Plante de leac: medicină, superstiție și cosmetică populară

Dacă medicina populară rămâne un tărâm al primitivității atunci când e privită și descrisă de istoricii medicinei savante, ei i se recunosc totuși numeroase calități. Printre acestea unitatea și coerența de structură, căci aceasta nu era menită să trateze simptomul, ci se afla mereu în căutarea cauzei bolii.

Totodată, e ușor de constatat persistența unei atitudini de natură arhaică, marcată de o gândire magică supraviețuitoare până azi, și în cadrul civilizației contemporane.

Etnologi și alți specialiști care s-au aplecat asupra studiului medicinei arhaice au constatat cum subiecții recunoșteau cauzele materiale ale tulburărilor organice: expunerea corpului la frig, căldură sau umezeală excesivă, postul prelungit, hrănirea necumpătată, ingerarea de alimente otrăvitoare, lovirile accidentale, efortul exagerat etc.

Efectele bolilor și accidentelor asupra organismului erau astfel tratate corespunzător, în mod pozitiv, însă, atunci când cauzele erau necunoscute sau tratamentul întârzia să își facă efectul, boala era pusă pe seama unei puteri răuvoitoare, invocată sau venită de bunăvoie asupra individului. Interveneau astfel tratamentele magico-religioase care constau în ritualuri de purificare sau de răscumpărarea vinii, incantații de formule imperative menite să îndepărteze demonii șamd; în scop profilactic, se foloseau amuletele și talismanele.

Tratamentele de natură vegetală, folosite pe baze empirice, au fost de asemenea apreciate, căci, folosirea unor substanțe active din plante – morfina, chinina, efedrina, cafeina, digitala, rezerpina șamd. – a fost transferată și în practica medicinei culte.

Culegerea planetelor de leac reprezintă un capitol de mare interes al etnoiatriei, disciplină preocupată de studiul terapeuticii populare, cât și al etnobotanicii. Culegerea plantelor infuzate cu calități tămăduitoare se realiza în trecut conform unui calendar propriu, după cum arată Ion Ghinoiu, fiind urmărită perioada de maximă forță a acestor adjuvante naturale.

Cele mai favorabile părți ale anului pentru culegerea plantelor de leac erau „sărbătorile de hotar ale timpului”, precum echinocțiile de primăvară și de toamnă. În special, în preajma solstițiului de vară, adesea suprapus sau petrecut în preajma sărbătoririi Sânzienelor la 24 iunie, se considera că plantele înmagazinau cele mai înalte calități. În preajma echinocțiului, Soarele atinge cea mai înaltă poziție pe cer iar ziua are cea mai lungă perioadă de lumină din întreg anul; e perioada înfloririi plantelor și a coacerii recoltelor, în mentalul tradițional ziua fiind marcată de o putere magică. Alte sărbători din preajma solstițiului de vară propice pentru cules erau Todorusalele, Ispasul, Circovii de Vară, Ilie Pălie și Foca.

Mai existau și alte perioade-cheie pentru culegerea plantelor de leac, și anume noaptea, în zorii dimineții, precum și la răsăritul Soarelui. Miezul nopții, supranumit de oamenii din popor „puterea nopții”, marca lupta între bine și rău, puterea malefică a forțelor nocturne putând fi transformată în leac prin culegerea în timpul oportun. În această programare dihotomică, dacă unele perioade erau bune, altele erau desigur nefaste. De pildă, se credea că de Rusalii plantele erau „pișcate de Iele” și deci ineficiente.

Culegătorii alegeau terenuri curate, neumblate de animale, de păsări sau de oameni alți oameni. Vestimentația juca desigur un rol aparte în cadrul ritualului, căci în funcție de datinile locului, culegătorul era fie îmbrăcat, fie dezbrăcat până la brâu sau complet nud, cu capul acoperit sau nu.

Plante și efecte

În lipsa medicului sau a farmacistului, leacurile veneau să contracareze efectele unei game largi de probleme de sănătate și chiar pe cele ale unor accidente, fiind uzitate de la durerile de mâini și de picioare, la mușcăturile de șarpe și până la problemele de fertilitate ale ambelor sexe. Desigur, plantele de leac se alăturau practicilor de caracter magic, precum descântecelor de dragoste, aducând totodată spor în muncă și apărând contra viselor urâte. Un rol aparte îl îndeplineau plantele și în cosmetica populară, la Runcu, Gorj fiind consemnată prepararea unor tincturi folosite pentru întreținerea curată a tenului. Totodată, tratamentele vegetale erau de folos nu doar pentru însănătoșirea oamenilor cât și a necuvântătoarelor din ogradă.

Se foloseau selectiv florile, frunzele, tulpinile, bulbii sau rizomii. Iată câteva exemple: avrămeasa, culeasă adesea în duminica Rusaliilor, oferea protecție magică împotriva ielelor și trata „bubele dulci”, eczme infecțioase ale copiilor. Mătrăguna era invocată în descântece pentru dragoste, căsătorie, bogăție, fericire, însă putea avea și efecte dramatice, precum invocarea sărăciei sau a morții. Rizomul breiului (numit și buruiana câinească), era utilizat atât în medicina și cât și în cosmetica populară, în Oltenia fiind pus de fete în scaldă pentru creșterea părului.

Femeile cu probleme de fertilitate erau descântate cu o plantă cu flori albastre în formă de cioc de barză, formă ce dă și numele popular al plantei; se considera că infuzia preparată din florile sale că avea calități afrodiziace. Pentru stimularea funcțiilor sexuale, se folosea gonitoarea, fiind pusă în scalda femeilor.

 

Imagine: Farfurie cu buză ondulată, decorată cu buchet floral și elemente fitomorfe – Transilvania de Nord, a doua jumătate a secolului al XIX-lea, din colecția de ceramică a Muzeului „Nicolae Minovici”.

Surse:

Ion Ghinoiu, Sărbători și obiceiuri populare românești, Ed. Elion, 2002.

  1. Brătescu, „Medicina populară” în N. Vătămanu, G. Brătescu, O istorie a medicinii, Ed. Albastros, 1975, pp. 35-50.

Articol scris de Mădălina Manolache, muzeograf /Muzeul Nicolae Minovici/ MMB

Recomanda 1
Author

4 Comentarii

  1. Se vindecau cu plante si nu dadeau o avere pe chimicale, date cu 15%….ca sa le cumparam…

  2. „parere…”: Aveti o munca extraordinara! Beneficii directe asupra Dvs. (spirituale) atunci cand vindecati si salvati viata cuiva. Felicitari! Puterea de a vindeca si a ajuta semenii este extraordinara. In palme (ca si in talpi) sunt toate organele corpului, in varfurile degetelor, de acolo acele mudras (gest, sigiliu, semn) ale mainilor pe care le vedem tot mai des: pentru sanatate, clarviziune, cunostinte etc. Ele sunt legate de elementele vietii: pamant, foc, aer, apa, precum si de planete. Interesant in reflexoterapie, presopunctura, este ca beneficiile se intorc la cel care le practica. Ne luam energia de la Soare. De asta trenuie sa-i distruga lumina.

  3. Depinde de perioadele in care trăiesc cetățenii! La ora actuala, garantez 100% în ce spun, am experiență în masaj dar nu mă agata decât de cazuri grave, când omul nu se poate mișca, nu se poate ridica sau merge și destule urate care se rezolva strict prin masaj in talpă și palme sau spate! Nu e bășcălie sau laudatio, e cât se poate de real, în maximum 3 sau 5 zile, omul merge pe picioare, își revine că din senin, condiția e sa vezi și să simți in talpă ceea ce și unde trebuie lucrat. E unica și singura condiție pentru inceperea masajului, diagnosticul din talpă e identic cu cel medical sau poate mai curat decât medical. Se poate consuma in paralel ceaiuri dar nu medicamente pentru că, în urmă masajului reflexoterapeut, obligatoriu trebuie sa nu fi înghițit pastile cu 3 ore înainte, totul se elimina forțat prin urina. Am dat detalii pentru că asta e cea mai bună și actuala formă de revenire la vitalitate.

  4. Pe atunci oamenii voiau sa vindece si sa vindece. Nu erau intr-o cruda vanatoare dupa avutii nemeritate.
    Noroiul/pamantul (pe vremea aceea erau curate – pamantul este plin de minerale benefice, de aceea este vindecator sa mergi descult pe pamant, iarba, nisip – energie), de la iarba la scoarta de copac, nu vorbim de macul si alte plante „interzise”, care se gasesc in paduri si la marginea de drum si acum, care lua durerile etc.. Iarba Sf. Ilie de pilda, sau marul lupului. Serlai (iarba Sf Ion), este un soi de salvie, extrem de benefic, greu de gasit. Argila se foloseste si acum. Lista este extrem de lunga. Inainte ca rockefeller sa interzica medicatia naturista, exista sectiune in cadrul facultatii de medicina – sectiunea holistica. Iar dupa al doilea razboi, exista la facultatea de medicina, sectiunea de reflexoterapie – medicina asiatica – presopunctura, acupunctura, masaj, chiropractica etc..
    „Amintiri din copilarie” descrie tratamentul pentru raie – recomand celor care au fost mult prea grabiti si ocupati sa mai citeasca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.