Capitalul social al Metrorex va fi majorat cu suma de 63,7 milioane de lei pentru plata despăgubirilor câştigate în instanţă de constructorul italian Webuild Spa, care a construit Magistrala 5 de metrou, prevede proiectul de Hotărâre a Guvernului privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
Potrivit instrumentului de motivare care însoţeşte proiectul de act normativ lansat în dezbatere publică, în prezent, Metrorex se află în imposibilitatea de plată a obligaţiilor restante, ceea ce conduce la calculul şi înregistrarea de penalităţi şi chiar la blocarea activităţii de către creditori, prin poprire pe conturile societăţii, determinând neefectuarea serviciului public de transport călători cu metroul în condiţii de siguranţă şi confort.
La data de 31 decembrie 2023, activul net al societăţii (capitaluri proprii) este negativ, în sumă de 426,243 milioane lei, reprezentând: capital propriu pozitiv, în sumă de 356,889 milioane lei, aferent activităţii de operare; capital propriu negativ, în sumă de 161,953 milioane lei, aferent activităţii de administrare infrastructură; capital propriu negativ, în sumă de 621,179 milioane lei, aferent activităţii de investiţii.
„Pentru îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 153^24 din Legea societăţilor nr. 31/1990 este necesară reconstituirea activului net la nivelul unei valori cel puţin egale cu jumătate din capitalul social subscris şi vărsat (235.089 mii lei + 426.243 mii lei = 661.332 mii lei). Majorarea capitalului social nu presupune utilizarea de surse pentru creşterea capacităţii viitoare a societăţii.
Este necesară o alocare de fonduri de la bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii – acţionar unic, datorită următoarelor considerente: cheltuielile mărite cu întreţinerea şi reparaţiile; cheltuielile cu personalul; obligaţii de plată majore generate de litigiile în care este implicată societatea şi care nu pot fi susţinute din activitatea de exploatare”, se spune în document.
Cheltuielile de exploatare au crescut ca urmare a punerii în funcţiune a unei noi staţii de metrou – staţia Tudor Arghezi, la data de 15.11.2023, dar şi a creşterii preţurilor la energie electrică, materiale consumabile, piese de schimb etc.
Conform instrumentului de motivare, beneficiile majorării de capital pot fi: reconsolidarea capitalului propriu negativ la finele anului 2024, din cauza pierderilor înregistrate şi deblocarea activităţii curente prin plata restanţelor înregistrate faţă de furnizori din exploatare, ca urmare a utilizării surselor disponibile pentru plăţile aferente litigiilor mai sus menţionate.
„Având în vedere specificul activităţii desfăşurate, Metrorex SA nu are capacitatea de a suporta plăţi aferente unor cheltuieli suplimentare – litigii, penalităţi. Conform prevederilor HG nr. 482/1999, Metrorex SA desfăşoară o activitate care are caracter de serviciu public social. Echilibrul dintre venituri şi cheltuieli se asigură prin subvenţii de exploatare acordate de la bugetul de stat. Situaţia litigiilor în care este implicată societatea Metrorex SA atrage după sine două probleme majore: plata numerarului imediat ce sumele devin exigibile, ceea ce poate afecta şi derularea activităţii curente, în contextul în care Metrorex SA nu acoperă cheltuielile de exploatare; capitaluri proprii negative, care nu au altă sursă de revenire decât prin majorarea de capital social pentru fiecare litigiu în parte. Fără majorarea de capital social, cheltuielile suplimentare generate de litigii nu au altă sursă de plată, aspect care se perpetuează şi pentru dosarele în derulare sau litigiile viitoare. Neplata acestor datorii, determină atât acumularea continuă a penalităţilor până la momentul recuperării integrale cât şi repercusiuni prin executare. Aportul la capitalul social este necesar în vederea continuării activităţii operaţionale – serviciu public de transport”, explică documentul.
În aceste condiţii, proiectul de HG prevede „alocarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, a sumei de 63.700 mii lei la Capitolul 84.01 ‘Transporturi’ pentru Titlul 72 ‘Active financiare’, Articolul 72.01 ‘Active financiare’, Alineatul 72.01.01 ‘Participare la capitalul social al societăţilor comerciale’, pentru majorarea capitalului social al societăţii Metrorex SA, în vederea plăţii despăgubirilor datorate: – 63.700 mii lei furnizorului de investiţii patrimoniu public, respectiv pentru Webuild Spa MILANO Sucursala România Bucureşti, compusă din suma de 57.500 mii lei, sumă stabilită de instanţele de judecată în dosarul nr. 46468/3/2017, sentinţa civilă nr. 7178/22.12.2020 – magistrala 5 Metrou, la care se adaugă suma de 6.200 mii lei, dobândă legală penalizatoare începând cu data de 01.07.2023 şi până la data efectuării plăţii, pentru care există instituită poprire pe conturile curente ale Metrorex SA şi blocarea activităţii, cu repercusiuni directe în asigurarea serviciului de transport public de călători cu metroul”.
De asemenea, „alocarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, a sumei de 43.200 mii lei la Capitolul 84.01 ‘Transporturi’, Subcapitolul 84.01.04 ‘Transport Feroviar’, Paragraful 84.01.04.02 ‘Transport cu metroul’ pentru Titlul 55 ‘Alte transferuri’, Articolul 55.01 ‘Transferuri interne’, Alineatul 55.01.12 ‘Investiţii ale agenţilor economici cu capital de stat’, obiectivul Magistrala 5, cu rugămintea de a urgenta alocarea suplimentară a sumei solicitate, astfel încât activitatea curentă a Metrorex SA de transport public de călători cu metroul, să nu fie afectată”.
„Suma reprezintă cheltuieli de capital şi a fost stabilită de instanţele de judecată prin sentinţe definitive, pentru care există instituită poprire pe conturile curente ale Metrorex SA şi riscul blocării activităţii cu repercusiuni directe în asigurarea serviciului de transport public de călători cu metroul”, se subliniază în instrumentul de motivare.
În anul 2019, s-a realizat testul investitorului privat prudent, iar concluzia raportului a fost aceea de majorare a capitalului social al societăţii cu suma de 744 milioane de lei. În anul 2019 s-a majorat capitalul social cu suma de 190 milioane de lei, iar în 2022 capitalul social s-a mărit cu 150 milioane de lei.
Daca tot lucrează personalul de la metrou sub pământ ca minerii,propun să-și dea toți demisia că vor fi lichidați la pensie! Sa muncească mama lui Ciolacu sub pământ!
Metrorex este ca un cadavru de care trag mai multe hiene: angajatii cu salarii uriase si pensii speciale, parandaratistii care acorda contracte de lucrari si pentru garnituri de tren la preturi mult mai mari decat cele normale practicate in tari din UE unde mafia/coruptia nu este atat de extinsa ca la noi, etc.
BINANTELES, CA IN ANUL 2080 CAND SI CLUJUL VA AVEA METROU, BOC NU VA PERMITE CA ASA CEVA SA SE INTAMPLE ..!!!
Privatizareeeee!
Ha, ha! Da’ zâcala “Mersu’ pi gios, face chicioru’ frumos” nu-i mai di aktualitate?…
Metrorex va scumpi din nou biletele, va mari din nou salariile nababilor de la metrou si totul va fi in ordine.
Somn linistit bucuresteni!……[Rumburak]