Organizația „Salvați copiii“ critică deciziile Guvernului Orban

Organizația „Salvați copiii“ critică deciziile Guvernului Orban. Reprezentanții acesteia susțin, într-un comunicat remis cotidianul.ro, că „prin ORDONANTA DE URGENTA nr. 68 din 6 noiembrie 2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, o instituție de o importanță crucială pentru respectarea drepturilor copiilor din România, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA), a fost desființată. O astfel de decizie, luata într-o guvernare anterioară, a creat uriașe dificultăți în coordonarea și monitorizarea sistemului de protecție a copilului, cu consecințe directe în viața copiilor și familiilor aflate în atenția serviciilor de asistență socială.

De aceea, motivarea masurii de desfiintare a ANPDCA prin mentionarea ”interesului public” este contradictorie, deoarece, in fapt, ignora complet ceea ce, legal si moral, este primordial pentru societatea romaneasca: principiul constitutional al interesului superior al copilului – ”Copiii […] se bucura de un regim special de protectie si de asistenta in realizarea drepturilor lor.”  Prin contopirea intereselor copilului cu cele ale adultilor cu dizabilitati, se anuleaza primordialitatea intereselor lor, repetandu-se greselile din trecut. Excluderea copilului din considerentele politice ori administrative ale proaspatului guvern vor produce un recul in imbunatatirea vietii copiilor romani. Or, menirea oricarui guvern, indiferent de culoarea politica, este de a pune copilul si drepturile lui in centrul preocuparilor sale.

Bazandu-ne pe experienta muncii noastre si a colaborarii directe cu ANPDCA, consideram ca desfiintarea acestei structuri strategice distincte, investita cu competente clare in promovarea si protectia drepturilor copilului, va afecta profund procesul de monitorizare si implementare a strategiilor si planurilor de actiune care vizeaza copilul.

Tinand seama de aceste aspecte, Salvati Copiii cere Guvernului Romaniei abrogarea urgenta a art. 9 alin. 2 si completarea OUG 68/2019 cu masuri care sa determine intarirea rolului ANPDCA pentru o mai buna coordonare a politicilor destinate copiilor si familiilor acestora.
Salvati Copiii a transmis adrese in acest sens in atentia Domnului Ludovic Orban, Prim-ministrul Romaniei si in atentia Doamnei Violeta Alexandru, Ministrul Muncii“.

Adresa Prim-Ministrul Romaniei

Adresa Ministerul Muncii si Protectiei Sociale