Pianista Elisabeth Leonskaja revine la Filarmonica”George Enescu”

„Prin autodepăşire, prin exigenţă, pasiune şi inteligenţă, artista se plasează în rândul celormai mari pianişti ai epocii„, apreciază revista Diapason

În 20 şi 22 iunie, celebra pianistă Elisabeth Leonskaja, ultima „mare doamnă a şcolii sovietice”, revine alături de Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, dirijată de maestrul Horia Andreescu. În program figurează lucrările Clopotele la soroc de Felicia Donceanu, Concertul în la minor pentru pian şi orchestră de Edvard Grieg şi Simfonia a IV-a de Johannes Brahms.
De asemenea, sâmbătă, 23 iunie, de la ora 19.00, tot în Sala mare a Ateneului Român,  Elisabeth Leonskaja va susţine un recital exceptional, cu piese de Franz Schubert, Arnold Schoenberg, Philip   Herschkowitz, Gabriel Iranyi, Frédéric Chopin, Franz Schubert.

Elisabeth Leonskaja, născută la Tbilisi, a studiat la Conservatorul din Moscova. Pianista a venit prima dată la București, în 1964, când, la doar 18 ani,  a câştigat Premiul I la Secțiunea Pian a Concursului Internațional „George Enescu”.

Cu Bucureștiul am o relație foarte sentimentală. Când ai 18 ani și primești primul bilet spre viață, sigur că rămâne în memorie. Bucureștiul este frumos în sine și l-aș fi iubit oricum. Însă pentru că am avut asemenea experienţe și asemenea amintiri, orașul e pentru mine ca un jalon. De aceea,revin aici de fiecare dată cu foarte multă plăcere”, a mărturisit artista.

În program ul Concertului vocal simfonic din 20 şi 22 iunie:

Felicia Donceanu – Clopotele la soroc

Edvard GriegConcertul în la minor pentru pian și orchestră, op. 16

Johannes BrahmsSimfonia nr. 4, în mi minor, op. 98

Dirijorul Corului: Iosif Ion Prunner

 

La Recitalul de pian din 23 iunie veţi putea audia:

Franz Schubert – Klavierstück nr. 1, în mi bemol major, D946

Arnold Schoenberg6 kleine Klavierstücke, op. 19

Philip HerschkowitzKlavierstücke in vier Sätzen

Gabriel IranyiChopin-Resonanzen (2010)

Frédéric ChopinNocturna în do minor, op. 48, nr. 1
Fantaisie-Impromptu în do diez minor, op. 66

Franz SchubertSonata în la minor, D845

Elisabeth Leonskaja trăieşte din 1978 în Austria, unde este Membru de Onoare al Konzerthaus, iar în 2006 a fost distinsă cu Crucea de Onoarea Austriei, Clasa I, pentru serviciile aduse vieţii culturale.

Cunoscută interpretă chopiniană, pianista este renumită pentru rigoarea interpretării. A câştigat încă din timpul facultăţii concursurile international George EnescuMarguerite Long şi Regina Elisabeta. Un rol important în cariera artistei l-a avut întâlnirea şi colaborarea cu Sviatoslav Richter, care a invitat-o să cânte alături de el în numeroase concerte.

Artista a debutat în 1979, la Festivalul de la Salzburg. De-a lungul timpului a concertat ca solistă alături de mari orchestre ale lumii: New York Philharmonic, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Cleveland Orchestra, LondonPhilharmonic Orchestra, Roya lPhilharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra, BerlinPhilharmonic Orchestra, Zürich Tonhalle Orchestra, Gewandhausorchester din Leipzig, sub bagheta unor dirijori prestigioşi ca Sir Colin Davis, Kurt Masur, ChristophEschenbach, Christoph von Dohnanyi, Kurt Sanderling, Yuri Temirkanov. Recitalurile sale de la Paris, Madrid, Barcelona, Londra, Edinburgh, München, Zürich şi Viena au fost tot atâtea evenimente ale vieţii muzicale internaţionale. Numeroasele sale înregistrări cu piese de Brahms, Liszt, Ceaikovski, cele cu Concertele pentru pian de Chopin alături de Filarmonica Cehă, sub bagheta lui Vladimir Ashkenazy, i-au atras premiile Caecillia şi Diapason d’Or.

Horia Andreescu este dirijor principal al Filarmonicii “George Enescu” din București, orchestră pe care a dirijat-o prima oară în anul 1987.

Horia Andreescu

Până în 2010, pentru mai bine de 18 ani, a fost directorul artistic și dirijorul șef al Orchestrelor și Corurilor Radio România. În anii ‘80 și ‘90 a fost dirijor invitat permanent al unor importante ansambluri germane: Orchestra Radio din Berlin, Filarmonica din Dresda și Capela de Stat din Schwerin. Recunoscut mai ales pentru interpretările de referință ale capodoperelor lui Haydn, Beethoven, Berlioz sau Bartók și pentru relația privilegiată pe care o are cu superstarurile artei interpretative, Horia Andreescu este, în același timp, un remarcabil promotor al muzicii noi și al tinerelor talente. Este frecvent invitat să participe la jurizarea unor competiții internaționale, iar prin activitatea sa de profesor asociat al Universității Naționale de Muzică din București contribuie esențial la creșterea noilor generații de instrumentiști și dirijori. De-a lungul timpului, a dirijat ansambluri de excepție precum Orchestra Gewandhaus din Leipzig, Capela de Stat din Berlin, Opera Comică din Berlin, Orchestra Simfonică din Londra, Filarmonica Regală din Londra, Orchestra Națională a Rusiei, Orchestra Simfonică BBC Scotland, orchestrele simfonice din Viena, Ierusalim, Rejkjavik, Alabama și Taipei, orchestrele radio din Viena, Leipzig, Hamburg, Köln, Copenhaga, Madrid, Katowice, Sofia și Ljubljana, cele trei ansambluri ale Radioului Olandez, orchestrele filarmonice din Amsterdam, Stuttgart, Budapesta, Johannesburg și Nagoya, orchestrele de cameră din Israel și Olanda, Orchestra Arenei din Verona, Collegium Musicum Copenhaga și ansamblul Modern din Frankfurt.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.