“Perche Sanremo é Sanremo”

Ermal Meta şi Fabrizio Moro

Un Sanremo al recordurilor. Cel mai vizionat festival al mileniului trei.

O ediţie la care muzica italiană s-a întors pentru a fi regină absolută. “Muzică şi cuvinte”, a fost sloganul directorului festivalului Claudio Baglioni, care a transformat festivalul într-un flower power.

Ermal Meta şi Fabrizio Moro sunt câştigătorii celei de a 68-a ediţii a Festivalului de la Sanremo, cu piesa Non mi avete fatto niente, urmaţi de Lo Stato sociale cu Una vita in vacanza şi, pe locul III, Annalisa cu Il mondo prima di te. Învingătorii vor merge cu această melodie şi la Eurovision, la Lisabona, reprezentând Italia. Personal, mi-a plăcut mai mult melodia clasată pe locul al doilea, Una vita in vacanza, o melodie ritmată care cu siguranţă în curând va fi pe buzele tuturor, devenind un şlagăr.

“Nici un sentiment de rivalitate, numai o mare fericire”, au mărturisit învingătorii. “Este o scenă de care te temi, dar când urci pe ea te gândeşti numai să faci ceea ce ştii mai bine. Am intrat pe scenă când aveam numai 16 ani, iar acum am 43”, s-a destăinuit Fabrizio Moro.

Lo Stato Sociale

A fost o seară incendiară. Laura Pausini care a cântat în prezenţa unui public în delir, Favino cu monologul La notte poco prima delle foreste, Mannoia şi Baglioni în Mio fratello che guardi il mondo sau Baglioni cu Pausini în Avrai au fost alături de Ornella Vanoni care a provocat standing ovations. Dar şi Pooh, Riccardo Fogli şi Facchinetti. Standing ovations şi pentru cunoscutul Pippo Baudo. Campionii au reuşit un spectacol de neuitat. A dansat grupul Lo Stato sociale, au dansat şi bunicii lui Renzo Rubino.

A fost o mare finală a unui Sanremo al recordurilor. A apărut şi Fiorello, în timp ce pe scenă era “prietena însănătoşită” Laura Pausini, absentă până atunci din cauza unei laringite şi gripe rebele. “Claudio eşti perfect, Laura eşti perfectă. Complimente pentru succesul festivalului. Mă gândesc cine va conduce anul viitor”.

Adriano Celentano a trimis, de asemenea, un mesaj cu complimente pentru directorul artistic. Şi tot complimente au venit din partea Preşedintelui Consiliului, Paolo Gentiloni: “Sanremo, Italia. O ţară minunată îşi spune povestea”.

Cei 20 de cântăreţi din secţiunea Campioni s-au întors pe scenă în cea de a patra seară în ordinea clasificării pe baza votului juriului experţilor:  pe primele locuri au fost Gazzè, Barbarossa, Caccamo, Meta-Moro şi Diodato cu Roy Paci, Vanoni-Bungaro-Pacifico. Pentru ei şi pentru Ornella Vanoni au izbucnit aplauzele.

Ron, Premiul Mia Martini

Au cântat  The Kolors, Le vibrazioni, Annalisa, Lo Stato sociale care după Coro dell’Antoniano şi Paolo Rossi, au fost din nou însoţiţi de “bătrâna doamnă care dansează”, Paddy Jones, în vârstă de 83 de ani. Renzo Rubino a fost atât de emoţionat încât n-a reuşit să spună că cei doi seniori care au dansat sunt bunicii lui.

Cântăreţul “de odinioară” Ron a interpretat o piesă emoţionantă, compusă de Lucio Dalla, Almeno pensami. La fel de aplaudaţi au fost şi Ermal Meta şi Fabrizio Moro, Avitabile-Servillo, Red Canzian, Decibel, Facchinetti-Fogli, Noemi, Elio e le Storie tese, Mario Biondi, Nina Zilli...

La această ediţie s-au remarcat tradiţia şi muzica populară italiană, precum în Bassami er sale, interpretată de Luca Barbarossa, Il Corragio di ogni giorno, cântată de Enzo Avitabile şi Pepe Servillo, o melodie în ritmurile dansante din sudul Italiei, pentru care Enzo a construit un instrument între clarinet şi saxofon, tipic acelei regiuni, numit saxello.

Claudio Baglioni, directorul festivalului, şi Gianna Nannini

Am putea spune că a fost chiar o referire la artă şi mitologie în melodiile Friada (The Kolors) sau în La Leggenda di Cristalda, în interpretarea lui Max Gazze. Acesta a reuşit o unificare a orchestrei simfonice cu sintetizatorul. Mai mult, acesta pregăteşte o opera clasică ce vorbeşte despre originile lumii, mitologie, dragoste şi spiritualitate. Ron a adus un cântec inedit compus de Lucio Dalla. Să amintim că în 2 martie, acesta îi va lansa şi albumul compus din 12 melodii.

În multe dintre texte s-a remarcat o profundă implicare socială, ca în Non mi avete fatto niente, în care cuvintele pline de maturitate spun “ nu mi-aţi făcut nimic, nu aţi avut nimic”, adesându-se celor care creează război şi haos.

La nivel vizual, totul a fost realizat cu maximă atenţie. Fecare melodie având luminile ei, în funcţie de ritmurile muzicii.

Laura Pausini şi Baglioni

Laura Pausini a apărut la Ariston la puţin timp după începerea seratei. Însoţită de Baglioni, într-o formă splendidă şi îmbrăcată într-o elegantă rochie lungă neagră, a început cu noul single Non è detto, preluat în avanpremieră din albumul Fatti sentire, care va fi lansat în 16 martie. A urmat duetul cu Baglioni în Avrai, cântecul scris de cantautor pentru naşterea fiului său Giovanni. Şi apoi o lovitură de teatru: Pausini a ieşit în faţa Teatrului Ariston şi a început să cânte pentru fanii săi Come se non fosse stato mai amore, primită de o mulţime în delir care a intonat melodia împreună cu ea.

Un extraordinar succes al  lui Favino, actorul şi protagonistul monologului La notte prima della foresta de Koltés, abia interpretat pe scena Teatrului Ambra din Roma.  Poveste a alterităţii, a diversităţii, a excluderii pe care Favino a interpretat-o cu lacrimi în ochi. El a fost considerat “sex simbolul” festivalului.

Profesorul Roberto Vecchioni a adus energia timpului trecut cu faimoasa melodie compusă de el, Chiamami ancora amore, cu care a cucerit Sanremo în urmă cu doi ani. Ovaţii şi pentru Antonella Clerici, acompaniată de minunaţii şi gălăgioşii copii de la Sanremo Young.

Celelalte premii acordate la Sanremo au mers către Ron, distins cu Premiul criticii “Mia Martini” a secţiunii Campioni. Premiul “Sergio Endrigo” pentru cea mai bună interpretare i-a revenit Ornellei Vanoni. La rândul său, Max Gazzè şi-a adjudecat Premiul “Giancarlo Bigazzi” pentru cea mai bună compoziţie muzicală, oferit de orchestra festivalului.

Mudimbi, Ultimo şi Mirkoeilcane

Să amintim că în penultima seară a Festivalului de la Sanremo au urcat pe scenă laureaţii secţiunii Nuove proposte (Noi propuneri). A triumfat Ultimo, interpretul în vârstă de 22 de ani, cu melodia Il ballo delle incertezze. “Dar va fi un bal al incertitudinilor/ Va fi un loc în care voi pierde totul/ În care voi fi în pace cu mine însumi, dar şi cu lumea/ Şi voi visa măcar pentru o secundă”

Locul al doilea i-a revenit lui Mirkoeilcane cu melodia Stiamo tutti bene, cu care a primit şi Premiul criticii “Mia Martini”: “Îmi plac soarele, prietenii, persoanele care au un suflet bun / Fotbalul, cântecele vesele şi parfumul pielii mamei mele”.

Premiul Presei, “Lucio Dala” a mers către Alice Caioli (Specchi rotti). Pe locul al treilea, Mudimbi cu Il Mago.

Campionii au prezentat versiuni revizitate ale pieselor în competiţie, împreună cu invitaţii lor, într-un adevărat duel. Intrarea în scenă s-a făcut în ordinea clasificării juriului de experţi: în partea de jos a clasificării au fost Decibel, Facchinetti-Fogli, Noemi, Rubino, Biondi, grupul Elii şi Nina Zilli; în cea medie, Le Vibrazioni, Annalisa, The Kolors, Avitabile-Servillo, Red Canzian şi Lo Stato Sociale; în sfârşit în fruntea clasificării, Gazzè, Barbarossa, Caccamo, Meta-Moro, Vanoni, Diodato.

Renzo Rubino a deschis serata cu Custodire, acompaniat de vocea Serenei Rossi. Un rock electrizant au oferit Le vibrazioni (Così sbagliato) împreună cu Skin, duetul feminin Noemi şi Paola Turci au emoţionat publicul cu Non smettere mai di cercarmi.

Renzo Rubino şi Serena Rossi

Mario Bondi a venit pe scenă însoţit de Ana Carolina şi Daniel Jobim pentru a cânta Rivederti, iar publicul i-a aplaudat frenetic pe Michele Bravi şi Annalisa în Il mondo prima di te.

Să-i amintim şi pe Piccolo coro dell’Antoniano „Mariele Ventre” şi Paolo Rossi, ultimul purtând în mână un anunţ pe care era scris “ovaţii”.

Competiţia a fost întreruptă de primul invitat, celebra Gianna Nannini, care a regalat publicul cu Fenomenale şi a incendiat sala în duet cu Baglioni, cântând Amore bello, primit cu ovaţii.

Deosebit de emoţionantă a fost apariţia lui Piero Pelù care a interpretat, împreună cu Baglioni, piesa Il tempo di morire, moment dedicat lui Lucio Battisti.

Mirkoeilcane

Cea de a 68-a ediţie a Festivalului de la Sanremo, desfăşurată sub conducerea lui  Claudio Baglioni şi prezentată de Michelle Hunziker şi Pierfrancesco Favino, a fost urmărită de 12.125.000 de telespectatori. A fost un share de 58,41%.

Cu audiențe uriașe în acest an, la Sanremo au urcat pe scenă câteva nume ale muzicii și spectacolului italian și internațional, de la Sting, care a cântat în italiană, la Laura Pausini sau extrem de apreciatul Fiorello. Dar starul ediției din acest an a fost directorul artistic și unul dintre cei trei prezentatori, Claudio Baglioni, o legendă a muzicii din Italia.

Aplauze furtunoase şi pentru dansurile interpretate de cei trei prezentatori care au dansat pe scenă Despacito. Sala întreagă s-a ridicat şi a dansat alături de ei.

Splendide şi ţinutele lui Michelle Hunziker, care a strălucit prin două ţinute semnate Giorgio Armani Prive, una din catifea neagră, alta, de asemenea neagră, maxi, brodată cu perle. De asemenea, a impresionat şi stilul teatral, suprarealist în pantalonii negri cu bustieră, purtaţi de ea cu o imensă fundă fuxia, având semnătura lui Moschino. Moda este un joc, un coup de théâtre care a transformat ţinutele în spectaculoase creaţii de seară, simple, magnifice. La fel de seducătoare şi rochia roşie din şifon plisat, maxi, pe care cu siguranţă fiecare femeie şi-ar dori-o pentru această primăvară-vară.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 16
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.