circulă pe trotuare și de traficul de mașini pe carosabil, să găsească soluții, să le aplice, și numai după aceea să decidă că nu mai este voie cu mașina pe trotuar.

Afrodita Iorgulescu

Dr. în matematică

Profesor Emerit A.S.E. București

7 iunie 2023

 

Distribuie articolul pe:

26 comentarii

  1. Bucuresti , orasul bizonilor , nu mai ma.mira nimic, a venit un prieten din Elvetia a zis ca a ajuns in vestul salbatic dp ce a condus prin Buc, nu com ajunge prea curand la normalitate cu mentalitati ca ale sexagenarei de mai sus, suntem condamnati sa traim ca in india ! ?multumim politia rutiera somn usor in continuare ???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate