Pe aripile muzicii

Concert extraordinar, dedicat memoriei violonistului Ştefan Gheorghiu

Filarmonica “George Enescu” vă invită joi, 27 martie, la ora 19.00, în Sala Mare a Ateneului Român, la un concert extraordinar, dedicat memoriei violonistului Ştefan Gheorghiu. Concertul este susţinut de Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, sub bagheta dirijorului Horia Andreescu. Solistă: Mihaela Martin.

În program: Csiky Boldizsar – “Gulag”, Serghei Prokofiev – “Concertul nr. 1, în Re major, pentru vioară şi orchestră, op. 19”, Richard Strauss – “Aşa grăit-a Zarathustra”.

Pe 23 martie 2014, Ştefan Gheorghiu ar fi împlinit 88 de ani. Cu această ocazie, în pauza concertului de joi seara, în foaierul Ateneului, va fi dezvelit bustul marelui violonist, realizat de sculptorul Aurelian Cafegiu.

Dirijorul Horia Andreescu

„De regulă, recunoaşterea deplină vine post-mortem, căci, ca un făcut, asta e în firea noastră; din fericire, funcţionează şi reciproca, scria criticul muzical Petre Codreanu. Avem un exemplu elocvent: Ştefan Gheorghiu, violonistul şi profesorul. Violonistul şi-a edificat cariera prin studiu şi construcţie culturală (ştim, nu doar acum, că numai talentul nu e suficient); profesorul a împărtăşit cu generozitate numeroşilor discipoli tezaurul de învăţătură acumulat în decenii de muncă. Astfel şi-a căpătat îndreptăţita şi binecunoscuta recunoaştere internaţională.

A avut o viaţă lungă, împlinită, dăruită muzicii. Spun muzicii şi nu doar viorii, instrumentul prin care s-a impus. Instrumentul e doar mijlocul; scopul este mai înalt. Cu instrumentul începi; prin el te desăvârşeşti, ajungând la esenţa artei pe care o slujeşti (cum bine şi adânc au zis-o atâţia).

Celebrul violonist Ştefan Gheorghiu

A început să cânte la o vârstă fragedă, la fel ca ilustrul său frate, pianistul şi compozitorul Valentin Gheorghiu. Ascultat de Enescu, sprijinit de Malaxa, a luat drumul Parisului, studiind acolo cu Maurice Hewitt (1937 – 1939). Mai târziu, în ţară, a fost îndrumat de Garabet Avakian (1950 – 1953). Şi-a făcut debutul solistic la 17 ani, sub bagheta lui Mihail Jora. În 1946 a devenit solist al Filarmonicii «George Enescu». S-a perfecţionat la Moscova cu David Oistrah (1959 – 1961). A fost un exemplar interpret al muzicii enesciene. Al muzicii româneşti. Al muzicii în general. În mii de concerte şi recitaluri.

Prin întreaga lui existenţă, prin exemplara prezenţă în arta interpretării şi în cea a pedagogiei instrumentale, Ştefan Gheorghiu şi-a asigurat un loc temeinic nu numai în cartea de aur a Filarmonicii, ci şi în Panteonul culturii româneşti”.

Pasărea Rock, debut aclamat la scenă deschisă

Pasărea Rock. Foto Cosmin Motei

Formaţia “Pasărea Rock” a debutat marţi seară, la Sala Palatului, în faţa a peste 3.000 de spectatori, printr-un concert care a durat două ore. Show-ul marca “Revolver” a constat în trei părţi, nelipsind personaje mitice din “Cantafabule”, acestora alăturându-se hituri semnate Mircea Baniciu, dar şi alte piese celebre ale formaţiei “Phoenix”.

Întreg concertul a fost susţinut de vocea inegalabilă a lui Mircea Baniciu, de intervenţiile grave ale basului lui Josef Kappl şi de solourile de chitară semnate Cristi Gram. În plus, aşa cum a obişnuit publicul la fiecare reprezentaţie, Ovidiu Lipan Ţăndărică şi-a dovedit încă o dată măiestria prin solouri de baterie şi percuţie, iar Teo Boar şi Vlady Cnejevici au venit să întregească ritmul. În plus, invitaţii serii, Marius Baţu (chitară acustică), Costin Petrescu (percuţie) şi Mani Neumann (vioară, blockflöte), au făcut ca spectacolul să crească în complexitate.

Din setlistul serii nu au lipsit noile piese „Legenda” şi „Praznic năprasnic”, precum şi bine-cunoscute şlagăre din repertoriul “Phoenix”, dar şi „Eşarfă în dar” sau „Întoarcere la Orient”. Aclamaţi la scenă deschisă, cei nouă muzicieni au încheiat seara cu două bisuri, ridicând sala, care i-a acompaniat fără oprire. În sprijinul muzicii au stat jocul de lumini şi proiecţiile pe cele trei ecrane amplasate în spatele şi pe laturile scenei.

„O atmosferă minunată”, a spus Mircea Baniciu la finalul concertului, iar Ovidiu Lipan Ţăndărică a concluzionat: „O seară plină de energii pozitive, vă mulţumim!”.

Turneul “Pasărea Rock” va continua din 7 aprilie în nouă oraşe din ţară, după cum urmează: Constanţa, Casa de Cultură a Sindicatelor, 7 aprilie; Galaţi, Casa de Cultură a Sindicatelor, 8 aprilie; Bacău, Teatrul de Vară „Radu Beligan”, 9 aprilie; Iaşi, Casa de Cultură a Studenţilor, 10 aprilie; Sibiu, Casa de Cultură a Sindicatelor, 11 aprilie; Timişoara, Filarmonica „Banatul”, 12 aprilie; Oradea, “Queen’s Music Pub”, 13 aprilie; Cluj-Napoca, Casa de Cultură a Studenţilor, 14 aprilie; Buzău, “No Limit”, 26 aprilie.

Trupa “ARIFA” revine la Bucureşti

Trupa de jazz ARIFA, din nou la Bucureşti

În luna aprilie, în cadrul seriei de concerte live, “Jazzaj la ArCuB”, trupa “Arifa” revine la Bucureşti, pentru noi recitaluri cuceritoare, reunite sub titlul „Secret Poetry“. După ce în 2013, când au lansat albumul „Anatolian Alchemy“, s-au bucurat de un binemeritat succes, membrii grupului propun pentru seara de 5 aprilie un program deosebit de atrăgător, care include piese foarte noi, precum: „Secret Poetry“, „Nine Lives“, „Jade Garden“, dar şi compoziţii pe care publicul le îndrăgeşte foarte mult: „La Lune“, „Anatolian Alchemy“ sau „Dacian Tale“. Un element de noutate pe care grupul îl aduce în concertul de pe scena de la ArCuB este acela că, printre melodiile interpretate, vor fi introduse compoziţii ale marelui compozitor român Dimitrie Cantemir.

Înfiinţată în 2010, trupa “Arifa” – compusă din: Alex Simu (România) – clarinet tenor şi laptop; Michalis Cholevas (Grecia) tarhu şi ney; Franz von Chossy (Germania) pian şi Sjahin During (Turcia/Olanda) – percuţie afro-anatoliană – îmbină armonios tradiţiile muzicale străvechi, din Orientul Mijlociu şi Balcani, cu jazz-ul şi improvizaţiile muzicale contemporane. Piesele pe care le interpretează constituie o îmbinare rafinată, bine proporţionată, de ritm şi sunet, ce cucereşte publicul prin aranjamente inspirate, diversitate de compoziţie şi neconvenţional. Trupa “Arifa” propune o formulă originală de valorificare a performanţelor unor vechi instrumente, precum ud-ul (cobză turcească) sau diferite instrumente de percuţie, de origine africană şi orientală. În plus, în compoziţiile sale se poate resimţi spiritul muzical contemporan, reprezentat de pian, clarinet sau saxofon.

Cristian Măcelaru şi Orchestra Naţională Radio, în „Patetica”

Dirijorul Cristian Măcelaru

Este ultima lucrare a celebrului Ceaikovski, una dintre cele mai emoţionante şi mai dramatice simfonii compuse vreodată, pe care a dirijat-o în premieră absolută la Sankt Petersburg cu doar 9 zile înainte de moartea sa: Simfonia a VI-a – “Patetica”. Dedicată nepotului său Vladimir Davidov, de care se spune că îl legau sentimente de iubire, lucrarea a născut un întreg mister în jurul său. Compozitorul a mărturisit că în spatele notelor se ascunde o poveste (deci simfonia este o lucrare programatică), dar pe care nu o poate dezvălui public, adesea partitura fiind considerată o istorie a propriei sale drame personale şi a luptei omului cu destinul său. Pelicule cunoscute ca „Anna Karenina” (versiunea din 1997 cu Sophie Marceau), mult apreciatul film SF „Soylent Green” („Produsul verde”, cu Charlton Heston) sau „Aviatorul” (regizat de Martin Scorsese, cu Leonardo di Caprio) au fost toate ilustrate cu teme din celebra simfonie, utilizată de altfel şi în numeroase spectacole de balet, piese de teatru etc.

Vineri, 28 martie, veţi avea ocazia de a asculta aşadar “Patetica” lui Ceaikovski în interpretatea Orchestrei Naţionale Radio, sub bagheta dirijorului de origine română Cristian Măcelaru, în prezent dirijor asociat al Filarmonicii din Philadelphia.

Cu o activitate artistică în plină ascensiune, derulată mai ales în SUA şi Canada, Cristian Măcelaru şi-a început cariera alături de “Philadelphia Orchestra”. În stagiunea 2010-2011 a fost numit dirijor asistent al aceleiaşi orchestre, fiind distins cu “Sir Georg Solti Emerging Conductor Award” pentru merite deosebite. Având şi formaţie de violonist, Cristian Măcelaru a fost concertmaestru al Orchestrei Simfonice din Miami, debutând la “Carnegie Hall” cu aceeaşi orchestră. A fost invitat să dirijeze Orchestra Simfonică din Chicago pentru a-l înlocui pe Pierre Boulez. Cristian Măcelaru colaborează în mod curent cu “Orchestra Métropolitain” din Montréal, orchestrele simfonice din Washington, Seattle, Toronto, Baltimore.

Programul serii va include încă o lucrare a lui Ceaikovski – “Furtuna”, poem simfonic inspirat de piesa lui Shakespeare.

Soprana Irina Iordăchescu

În memoria compozitorului german Richard Strauss, de la a cărui naştere se aniversează 150 de ani, vă veţi bucura şi de suita “Ultimele patru lieduri”, interpretată cu participarea apreciatei soprane Irina Iordăchescu.

Soprană a Operei Naţionale Bucureşti, cu un palmares extrem de variat de roluri titulare în repertoriul liric, pe scene din ţară şi din străinătate, Irina Iordăchescu a fost distinsă cu numeroase premii ca „G.B. Viotti” – Italia – premiul „Cesare Bardelli”; „Silvia Geszty” – Spania, premiul III; „Maria Callas” – Grecia – premiul III; „Vincenzo Bellini” – Italia – locul II; „IVC s’Hertogenbosch” – Olanda – premiul III şi Premiul Publicului. A cântat pe importante scene europene şi a fost invitată în festivaluri: “Musical Festival of Ravenna” (debutul internaţional, la Teatrul „Dante Alighieri” din Ravenna) – în 2001, în acelaşi an a cântat în două concerte vocal-simfonice pe scena Teatrului “Scala” din Milano, sub bagheta marelui dirijor Riccardo Muti, în 2007 a revenit pe scena “Scalei” în „Teneke”, operă de Fabio Vacchi, a interpretat rolul Gilda din „Rigoletto”, pe scena Festivalului de operă din Sankt Margarethen –Austria (2009). Un moment foarte important în cariera sa a fost reprezentat şi de invitaţia de a interpreta rolului Musetta din „La Bohème”, în regia lui David McVicar, la Festivalul liric de la Glyndebourne – Marea Britanie.

Concertul este prezentat cu sprijinul Operei Naţionale Bucureşti.

EUROPAfest 2014, peste 20 de ani de muzică bună

Anul acesta sărbătorim 21 de ani de EUROPAfest.

21 de ani în care “jmEvents” a oferit publicului larg un festival care se remarcă prin muzică live, profesionalism şi eleganţă.

Din anul 2005, EUROPAfest se desfăşoară sub Înaltul Patronaj al Alteţelor Lor Regale Principesa Margareta şi Principele Radu.

Directorul festivalului, Luigi Gageos, declara: ”Am creat EUROPAfest cu pasiune şi credinţa că putem reuşi. Încă de acum 21 de ani am realizat performanţă. Am gândit tot ceea ce am făcut ca şi cum ne-am fi aflat pe oricare dintre marile scene ale lumii. Chiar dacă a fost greu, într-o societate în continuă schimbare, era singurul lucru pe care il puteam face. Rezultatele n-au întârziat să apară, EUROPAfest devenind unul dintre cele mai apreciate festivaluri, atât în ţară, cât şi pe plan european. Un lucru este cert, EUROPAfest a creat o imagine pozitivă României”.

Sub sloganul „It’s all about live quality music!”, festivalul reuneşte 4 genuri muzicale: jazz, blues, pop şi muzică clasică.

În 2014, festivalul a pregătit fanilor multe surprize – 17 zile de armonie, bucurie şi emoţie cu artişti şi muzică de calitate din toată lumea, fiind aşteptaţi peste 300 de invitaţi din 45 de ţări şi 4 continente.

Festivalul va da startul maratonului de evenimente marca “EUROPAfest” pe data de 8 mai cu “Opening Concert – Ziua Europei” şi se va încheia pe data de 24 mai cu “Gala EUROPAfest”, în care evoluează cei mai buni artişti. Cele două concerte se desfăşoara la Teatrul “Odeon”.

Agenda “EUROPAfest” mai include o serie de evenimente atractive, în care muzica live e singura care contează. Fideli muzicii adevărate, organizatorii pun accentul pe calitate şi mai puţin pe comercial, lăsând ca sunetele de flaut, contrabas, chitară, vioară sau prezenţa artiştilor să fie cele care captivează audienţa. Fiecare concert e o lecţie de viaţă, o trăire cu momente de magie şi atmosferă specială, pe care le iei cu tine dincolo de sala de concerte.

Oferta e bogată, seri de concerte care se îmbină într-un mod armonios cu jam sessions, caffe festival, workshop-uri şi master-classes.

“Concertul de deschidere – Ziua Europei” va avea loc în 8 mai, la Sibiu. Zilele de muzică bună încep cu armonie, fast, exuberanţă şi atmosferă electrizantă. Seara promite momente de răsfăţ susţinute de numele de afiş ale evenimentului, interpretări inedite şi originale, invitaţi speciali, proiecţii şi prezentări atractive.

Conferinţa de presă pentru EUROPAfest

Între 8 şi 17 mai vă sunt propuse concerte de jazz, blues şi pop susţinute de trupe consacrate din mai multe ţări europene.

Printre cele mai iubite părţi ale EUROPAfest se numără şi “Caffe Festival” – concerte spectaculoase în cluburi şi cafenele. Prezenţe muzicale deja consacrate, dar şi din noua generaţie, vor susţine concerte de jazz, blues & pop şi jam sessions.

Noua generaţie a jazz-ului mondial va aduce 8 zile de muzică intensă, 100% jazz and more, pe scena Teatrului “Excelsior”.

Între 17 şi 24 mai va avea loc Jeunesses International Music Competition “Dinu Lipatti” – flaut. Evenimentul oferă artiştilor vizibilitate şi suport într-un moment în care a alege muzica clasică reprezintă o provocare. Aceştia vor evolua în faţa unui juriu internaţional. În 2014, concursul a înregistrat 140 de flautişti din 38 de ţări, număr record, dublu faţă de orice concurs internaţional de flaut derulat în România. Atât cei deja îndrăgostiţi de muzica clasică, cât şi cei care decid să o descopere prin EUROPAfest îi pot cunoaşte pe viitorii mari clasici internaţionali.

Workshopul “Repetiţie generală” va fi condus de apreciata Margareta Pâslaru.

24 mai va fi echivalent cu “Gala EUROPAfest”. Un eveniment de ţinută, o seară în care publicul are ocazia să regăsească cele mai apreciate acorduri şi cele mai impresionante prezenţe. Cu această ocazie are loc şi decernarea Diplomei de Excelenţă pentru susţinerea culturii, acordată de Casa Regală.

Dirijorul Ion Marin, în sprijinul copiilor cu sindromul Down

Dirijorul Ion Marin

Dirijorul Ion Marin aduce la Sfântu Gheorghe, în perioada 27-28 martie, proiectul iniţiat de Corul Naţional de Cameră “Madrigal” şi coordonat de dirijoarea Anna Ungureanu, “Cantus Mundi”.

Aflat la pupitrul celor mai importante orchestre ale lumii (“London Philharmonic Orchestra”, Orchestra “Gewandhaus” din Leipzig, “Israel Philharmonic Orchestra”, “Philadelphia Orchestra”, “Montreal Symphony”, “Staatskapelle Dresden”, “Orchestre National de France”, “Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks”) şi prezent în proiecte importante alături de coloşi ai artei interpretative (Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Yo-Yo Ma, Gidon Kremer, Martha Argerich, Sarah Chang, Yuri Bashmet, Frank Peter Zimmermann, Angela Gheorghiu), dirijorul Ion Marin şi-a dedicat întreaga viaţă muzicii şi promovării culturii.

Prezenţa sa în judeţul Covasna marchează finalizarea proiectului de dotare cu instrumente muzicale special concepute pentru a fi folosite de copiii cu sindromul Down, din grija Asociaţiei “Philadelphia Pro Familia Support”, iniţiat în cadrul programului “Cantus Mundi”.

„Copiii dezavantajaţi din punct de vedere social, minorităţile etnice, orfanii, copiii cu handicap fizic sau chiar cei fără probleme, într-un cuvânt, toţi copiii României au dreptul de a se dezvolta armonios, de a comunica şi de a lua contact cu societatea din jurul lor, fiind convinşi că inechităţile sociale pot fi depăşite dacă vor cânta împreună, pe voci diferite, dar în armonie. Creem, astfel, o şcoală de libertate a muzicii”, a declarat Ion Marin.

Vizita dirijorului Ion Marin la Sfântu Gheorghe, alături de reprezentanţi ai Corului “Madrigal”, va cuprinde mai multe întâlniri cu tinerii, asfel, va fi alături de corurile “Campanella” de la Liceul de Artă “Plugor Sandor” şi de Corul Şcolii Gimnaziale “Antos Janos” din Reci.

Miercuri seara, începând cu ora 19.00, Centrul de Cultură “Arcuş” va găzdui o masă rotundă intitulată “În dialog cu Ion Marin”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.