Muzică pentru toate gusturile la FITS

Muzica dinamizează publicul prin ritmuri balcanice, populare româneşti, columbiene, africane, dar şi prin jazz, armonii simfonice şi experimente acustice

                   

Musicalul Rocky Horror Show de Richard O’Brian

Janet și Brad – un cuplu de tineri proaspăt logodiți – merg în vizită la profesorul lor, Dr. Everett Scott. E o noapte ploioasă, cei doi s-au rătăcit, iar mașina a rămas în pană. În căutarea unui telefon, ajung la un castel unde lucrurile devin din ce în ce mai stranii. Cei doi pătrund în lumea doctorului Frank N. Further, un extraterestru venit de pe Planeta Transexuală din Galaxia Transilvania. Într-un univers al plăcerilor, doctorul Frank își seduce noii vizitatori. Tânărul cuplu este invitat să vadă noua creație a nebunului doctor: bărbatul ideal, omul perfect, sub numele de Rocky Horror. Spectacolul excelează prin energia tinerilor, prin vitalitatea pe care o împart cu publicul, bucurându-se de scenă, de lumini, de culoare, de moment. Unicitatea și frumusețea acestui musical, producţie a Teatrului Naţional „Radu Stanca” şi al Universităţii „Lucian Blaga” din Sibiu, sunt doar două din motivele pentru care este un spectacol de neratat, ce contribuie la bunăstarea fiecărui spectator în parte. Muzica rock’n’roll live și dansurile dinamizează atât tinerii actori cât și publicul. Mesajul spectacolului se concretizează într-un comentariu acid și o reflecție profundă a relațiilor interumane. Acest musical este o aventură cu costume scandaloase și glume picante – o invitație la petrecere în Galaxia Transilvania, unde totul este permis.

Regia: Cosmin Chivu

Scenografia: Alin Gavrilă. Coregrafia: Adriana Bârză
Coordonarea muzicală: Constantin Iridon, Melinda Samson
Proiecții video: Vlad Bacalu.

 

 

Yue Opera House din Shanghai prezintă Forța renașterii (The Destiny of Rebirth), un spectacol semnat de Xin Yaqin.

Forţa Renaşterii

Acum trei sute de ani, Chen Duansheng, autoarea narațiunii lirice The Destiny of Rebirth (Zai Sheng Yuan), a scris despre o eroină, Meng Lijun, care era înaintea vremurilor sale, dar care nu putea să rupă lanțurile tradiției. Apoi s-a oprit din scris, lăsând povestea neterminată. În prezent, povestea adaptată conferă noi sensuri eroinei. În vâltoarea vieții, Meng Lijun devine o femeie în căutarea egalității și a libertății. Între timp, ea înțelege că, din punct de vedere laic, căsătoria e singura cale a femeilor de a fi fericite. Chiar dacă femeile sunt la fel de talentate ca bărbații, se simt adesea neputincioase în încercarea de a-și împlini visurile în realitate. Sperăm ca, după „renașterea” lui Meng Lijun, mintea ei liberă să provoace mai multă auto-reflecție și compasiune pentru femeile din societatea modernă.

Regia: Zhang Lei
Compozitor: Zhao Bin. Regizor muzical: Zhang Zhilin. Aranjament muzical: He Xianyun

Prezentator: Liang Hongjun
Montaj: Wu Jiayan, Huang Qi. Regizor tehnic: Xia Zhiyong.
Concept: Xin Yaqin. Dramaturg: Zhou Qian.
Scenografie: Zhang Daming. Costume: Liu Xinhui.
În distribuție: Xin Yaqin, Wang Qing, Wang Rousan, Yao Lei, Zhang Zhilin, Hou Xiaosheng, Yao Lina

 

Trupa franceză Percussions din Strasbourg propune Tărâmul fantomelor, în regia lui Pierre Jodlowski, care semnează şi concepția, compoziția, luminile, video şi real-time electronics

Conceput pentru 4 percuționiști care cântă la 4 tobe și instrumente virtuale, un păpușar și un dispozitiv audio-vizual interactiv, acest spectacol multimedia are ca temă Fantoma, în feluritele ei interpretări: fantome generate de memorie; fantomele create de societățile noastre, care împing oamenii înspre izolare socială; fantome în sensul lor mai obișnuit – apariții stranii legate de copilărie. În acest spectacol de o oră, scena nu mai este doar un simplu spațiu de spectacole, ci devine un loc ambiguu care prezintă publicului un ritual vizual care sună ciudat. Bine elaborată, muzica relevă vituozitatea uimitoare care a adus faima companiei Percussions de Strasbourg.
Cele trei părți ale spectacolului sunt structurate în jurul unei dramaturgii care trece de la întuneric, la lumină.

Muzicieni: Minh-Tâm Nguyen, François Papirer, Galdric Subirana, Flora Duverger (14 iunie)

 

Din Marea Britanie a sosit Birmingham Community Gospel Choir Seven cu concertul Gospel in Praise and Worship.

Birmingham Community Gospel Choir este un cor de muzică gospel creștină, înființat în anul 2005, cuprinzând, în prezent, un număr total de 30 de cântăreți. Șase dintre cei mai buni cântăreți din acest cor premiat, împreună cu directorul de cor Maxine Brooks, au pus bazele BCGC SEVEN, structură în cadrul corului principal, care interpretează cântece de laudă și inspiraționale în fața publicului de pretutindeni. Sunetul lor molipsitor insuflă ascultătorilor armonie, bucurie și speranță. Interpretează melodii cunoscute și originale într-un mod unic. Corul a apărut în numeroase emisiuni de radio, inclusiv la Ed Doolan & Jeremy Vine, la emisiuni televizate, precum BBC Songs Of Praise, The One Show și BBC Sports Personality Of The Year, iar în 2015 a primit Premiul BBC Songs of Praise Gospel Choir of the Year. (16 iunie)

 

Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice din Republica Moldova a adus la Sibiu spectacolul Apolodor. Călătoria unui Pinguin, după Gellu Naum, în regia lui Vlad Ciobanu.

Apolodor, Călătoria unui pinguin

Apolodor. Călătoria unui Pinguin este un musical despre faimosul pinguin tenor de la Circul din București. Consumat de sentimentul de singurătate, cu dor de frații săi din Labrador, acesta pleacă în căutarea familiei sale. Călătoria se transformă într-o aventură extraordinară, în care Apolodor își face mulți prieteni și înfruntă dușmanii cu curaj. Călătoria lui Apolodor pe apă, în aer și pe pământ este o parabolă a explorării de sine și a găsirii sinelui și a vocației. Timp de 80 de minute, studenții-actori devin artiști de circ, punând în scenă acrobații fizice și vocale. Spectacolul a fost creat special pentru studenții lui Vlad Ciobanu, compozitorul creând muzica pe baza diapazonului lor. Este un spectacol în premieră în Republica Moldova a ultimelor decenii, fiind un indicator al excelenței atinse de studenții care vor absolvi în 2018.

Coregrafia: Daria Simbiriova. Scenografia: Ştefan Bîlba.
Operator sunet: Oleg Şova. Light design: Vitalie Laşcu

 

Muzica Militară a Garnizoanei Sibiu, încadrată la Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu”, este formația instrumentală de suflători specializată în executarea onorurilor și ceremoniilor militare, activităților cu caracter ostășesc, susținerii de spectacole și concerte, participării la diferite activități specifice în unitățile militare din garnizoana Sibiu și din alte garnizoane din țară, contribuind, cu mijloace specifice, la creșterea eficienței procesului de instruire și la educarea militarilor și promovând imaginea armatei în societate.

 

Un one-man show, intitulat Lux Aeterna, susţine compozitorul şi violoncelistul independent André Mergenthaler, din Luxemburg

Andre Mergenthaler şi Lux Aeterna

André Mergenthaler a studiat la Musikhochschule Köln în Germania: violoncel cu Boris Pergamenschikov, muzică de cameră cu „Amadeus String Quartet” și compoziție muzicală cu Maurizio Kagel. După turneul realizat împreună cu Julia Migenes și Orchestra de Tineret a Uniunii Europene (EUYO), condusă de Claudio Abbado, acesta a devenit membru al grupului francez neo-expresionist „Art Zoyd”. Alături de membrii grupului, a plecat în turneu în jurul lumii, cu opriri la Lincoln Center (New York), la Expoziția de Artă Contemporană “Documenta” (Kassel), la Scala din Milano și Opera din Marsilia

În prezent, susține spectacolul solo intitulat Cello-Loops și compune muzică pentru balet, teatru și film – cel mai recent, pentru producția Hannah Arendt, regizată de Margaretha von Trotta. Mergenthaler știe să construiască tensiune cu violoncelul său, să creeze noi viziuni despre sunet și să interacționeze desăvârșit cu publicul, datorită sensibilității sale rafinate. Explorând genuri diferite de muzică și depășind granițele acestora, acest muzician excepțional se contopește cu instrumentul său. Bucurați-vă de fiecare moment magic din spectacolul său muzical!

 

 

Recitalul Pân’ la rai, oferit de Adrian Naidin Quartet.

Adrian Naidin în Pan’la rai

În Biserica Ursulinelor, vor răsuna armoniile quartetului, aplaudat pe scene prestigioase și inclus pe coloana sonoră a unui film internațional aspirant la Oscar, va fi prezentat în ediție excepțională. Una dintre cele mai valoroase compoziții imaginate vreodată în maiestuoasa umbră a Mariei Tănase, Pân’n la rai se apropie cu bucurie de temele tradiționale, pentru a le explora profunzimile, redându-le viață în cele mai dinamice sunete ale jazz-ului contemporan. Amestec de tradițional și avangardă, tehnic și non-conformist, violoncelistul Adrian Naidin își testează imaginația într-un incredibil experiment acustic, alături de alți trei muzicieni cu personalități și cariere excepționale. Printre aceștia, pianistul Sorin Zlat, singurul român premiat în cei 30 de ani de prestigioasă istorie a celui mai important concurs de jazz din Statele Unite, The Great American Jazz Piano Competition. Li se alătură Eugen Amarandei – unul dintre cei mai tehnici și mai inspirați dintre contrabasiștii României, și excepționalul percuționist Gabriel Bălașa, un muzician inventiv și imprevizibil, testat în formule avangardiste și în proiecte acustice insolite. Violoncelul lui Adrian Naidin spune povești, pictează sau recită versuri, tremură pentru a ridica sufletul spre ceruri sau se înverșunează, coborându-l în abisuri…

 

Parada Fanfarei de la Cozmeşti constituie un moment de muzică şi culoare.

Parada Fanfarei de la Cozmeşti

Înfiinţată în urmă cu aproape 120 de ani, este cea mai veche fanfară din ţară, având rădăcini adânci în tradiţia şi cultura noastră, câştigătoare a numeroase trofee şi premii importante la festivaluri şi concursuri, datorită tehnicii de interpretare, unică şi inconfundabilă, executând fără nici o dificultate orice gen de muzică, doar live, doar „după ureche”, fără a cunoaşte notele muzicale, începând cu muzica noastră autohtonă, hora şi sârba, continuând cu muzica balcanică, pop, gypsy, etc.

În anul 1969, participând la primul Festival al fanfarelor din ţară, având în componenţă un număr de 80 instrumentişti, a obţinut Marele Trofeu, când a făcut primele imprimări la Casa de discuri Electrecord. După mulţi ani de experienţă artistică, au început şi invitaţiile la diverse festivaluri din ţară, dar şi din străinătate. Au avut concerte în Italia, Franţa, Germania, Lituania, Spania, Polonia, Ucraina, etc. Solista formației, Ina Chiriac, colaborează cu Fanfara de la Cozmești de la vârsta de 14 ani.

Artişti: Ecaterina Chiriac, Ionel Chiriac, Ionică Chiriac, Ionică Corneliu, Sorin Dușu, Gheorghe Lupu, Cornelius Rusu, Vasile Stângaciu, Constantin Trifan, Mihai Trifan, Petronel Viziru

 

Un moment oarecum insolit este Batucada în stil Columbian.

Batucada în stil columbian

Multă lume crede că oamenii din Bogota sunt tăcuți și știu prea puține despre ritm. Acest lucru nu este adevărat, iar muzicienii trupei AAINJAA demonstrează acest lucru prin stilul lor muzical original și prin felul în care simt muzica. Cuvintele lor cheie sunt entuziasmul, pasiunea și multă muncă. Aceștia cântă la instrumente de percuție, reprezentațiile lor fiind foarte bine coordonate și având un ritm puternic, precum cel al războinicilor. Artiștii combină dansul cu sunetul puternic al ritmurilor columbiene și braziliene, producând o explozie de sunet.

 

Formaţia spaniolă stradală Artistas del Gremio oferă concertul O orchestră insolită (A Remarkable Orchestra).

O orchestră insolită

Înființat în anii 2004-2005, ansamblul  este compus din instrumente de suflat și percuție. Printr-un stil original, bazat pe interacțiune și umor, a devenit una dintre cele mai cunoscute formații stradale. La început, formația interpreta cântece populare, dar membrii săi au început să caute altceva, orientându-se spre interacțiune, care va deveni emblematică pentru stilul lor. Din 2005, formația a început să-și compună propriile piese muzicale, precum și diverse remixuri. Artistas del Gremio au reprezentații în fiecare an în cadrul multor festivaluri din Spania și din străinătate.

 

Şi tot din Spania, să amintim compania Brincadeira, cu  Frenezia tobelor (VÊRTICAL), în regia lui Edison Aguilar.

Spectacolul Frenezia tobelor a luat naștere din ideea de a transmite frumusețea orașului Barcelona prin intermediul mișcării și a sunetului. Orașul e într-o căutare constantă a realității și ne ajută să înțelegem că viețile noastre nu ar trebui să fie nimic altceva decât improvizații… Compania Brincadeira a fost înființată în 2004, ca rezultat al întâlnirilor de improvizație de percuție din Parc de la Ciutadella din Barcelona. De-a lungul istoriei sale, Brincadeira s-a transformat dintr-un grup de batucada într-un grup care combină limbajul corporal cu muzica, realizând melodii prin mișcare. Mulțumită acestei fuziuni dintre limbajul corporal și muzică, Brincadeira a colaborat cu companii renumite precum borders Bros, Salvador Niebla sau Hansel Cereza. În 2015, compania atinge apogeul, colaborând cu BAART și devenind susținător al MEINL, două mari companii din industria muzicală.

 

Xilofoane XXL pe ritmuri africane (XXL Mobile Balafon Orchestra) al companiei La Complet’Mandingue vine din Franţa.

Timp de mai bine de 20 de ani, Orchestra Balafoanelor Mobile a avut turnee în întreaga lume, cântând în cadrul unor festivaluri internaționale, precum și pe străzile din satele mici. Acești muzicieni au energie și comunică prin umor, adoră provocările și le place să încânte publicul, făcându-l să danseze și să zâmbească. Repertoriul lor muzical este format din compoziții originale și festive, în care își folosesc rezonatoarele pentru a crea sunete care ar părea că sunt, de fapt, electronice și amplificate. Printr-un joc interactiv, compania La Complet’ Mandingue îi invită pe spectatori să li se alăture și să cânte melodiile inspirate din muzica pop, precum și din muzica tradițională din vestul Africii, sau piese funky și la modă. Toată lumea este invitată să se alăture petrecerii și să danseze pe piesele pop remixate în „stilul balafon”.

 

Feciorii și fetele de pe Mara este un ansamblu din comuna Desești, (compusă din Mara, Desești și Hărnicești, trei sate de pe Valea Marei, o parte a județului Maramureș care este străbătută de râul cu frumos nume de fată – Mara).

Feciorii şi fetele de pe Mara

A fost înființat în 2009, sub numele de Coconii de pe Mara, pentru că încă de când erau doar niște prunci, iubeau jocul și horile lăsate moștenire de părinții și bunicii lor. Viața și-a urmat cursul, între timp au crescut, au devenit feciori și fete, dar dragostea pentru joc și voie bună le-a rămas în sânge. Astfel, în 2017 s-au reunit și au pornit la drum cu forțe proaspete, simțindu-se datori să continue ce au început generațiile anterioare, căci satul Desești se mândrește cu primul ansamblu constituit vreodată în Maramureșul istoric – Ansamblul Horile. Acesta a avut o activitate neîntreruptă aproape 20 de ani, din el făcând parte chiar părinții feciorilor și fetelor de astăzi. Acum, motto-ul lor este „Părăsește satul, dar nu te lăsa părăsit de sat!” și oriunde îi va duce viața, se vor întoarce pe meleagurile natale, nu vor uita de unde au plecat și mereu își vor găsi alinarea în horile Maramureșului – plai cu flori.

 

La Sinagoga din Sibiu, violonistul Rafael Butaru şi chitaristul Bogdan Mihăilescu realizează un Dialog pe 10 strune.

Rafael Butaru şi Bogdan Mihăilescu, Dialog pe 10 strune

Două instrumente prietene prezintă un dialog consonant, susținut de corola muzicală a sunetelor emise de cele 4 strune ale Viorii și cele 6 strune ale Chitarei. Poate că nu întâmplător suma strunelor ne duce cu gândul la sistemul decimal matematic, iar această cifră magică și de referință – ZECE – este și chintesența emoțiilor create de muzica pe zece strune a acestui duet, sub stricta supraveghere a Euterpei.

 

Parvathy Baul din  India semnează spectacolul Pasărea necunoscută.

Achin Pakhi (Pasărea necunoscută) este o culegere de poezii și cântece compuse de Lalon Fakir (1740-1890), un mare poet și un Guru al tradiției Baul. Spectacolul prezintă o călătorie prin viața lui Lalon, urmându-i parcursul prin intermediul creațiilor sale.

 

Un emoţionant Recital de voce și orgă este cel susţinut de baritonul Liviu Holender şi organista Fiona Pollak

Baritonul Liviu Holender

Programul va conține o serie de cântece cunoscute precum Ave Maria de Schubert și Bach/Gounod, Ombra Mai Fu de Händel, precum și o serie de cântece de Hugo Wolff. Alături de o gamă largă dintr-un repertoriu de cântece pentru voce și orgă, faimosul Libera Me din Requiem de Gabriel Fauré va fi de asemenea prezentat ca piesă solo impunătoare pentru orgă. Duetul mai puțin obișnuit între voce și orgă promite să ofere noi sunete și culori în minunata acustică a Bisericii Franciscane și va duce publicul într-o călătorie muzicală însuflețitoare prin epocile romantică, barocă și prin lumea eclesiastică a cântecelor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.