Muzica este arta cea mai apropiată de lacrimi şi amintire la plecarea Majestăţii Sale Regele Mihai   

Cristian Mandeal

Cristian Mandeal, la pupitrul Orchestrei Naționale Radio

Dirijorul Cristian Mandeal revine la Sala Radio, miercuri, 13 decembrie, de la ora 19.00, la pupitrul Orchestrei Naționale Radio. Programul serii va cuprinde, în prima parte, Concertul în la minor pentru pian și orchestră, op. 16, de E. Grieg, avându-l ca solist invitat pe pianistul Horia Mihail. În partea a doua, Orchestra Națională Radio va interpreta Simfonia nr. 39 în mi bemol major, de Mozart.

Cu sute de concerte dirijate în peste 35 de țări de pe 4 continente, Cristian Mandeal și-a cucerit o excelentă reputație națională și internațională, atât datorită performanțelor sale muzicale, cât și implicării sale recente în evoluția Orchestrei Române de Tineret, pe care a reușit să o transforme într-un veritabil brand național.

În cei 45 de ani de activitate dirijorală neîntreruptă, Cristian Mandeal şi-a exercitat profesia atât în străinătate, cât mai ales în România. A studiat la Conservatorul Ciprian Porumbescu timp de 10 ani (1965 – 1975) pianul principal, dirijatul (Constantin Bugeanu) şi compoziţia (Ştefan Niculescu). Și-a completat ulterior studiile la Berlin (Herbert von Karajan, 1980) şi München (Sergiu Celibidache, 1990). A început prin a fi corepetitor la Opera Română Bucureşti (1974 – 1977), devenind apoi dirijor al Filarmonicilor din Târgu Mureş (1977 – 1980), Cluj (1980 – 1987) şi Bucureşti (1987 – 2009). A fost Director Artistic al Festivalului şi Concursului Internaţional George Enescu, ediţiile 2001 şi 2003.

Ca Dirijor Principal şi Director General al Filarmonicii George Enescu (1991 – 2009), a ridicat nivelul acesteia la cote deosebit de înalte, lăsând în urmă o instituţie etalon pentru România. În acest răstimp a fost restaurată şi modernizată clădirea Ateneului Român (1991 – 2003). S-au realizat din venituri proprii dotări complexe în infrastructură şi în orchestră. Repertoriul a fost constant îmbogăţit şi înnoit. Personalul artistic s-a bucurat de respect şi recunoaştere naţională şi internaţională, beneficiind timp de patru ani de o lege salarială specială. Au avut loc peste 30 de turnee, atât în Europa, cât şi în Asia. S-a realizat o discografie relevantă pe CD şi DVD, printre care Integralele Enescu şi Brahms. Au avut loc o serie de concerte-eveniment de răsunet naţional şi internaţional şi o constantă participare la toate ediţiile Festivalului Enescu, atât prin implicarea tuturor formaţiilor muzicale ale instituţiei, cât şi prin participări individuale ale artiştilor de prim rang. A fost reînfiinţată Orchestra de Cameră a Filarmonicii, formaţie de elită, selectată din cadrul orchestrei simfonice, cu stagiuni, turnee şi  înregistrări proprii.

În străinătate, Cristian Mandeal a dirijat sute de concerte ca invitat a zeci de orchestre. A participat la multe festivaluri internaţionale de prestigiu în compania celor mai reputaţi solişti ai contemporaneităţii. A fost director artistic al Northern Israelian Orchestra – Haifa (1999 – 2002) şi al Orchestrei Naţionale Basce – San Sebastian (2001 – 2008),  Dirijor Permanent la Orchestrei Haydn din Bolzano și Trento (2000 – 2003);  a fost dirijor principal invitat al Orchestrei Halle Manchester (2003 – 2008), primul deţinător al acestui titlu în întreaga existenţă de 150 de ani a acestei orchestre, al Filarmonicii din Copenhaga (2006 – 2013) și al Filarmonicii din Belgrad (stagiunea 2006 – 2007).

Cristian Mandeal a dirijat peste 60 de prim-audiţii absolute, în special ale compozitorilor români, dar şi străini, o parte dintre acestea fiindu-i dedicate. Este un promotor neobosit al lui George Enescu, programându-i muzica pe toate meridianele. A dirijat opera Oedipe în primă audiţie britanică (Festivalul de la Edinburgh, în 2002) şi italiană (Teatro Lirico di Cagliari, în 2005). Din 2008 este Preşedintele Societăţii George Enescu din Londra.

A realizat sute de minute de imprimări de radio şi a înregistrat pe LP, CD şi DVD pentru Electrecord,  BMG Ariola,  AIX Record (SUA),  Claves, Bis şi Nimbus. A realizat 3 CD-uri aniversare ale Filarmonicii George Enescu, la 125, 135 şi 140 de ani. Este membru, dar şi preşedinte în juriile unor concursuri internaţionale de dirijat.

Cristian Mandeal a primit numeroase premii şi distincţii româneşti şi străine. Este Cetăţean de Onoare al oraşului Braşov şi Doctor Honoris Causa al Academiei din Cluj. Un punct de mare interes în ultima perioadă de activitate a lui Cristian Mandeal îl reprezintă colaborarea cu Orchestra Română de Tineret pe care o cultivă, educă şi dirijează constant începând din 2008, ridicând-o în acest scurt răstimp la un nivel de autentic brand naţional, cu numeroase şi prestigioase participări în marile săli de concerte şi festivaluri din România și din Europa, la care se adaugă şi o discografie proprie.

Horia Mihail

Solist concertist al Orchestrelor și Corurilor Radio, Horia Mihail este astăzi unul dintre cei mai bine cotați pianiști români. Este cunoscut publicului din România, în ultimii ani, ca protagonist al turneului Pianul călător, dar și ca participant în turneele Flautul fermecat, Duelul Viorilor sau Vioara lui George Enescu.

Pianistul Horia Mihail a debutat în oraşul său natal Braşov, interpretând Concertul în Re major de J. Haydn la vârsta de 10 ani. De atunci a concertat de peste 1000 de ori cu marea majoritate a orchestrelor simfonice din România, inclusiv cu Filarmonica George Enescu din Bucureşti şi cu Orchestra Naţională Radio. „Subtilitatea ritmică şi articulaţia atmosferei şi a culorii sunetului au fost de un fel pe care această muzică (Prokofiev) o primeşte foarte rar“, scria ziarul Boston Globe, după una din apariţiile sale.

După 14 ani de studii în România cu prof. Stela Drăgulin, la Braşov, şi prof. Constantin Ionescu-Vovu, la Academia de Muzică din Bucureşti, Mihail a urmat cursurile Universităţii din Illinois, unde a studiat cu Ian Hobson, obţinând diplomele de absolvire şi de masterat în 1995, după o perioadă de trei ani. După ce a funcţionat o perioadă de trei ani ca lector universitar la Boston University, Horia Mihail a revenit la Braşov, în toamna anului 2002, ca solist al Filarmonicii şi membru al deja cunoscutei formaţii Romanian Piano Trio, alături de violonistul Alexandru Tomescu şi celistul Răzvan Suma, cu care a susţinut concerte de mare succes în ţară şi străinătate. Împreună cu Romanian Piano Trio a realizat cinci turnee naţionale de anvergură – sub titlul Music ON, iar împreună cu violonistul Alexandru Tomescu a fost protagonistul a trei turnee Stradivarius. În urma acestor colaborări au apărut 3 CD-uri de trio cu lucrări de Beethoven, Mozart, Schumann, Mendelssohn şi 3 CD-uri Stradivarius în duo cu Alexandru Tomescu:  Encore, Virtuoso şi Romantic.

În aprilie 2011, artistul a susţinut un turneu naţional de recitaluri solo cu un program integral Franz Liszt intitulat Pianul călător – Pe urmele lui Franz Liszt, care a stat la baza unui CD live apărut la Editura Casa Radio, proiect pe care artistul l-a continuat printr-un al doilea turneu de aproape două luni în vara anului 2012 şi un al treilea în 2013, care a fost dublat de un CD de studio Beethoven înregistrat la Sala Radio. În 2013, Horia Mihail a lansat primul CD solistic integral alături de Orchestra Națională Radio, cu lucrări concertante de Beethoven, Rachmaninov și Lutoslawski, iar în 2015 albumul solo Romantic, la aceeaşi Editură Casa Radio.

În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, München, Paris, Lisabona, Londra, în Danemarca, Germania, Ungaria, Spania, Bulgaria sau Republica Moldova, dar şi în Argentina, Chile, Statele Unite, China, Malayesia sau Japonia.

Horia Mihail a participat în ultimii ani la festivaluri precum Varna Summer International Music Festival, Bucharest Music Film Festival, Festivalul Internaţional George Enescu, Festivalul internaţional Nopţi pianistice de la Chişinău, Festivalul Internaținal de la Ushuaia. Proiectul Duelul viorilor – Stradivarius versus Guarneri l-a adus alături de violoniştii Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru în fiecare an, începând din 2011, iar proiectul Cele trei dive alături de celebrele cântăreţe Ruxandra Donose, Teodora Gheorghiu şi Leontina Văduva la Iaşi, Cluj şi Timişoara, în 2011.

Proiectele în care artistul a fost implicat în Pianul călător, Duelul viorilor, alături de Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru, Flautul de aur/ Flautul fermecat, alături de flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi Vioara lui George Enescu la sate, alături de Gabriel Croitoru.

Filarmonica „George Enescu”

Christian Sandrin

Stagiunea de marţi seara vă propune marti, 12 decembrie, la ora 19:00, la Sala mica, Recitalul de pian susţinut de Christian Sandrin

În program:

Domenico Scarlatti:

Sonata în re major, K119

Sonata în sol major, K497

Sonata în re minor, K9

Sonata în mi major, K135

Joseph Haydn:

Sonata în re major, Hob XVI:19

Horia Andreescu

Ludwig van Beethoven:

Sonata în re minor, op. 31, nr. 2, Furtuna

Frédéric Chopin

Barcarola în fa diez major, op. 60

Maurice Ravel

Une barque sur l’ocean din suita Miroirs

Liliana Matei Ciuca

Joi, 14 si vineri, 15 decembrie, la ora 19:00, în  Sala mare este programat un Concert simfonic extraordinar cu ocazia zilelor de doliu naţional, prilejuite de decesul Majestăţii Sale, Regele Mihai I, susţinut de Orchestra simfonică și Corul Filarmonicii „George Enescu”.

Dirijor: Horia Andreescu

Soliști: Irina Iordăchescu, Liliana Mattei Ciucă, Marius Boloş, Călin Brătescu

În program:

Giuseppe Verdi: Messa da Requiem

Dirijorul corului: Iosif Ion Prunner

Irina Iordăchescu

Duminică, 17 decembrie, la ora 17:00, sunteţi invitaţi în Sala Mare a Ateneului Român la un Concert coral oferit de Corul Filarmonicii George Enescu, sub bagheta dirijorului Iosif Ion Prunner, cu participarea: Bucharest Singers

În program, lucrări de I. D. Chirescu, Gh. Cucu, T. Brediceanu, V. Teodorian, N. Lungu, V. Frangulea, A. Adam, D. G.-Kiriac, Shaw/ Russell, G. F. Händel.

Corul Filarmonicii George Enescu

La ora 19:00, în Sala mica, puteţi audia un Recital vocal: Andreea Novac, Maria Ungheanu, Lucian Corchiş, Alin Stoica, Radu Ion

La pian: Tudor Scripcariu

Prezentator: Bogdan Chenciu

Iosif Ion Prunner

În program, lucrări de J. Offenbach, G. Donizetti, V. Bellini, G. Puccini, G. Verdi, A. Lara, S. Rahmaninov, Gh. Dendrino, G. Grigoriu, Franz Lehar ş. a.

Recitalul este organizat în colaborare cu Asociaţia Home of Strings

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

1 Comentariu

  1. 2. De ce v-aţi alăturat corului lăudătorilor oportunişti? Tendinţa de a nu drămui osanaua, în ce-l priveşte pe Ex-Rege, intenţia de a-l transforma într-un martir, într-un erou sui-generis, într-un mare om de stat (?!), este dezgustătoare. De ce vă simţiţi datoare să găvăriţi „numai de bine” despre fostul regişor-viermişor? Rex de paie şi minciuni… De ce aţi consimţit să luaţi parte, mediatic, la spectacolul vrăjitoresc în care Victimele îşi aclamă-deplîng Călăul? Eu nu mă sfiesc să-l acuz pe EX-Rege de trădare de ţară. Sper să ajungă în Fundul Iadului, alături de tătucu’ Stalin. R.I.P., Mihai I! Id est, Rest In Pain! Nihil Sine Lucifer… Despre morţi, numai adevărul. Călătorie sprîncenată! „Good Riddance [Goodbye]!” Vă las în compania celor de la EXODUS, cu o piesă „adecvată momentului”, extrasă de pe albumul „Exhibit B : The Human Condition” lansat în anul 2010: https://www.youtube.com/watch?v=Qvtz22bB4qA.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.