Octavian Știreanu: Așteptările unui cetățean smerit

Noul președinte a depus jurământul. Pe Biblie și pe Constituție. Au apărut deja eternele dispute despre ceea ce poate face un președinte, cu trimitere la interferențele cu atribuții proprii ale Guvernului.

Octavian Știreanu: Așteptările unui cetățean smerit

Noul președinte a depus jurământul. Pe Biblie și pe Constituție. Au apărut deja eternele dispute despre ceea ce poate face un președinte, cu trimitere la interferențele cu atribuții proprii ale Guvernului.

Noul președinte a depus jurământul. Pe Biblie și pe Constituție. Au apărut deja eternele dispute despre ceea ce poate face un președinte, cu trimitere la interferențele cu atribuții proprii ale Guvernului.

De exemplu, noul președinte a semnat în campania electorală angajamentul că „nu va majora TVA-ul pe perioada mandatului său”. Este un angajament fără obiect. Majorarea TVA este atributul Guvernului și al Parlamentului – și chiar dacă președintele va respinge o dată legea respectivă, a doua oară va fi obligat s-o promulge. Este doar un exemplu.

Noul președinte a anunțat public că prioritatea sa va fi „deficitul bugetar”. Desigur, nu poate fi indiferent la un subiect de care depind starea economiei și nivelul de trai al oamenilor.

Dar noul președinte, nici prin pregătire, nici prin atribuții, probabil că nu va putea avea soluții tehnice pentru „reducerea deficitului”. În schimb, ca președinte, are dreptul și obligația să informeze națiunea despre cauzele deficitului. Mai precis, are obligația să facă publice cel puțin două lucruri:

1.Care sunt costurile la zi ale efortului țării noastre de susținere a Ucrainei, sub diferite forme (financiar, economic, militar, social)

2.Care sunt costurile bugetare deja achitate, ca și cele antamate pentru viitor, pentru cursa înarmărilor în care s-a angajat plenar țara noastră în ultimii ani.

Insist să subliniez că nu se pune nicicum problema justeții acestor tipuri de cheltuieli. Nimeni nu contestă rațiunile acestor două grupe mari de cheltuieli. Dar sumele enorme alocate celor două capitole exced planificărilor bugetare adoptate inițial de parlament și, probabil, au o pondere substanțială a apariției deficitului.

Obligatorie pentru noul președinte nu este justificarea acestor cheltuieli, nu cere nimeni așa ceva. Ceea ce se impune este informarea cetățenilor asupra cuantumului lor. Pentru că banii, fondurile consumate pe aceste tipuri de cheltuieli, provin din munca și din contribuțiile cetățenilor.

Dacă noul președinte vrea să facă „schimbarea” pe care a tot propovăduit-o, poate să înceapă cu informarea națiunii asupra celor două subiecte de mai sus.

***

            În februarie 2023, „Cotidianul” publica un document intitulat „Program prezidențial în căutarea unui candidat”.S unt peste doi ani de atunci. Programul propus de ziar conținea exclusiv subiecte care depind strict de personalitaea președintelui și de modul său de gândire. Nu existau alte opreliști. Nu trebuie schimbată Constituția – așa cum se spune pe la colțuri – pentru ca un președinte să facă enorm pentru modernizarea instituțiilor, democratizarea societății și respectarea cetățenilor țării. Dimpotrivă.Textul actual al Constituției are suficiente prevederi pe baza cărora noul președinte poate să realizeze „schimbarea” despre care vorbește. Multe dintre prevederile legii fundamentale cuprind cuvinte care dor tocmai pentru n-au fost băgate în seamă. Poate că noul președinte nu le va ignora.

Reluăm mai jos acel program, care devine din virtual unul real și perfect aplicabil, odată ce noul președinte a depus jurământul. Ceea ce acum doi ani era dezirabil pentru orice candidat, începând de luni poate constitui o agendă concretă pentru cel ales.

Cuvintele care dor

„Un președinte, indiferent dacă are sau nu susținerea unui partid în parlament, poate face pe cont propriu un lucru esențial: să strângă poporul în jurul său – prin idei, prin empatie, prin sensibilitate, prin viziune, prin dragoste de oameni și de țară! Precum în întreaga istorie, românii vor urma necondiționat o astfel de căpetenie!”

Un președinte trebuie să comunice permanent cu poporul și cu țara! Să arate cum gândește și ce soluţii anticipează în problemele existenţiale ale poporului român. În consens sau nu cu guvernul ori cu partidele politice, el trebuie să-și prezinte permanent punctele de vedere asupra chestiunilor de interes public, astfel încît să aflăm ce crede el despre viața poporului, despre funcționarea instituțiilor, despre conflictele din vecinătatea țării, nu să dea ordine, nu să țipe. Un președinte trebuie să dovedească o viziune și un mod de înțelegere a lucrurilor care ne privesc pe toți.

Înainte de toate, profilul de președinte pe care-l așteptăm trebuie să nu aibă în biografia sa niciun precedent de incompatibilitate, indiferent de variantele în care acest termen este folosit în legislația română.

În opinia noastră, reconstrucția democrației este proiectul fundamental de țară pe care un viitor președinte cu adevărat patriot, democrat și devotat valorilor – nu intereselor – europene îl poate supune în 2024 evaluării electoratului.

Ce așteptăm de la un asemenea candidat de președinte?

  1. Să-și asume public obligația de a impune întregii administrații o conduită guvernată de axioma constituțională potrivit căreia „Fidelitatea faţă de ţară este sacră”(Art. 54 din Constituție).
  2. Să reafirme supremația Constituției ca lege fondatoare a statalității României.Apartenența la UE și NATO este rezultatul unei voințe naționale copleșitoare, consfințită în tratate care se cer respectate cu strictețe de ambele părți semnatare. Sacrosante nu sunt doar tratatele de aderare, ci și prevederile Constituției care definesc statalitatea României. Partenerii euroatlantici cu care am semnat tratatele au fost în cunoștință de cauză cu aceste prevederi. Prin semnăturile pe care le-au pus pe tratate, partenerii externi au acceptat implicit Constituția națională ca parte constitutivă a înțelegerilor convenite. N-au dreptul să ne ceară acum să ne încălcăm propria Constituție!
  3. Să se poziționeze public pentru întărirea și protejarea autorității Parlamentului ca reprezentant al puterii suverane a poporului.„Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării”, se arată în Constituție, la Art.61. Tot Constituția prevede că „Deputaţii şi senatorii nu pot fi traşi la răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului”.
  4. La prezentarea viitoarei Strategii de Apărare Națională, să solicite public eliminarea din diferite legi a prevederilor care pot aduce atingere libertăților cetățenești.

Președintele are obligația să prezinte Parlamentului, în termen de 6 luni de la preluarea mandatului, o strategie de Securitate națională. Conținutul noțiunii de securitate națională trebuie definit cu strictețe.

  1. Să precizeze în programul electoral ce intenții, inițiative, proiecte ori acțiuni de politică externă are în vederespre a le promova în numele României. Apartenența României la UE și la Alianța Nord-Atlantică sunt în afara oricărei discuții. Dar politica externă a unei țări, aflată în responsabilitatea președintelui, nu se poate rezuma la reafirmarea la nesfârșit a acestor opțiuni pe care nu le contestă nimeni. A fi european nu înseamnă a fi epatat de birocrația europeană. A fi european înseamnă a fi creativ în politicile comunitare și a pretinde respectul tratatelor fondatoare de către toate părțile semnatare.
  2. Să se poziționeze ferm împotriva etichetei de țară coruptă, lipită pe imaginea României de regimurile trecute.Lupta împotriva corupției a fost un pretext pentru demantelarea adversarilor politici și eliminarea acestora sub antetul unei „cauze nobile”. Efectul pervers a fost eticheta de „țară coruptă” cu care, timp de două decenii, leadershipul prezidențial a defilat prin lume. Consecințele pentru țară au fost grave – de la descurajarea investițiilor străine la blocarea accesului în spațiul Schengen. Lupta împotriva corupției trebuie să continue, dar ca obiect al dreptului comun, nu ca „marfă de export” pentru ponegrirea țării și nici ca pretext pentru intruziunea serviciilor secrete.
  3. Să rămână un magistrat careveghează asupra stării de sănătate a poporului, asupra educației și asupra modului în care sunt valorificate bogățiile naturale ale țării noastre.
  4. Să explice dintru început electoratului ce înțelege în mod concret prin noțiunile din textul constituțional atașate funcției prezidențialeprecum „veghează”, „buna funcționare a autorităților publice”, „funcția de mediere”, „puterile statului”, raporturile dintre „stat și societate” și altele asemenea.
  5. Să își dedice activitatea ca un militant pentru unitatea românilorși să se opună întotdeauna divizării și neînțelegerilor dintre ei.
  6. Să deschidă fiecare sesiune parlamentară(februarie și septembrie) cu mesaje adresate Parlamentului despre prioritățile României și direcțiile de urmat în politicile importante. Art. 88 din Constituție prevede că „Preşedintele României adresează Parlamentului mesaje cu privire la principalele probleme politice ale naţiunii”. Președintele poate oricând să-și manifeste în Parlament susținerea sau dezacordul pentru diverse decizii guvernamentale spre a-și face cunoscută poziția în fața țării și a comunității internaționale.
  7. Să restabilească prioritatea reglementărilor naționale în raport cu cele internaționale, conform Constituției în vigoare. Textul constituțional prevede că „din dreptul intern fac parte (DOAR) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii”; deci, nu orice dispoziție emisă la Bruxelles intră în „dreptul intern”, ci doar acelea care au fost convenite prin tratate comunitare, aprobate ulterior de forul legislativ național. Constituția actuală mai prevede că „au prioritate reglementările internaţionale (doar când) există neconcordanţe între pactele şi tratatele privitoare (DOAR) la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi legile interne, cu excepţia cazului în care Constituţia sau legile interne conţin dispoziţii mai favorabile”.
  8. Să pledeze pentru readucerea CSAT în legalitatea constituțională. Potrivit Constituției, CSAT „organizează şi coordoneazăunitar activităţile care privesc apărarea ţării şi securitatea naţională”, deci are atribuții executive. Ca urmare, deciziile CSAT ar trebui supuse, obligatoriu, aprobării Parlamentului. Conform Constituției, „Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a ţării”. Secrete de stat pot fi detaliile unei decizii, dar nu și decizia ca atare. Este inadmisibil ca protocoalele încheiate între justiție și serviciile secrete să fie clasificate doar pentru că au fost aprobate de CSAT.
  9. Să readucă serviciile secrete în matca constituțională. Președintele ar trebui să ceară Parlamentului ori, după caz, să decidă în CSAT retragerea oricărei atribuții a serviciilor secrete care nu se regăsește printre cele enumerate explicit în lege. Certificatul ORNISS să fie prevăzut pentru un nomenclator restrâns de funcții publice, stabilit în mod transparent prin lege.Fiecare aspirant la o funcție în administrație trebuie să știe dintru început dacă i se va cere sau nu completarea unui asemenea dosar de cadre.Criteriile refuzului/eliberării certificatului trebuie să fie transparente.
  10. Să denunțe existența Statului paralel și să ceară public respingerea tuturor reglementărilor și practicilor care protejează ingerința serviciilor secrete în justiție.Să anunțe că va cere partidelor și viitorului parlament ca nomenclatorul funcțiilor la care este posibilă solicitarea unor avize de la serviciile secrete să fie stabilit prin lege.
  11. Să solicite instituirea prin lege a obligației asociațiilor profesionale de magistrați, judecători, procurori, avocați, ca și a celor de jurnaliști, de a introduce în dosarul propriilor membri o declarație pe proprie răspundere privind (ne)apartenența ori (ne)colaborarea respectivului membru cu serviciile secrete.Tot prin lege, o astfel de declarație să fie instituită pentru ONG-urile declarate de utilitate publică, precum și pentru conducerile executive ale parlamentului și partidelor politice. În același spirit al transparenței, să solicite parlamentului legiferarea obligației fiecărei organizații neguvernamentale de a-și prezenta sursele de venituri și declarația de patrimoniu.
  12. Să se angajeze că va desemna drept candidat de premier propunerea făcută de partidul clasat primul în alegeri, iar în cazul lipsei majorității absolute, să propună partidelor parlamentare în ordinea procentelor obținute formarea guvernului.Modul în care președintele a desemnat candidatul de prim-ministru a tulburat aproape de fiecare dată societatea. Prevederea constituțională în materie a fost mutilată în funcție de interese absconse, conducând nu o dată la deturnarea rezultatelor de la urne. Desemnarea candidatului de premier trebuie să fie în consecuția directă a voinței populare și a rezultatelor din alegeri.
  13. Să pledeze împotriva „importului de legi”. Să încurajeze elaborarea prevederilor legale de către parlament și partide, prin consultarea specialiștilor români în domeniu. Creativitatea și forța de inovare socială a românilor trebuie reabilitate și stimulate. România nu este importatoare doar de alimente, legume, fructe, carne etc., dar a devenit și o mare importatoare de legi. Prin tot felul de mecanisme, dreptul suveran al elaborării legilor naționale a fost transferat unor ONG-uri sau organisme internaționale fără nicio legitimitate.Un fost președinte al CCR declara, la sfârșitul anului trecut (2022), că „am ajuns ca o țară de pe ultimul loc – din lume, nu din Europa, să cumpărăm legi gata făcute! E inadmisibil așa ceva! Proiectul legii pensiilor l-au cumpărat de la Banca Mondială cu două milioane de euro”.
  14. Să pledeze în societate și în fața parlamentului pentru reinstituirea răspunderii patrimoniale a magistraților.Constituția României prevede că „Statul răspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare. Răspunderea statului este stabilită în condiţiile legii şi nu înlătură răspunderea magistraţilor care şi-au exercitat funcţia cu rea-credinţă sau gravă neglijenţă”.

Politica penală – ca și cea fiscală sau cea culturală – este, conform tratatelor de aderare, atributul exclusiv al statelor naționale. Așa au stabilit partenerii noștri comunitari. În aceste condiții, președintele poate să solicite încetarea practicii de tip feudal, de prezentare „la viză” a fiecărui proiect de lege referitor la justiție la tot felul de comisii-satelit ale Bruxelles-ului.

  1. Să solicite Parlamentului, întrunit în noua sa legislatură 2024-2028, să reanalizeze de urgență, în concordanță cu principiile statului de drept democratic, legile justiției, cele ale securității naționale, legile „Big Brother” și toate reglementările care aduc atingere drepturilor cetățenești.

Reconstruirea unei justiții după preceptele democrației constituționale presupune afirmarea fără echivoc a unei atitudini din partea președintelui țării, cum ar fi:

– să dispună desecretizarea sau/și anularea printr-o primă și imediată decizie a viitorului CSAT a protocoalelor secrete dintre SRI și diferite instituții ale statului care pot afecta independența actului de justiție;

– să denunțe public apariția „câmpului tactic”, ca practică nelegală și antidemocratică;

– să declare că înțelesul profesiei de procuror așa cum aceasta este menționată în Constituție va fi acela de avocat al statului; procurorii nu sunt independenți, din moment ce rechizitoriile lor sunt supuse controlului și aprobării pe scară ierarhică – fapt care nu se întâmplă în cazul judecătorilor.

– să sublinieze public faptul că obligația procurorilor de a apăra „drepturile şi libertăţile cetăţenilor” (Art.131 din Constituție) se referă și la cetățenii supuși unor proceduri penale, care nu pot fi demonizați înainte de a fi condamnați definitiv; anchetele de intimidare cu cătușele pe masă ori promisiunile de pedeapsă mai mică în schimbul unor denunțuri la comandă trebuie abolite din practica judiciară;

– să solicite desființarea ca probă a denunțului făcut de persoane aflate în arest sau în închisoare în alte cauze penale, iar pentru denunț să fie fixat un termen limită față de data faptei denunțate;

– să inițieze o consultare aprofundată a specialiștilor și organizațiilor profesionale în domeniu cu privire la percepția în societate și la efectele perverse pe care le creează apariția unor instituții precum „avertizorii de integritate”, „consilierii de etică”, instrumentele ”Big Brother” și altele similare, inventate în ultimii ani.

  1. Să militeze pentru consolidarea și promovarea capitalului autohtonși a produselor economiei românești în toate prezențele sale publice și în întâlnirile de peste hotare.

***

Cine vrea să preia acest proiect și se angajează public să-l realizeze va avea susținerea noastră și a celor care ni se vor alătura. Noi credem că sarcina de garant al Constituției trebuie încredințată unor oameni capabili mai întâi să citească și să înțeleagă textul constituțional, apoi să-l aplice în paradigma înfăptuirii unui stat de drept democratic. Și mai ales trebuie încredințată unor oameni pentru care „fidelitatea față de țară este sacră” (Art.54).

Va citi noul președinte – dacă nu acest text, măcar Constituția în integralitatea și spiritul textului ei?  Și dacă o va citi – o va înțelege?

Aceasta este întrebarea.

Distribuie articolul pe:

58 comentarii

  1. 1.Care sunt costurile la zi ale efortului țării noastre de susținere a Ucrainei, sub diferite forme (financiar, economic, militar, social)
    2.Care sunt costurile bugetare deja achitate, ca și cele antamate pentru viitor, pentru cursa înarmărilor în care s-a angajat plenar țara noastră în ultimii ani.
    Insist să subliniez că nu se pune nicicum problema justeții acestor tipuri de cheltuieli. Nimeni nu contestă rațiunile acestor două grupe mari de cheltuieli.

    Ba s-avem pardon . Eu le contest ca antinationale .

  2. EROISMUL LEGENDAR al unui POPOR MILENAR care-si APARA SUVERANITATEA si EXISTENTA CA NATIUNE … Rusia Kieveana OARE ?

    Ca doar acel POPOR este MILENAR … Rusia Kieveană a fost fondată de catre VAREGUL Oleg pe la anul 880 AD … si crestinat de catre VAREGUL Vladimir in anul 988 AD. Ambii varegi din neamul rushilor lui Rurik.

    În conformitate cu însemnările din Cronica vremurilor trecute, prima cronică a Rusiei Kievene, un vareg (viking) pe nume Rurik și-a așezat reședința în Novgorod, după ce a fost ales conducător comun al mai multor triburi slave și finice, pe la 860 AD, după care și-a extins autoritatea și asupra Kievului. Cronica îl desemnează ca întemeietor al Dinastiei Riurikidă. Rusia Kieveană a fost fondată de catre varegul Oleg pe la anul 880 AD.

  3. EROISMUL LEGENDAR al unui POPOR MILENAR care-si APARA SUVERANITATEA si EXISTENTA CA NATIUNE … Rusia Kieveana OARE ?

  4. Iar PRESEDINTELE tarii NOASTRE trebuie sa RESPECTE si Constitutia ROMÂNIEI:
    “România este stat NATIONAL, SUVERAN si INDEPENDE-NT, UNITAR si INDIVIZIBI.”

  5. Si continuam: Din nou ni s-a servit o gogoasa rumenita care a plesnit raspandind o miasma toxica…Cum pot niste „suveranisti veritabili”
    sa „condamne” EROISMUL LEGENDAR al unui POPOR MILENAR care-si APARA SUVERANITATEA si EXISTENTA CA NATIUNE? Sa-l „condamne” fara sa fie ras put Tino Izy si batandu-se-n piept ca-si iubesc Romania, verbal, pana la sacrificiul suprem…

  6. Spuneam ieri la 17:39 fara sa stiu ca se schimba tura: Farsa cu „suveranismul” nu-i mai poate pacali decat pe naivii, prostii mioritici si pe cei mai intransigenti dogmatici marxist/bolsevici…

  7. Cu asta va fi mai greu de „cetateni”, are gandirea „critica” la el si Securistanul in spatele sau incolonat si gata pentru „actiune „. In rest , falimentul de tara deja bate la usa. Barca numita Romania lua apa de mult timp ,dar astia (de securisti e vorba) au scos si dopul ca sa fie siguri de „directie”.
    Il asteptam pe Macron sa vina (pe post de rege sau dictator) dupa ce isi termina mandatul in Franta, „Sorbonezul de serviciu” ii tine doar locul cald…

  8. Domnule Stireanu, il incarcati peste masura pe presedintele ORL-ist, el nu va fi in stare nici sa citeasca tot cea ati scris, dara-mi-te sa si realizeze ceva din cele propuse. Prin urmare, mai usor cu pianul pe scari.

  9. Calicii cu bale la gură a sistemului au îngurgitat sarmale cu mămăligă situația post alegeri măsluite din România este de cacao.

  10. Da, absolut da. Eu am citit textul în doar câteva minute; este clar. Mă alătur, l-am înțeles și sunt sigură că președintele îl va citi și mai repede și va înțelege și mai bine. Ba mai mult, poate să facă și ceva în privința asta.

  11. Noroc cu hirtia scrisa de cineva de pe care citea Nicusor ,altfel chiar nu stiu ce ar fi reusit el sa spuna cu gurita lui ,fara sa citeasca .

  12. Credeam ca o sa se schimbe ceva pe forum si pe sita, dar spre dezamagirea mea totala totul a ramas inghetat in proiectul securist…Niciun discurs nu s-a modificat, nici macar la nivel de nuanta…Rum mega Thory de stir parca au impietrit in fixatia cu minunatia legii supreme
    care l-ar impiedica pe legendatul in Deal sa faca si sa dreaga, de parca nu ei ne-au nenorocit in cei 36 de ani de securism cominternist!
    Cu „suveranismul” ras put Tino Id au lasat-o mai moale dupa fiasco-ul simionisto-pontist…Si pe buna dreptate, prestatiile celor doi AG genti dublati de Geo Orgiescu spulberand orice speranta in schimbare…

  13. „Pierdeti orice speranta cei care inca mai sunteti aici!”

    Unde sunt sperantele tale, in UE Occidentala ?

  14. – cu partidele parlamentare
    – cu sutele de agentii aiurea
    – cu lefurile nesimtite
    – cu pensiile specialilor
    – cu primariile comunelor de 50-1000 de case
    – cu 1,5 milioane de bugetari
    – cu lucrarile supraevaluate, etc, etc….

  15. Draghe @ Prostache negrisorul – de ce nu i-ai dus un logoped lui NiMucusor ? Sa se exprime la fel de „liber” ca tine ?

  16. „Așa conduce președintele România,punct.”

    Cum a condus Basescu Romania in primii 4 ani de mandat ? A fost miel calificat ! Cine are majoritatea stabila in Parlament conduce Romania. Mutunache cg11 ar fi avut 7-21 %, iar gs01 ar fi avut 19%, voturi stabile. Nimic-usor are 65% !

  17. Domnule Stireanu , cereti prea mult cu intrebarea : Care sunt costurile sustinerii Ukruinei….Va spun eu cum stau treburile . azi in urbea de la poalele Tampei la intersectia b-dul Garii-Harmanului cu Alrx anndru Vlahuta un „tractor” -jeep cu numere de Ukruina era sa ucida -se grabea urkakul- pe trecerea de pietoni 3 (trei) persoane.Pentru asta statul roman le da aprox 11.000 de lei la o familie de trei persoane urkace si-ii scuteste de utilitati si chirie ? Plus alte bonusuri ?Nu tre sa fim pe front ca ne ucid aici acasa. Regret ca nu am putut retine numarul , fiind pieton pe acea trecere.Sper sa treaca de cenzura…

  18. Urmeaza, curand, ordinele de incorporare si rechizitionarea de bunuri. Constitutia Romaniei ese „tradusa” de un grup infractional organizat si santajat de serviciile de spionaj. Urmeaza federalizarea, fara acordul cetatenilor (referendum), tarilor europei. Exercitiul-experiment mao 2020 este o reusita. Urmeaza tavalugul. Pierdeti orice speranta cei care inca mai sunteti aici!

  19. Restul sunt vorbe de prisos.
    Cine este Nicușor Dan?
    Urmasul lui Petrov și al Belferului.
    Daca vă așteptați la altceva e treabă voastră!

  20. Instituția prezidențială este cea mai importantă instituție din Romania,de aici zbaterea internă și internațională pentru această funcție.
    Vezi UE și Franța la recentele alegeri.
    Cine numește șeful serviciilor procurorii și prim-ministrii are pâinea și cuțitul.
    Așa conduce președintele România,punct.

  21. Constituția și atribuțiile președintelui le stie toată lumea la cat s-a vorbit despre asta in ultimi douăzeci de ani.
    Să nu fim naivi sa credem că Perov și Belferul nu își cunoșteau atributiile le , dar îi durea in cot de Constituție.
    Pentru că se știau protejați de ,hai să-i zicem in continuare SISTEM.
    O încălcau pentru că așa li se cerea.

  22. E incultură:”a vă spune vouă,oameni.”
    Aleși și alegători.

  23. Cu președinte Băsescu în fața căruia prim ministrul Ungariei declară adunării secuilor că Ardeal e acasă? Cu prim ministru general de Armată care tolerează ca președinta Ungariei să vopsească bornă kilometrică în mijocul României în roșu alb verde sub privirile mândre ale vicelui Kelemen zicând că acolo e granița Ungariei? Cu alianța PSD-PNL strunită cu biciul lui Arpad la alegerea de președinte? Colonie venală de vânzare pe bani puțini.

  24. “Fidelitatea faţă de ţară este sacră”(Art. 54 din Constituție).Vezi domnule Octavian că te ia procuratura pentru instigare. Cu vice prim miniștrii și miniștrii UDMR coloana 5 a a Hungariei revizioniste în guvernul României toți cu cetățenie Ungaria cântând imnul Ungariei la sărbătorile Ungariei, îngenunchind la imnul secuilor și din post oficial refuzând să serbeze 1 Decembrie ați văzut vreo urmă de fidelitate?

  25. Fa, Doamne o minune! Si pentru mine una! In total 3 minuni, Doamne! ….Ce ti-am cerut si ce ne-ai dat , Doamne!
    Catelus cu paru cret, fura rata din cotest si se jura ca nu fura….

    Muhahahahahahahahahahaha

    o sa fie distractie…

  26. Noul guvernator al Frantei dupa fostul guvernator al Germaniei…
    O marioneta a sistemului globalist-progresist ..

  27. @gelu

    te dezamagesc…. rog nu are treaba aici… aici se rezolva repede… el lucreaza in tikitoki acum… ii simt dira de la o posta…
    stii cum: da drumul la falsuri ca sa puna jos o anumita stare de spirit… cine nu se are pe sine cu el insusi, pune botu… cine se are pricepe jocul imediat… deci ordinul este divizare si distrugere spirit ante alegeri din zona suveranista…. farimitarea prin zvonuri si stiri false, da facute de oficiali si statului roman platiti sa faca bine…numai ca ei fac pe dos…

    asta e postarea ta in alt articol da le-am pus aici sa comentam ca oricum se incadreaza subiectului.

    gelu spune:
    26 mai 2025 la 14:01

    Belzebutilor le-a intrat frica-n oase de l-au pus pe Muccurscor Dan Daniela sa jure cu mana pe Biblie si sa-si faca Cruce. Avem dovada ca Gen. Rog e cu ochi pe forumul de la Cotidianul. Numai ca crucea nu se pune ca ceea ce a facut Musculus Biluta nu poate fi numita Cruce.

    apropo stiti cum i-a spart sri-ul pe rezisti cind au devenit prea insistenti? le-a bagata zizanie cu citi bani a luat unu, citi bani a luat altu si s-au luat astia la bataie intre ei…

    e distractiv….

  28. Asteptati multe si o sa primiti ***uita de la mucusor.
    Dar lasa firi fericiti ca nu ati votat un „huligan”

  29. ba , cracanatule, nu esti prim ministru!!!! mai da o tura prin constitutie… „Noul președinte a anunțat public că prioritatea sa va fi „deficitul bugetar”.

    sa ce, sa-l faca si mai mare decit e… facem pariu????

  30. Despre cheltuielile cu înarmarea se știe. 3.5% din PIB până în 2030. Deocamdată e sub 2% sau atât. Luați voi PIB de la statistică și calculați. Despre cheltuielile cu Ucraina, eu cred, că sunt modeste, altfel ne-am fi lăudat cu asta. Eu vreau niște lămuriri despre alegeri. Dacă nu se poate acum, măcar după terminarea războiului.

  31. Bai muc aiurit și infect, ai invitat etnia, a apărut doar Delia cântăreața și câțiva plus un individ care aparent, parcă era drogat(exact langa muc, mai precis, cum priveai poza live din spate adunătură era exact în stânga lui muc, în dreapta pentru cei care privesc poza), dar pe Simion, de ce nu l-ai invitat? Etnia e doar pe alese pentru acest muc aiurit și infect? Oricum, bate câmpii cu brio. Acest drum îl duce pe cele mai înalte culmi, în poziția : Loc de scuipat. Succes la accesat poza sau locația pentru salut!

  32. Va rog să vă imaginați un tablou sinistru:sa fi câștigat Simion Magnificul.Cu prima doamnă,cocalara lui Simion .Grotesc, ca să nu spui mai mult.S-a demonstrat științific că suveranistii au creierul foarte neted .

  33. ”Să denunțe existența Statului paralel etc.”.
    să nu fi înțeles dl. Știreanu cine face jocurile în țara asta și că nimeni nu le stă în cale!? sau ne place să ne îmbătăm cu apă rece!?

  34. ….a lui Nicusor Dan ca Președinte,este APROBAREA si ca primar!!!….”Marsul Bucharest Pride 2025″!?, acel vizibil eveniment al comunitatii degenerate social LGBT+ din Romania, va avea loc pe 7.iunie, pe traseul Calea Victoriei-Parcul Izvor (de la Guvern la Parlament) cu participare de peste 30.000 romani si straini.

  35. „Insist să subliniez că nu se pune nicicum problema justeții acestor tipuri de cheltuieli. Nimeni nu contestă rațiunile acestor două grupe mari de cheltuieli.”
    Una din Cele DOUĂ este Sprijinirea UBCRAINEI, Tară DUȘMANĂ a României
    CaCă ASUPREȘTE pe ROMÂNII din Ucraina și le zice „Țigani ALBI”.
    DECI, DE CE am dat Banii NOȘTRI, MULȚI îmPrumutați la GREU UCRAINEI?
    Țară PĂCĂLITĂ să acționeze CONTRA Intereselor Sale AUTENTICE, „din Adâncuri” (Apud Degaulle …) de către o Clică ETEROGENĂ din CamToatePuncteledeVedere, EXTRANEE Ucainei.
    În Rest, TOATE Punctele MUUUUULTE ÎnȘirate de Autore RIDICĂ IMEDIAT o Singură Întrebare:
    CINE să facă Alea Toate înȘirate?
    ASTĂ Entitate Umanoidă?
    Peii, dacă era DOAR bănuit că ar fi capabil de, NICI Prmare GENERAL NU ajungea …
    EL să aducă la Coteț SERVICIILE?
    Se strică Intestinal de RĂSETE CeiDinServicii …
    NU a fost ăn Stare ILIESCU, CelCareOriȘiCătAVEA și Minte, Și Experineța PCR, Și Sprijin EXTERN, o Vreme …

  36. Ca sa faca ce spune Constitutia, deja depasita de vremi, trebuie sa fie schimbate multe legi proaste. In privinta Serviciilor, reduse la strictul necesar si fara a face afaceri de tot felul si fara angajari dupa pensie, la stat. Si schimbarea trebuie sa o vrea si parlamentul, daca nu o vrea, degeaba comunica presedintele. Chestia asta a inteles- o f.bine K.W.Iohannis si de aia a stat in banca lui si si – a vazut de viata personala.

  37. Prea multe condiții, exigențe, necesități, norme. Omul e pe matematică. E aplecat spre simplificare, un rezultat bun trebuie să iasă 0, 1, hai fie până la 10. Matematica superioară reprezintă exclusiv agrementul matematicianului, o tabletă de ciocolată în pauza de la ora 13. Vă va transmite repede valoarea Δ=(PE/CE/UE/Ucraina) și mai departe vă descurcați.

  38. ….Romania a devenit un „PROTECTORAT” Francez,iar președintele Macron are obligația să numească un GUVERNATOR francez la București!…iar Nicușor să fie „marioneta de paie” de la Cotroceni!.

  39. Nu va fi nici președinte arbitru nici președinte jucător. Va sta veșnic pe banca de rezerve. Măcar Simion era din galerie!

  40. „Și dacă o va citi – o va înțelege?”
    Ca și ioha oha, n-are nici o treabă cu constituția. Nu o înțelege, n-are cu ce și dacă, prin reducere la absurd, s-ar întâmpla asta nu l-ar ajuta la nimic, fiind păpușat. Nu înțeleg de ce aveți pretenții de la cineva care-și mănâncă mucii.

  41. „…a depus jurământul. Pe Biblie și pe Constituție”?
    Biblia încă e în vigoare, da’ Constituția a fost ANULATĂ JURIDIC de Coortea Prostituțională îmbrăcată în capoate vișinii, așea că – în plus față de faptul clar că a fost „scos din joben” dă Sirvicii într-o sesiune de circ zisă „alegeri prezidențiale 2025” – NU E LEGITIM!
    Zaharova a spus corect, întregii Lumi: NU AU FOST ALEGERI DEMOCRATICE în Rromînika balkanikă nevolnikă!
    DEMISIA, Mukușor!
    QED……[Rumburak]

  42. Reducerea cheltuielilor inutile, da, dar si cresterea intrarilor la „pusculita statului”. Ceea ce presupune, bineinteles, pedepsirea fara mila a „sportului” national, evaziunea fiscala. Facuta de catre firmele romanesti sau de catre multinationalele straine.

  43. Nicusor este un om super destept ,nu incape indoiala,dar trebuie sa fie si un bun organizator de tara !dl Stireanu a fost student la matematica,deci ar trebui sa il inteleaga

  44. Sper, cu toata dragostea pentru tara in care m-am nascut, sa ma insel. Dar tare ma tem ca, peste doar citeva luni, pina si copiii vor striga pe strada : „Imparatul este gol !” …

  45. Un articol veninos,gratuit!Orice economist stie ca noi taxe si impozite nu diminueaza in mod real deficitul,doar il escamoteaza ,singura operatie economica este taierea cheltuielilor inutile!La cca 700 miliarde cheltuieli ale statului,o reducere propusa de Presedinte anul asta de cca 30 miliarde de lei,e mai putin de 5% si se poate realiza ,in anii urmatori reducerea treptata prin taiere de c heltuieli inutile,numai banii publici aruncati de partide in media privata ,bani care care nu produc plus valoare
    Modelul american a lui Trump de desfiintarea agentiilor de stat inutile,trebuie urmat

  46. Cetatean smerit? De ce? Sunteti un cetatean FURAT. Sau poate dimpotriva: ati votat cu acest individ care a fort ajutat prin frauda masiva si lovitura de stat din 6 decembrie 2024. Cetatenii NU trebie sa fie SMERITI! NICI UMILI! Nu credeti ca ne-au umilit destul, de 35 de ani? CETATENII TREBUIE SA STIE CA puterea este in mainile lor, IAR legile vin de jos in sus si nu invers! Cand poporul are frica de putere aceea este DICTAURA, parca, nu? Deja acest neales a incalcat Constitutia si se pregateste sa lupte impotriva „evaziunii”. Urmeaza catusele, dictatura „binelui” si cenzura. Apoi tabere de reeducare pentru inchinarea la l g b t q +++++++++++

  47. Daca isi pune slugile adecvate in toate serviciile si in Parlament, poate sa ne faca si republica in componentza Federatiei Ruse. Poate multe, cu dosarele in sertar.
    Petrov v-a demonstrat ce poate doar cu 3 slugi-cheie la DNA, SRI si ICCJ……[Rumburak]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate