Opera sub stele în Arena di Verona

Din 22 iunie până în 1 septembrie, 47 de spectacole sunt programate la cea de a 96-a ediţie a Festivalului artei lirice de la Arena din Verona.

În seara inaugurală s-a dat citire mesajului Preşedintelui Republicii şi, după intonarea Imnului în faţa a 15.000 de persoane în picioare, a fost programat spectacolul cu opera Carmen.

Carmen reprezintă cel mai faimoasă ucidere a unei femei din istorie: Arena şi opera sunt parte a societăţii moderne şi de aceea, în vârful piciorelor şi cu respect, ne-am gândit să amintim şi să denunţăm acest grav fenomen cu ocazia primei reprezentaţii. A ajuns, în mod tragic, la 31 numărul femeilor ucise de partenerii lor numai în 2018. Pentru ele pe scenă sunt puşi 31 de trandafiri roşii”, a afirmat Cecilia Gasdia, directoarea Festivalului.

Programul Festivalului cuprinde cinci titluri: pe lângă Carmen de Georges Bizet, care a şi inaugurat festivalul, publicul poate viziona Nabucco şi Aida de Giuseppe Verdi, Turandot de Giacomo Puccini şi Il Barbiere di Siviglia de Gioachino Rossini. În distribuţii, mari nume ale firmamentului Operei şi tinere speranţe.

Se impun atenţiei două seri-eveniment de neratat: Roberto Bolle and Friends, întâlnirea specială cu dansul, şi Verdi Opera Night, dedicată celebrului compozitor de la Busseto, care de peste 100 de ani continua să uluiască şi să emoţioneze publicul.

Patru dirijori vor conduce cele 47 de reprezentaţii: Andrea Battistoni, Jordi Bernacer, Francesco Ivan Ciampa şi Daniel Oren.

Nume atrăgătoare vor reprezenta excelenţa spectacolelor de la Arena. Am invitat staruri internaţionale şi artişti tineri, mulţi dintre ei prezenţi pentru prima dată la Arena. Decanul stagiunii are 76 de ani, mascota 21”, a afirmat Cecilia Gasdia.

O “Carmen” care comunică raţiuni sociale

Noua montare a operei Carmen, semnată de regizorul argentinian Hugo de Ana, autor şi al decorului şi costumelor, va fi prezentată de 13 ori până în 1 septembrie. Punerea în scenă câştigă şi datorită coregrafei Leda Lojodice şi lighting designerului Paolo Mazzon.

Hugo de Ana oferă o nouă lectură operei, conştient fiind de importanta moştenire lăsată de producţia lui Franco Zeffirelli, reluată în numeroase festivaluri din 1995 încoace. Regizorul plasează acţiunea cu un secol mai târziu decât o face libretul, adică în anii 30 ai secolului XX, perioadă istorică semnificativă, pentru a sublinia năzuinţa neîncetată a protagonistei către independenţă şi libertate, care o va duce în Plaza de Toros pentru a înfrunta, până la moarte, atotputernicia bărbaţilor şi societatea ostilă originii ei gitane. Regizorul a dorit să elibereze Sevilla lui Carmen de clişele folcloristice colorate ale multor artişti de la sfârşitul secolului al XIX-lea. Pentru aceasta el a creat o Plaza de Toros animată de bărbaţi, femei, camioane şi jeep-uri care deschid sau închid diferitele scene într-un unic spaţiu. Publicul este proiectat astfel în realitatea unui popor picaresc, mereu în mişcare, sărac, dar şi violent.

O Carmen pasională şi pasionantă, dar nu cea pe care o cunoaştem, ci o Carmen care comunică raţiuni sociale şi istorice pentru a exista, o Carmen care nu mai este «ceva vesel» aşa cum a gândit-o Bizet”, scria cronicarul de la La Stampa.

Excesiva mişcare scenică, coriştii şi jeep-urile au oferit o Arena “model Ikea”, pentru unii spectatori, la care s-au adăugat multe proiecţii video, ceea ce, la un moment dat, făcea dificilă individualizarea protagoniştilor. Dar, la final, ne regăsim în faţa unei Carmen standard, cu eroina care dansează ridicându-şi fusta, cu Escamillo care îşi presară cupletele cu Olé. Desigur, există o anumită eleganţă a întregului, pentru că aceasta este marca regizorului, dar reconstituirea unei Spanii a anilor 30, aproape neorealistă, frizează kitschul pe o scenă extrem de mare, cum este cea de la Arena din Verona.

Tânăra soprană Mariangela Sicilia, a reuşit o Michaela excelentă, iar Anna Goryachova a fost o prezenţă remarcabilă în Carmen. Brian Jagde în Don Jose s-a dovedit un profesionist impecabil, cu vocea sa specifică tenorilor americani din ultimele generaţii. Alexander Vinogradov a realizat un torero credibil.

O notă specială pentru dirijorul Ivan Ciampa care a fost atent la culorile orchestrale şi nu numai la acompaniament.

Rămâne impresia că Arena are nevoie mai ales de o reflectare serioasă a ceea ce are de făcut. Este poate momentul de a reînnoi noţiunea însăşi de spectacol de opera, de a regândi în cheie contemporană, hi-tech, multimedia şi, în acelaşi timp, uşor ironică.

Pe podium s-a aflat tânărul dirijor Francesco Ivan Ciampa. Trei voci importante o vor încarna pe eroină: Anna Goryachova (22, 29/6 – 11, 17, 21/7 – 3, 9/8), Ksenia Dudnikova (12/8) şi Carmen Topciu (6/7 – 22, 25, 28, 31/8). Pasionalul Don Jose va fi interpretat de tenorii Brian Jagde(22, 29/6 – 25, 28, 31/8), Marcelo Puente (6, 11, 17/7), Luciano Ganci (22/8) şi Francesco Meli (21/7 – 3, 9, 12/8). În rolul lui Escamillo vor evolua Alexander Vinogradov (22, 29/6 – 6, 11, 17, 21/7 – 3/8), Erwin Schrott (9, 12, 22, 25/8) şi Alberto Gazale(28, 31/8)., în timp ce Michaelei îi vor da viaţă Mariangela Sicilia (22, 29/6 – 6, 11/7), în alternanţă cu Ruth Iniesta (17/7), Eleonora Buratto (22, 25, 28, 31/8) şi Serena Gamberoni. (21/7 – 3, 9, 12/8).

Seara inaugurală a fost dedicată, în plus, la 50 de ani de la dispariţie, memoriei lui Tullio Serafin, istoricul dirijor care a participat în 1913 la festivalul Arenei din Verona şi s-a întors de multe ori pentru a urmări şi a descoperi mari talente, cum ar fi divina Maria Callas.

Aida” de la sclavie la renaşterea festivalului liric

A doua opera programată, Aida, va avea 16 reprezentaţii până la închiderea festivalului. A fost aleasă punerea în scenă a lui Franco Zeffirelli, din 2002, care beneficiază şi de costumele concepute de Anna Anni şi de coregrafia lui Vladimir Vasiliev. La pupitru, se vor succeda Jordi Bernàcer, Daniel Oren şi Andrea Battistoni, care vor dirija o echipă de protagonişti formată din Anna Pirozzi, Kristin Lewis, Maria José Siri, Susanna Branchini şi Hui He în rolul titular, alături de Violeta Urmana, Carmen Topciu, Anita Rachvelishvili şi Judit Kutasi în Amneris. Radames va fi interpretat alternativ de tenorii Yusif Eyvazov, Marco Berti, Carlo Ventre, Gregory Kunde şi Walter Fraccaro, iar Amonasro de baritonii Luca Salsi, Sebastian Catana, Ambrogio Maestri, Amartuvshin Enkhbat, Federico Longhi şi Gocha Abuladze.

Franco Zeffirelli, a recreat un Egipt antic magnific şi plin de culoare, într-un spaţiu scenic dominat de o mare piramidă aurită, concepută special pentru ampla scenă a Arenei. Cele mai importante voci din înteaga lume şi dirijorii de prestigiu fac Aida mereu nouă şi de neratat.

Spectacolele următoare sunt programate în 8, 10, 14, 19, 22, 27 iulie, la orele 21.00 şi în 2, 5, 7, 11, 19, 23, 29 august şi 1 septembrie, la orele 20.45.

Astă-seară se desfăşoară spectacolul Turandot, producţia din 2010, a cărei regie şi decor sunt semnate, de asemenea, de Franco Zeffirelli, costumele fiind concepute de Emi Wada. Pentru a completa atmosfera Chinei imperiale se adaugă inspirata coregrafie a Mariei Grazia Garofoli şi luminile datorate aceluiaşi Paolo Mazzon. Orchestra va fi dirijată alternativ de Daniel Oren şi Francesco Ivan Ciampa. În rolul celebrei prinţese cu inima de ghiaţă, Anna Pirozzi va alterna cu Rebeka Lokar, alături de Calaf întrupat de Gregory Kunde şi Murat Karahan. Rolul Liu va fi interpretat de tinerele Vittoria Yeo, Ruth Iniesta şi Eleonora Buratto.

Următoarele spectacole în 5, 13, 18 şi 26 iulie, la orele 21:00.

Sâmbătă, 7 iulie are loc primul spectacol cu drama verdiană Nabucco, propus din nou în montarea care a inaugurat festivalul de anul trecut, semnată de Arnaud Bernard, cu scenografia lui Alessandro Camera şi luminile gândite de Paolo Mazzon. La pupitru: Jordi Bernàcer.

Amartuvshin Enkhbat şi Luca Salsi vor da viaţă protagonistului, Abigaille va fi întrupată de Susanna Branchini şi Rebeka Lokar. Vocilor principale li se alătură Luciano Ganci şi Vincenzo Costanzo în Ismaele, Rafał Siwek şi Riccardo Zanellato pentru Zaccaria.

Spectacolul va fi reluat în 12, 20, 28 iulie şi în 10 şi 18 august.

La 150 de ani de la dispariţia lui Gioachino Rossini nu putea lipsi prezentarea operei Il Barbiere di Siviglia, propusă pentru 5 reprezentaţii. Arena din Verona va fi transformată în fabuloasa grădină a miracolelor create în 2007 de Hugo de Ana, cu atrăgătoarea coregrafie semnată de Leda Lojodice.

Daniel Oren şi Andrea Battistoni vor conduce un cast de excepţie, ce cuprinde două legende ale scenei lirice ce se întâlnesc pentru prima dată şi care vor crea desigur o pagină de istorie a Arenei: Figaro, interpretat de Leo Nucci, care va alterna cu Mario Cassi, şi Don Basilio cântat de Ferruccio Furlanetto, căruia îi va urma Roberto Tagliavini. Rosina este adusă pe scenă de Nino Machaidze, Contele Almaviva de Dmitry Korchak şi Leonardo Ferrando, iar Bartolo, de Ambrogio Maestri şi Luca Dall’Amico.

Spectacolul poate fi revăzut în 8,17, 24 şi 30 august.

Duminică 26 august, Verdi Opera Night va încununa cea de a 96-a ediţie a Festivalului. Va fi un omagiu adus lebedei de la Busseto de floarea artei lirice, în frunte cu dirijorul Andrea Battistoni. O paradă de stele, în regia şi scenografia create de Stefano Trespidi: Lisette Oropesa, Maria Mudryak, Serena Gamberoni, Violeta Urmana, Rame Lahaj, Francesco Meli, Luciano Ganci, Luca Salsi şi Simone Piazzola, alături de Orchestra, Corul şi Baletul Arenei din Verona. Ei vor aduce în scenă, prin scenografii sugestive, costume sofisticate, actele cele mai semnificative ale celebrei trilogii populare verdiene: Rigoletto, Il Trovatore şi La Traviata, introduse de Sinfonia din La Forza del destino interpretată de dansatorii festivalului, în creaţia coregrafică a lui Gheorghe Iancu.

 

În sfârşit, miercuri 25 iulie, publicul se poate reîntâlni, pentru al cincelea an consecutiv, cu Roberto Bolle and Friends, întâlnire propusă de baleriul-simbol al acestei arte în lume, Etoile al Teatrului alla Scala şi Balerin Principal al American Ballet Theatre din New York.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 11
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Prima poza din Carmen este mai veche, cu o soprana maghiara, Khomlöshi, care dupa varsta ar fi putut sa-i fie bunica lui Carmen. Mi-au placut acolo doua montari ale lui Zeffirelli, o scena mare ce trebuia umpluta cu actiune. Placut ca spectacol de concediu, dar nu este o performantza artistica. De fapt, asta cauta si organizatorii: arena plina!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.