Portul Constanța, a doua cea mai mare creștere din Europa în 2023

Portul Constanţa a înregistrat anul trecut a doua cea mai mare creștere procentuală din rândul porturilor europene, în funcție de cantitatea de marfă manipulată, conform datelor publicate marți de Oficiul European de Statistică (Eurostat). În 2023, portul românesc a manipulat cu 17% mai multă marfă decât în anul precedent, continuându-și ascensiunea într-un context economic regional destul de dinamic.

Această performanță remarcabilă plasează Portul Constanţa pe locul 9 în topul celor mai importante porturi din Uniunea Europeană, un progres semnificativ față de anii anteriori. Creșterea se aliniază cu tendințele de expansiune observate în alte porturi din regiune, cum ar fi Portul Gdansk din Polonia, care a înregistrat o creștere de 26,3% și a intrat în top 5 cele mai importante porturi din UE.

Scăderi în porturi tradiționale, dar creștere pe coasta Mării Negre

În contrast cu aceste creșteri, mai multe porturi tradiționale din Europa au înregistrat scăderi semnificative în 2023. Porturi precum Amsterdam (-15,4%), Trieste și Zeeland Seaports (-12,6%), Goteborg (-12,5%), Dunkerque (-12,4%) și Barcelona (-10,4%) au manipulat mult mai puțină marfă față de 2022. Aceste fluctuații subliniază schimbările de pe piața transportului maritim european, unde anumite porturi își consolidează pozițiile, iar altele înregistrează scăderi semnificative.

Portul Constanţa, deși nu face parte dintre cele mai mari porturi ale Uniunii Europene în termeni de volum total de marfă manipulat, se distinge printr-o specializare unică, având o pondere importantă în manipularea mărfurilor uscate în vrac. Aproape 61% din tonajul total manipulat anul trecut a fost compus din mărfuri uscate în vrac, ceea ce face din Constanţa un port strategic pe această nișă.

Porturile din Marea Nordului rămân dominante, dar Constanţa este un jucător important pe Marea Neagră

În 2023, porturile din Țările de Jos, Italia și Spania au rămas lideri în Uniunea Europeană în ceea ce privește cantitatea de marfă manipulată. Porturile din Olanda au manipulat 545 de milioane de tone de marfă, urmate de cele din Italia (501 milioane de tone) și Spania (472 milioane de tone), dar toate aceste țări au înregistrat scăderi față de 2022. În total, porturile europene au manipulat 3,4 miliarde de tone de marfă, o scădere cu 3,9% față de 2022, dar o creștere cu 5% față de 2013.

Deși România se află pe locul 13 în topul celor mai mari transportatori de marfă din Uniunea Europeană, cu 69,25 milioane de tone manipulate în 2023, în creștere față de 60,26 milioane de tone în 2022, Portul Constanţa joacă un rol esențial pe coasta Mării Negre, fiind unul dintre cele mai importante puncte de conectare între Europa și regiunile învecinate.

Specializare și strategii de dezvoltare

Un alt aspect care face din Portul Constanţa un actor important pe piața europeană este concentrarea pe mărfurile uscate în vrac. Aceasta este o specializare care contribuie la consolidarea poziției portului pe plan internațional, mai ales că se preconizează că cererea pentru aceste tipuri de mărfuri va continua să crească în anii următori. Potrivit datelor Eurostat, Portul Constanţa este cel mai specializat port din Uniunea Europeană în acest segment, ceea ce îi conferă un avantaj competitiv pe piața globală.

Recomanda
Cosmin Pam Matei 4997 Articole
Author

3 Comentarii

  1. A doua cea mai mare crestere ,datorita marfurilor din Ucraina care nu plateste nimic pentru folosirea portului

  2. Vorbim de import arme si droguri , export cereale ucraina , evident.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.