Portul Constanța, o provocare gigantică

Presată în serviciul de urgență de blocarea porturilor maritime ale Ucrainei de către invadatorii ruși, România  se află într-o luptă împotriva contracronometru pentru a transporta cerealele ucrainene pe piețele globale înainte ca următoarea recoltă să declanșeze blocaje, se arată într-o analiză publicată de European Supermarket Magazine, din Irlanda.

Ucraina, al patrulea exportator mondial de cereale, a fost forțată de invazia Rusiei să redirecționeze transporturile cu trenul, prin granița sa de vest, către Polonia, Slovacia și România vecine sau cu barje prin micile sale porturi fluviale dunărene.

Dar Ucraina trebuie să vândă 20 de milioane de tone de cereale înainte de noua recoltă în mai puțin de trei luni pentru a evita blocajele și a preveni o criză alimentară globală.

Comisarul european pentru transport, Adina Valean, a numit provocarea „gigantică” și a declarat că Comisia Europeană va colabora cu guvernele UE pentru a pune în aplicare noi rute de transport eficiente pentru cerealele ucrainene.

Amploarea provocării intră în atenție în portul emblematic al României la Marea Neagră, Constanța, unde a trecut până acum doar aproximativ 1% din obiectivul UE, sau aproximativ 240.000 de tone de cereale ucrainene, a declarat managerul său, Florin Goidea, pentru Reuters .

Operatorul portuar privat din Constanța, Comvex, a gestionat aproximativ 180.000 de tone din această cantitate pe patru nave, inclusiv cargoul Nordic bc München care a terminat de încărcat 33.000 de tone de porumb cu destinația Egiptului săptămâna trecută, cerealele sosind pe calea ferată, șlep și camion.

„Suntem în măsură să gestionăm aceste mărfuri printr-un mare efort”, a declarat președintele Comvex, Viorel Panait, pentru Reuters . „Dar aceste eforturi sunt insuficiente pentru a face rute de tranzit peste noapte pentru volume atât de importante. Este clar nevoie de mai multe echipamente”, a continuat acesta.

Transport de cereale

Anul trecut, portul Constanța a livrat un record de 25,2 milioane de tone de cereale din România și de la vecinii săi fără ieșire la mare, Serbia, Ungaria și Austria.

Panait a estimat că operatorii, cu investiții proaspete promise în infrastructură, ar putea gestiona încă 20% în plus față de volumele de anul trecut, sau aproximativ 5 milioane de tone.

El a spus că sprijinul guvernamental sau susținut de UE ar putea ajuta operatorii să investească în echipamente costisitoare necesare pentru a gestiona pe deplin mărfurile ucrainene, cum ar fi macarale, echipamente de încărcare a trenurilor și echipamente pentru materii prime pe care portul nu le gestionează de obicei.

Comvex operează cel mai rapid terminal de încărcare de cereale din Europa, care poate procesa până la 70.000 de tone pe zi.

Săptămâna trecută, descărca 10 vagoane de tren pe oră. În iunie, va adăuga o a doua linie de descărcare pentru șlepuri, care își va dubla capacitatea de șlep, a spus Panait.

Comvex a livrat, de asemenea, aproximativ 160.000 de tone de minereu de fier ucrainean în ultima lună prin terminalul său de manipulare a mineralelor. În mai, a semnat un contract separat cu un producător ucrainean pentru a livra până la 180.000 de tone de minereu de fier pe lună.

Provocarea infrastructurii

Problemele legate de infrastructura de conectare a portului Constanța au reprezentat una dintre principalele provocări pentru preluarea cerealelor ucrainene. La începutul anului, în jur de 700 de vagoane ruginite blocau șinele, iar lucrările de reabilitare a căilor ferate erau blocate.

De atunci, compania de stat de transport feroviar de marfă din România a scos aproximativ jumătate din vagoanele scoase din funcțiune.

În iunie, va începe reabilitarea a 35 de linii de cale ferată din port, o investiție de 200 de milioane de lei (42,08 milioane de dolari), a spus ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu. De asemenea, se lucrează la reabilitarea căilor ferate cu ecartament larg și regulat, care leagă teritoriul ucrainean cu porturile maritime și fluviale ale Dunării românești.

Constanța va folosi fonduri UE pentru un proiect de dragare pentru a îmbunătăți adâncimea danelor și intenționează să extindă capacitatea de operare prin adăugarea a 17 dane pe termen lung. Operațiunile portuare au crescut cu 10-11% în acest an, a spus Goidea.

Capacitatea ar urma să fie extinsă din iulie odată cu sosirea de noi culturi de la clienții obișnuiți ai portului Constanța.

„Nu văd nicio problemă în acest moment în exploatarea cerealelor”, a spus Goidea. „Fără îndoială că va fi aglomerat (după noua recoltă), dar aceasta este situația, trebuie să găsim soluții. Vom face tot ce putem.”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

2 Comentarii

  1. Sa-l marim, ca asa este de pe vremea cand l-a construit Saligni……[Rumburak]

  2. Soluția va fi nu să-și modifice Ucraina ecartamentul căilor ferate la ecartament european, ci să se facă în țara noastră ecartament mărit ca să deservim Ucraina.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.